Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Zo moet je dit niet zien. Als beveiliger ben je er om alles zo goed mogelijk begeleiden en preventief zo veel mogelijk zaken voorkomen. Prima dat jij je mening hebt, maar er zijn toch echt mensen die hier anders tegenaan kijken. Dat wil je vanuit beveiliging/escalatie perspectief gewoon voorkomen.

Voorbeeld. Toen ik in de beveiliging werkte heb ik ook mensen in Feyenoord-shirts moeten weigeren, terwijl ik hartstikke voor Feyenoord ben. De inhoud, of wat ik of wie dan ook er van vind, doet er eigenlijk niet eens toe. Terwijl ik zelf eigenlijk ook vind dat je gewoon in een voetbalshirt zou moeten kunnen lopen. Maar dat is slechts mijn mening en niet de werkelijkheid dat dit veilig kan. Zo moet je dit ook zien.
Ik snap je punt, en dat zal inderdaad ook in ieder geval deels zo zijn, maar vorig jaar hadden ze (afgaande op wat er om me heen tijdens Kneecap te zien was) met Palestijnse vlaggen geen probleem, terwijl ze op voetbalshirts juist strenger waren door wat je noemt (behalve die Bohs Fontaines shirtjes). Dit jaar wemelde het van de voetbalshirts van allemaal verschillende clubs, ook Eredivisie teams (o.a. Willem 2 gezien), maar blijkbaar doen ze ineens extreem moeilijk over de Palestijnse vlag, en alleen de Palestijnse vlag.

Zondag pas laat op gang gekomen, maar door het verlies van Anna was dat niet echt een probleem.

De dag toevallig gestart bij Sylvie Kreusch, omdat we dan iets wilden eten en drinken bij the one. Vond buiten 1 nummer er niet zoveel aan en dat wk nummer is wel echt verschrikkelijk. Daarna even naar another country $$$$ geweest, maar vond het wat teleurstellend, niet de energie die ik verwachtte. Dan maar vooraan gaan staan bij Ethel Cain en dat was een goede keuze, want was echt muisstil daar. Was een mooie en soms ontroerende show, maar voor mij is haar muziek net iets teveel van hetzelfde om me echt compleet weg te blazen.

Daarna Genesis Owusu gaan kijken en dat was echt formidabel. Wat een energieke man. Hij zingt zuiver, hij rapt razendsnel en stopt niet met bewegen. Echt waanzinnig! Hierna rustig naar Joey Valence × Brae gegaan, maar tegen dat we er waren stond het al overvol. Even gevolgd achteraan en klonk erg leuk, maar we stonden te ver om echt ervan te kunnen genieten. Afgesloten met Gorillaz, waarvan ik niet zo'n hoge verwachtingen had. Toch hebben ze me 90min kunnen boeien en was het een leuke show om naar te kijken. Alleen jammer dat een zatlap (een Antwerpenaar) luidop voetbal zat te kijken op zijn gsm en toen ik hem daarop aansprak, dreigde hij me in elkaar te slaan. Gelukkig ben ik een sportieve vent van 1m90 en 100kg, dus voelde me niet bedreigd. Toch uiteindelijk maar ergens anders gaan staan, want wil nu ook niets dom gaan doen.

Was het wel een smet op een mooie dag, maar toch heb ik BKS tevreden afgesloten. Het was druk, maar omdat ik eerder shows eruit kies, waarbij ik dan op tijd arriveer, was dat zelden een probleem. En ja er zijn veel meer zatte of gedrogeerde mensen die niet voor de muziek komen, maar ik vind het nog steeds stukken beter dan op de meeste andere festivals.

