Best Kept Secret 2025

Maar... we weten niet welke richting ze met dit album opgaan? Lijkt me momenteel toch iets beter bij LL passen. En is altijd afhankelijk waar ze precies spelen. Tuurlijk zijn er passendere festivals, maar dit hoeft echt niet per se een mismatch te zijn.
Daarnaast waren ze al ooit geboekt voor Lowlands maar ging die show niet door. Dus ze hadden sowieso nog wat in te halen. Het lijkt me juist gezond om wat te variëren qua festivals om zo meer mensen aan te spreken.

Ik snap dat het eerste festival wat je opnoemt hij BCNR BKS is maar LL heeft ieder jaar genoeg indie toppers in hun blokkenschema staan.
Sinds 2018 niet meer op Lowlands geweest. Belangrijkste reden om niet meer te gaan was dat die Indie namen steeds meer een ondergeschoven kindje werden en dat de sfeer bij die optredens ook niet overhield. Half lege tenten met ook nog deels matig geïnteresseerd publiek. Op basis van die ervaring vind ik ze op BKS beter passen al weet ik natuurlijk niet hoe het nu is op Lowlands.

Laatst bewerkt:
De truc is natuurlijk altijd om lekker vooraan te staan met shows, maar dat geld ook voor BKS. Daar kan het ook wel eens een borrel zijn achterin.
Ik ga zelf nog steeds voor zowel BKS als LL, omdat mn muzieksmaak meer is dan alleen indie en ik ook graag grotere namen zie. DTRH valt buiten de boot omdat dat festival er precies tussen valt qua beleving.

Vrijwel alle wat rustigere/meer 'stilstaan en luisteren' indiebandjes passen naar mijn mening wat beter op BKS dan op LL, maar een mismatch gaat me in de meeste gevallen wel wat ver. Zelf wel sinds 2019 niet meer op Lowlands geweest, mogelijk dit jaar (naast BKS) wel weer eens, ben benieuwd dan!

De truc is natuurlijk altijd om lekker vooraan te staan met shows, maar dat geld ook voor BKS. Daar kan het ook wel eens een borrel zijn achterin.
Ik ga zelf nog steeds voor zowel BKS als LL, omdat mn muzieksmaak meer is dan alleen indie en ik ook graag grotere namen zie. DTRH valt buiten de boot omdat dat festival er precies tussen valt qua beleving.
Precies, als je vooraan staat kun je op Lowlands ook een prachtige beleving hebben bij indie bandjes. Sommige van die shows halen uiteindelijk ook met gemak mijn Top 10 shows van het jaar, ondanks dat het 'beter bij BKS had gepast'.

Precies, als je vooraan staat kun je op Lowlands ook een prachtige beleving hebben bij indie bandjes. Sommige van die shows halen uiteindelijk ook met gemak mijn Top 10 shows van het jaar, ondanks dat het 'beter bij BKS had gepast'.
Ieder zijn beleving natuurlijk. Ik vond dat de optredens in die half lege tenten nogal funest waren voor de sfeer en mijn eigen beleving van het festival. Over de koppen kunnen lopen bij de Jeugd van Tegenwoordig terwijl het daaropvolgende War on Drugs het met een schamel gevulde Alpha moest doen, een show van Grizzly Bear die volledig dood sloeg vanwege het gelul, ook vooraan. Ik vond het nogal afbreuk doen aan de optredens en mijn eigen beleving er van. Meest exemplarisch was wel Wilco in een kwart gevulde India terwijl een paar jaar later de grotere TWO op BKS helemaal vol stond. Maar prima als je je daarvoor kunt afsluiten of dat zo niet ervaart.

• Leuk
Waarderingen: teunajax
Ieder zijn beleving natuurlijk. Ik vond dat de optredens in die half lege tenten nogal funest waren voor de sfeer en mijn eigen beleving van het festival. Over de koppen kunnen lopen bij de Jeugd van Tegenwoordig terwijl het daaropvolgende War on Drugs het met een schamel gevulde Alpha moest doen, een show van Grizzly Bear die volledig dood sloeg vanwege het gelul, ook vooraan. Ik vond het nogal afbreuk doen aan de optredens en mijn eigen beleving er van. Meest exemplarisch was wel Wilco in een kwart gevulde India terwijl een paar jaar later de grotere TWO op BKS helemaal vol stond. Maar prima als je je daarvoor kunt afsluiten of dat zo niet ervaart.
The War on Drugs stond ik toevallig gunstig bij een man die zijn tranen niet kon bedwingen en iedereen om hem heen die er door aangestoken werd. Grizzly Bear helaas grotendeels gemist door Ho99o9. Er zijn ook zeker voorbeelden van shows op Lowlands waar het fout ging hoor. Daartegenover staan ook shows van Johnny Marr, Julie, Mount Kimbie, Boygenius en zelfs Big Thief waar het juist allemaal op zijn plek viel. Terwijl bij die laatste beide BKS shows die ik zag compleet verpest werden door het publiek waar ik stond. Het is vaak ook gewoon echt een kwestie van geluk of pech. Geluk zal je net iets vaker op BKS hebben, maar pech komt daar ook voor. Want afsluiten kan ik me er zeker niet voor...

• Leuk
Waarderingen: Dillinger2.0
Wilco stond dat jaar (2012) wel erg lastig geprogrammeerd, tegenover Foo Fighters, The xx en Modeselektor.

