Voor de tweede keer Best Kept Secret voor mij en voor het eerst een heel weekend geweest na in 2023 de zondag te hebben geskipt voor Bruce Springsteen in Landgraaf. Prachtig festival maar ik kan me voorstellen dat bezoekers van het eerste uur wat afhaken. Ergens gun je dit festival dat zoveel mogelijk mensen die meesterlijke show van Nick Cave & the Bad Seeds en zo'n stil vol strand tijdens 'Bright Horses' is briljant, maar het was wel echt wat te druk zaterdag.
Het eten is echt een van de allergrootste USP's van dit festival. Ik zie nu al op tegen Werchter waar het eten echt een opgave is omdat er niks bijzonders of überhaupt lekkers is daar. Dit weekend genoten van Butter Paneer, Peking Eend soep, Kung Pao, Jackfruit Rendang (goh, zou ik van de Aziatische keuken houden?) om over 3 weken weer te moeten dealen met een lauwe smakeloze pizzapunt of een 'curry' die naar plastic smaakt op Werchter, voor hetzelfde fucking geld. Daarnaast ook een schitterend (benut) terrein.
Geen zin in een mega verslag te typen, dus hierbij per dag per act wat ik ervan vond:
Vrijdag
-Croíthe, YIN YIN en Sudan Archives maar stukjes van gezien, niets schokkends.
-Curtis Harding had beter verdiend dan de regenbui die hij moest trotseren. Ik heb het dankzij de plensbui ook niet tot het einde volgehouden.
-Pommelien Thijs vond ik leuker dan ik wil toegeven en het is een prima show. Stond ook afgeladen vol. Toch zie ik liever een indie-darling op spots als deze. Goed, het werkte wel.
-Model/Actriz de pit in gedoken maar muzikaal niet zo goed als ik had gehoopt. Niet slecht, wel te klein voor die nieuwe The Secret.
-Blood Incantation wilde ik toch wel gaan zien. Ik zit niet diep genoeg in het genre om te zeggen of dit nou wereldklasse was, maar de meer proggy Pink Floydiaanse stukken vond ik leuk. Gaaf om eens gezien te hebben want zou er geen ticket voor kopen, prima show.
-Jack White is een legende, wat een energie, wat een riffs en wat een setlist (had het kunnen zijn). Tot nu toe 'pech' dat favorieten als 'Hardest Button to Button', 'Blue Orchid', 'I Think I Smelled A Rat' nog niet voorbij zijn gekomen na 3x Jack White. Wat een rasartiest. Bizar momentje wel hoe hij tekeer ging tegen Elon musk.
Zaterdag
-Hiqpy nu voor de derde keer gezien en kom nooit verder dan 'prima'. Zonde want ze hebben veel potentie, maar live wil het er voor mij nog niet uitkomen. Die gitarist loopt ook niet meer naast z'n schoenen, maar heeft die schoenen gewoon weggegooid. Beetje een Liam Gallagher wannabe aan het worden, voelt niet oprecht.
-Grote Geelstaart was gewoon heel vet, mooi ook hoe ze herinneringen ophaalde aan 4 jaar terug als bezoekers van het festival. Alles wat ik ervan hoopte, goeie show, fijn podium ook The Casbah.
-Sef echt niet mijn muziek of ding. Ik heb het niet zo met dat semi interessante poëtische gedoe, om vervolgens 'Shirt Uit' te brengen. Sef deed het wel gewoon goed, grappig om eens gezien te hebben en het publiek vond het geweldig, gewoon niet my cup of tea.
-Aldous Harding was even schakelen na de energie bij Sef, ook verstoord door de Dutch disease. Verder kende ik ook niks van haar muziek wat samen met dat publiek zorgde voor te weinig houvast om tot het einde te blijven.
-Hayley Williams vond ik erg leuk en goed voor een schandalig leeg veld. Vind het persoonlijk jammer dat zo'n artiest met een geweldige solo-plaat voor nog geen kwart van het publiek van een Sef of Pommelien Thijs staat te spelen, nota bene op Best Kept Secret. 'Parachute' een kneiter van een song, nu nog meer zin om eindelijk Paramore een keer te zien. Maar goed, jammer dat je de laatste keer naprogramma Taylor Swift erbij kreeg.