En uiteindelijk draait het om de muziek en die triomfeerde! Meer goede optredens gezien dan de vorige 2 edities en een paar shows die ik niet snel zal vergeten. Moeilijk om te rangschikken, maar gevoelsmatig zou ik 10 acts rangschikken in 2 categorieën:

De 5 beste shows van het weekend top, in geen volgorde (hoe moet ik blood incantation vergelijken met Ao...)
- Dame Area
- Genesis Owusu
- Sudan Archives
- Blood Incantation
- Ao

Nog 5 memorabele shows, maar net iets minder dan de vorige 5:
- Weval
- Model/actriz
- Ethel Cain
- Nick Cave
- Gorillaz

Laatst bewerkt:
Ik snap je punt, en dat zal inderdaad ook in ieder geval deels zo zijn, maar vorig jaar hadden ze (afgaande op wat er om me heen tijdens Kneecap te zien was) met Palestijnse vlaggen geen probleem, terwijl ze op voetbalshirts juist strenger waren door wat je noemt (behalve die Bohs Fontaines shirtjes). Dit jaar wemelde het van de voetbalshirts van allemaal verschillende clubs, ook Eredivisie teams (o.a. Willem 2 gezien), maar blijkbaar doen ze ineens extreem moeilijk over de Palestijnse vlag, en alleen de Palestijnse vlag.
Dat laatste is jouw beleving, ik heb het niet meegemaakt. En ik heb naar mij niet veel voetbalteams gezien. En misschien heeft die beveilig wel 2 mensen aangesproken met Willem 2 shirts waar jij niet bij was.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Wat betreft die Palestina vlaggen is toch best duidelijk waarom dat vanuit beveiligingsoogpunt niet mag. Je wilt geen gezeik tussen kampen op je festival. Daar hoeven we denk ik toch niet heel veel achter te zoeken lijkt me. Ook een Isräelische vlag zal ingenomen worden op diezelfde manier.
Ik snap dit punt, maar het contrast met vorig jaar is wel heel opvallend. Toen mocht zo ongeveer alles wat met Free Palestine te maken had (zelfs een georganiseerde rode lijn) en nu moeten kleine vlaggetjes worden afgepakt. Ik vraag me oprecht af wat er is veranderd in een jaar tijd. Het is nou niet zo dat het vorig jaar uit de hand is gelopen ofzo.

Ik snap dit punt, maar het contrast met vorig jaar is wel heel opvallend. Toen mocht zo ongeveer alles wat met Free Palestine te maken had (zelfs een georganiseerde rode lijn) en nu moeten kleine vlaggetjes worden afgepakt. Ik vraag me oprecht af wat er is veranderd in een jaar tijd. Het is nou niet zo dat het vorig jaar uit de hand is gelopen ofzo.
Geen idee, ik ben er niet bij geweest. Wil alleen aangeven dat je als bezoeker niet altijd alles ziet, de achtergrond niet weet, en dat je niet weet wat de beveiliging wel of niet heeft gedaan en hoe er over negedacht is.

Het resultaat kwa escalatie van een georganiseerde orde lijn tegenhouden kan andere gevolgen hebben dan 1 iemand met een vlag aanspreken. Maar volgens mij staat het volgens mij gewoon vrij duidelijk in de regelementen, dus ik vind dat je dan ook niet moet zeuren als je wel aangesproken word.

Maar goed, ik denk dat BKS veel moeiere dingen te bespreken zijn dan zo iets.

De zondag was zeker de beste dag van het festival. Veel goede acts en het publiek was ook heel chill, maar ik denk ook dat de organisatie wat tactisch met het programmeren hier waren. Zo stond bijvoorbeeld Sef op de Floor tijdens Ethel Cain.

Mijn route: Beetje Stella - Dressed Like Boys - Servo - Beetje Skullcrusher - Sylvie Kreusch - Ethel Cain - Genisis Owusu - Joey Valence & Brae - Gorillaz - Beetje Sammy Virji

Top van de dag:
1. Joey Valence & Brae - We stonden achterin de TWO en het was nog steeds een feestje daar! Heel de TWO ging mee.
2. Gorillaz - Damon Albarn was niet in top vorm, maar de band en gastartiesten maakten het meer dan goed. Ik ben ook een groot fan van het nieuwe album. Leuk om ze live te horen.
3. Dressed Like Boys - Een prachtige start van de dag.
4. Genesis Owusu - Weer een feestje. Energie zat er goed in. Ik zou wel iets meer productie willen zien.
5. Ethel Cain - Heel mooi optreden. Ik vond met de set, de One eigenlijk heel toepasselijk. Zij liet ook zien dat ze het makkelijk aan kon.
6. Servo - Echt een typisch Casbah bandje en dat deed me goed.

weet niet of dit hier al was gepost:

en

• Leuk
Waarderingen: timbo en Matthijs
Nog even een weekend recensie.