The War on Drugs stond ik toevallig gunstig bij een man die zijn tranen niet kon bedwingen en iedereen om hem heen die er door aangestoken werd. Grizzly Bear helaas grotendeels gemist door Ho99o9. Er zijn ook zeker voorbeelden van shows op Lowlands waar het fout ging hoor. Daartegenover staan ook shows van Johnny Marr, Julie, Mount Kimbie, Boygenius en zelfs Big Thief waar het juist allemaal op zijn plek viel. Terwijl bij die laatste beide BKS shows die ik zag compleet verpest werden door het publiek waar ik stond. Het is vaak ook gewoon echt een kwestie van geluk of pech. Geluk zal je net iets vaker op BKS hebben, maar pech komt daar ook voor. Want afsluiten kan ik me er zeker niet voor...
Big Thief verpest door het publiek ja? Die laatste keer in de TWO was het, waar ik stond, juist top en was dat moment waarbij Adrianna even haar tekst kwijt was bij NOT en hoe het publiek daarop reageerde juist een magisch moment. Zo zie je inderdaad maar hoeveel geluk of pech je kan hebben als je net op een andere plek staat.

• Winning
Waarderingen: elo
Big Thief verpest door het publiek ja? Die laatste keer in de TWO was het, waar ik stond, juist top en was dat moment waarbij Adrianna even haar tekst kwijt was bij NOT en hoe het publiek daarop reageerde juist een magisch moment. Zo zie je inderdaad maar hoeveel geluk of pech je kan hebben als je net op een andere plek staat.
Dat was inderdaad een prachtig moment, maar waar we stonden waren de praters geen moment stil. Beide keren overigens ook net aan de late kant aangekomen waardoor we niet veder dan halverwege in de tent stonden.

Met praters kun je pech hebben met de plek waar je staat. Het draait bij mij toch meer om het algehele gevoel dat alternative -indie acts nog steeds een hoofdzaak zijn op BKS terwijl dat op Lowlands een bijzaak is geworden wat zich ook vertaalt in een zeker publiek. Ik vind op BKS nu meer gelijk gestemden of zo. Publiek dat net als ik, in grote getale ook nog, om 13 uur staat te popelen voor een Explosions in the Sky. Dat gevoel , die gedeelde beleving vond ik, de laatste jaren dat ik ging, niet meer zo op Lowlands. Maar nogmaals, dat mag iedereen anders beleven en wellicht is het nu ook weer anders daar en moet ik nog maar eens gaan.

Laatst bewerkt:
On topic: ik zag op het Interntional roster van Friendly fire de ESNS namen van Cliffords en Jacob Alon, naast Ugly die hier al eerder was genoemd. Lijken me wel kandidaat kleine namen.

• Leuk
Waarderingen: yeaghi
Die Two op BKS galmt natuurlijk ook wel behoorlijk als je niet vooraan staat. Bij BCNR viel dat toen wel enorm op ook, maar gelukkig vooraan genoeg mensen die ‘ssst’ durfden te zeggen (met goedkeurende knikjes overal om je heen).

Ik ervaar overigens ook hetzelfde op DTRH. Soms kan je het publiek wel schieten, maar gelukkig vaker gaat het dak er af. Maar ik ben wel benieuwd hoe een Ichiko Aoba of Beth Gibbons het er af gaan brengen.

Maar dat was het jaar dat ook The xx en de Foo FIghters op hetzelfde moment op zondagavond geprogrammeerd stonden. Dat kan ik nog wel begrijpen.
Heb zelf het gevoel dat Lowlands weer iets meer naar rock trok vorig jaar. Fontaines zal dit jaar ook een avond afsluiten, vermoed ik.

Vorig jaar herpakte Lowlands zich best sterk, en het was een betere editie dan dat BKS dat was imo. Maar het jaar daarvoor was LL ook heel erg matig, die zijn net iets afhankelijker wat er tourt volgens mij dan dat BKS dat is. Ik zie de verschillen tussen die 2 steeds kleiner worden helaas. Lowlands is voor mij "leuker" terwijl BKS juist meer de diepte in ging en muziek interessanter was dus. Maar dat laatste vind ik helaas minder geworden de afgelopen jaren.

Ik ben wel benieuwd welke songs jullie ontdekt hebben van de huidige lichting BKS namen?

Vorig jaar herpakte Lowlands zich best sterk, en het was een betere editie dan dat BKS dat was imo. Maar het jaar daarvoor was LL ook heel erg matig, die zijn net iets afhankelijker wat er tourt volgens mij dan dat BKS dat is. Ik zie de verschillen tussen die 2 steeds kleiner worden helaas. Lowlands is voor mij "leuker" terwijl BKS juist meer de diepte in ging en muziek interessanter was dus. Maar dat laatste vind ik helaas minder geworden de afgelopen jaren.

Ik ben wel benieuwd welke songs jullie ontdekt hebben van de huidige lichting BKS namen?
Divorce - Scratch your Metal
Big Special - Dig
Amadou & Mariam - Sabali
Jasmine 4t - Elephant
This is Lorelei - Im all fucked up
Magdalena Bay - Killing Time
Seun Kuti - Love & Revolution

• Leuk
Waarderingen: Indiaantje89

Users who are viewing this thread

• Glow
  • JMWK