Boekenwurmen united

Mijn probleem blijft dat ik te weinig lees, maar ik moet eigenlijk wel gewoon eens wat meer gaan lezen om ook het goede voorbeeld te geven aan onze baby (op latere leeftijd dan)...

Ik moet ook nog steeds eens mijzelf wagen aan wat Duitse filosofen in originele taal om eens te kijken of ik er doorheen kan komen :LOL:
Veel voorlezen helpt ook!

Dan leg je de lat wel meteen hoog! Of is (Duitse) filosofie een special interest van je?

Ik vind filosofie wel interessant en ben van mening dat je een boek (of film) in originele taal moet lezen (of dus kijken), als je de originele taal kunt begrijpen.
Momenteel lees ik ook een Duitstalig fantasy boek bijvoorbeeld en dat kan ik eigenlijk gewoon (bijna) volledig begrijpen. Dus ben vooral ook benieuwd naar of dan een Duitstalig filosofieboek ook lukt...

• On fire
Waarderingen: AngieH
Ik vind filosofie wel interessant en ben van mening dat je een boek (of film) in originele taal moet lezen (of dus kijken), als je de originele taal kunt begrijpen.
Momenteel lees ik ook een Duitstalig fantasy boek bijvoorbeeld en dat kan ik eigenlijk gewoon (bijna) volledig begrijpen. Dus ben vooral ook benieuwd naar of dan een Duitstalig filosofieboek ook lukt...
Gewoon proberen! 😄

(Ben heel blij dat Elif dan in het Engels schrijft tegenwoordig..)

Ben zelf trouwens bezig in Atmosphere van Taylor Jenkins Reid nu (ook getipt door Andy Weir). Speelt zich af rond de 80s, toen vrouwelijke astronauten net bij NASA aan de slag mochten. Hoofdfiguren zijn twee vrouwelijke NASA-astronauten. Leest tot nu toe fijn weg.

Nee, Turks kan ik niet. Maar vind het wel fijn om het Engelse origineel te lezen.
Ben nu bezig met Stephen Fry's Odyssee. Heb hiervoor Troy gelezen, wat best geinig is om met zijn schrijfstijl een boek te lezen wat ik ooit vertaald heb vanuit de originele taal.

Vanmiddag even een preview gevonden in het Duits van een boek van Hannah Arendt. In grote lijnen snap ik wel wat er staat, maar ik denk dat het misschien wat te intens is om te begrijpen in het Duits haha.
Ik kan haar boeken ook vertaald zeer aanraden!

Welke is de belangrijkste, interessantste of beste om te lezen?
Pfoe, dat vind ik een heel moeilijke te beantwoorden.

Ik kan in ieder geval de volgende titels aanraden

- het waagstuk van de politiek
- Over Palestina
- Antisemitisme
- Over geweld.

Ik vergeet vast wat, maar zij is echt ontzettend goed in staat een gedegen analyse te geven. Ik zou even bezien waar je het voorkeur het meest naar uit gaat.

• Leuk
Pfoe, dat vind ik een heel moeilijke te beantwoorden.

Ik kan in ieder geval de volgende titels aanraden

- het waagstuk van de politiek
- Over Palestina
- Antisemitisme
- Over geweld.

Ik vergeet vast wat, maar zij is echt ontzettend goed in staat een gedegen analyse te geven. Ik zou even bezien waar je het voorkeur het meest naar uit gaat.

Op internet lijkt men vooral te gaan voor een boek over het ontstaan van Totalitarisme. Maar zoals ik het lees is Antisemitisme daar een onderdeel uit.

Ik twijfel nog tussen Hannah Arendt of gewoon beginnen bij (ik denk) het begin met iets van Kant. En sowieso of ik zin heb om te lezen :LOL:
Maar iets als de Odyssey of Ilias is ook interessant, of Machiavelli.

• Leuk
Ben nu bezig met Stephen Fry's Odyssee. Heb hiervoor Troy gelezen, wat best geinig is om met zijn schrijfstijl een boek te lezen wat ik ooit vertaald heb vanuit de originele taal.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is het wat?

Ik vond Troy en Oddysee wel lekker weglezen van Stephen Fry.
Aanrader is wel om al zijn boeken in de juiste volgorde te lezen zodat je een beetje de basis kent van de griekse mythologie en het zich in chronologische volgorde afspeelt. Dus Mythos, Heroes, Troy en de Oddesee.

Mythos en Heroes was soms voor mij wel pittig omdat je echt ontiegelijk veel namen van goden, wezens, mensen en plaatsen moest onthouden.

Users who are viewing this thread