Was mijn derde editie, tweede keer een heel weekend, na vorig jaar en dit blijf ik lekker doen. Om zo dicht bij huis zoveel goede muziek in 1 weekend tijd te kunnen zien is fantastisch. Ik reis dus elke dag op en neer, ong. uur deur tot deur.

Vrijdag was ik met wat vrienden die niet echt muziekliefhebbers zijn, maar die hadden het zeer naar hun zin en gedroegen zich keurig, ook wanneer de muziek niet helemaal hun ding was. Zaterdag vond ik het publiek wat vervelender dan de andere dagen, maar ook niet extreem veel last van gehad. Zondag zat de sfeer er de hele dag wel echt goed in.

Plusjes:
- Het eten was weer goed, ondanks dat ik nooit echt vol kom te zitten van de porties heb ik een aantal top maaltijden op. De Caribe Bowl was heerlijk smaakvol en goed gevuld, de dan dan noodles waren lekker en hadden ontzettend veel smaak. Msemen lekkere textuur, Korean sandwich met kip was goed, Burmese Beast was erg goed, maar wel hele kleine portie. Daarnaast het Italiaanse broodje bij de ingang, ook echt top.
- Personeel, zoals eerder genoemd echt subliem. Achter de barren werd er super snel gewerkt, efficiënt, allemaal met een glimlach continu. Soms een beetje geintjes maken, mensen die op het terrein rondliepen top. Met die muntjes en bekers is echt fatsoenlijk geregeld, dat kan je helemaal optimaliseren ook als je wil. Raap maar wat bekers op, lever ze in en je hebt de rest van het weekend de mogelijkheid om in de pit je beker kwijt te raken.
- Shuttlebussen ook weer goed geregeld, waren wel erg warm, maar uiteindelijk ben je toch erg snel van de ene op de andere plek weer, heen én terug.
- De line-up was ijzersterk. Vooral de variatie in genres, dat is ook wel echt iets wat BKS in mijn ogen uniek maakt. Allerlei soorten nationaliteiten artiesten, verschillende genres, dat je ook nog Blood Incantation met een redelijk volle Two kan zien bijvoorbeeld, heel nice.

Minnetjes:
- Was toch wel iets meer Lowlands volk dan vorig jaar voor mijn gevoel. De podia waren iets drukker gevuld, al had je daar eigenlijk alleen in de Casbah last van. Het is een zeer sfeervolle stage, maar bij Grote Geelstaart heb ik gewoon de eerste 20 minuten niks kunnen zien, totdat ik me naar binnen manoeuvreerde, stukje bij beetje telkens als er iemand naar buiten ging. Die moet meer open als je dezelfde capaciteit wil behouden.
- Was niet helemaal fan van de nieuwe plattegrond, met The Secret echt meteen in beeld als je binnen kwam. Haalde wel wat sfeer weg uit de tent én het terrein. Is nu wel echt een lange streep geworden ipv wat meer zigzag.
- Ook al vaker genoemd door anderen, soundbleed. Job Jobse door Nick Cave heen was het dieptepunt. Maar je hoorde bijna bij elk One optreden wel DNK DNK DNK DNK tussendoor van The Floor of waar het ook vandaan kwam.
- Al dat gerook overal. Ik vind roken gewoon echt asociaal, helemaal als je in een tent staat of redelijk vooraan bij een act. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen rook, krijg er jeuk van, traanogen, etc. Buiten dat het gewoon echt slecht is ook als meeroker. En het is soms gewoon niet meer te ontwijken. Vind ik heel jammer en vrij asociaal voor je mede concertgenoten.

