Nog even een weekend recensie.
Was mijn derde editie, tweede keer een heel weekend, na vorig jaar en dit blijf ik lekker doen. Om zo dicht bij huis zoveel goede muziek in 1 weekend tijd te kunnen zien is fantastisch. Ik reis dus elke dag op en neer, ong. uur deur tot deur.
Vrijdag was ik met wat vrienden die niet echt muziekliefhebbers zijn, maar die hadden het zeer naar hun zin en gedroegen zich keurig, ook wanneer de muziek niet helemaal hun ding was. Zaterdag vond ik het publiek wat vervelender dan de andere dagen, maar ook niet extreem veel last van gehad. Zondag zat de sfeer er de hele dag wel echt goed in.
Plusjes:
- Het eten was weer goed, ondanks dat ik nooit echt vol kom te zitten van de porties heb ik een aantal top maaltijden op. De Caribe Bowl was heerlijk smaakvol en goed gevuld, de dan dan noodles waren lekker en hadden ontzettend veel smaak. Msemen lekkere textuur, Korean sandwich met kip was goed, Burmese Beast was erg goed, maar wel hele kleine portie. Daarnaast het Italiaanse broodje bij de ingang, ook echt top.
- Personeel, zoals eerder genoemd echt subliem. Achter de barren werd er super snel gewerkt, efficiënt, allemaal met een glimlach continu. Soms een beetje geintjes maken, mensen die op het terrein rondliepen top. Met die muntjes en bekers is echt fatsoenlijk geregeld, dat kan je helemaal optimaliseren ook als je wil. Raap maar wat bekers op, lever ze in en je hebt de rest van het weekend de mogelijkheid om in de pit je beker kwijt te raken.
- Shuttlebussen ook weer goed geregeld, waren wel erg warm, maar uiteindelijk ben je toch erg snel van de ene op de andere plek weer, heen én terug.
- De line-up was ijzersterk. Vooral de variatie in genres, dat is ook wel echt iets wat BKS in mijn ogen uniek maakt. Allerlei soorten nationaliteiten artiesten, verschillende genres, dat je ook nog Blood Incantation met een redelijk volle Two kan zien bijvoorbeeld, heel nice.
Minnetjes:
- Was toch wel iets meer Lowlands volk dan vorig jaar voor mijn gevoel. De podia waren iets drukker gevuld, al had je daar eigenlijk alleen in de Casbah last van. Het is een zeer sfeervolle stage, maar bij Grote Geelstaart heb ik gewoon de eerste 20 minuten niks kunnen zien, totdat ik me naar binnen manoeuvreerde, stukje bij beetje telkens als er iemand naar buiten ging. Die moet meer open als je dezelfde capaciteit wil behouden.
- Was niet helemaal fan van de nieuwe plattegrond, met The Secret echt meteen in beeld als je binnen kwam. Haalde wel wat sfeer weg uit de tent én het terrein. Is nu wel echt een lange streep geworden ipv wat meer zigzag.
- Ook al vaker genoemd door anderen, soundbleed. Job Jobse door Nick Cave heen was het dieptepunt. Maar je hoorde bijna bij elk One optreden wel DNK DNK DNK DNK tussendoor van The Floor of waar het ook vandaan kwam.
- Al dat gerook overal. Ik vind roken gewoon echt asociaal, helemaal als je in een tent staat of redelijk vooraan bij een act. Ik kan persoonlijk heel slecht tegen rook, krijg er jeuk van, traanogen, etc. Buiten dat het gewoon echt slecht is ook als meeroker. En het is soms gewoon niet meer te ontwijken. Vind ik heel jammer en vrij asociaal voor je mede concertgenoten.
Ondanks deze klachten heb ik het enorm naar mijn zin gehad en ben ik er volgend jaar weer bij! Ongeacht de line-up is dit gewoon een festival waar ik elk jaar bij wil zijn.
Dan de Top 10 qua optredens, hele pittige, want veel goede dingen gezien!
1a. Nick Cave & The Bad Seeds
1b. Joey Valence & Brae (kan niet kiezen)
3. Blood Incantation
4. Grote Geelstaart
5. Gorillaz
6. De La Soul
7. Yard Act
8. Madra Salach
9. Tropical Fuck Storm
10. Don West