-Nation of Language vind ik op plaat erg leuk maar nu voor de tweede keer live echt niks meer dan
middle of the road. Jammer dat het niet wil klikken want de muziek is prima.
-Wolf Alice op dat sunset slot bewijst hoe fout het is dat ze 3 kwartier in de middag krijgen op Rock Werchter. Wát een band, stellen live nooit teleur. Fijn publiek, dankbare band, goeie nummers, strak gebracht, wat wenst een mens nog meer? De zon? Die kwam ook nog voor het eerst écht goed door dit weekend. Fantastisch optreden.
-Nick Cave & the Bad Seeds was ik erg kritisch op in de Ziggo Dome, riep totaal niet hetzelfde bij me op als op TW Classic in 2022. Dit weekend was het wel weer raak, show van het weekend en alle lofzang is volledig terecht. Waanzinnige show, echt een geweldige festivalheadliner. Mijn volledige review lees je hier:
https://festileaks.com/2026/06/nick-cave-the-bad-seeds-pakt-heel-best-kept-secret-2026-in/
Zondag
-Σtella vond ik niet interessant genoeg om te blijven staan. Sympathieke frontvrouw wel, maar de muziek toch wel saai.
-Dressed Like Boys was een van, zo niet dé, beste show aan het begin van een festivaldag die ik ooit heb gezien. Echt waanzinnig knap optreden. Ik ben fan geworden, dit had echt alles. Een verhaal, sterke songs, charisma en een strak spelende band. Doen die Belgen weer goed hoor.
-Jungle By Night was dan weer een van de aller aller allersaaiste dingen die ik ooit heb gezien.
-Don Kaaklijn lijkt zo weggelopen uit de manosphere maar muzikaal vond ik het echt niet interessant.
-Ethel Cain maakte het waar al had het misschien wel de show van het weekend geweest als dit 'gewoon' in de Two had gestaan. Een uur helemaal meegenomen in de wereld van Ethel Cain, dit was gewoon alles wat ik ervan had gehoopt, zelfs op de One.
-Mac DeMarco vond ik misschien wel de grootste deceptie van het weekend. Ken best wel wat nummers van hem maar gek genoeg nog nooit live-beelden van hem gezien. Wat een mafkees. Het was niet eens perse slecht, maar ik denk dat ik gewoon niet wist wat ik moest verwachten. 'Chamber of Reflection' wel echt een banger in de verder toch wel eentonige muziek.
-Joey Valence & Brae vind ik moeilijk te duiden want muzikaal mag je dit niet vergelijken met wat Ethel Cain, Wolf Alice of Dressed Like Boys weet neer te zetten met instrumenten. Maar wát werkt dit, weer. Op Rock Werchter vond ik het al fantastisch en hier was het ook bizar hoe die gasten vanaf de eerste beat gewoon die complete Two op z'n kop zetten. Betere festivalacts die een feestje neerzetten zijn er niet, en ik vind ook dat dat écht z'n plek heeft op festivals. We hoeven niet alleen maar met de armen over elkaar kritisch te luisteren naar muziek.
-Gorillaz had ik al sinds Primavera Sound 2022 niet meer gezien dus keek er erg naar uit. Ver vooraan gaan staan en anderhalfuur genoten van deze headliner. Geweldige show ondanks Damon Albarn. Dit schreef ik erover:
https://festileaks.com/2026/06/gori...laagd-feestje-geeft-op-best-kept-secret-2026/
Mijn voornaamste take away van deze editie is dat de headliners voor mij stuk voor stuk echt keihard geleverd hebben. Ik heb nog geen festivaleditie (goed, RW duurt ook een dag langer dus meer kans dat iets minder m'n ding is) meegemaakt waar ik álle headliners niets minder dan fenomenaal vond. Ik ben een liefhebber van grote podia/concertzalen, dit rijtje headliners was echt uniek. Mocht deze lijn volgend jaar doorgezet worden, ben ik er gewoon weer bij.
Top 10
1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Wolf Alice
3. Jack White
4. Dressed Like Boys
5. Gorillaz
6. Ethel Cain
7. Joey Valence & Brae
8. Hayley Williams
9. Grote Geelstaart
10. Blood Incantation