Ondanks deze klachten heb ik het enorm naar mijn zin gehad en ben ik er volgend jaar weer bij! Ongeacht de line-up is dit gewoon een festival waar ik elk jaar bij wil zijn.

Dan de Top 10 qua optredens, hele pittige, want veel goede dingen gezien!

1a. Nick Cave & The Bad Seeds
1b. Joey Valence & Brae (kan niet kiezen)
3. Blood Incantation
4. Grote Geelstaart
5. Gorillaz
6. De La Soul
7. Yard Act
8. Madra Salach
9. Tropical Fuck Storm
10. Don West

Nick Cave - zoals verwacht voor mij persoonlijk wat minder indrukwekkend dan de vorige keer; Nick Cave is een beetje als een heel dik boek dat ik helemaal geweldig vond en iedereen zou aanraden, maar niet zo nodig nog eens hoef te lezen. Maar (van achter op het veld en met een Kumo 99-pauze van een halfuur) zag ik dat het objectief weer waanzinnig goed was. Ik snap helemaal dat 3voor12 hem weer op 1 zet.
Ik vind je omschrijving super treffend. Dit was voor mij de zesde keer Nick Cave met de Bad Seeds (ook de solo Conversations tour en tijdens corona met Warren Ellis gezien), en had nu voor de eerste keer het gevoel dat het nog steeds super mooi en goed is, maar dat ik het inmiddels ook wel heb gezien nu.

Ik ga afscheid nemen van BKS. ik was er elk jaar Het is me te druk geworden. De zondag was echt n aanfluiting. Jungle by Night, OK, dit was leuk. maar niet meer dan dat. ik hou er wel van dat Electronisch klinkende muziek door echte instrumenten wordt uitgevoerd. Hierdoor te laat bij Servo, waardoor ik maar 2 nummers kon meepikken. Jammer want dit was wellicht het Casbah hoogtepuntje van de dag. Good Flying Birds: even wiegelen en dan snel wegwezen. Dan de dieptepunten van het festival: Get down services en JVB. Ik ben gewoon allergisch voor mensen die n plaatje opzetten en dan als n zotje op t podium gaan staan meezingen. Daarna Yard Act en Gorillaz die de avond nog n hele fijne afsluiter hebben gegeven.
De nieuwe festivallayout is top, er is veel meer ruimte rondom de stages en het aantal danshoekjes is goed omlaag gebracht. ik denk nog steeds dat de floor te veel in het middelpunt staat. Veel last gehad van het geboenk bij optredens op de ONE. De nieuwe plek van de Casbah doet hem eer aan. Punk never dies.

• Verdrietig
  • Sad
Waarderingen: noid en Jelle
Aloha, nieuw account want nooit meer mijn oude accountgegevens weten te achterhalen. Anyway, dit jaar maar één dag geweest ivm knetterdruk. Toch niet hetzelfde als een heel weekend rondhangen, maar de zaterdag was wel serieus stacked.

Zo maar wat dingetjes:
- The Secret heeft nu veel beter zichtlijnen dan de oude tent, maar je staat wel naar een mega bak beton te staren als je p.o. naar links kijkt.Terrein is er m.i. niet sfeervoller op geworden,
- Iedereen is laaiend enthousiast over Nick Cave, maar dit was mijn 12e of 13e keer en ik vond hem wat plichtmatig spelen. Hij doet niet aan slechte shows, maar dit was de minste die ik ooit van hem heb gezien.
- Aldous Harding gaf een masterclass in poepsaaiheid. Ben er letterlijk bij in slaap gevallen. Niet Gen Z letterlijk, maar echt letterlijk letterlijk
- Loaded fries blijft een ontzettend tamme manier om je 3x zo veel te laten betalen voor een bak patat.

Maar, Hiqpy, Weval en Tramhaus waren top (en toevallig nog allemaal thuis spelend ook), de Nashville chicken burger was yummie, ik twijfel nog of ik ga scheiden voor Ellie Rowsell dan wel Hayley en eigenlijk heb ik heel weinig last gehad van het hier veel genoemde gekeuvel. Wat ik wel tergend vond waren de enorme sound leaks van vooral dat KABUM KABUM podium in het bos aan de achterkant van het grote veld. Kwam dwars door Nick Cave heen. Best wel heel slecht.

Mijn top 8:
1. Tramhaus
2. Weval
3. Hiqpy
4. Wolf Alice
5. nick Cave
6. Hayley Williams
7. Mark Willin Lewis
8. Tropical Fuck Storm (beetje gedeeld met WA show)

Top dag, mar volgens jaar zou ik wel graag een iets gevarieerder programma willen zien.

Een aantal jaar geleden was ik al eens een dag op BKS geweest en dat beviel toen destijds erg goed. Dit jaar voor een heel weekend gegaan en dat is zeker goed bevallen. Wat wel opvalt is dat buiten de One en de Two, elke stage een creatine injectie of twee hebben gehad. De Secret is niet meer zo secret, maar vol in je face als je binnen komt (met aan de linkerkant een lelijk uitzicht alsof je op een parkeerplek staat), de Casbah is misschien wel dubbel zo groot (was wel nodig, want die barste de vorige keer telkens uit zijn voegen), de Floor is meer een plein, de Not Nothing is een volwaardige stage; hierdoor past er veel meer publiek in, maar is wel een beetje de knusheid en het 'onontdekte' gevoel verdwenen.

Daarnaast is het aanbod aan eten echt super! Waar je vroeger veel friet- en burgerkramen had, is er nu een overdaad aan keuzes. Zoveel dat ik op sommige momenten keuzestress had qua eten. Gelukkig waren veel wachtrijen kort en heb ik veel verschillende dingen kunnen eten. Een min puntje vond ik wel de bars bij The Floor. Als het daar wat drukker was, stond je soms wel even te wachten op je drankje. Wie heeft bedacht dat daar slechts een enkele tap te hebben? Waarom geen automatisch tapsysteem die meerdere bekers tegelijk kon vullen?

Verder een heerlijk weekend met de nodige muzikale ontdekkingen en sommige vaste waardes. Jammer alleen van de soundbleed van de verschillende stages, die bij rustige nummers zeer aanwezig was (of ligt dit meer aan de type muziek?) Qua drukte viel het me heel erg mee. Slechts op een paar momenten het gevoel gehad dat het echt te druk was.
Hopelijk volgend jaar weer een heel weekend BKS.

Zo moet je dit niet zien. Als beveiliger ben je er om alles zo goed mogelijk begeleiden en preventief zo veel mogelijk zaken voorkomen. Prima dat jij je mening hebt, maar er zijn toch echt mensen die hier anders tegenaan kijken. Dat wil je vanuit beveiliging/escalatie perspectief gewoon voorkomen.

Voorbeeld. Toen ik in de beveiliging werkte heb ik ook mensen in Feyenoord-shirts moeten weigeren, terwijl ik hartstikke voor Feyenoord ben. De inhoud, of wat ik of wie dan ook er van vind, doet er eigenlijk niet eens toe. Terwijl ik zelf eigenlijk ook vind dat je gewoon in een voetbalshirt zou moeten kunnen lopen. Maar dat is slechts mijn mening en niet de werkelijkheid dat dit veilig kan. Zo moet je dit ook zien.
Om niet lullig te doen is dit toch het argument dat mensen gebruiken om ACAB te roepen? Zelfs al ben je een schat van een man, je staat in dienst van een organisatie of systeem dat in dit geval protest tegen genocide verwijdert. Of je het daar mee eens bent is een ander verhaal, maar je bent wel de fysieke hand van een organisatie die dit arbitraire beleid uitvoert. Overigens vind ik het sowieso twijfelachtig, want in de huisregels staat heel duidelijk dat vlaggen verboden zijn op het terrein, maar ik heb tijdens het Nederlands elftal meerdere Nederlandse vlaggen gezien. Waar wordt dan de grens getrokken?

Daarbuiten gelaten, als je daar aanstoot aan neemt dan moet je al twijfelen of je naar een festival wilt gaan waar Sophie Straat, Genesis Owusu en Model/Actriz in hun acts uitspreken voor Palestina. En BKS moet niet zo spastisch doen want op DTRH waren de Palestijnse vlaggen niet te tellen en dat ging gewoon goed.

Voor de weekend mensen: vonden jullie de zondag ook te druk?
Ik vond het zondag beter te doen qua drukte dan zaterdag.
2x zonder moeite de Casbah in kunnen gaan voor GFB en Lime Garden. Van Ethel Cain naar Yard Act was ook prima te doen. Zaterdag was mij net iets te druk en dan met name in de tenten.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en daily
Over lowlands volk gesproken wel gelachen tijdens Sophie Straat zat iemand naast me in een glitterjas snoeihard en zwaaiend met een opblaas Giraffe door de muziek te tetteren dat 'lowlands teveel gezien-om-gezien te worden en alleen maar feest was geworden en dat hij hier gewoon rustig van de muziek kon genieten' terwijl hij juist de irritaties van het lowlands publiek dat ik altijd had verpersoonlijkte in dat moment.

Om niet lullig te doen is dit toch het argument dat mensen gebruiken om ACAB te roepen? Zelfs al ben je een schat van een man, je staat in dienst van een organisatie of systeem dat in dit geval protest tegen genocide verwijdert. Of je het daar mee eens bent is een ander verhaal, maar je bent wel de fysieke hand van een organisatie die dit arbitraire beleid uitvoert. Overigens vind ik het sowieso twijfelachtig, want in de huisregels staat heel duidelijk dat vlaggen verboden zijn op het terrein, maar ik heb tijdens het Nederlands elftal meerdere Nederlandse vlaggen gezien. Waar wordt dan de grens getrokken?

Daarbuiten gelaten, als je daar aanstoot aan neemt dan moet je al twijfelen of je naar een festival wilt gaan waar Sophie Straat, Genesis Owusu en Model/Actriz in hun acts uitspreken voor Palestina. En BKS moet niet zo spastisch doen want op DTRH waren de Palestijnse vlaggen niet te tellen en dat ging gewoon goed.
Ik verbaas mij er eerlijk gezegd ook over dat het niet mag, maar ook dat ik het nergens zag, dacht juist dat BKS een vrijer en "linkser" festival was dan bijvoorbeeld een LL, maar dat heb ik totaal niet ervaren.

1. Nick Cave - Dat 1-2'tje van Hollywood en Into my Arms op het eind gaf me echt een soort transcendente ervaring. Hiervoor ga ik naar festivals.
2. Madra Salach
3. JVB

Verder denk ik dat BKS de drukte goed aankan. Nooit echt lang hoeven wachten voor eten of drinken. Zaterdag dat het misschien nét op een kantelpunt. Leek ook wel of het publiek uitbundiger was dan andere jaren, mogelijk door de nieuwe bezoekers of door het drugsgebruik (geen idee waarom mensen snatsen bij Nick Cave of Jack White). Ben benieuwd hoe volgend jaar zal zijn!

Even mbt de beveiligers en de Palestina vlaggen, ik weet niet zo goed waar dit vandaan kwam want backstage hing alles van vrijwilligers tot random mensen vol met Palestina vlaggen, ook veel mensen met een keffiyeh en/of stickers gezien zonder dat dat een issue was.... Dus vanuit de organisatie kreeg ik zeker niet t gevoel dat er specifiek iets uitgegeven was om bepaalde vlaggen weg te halen.

Ik verbaas mij er eerlijk gezegd ook over dat het niet mag, maar ook dat ik het nergens zag, dacht juist dat BKS een vrijer en "linkser" festival was dan bijvoorbeeld een LL, maar dat heb ik totaal niet ervaren.
Wat denk ik ook wel meespeelt is dat vorig jaar in de huisregels ook stond dat het niet mag lees ik, maar ik hoor hier van anderen dat er heel veel Palestinavlaggen waren en de organisatie nauwelijks ingreep. Dan begrijp ik dat het verbod handhaven nu voor onbegrip zorgt en juist voor escalatie als je mensen er op aanspreekt.

Users who are viewing this thread