GMM Marquee Bracket

Ik vind trouwens dat vele bands het best tot hun recht zou komen in de Marquee, ook al passen ze er verder niet qua sound of omdat ze ondertussen te groot zijn. Het is gewoon een veel betere setting voor een intense metal-beleving dan zo'n wijds open main stage. Het gaat uiteraard nooit gebeuren, maar zet daar Tool, NiN, Korn, Slipknot of zelfs Sleep Token en ze gaan hun meest memorabele en epische Graspop-set spelen.

Beste optredens op GMM van Gojira, Lamb of God, Amon Amarth en consoorten waren voor mij vaak toen ze nog in de Marquee speelden.

Ik vind trouwens dat vele bands het best tot hun recht zou komen in de Marquee, ook al passen ze er verder niet qua sound of omdat ze ondertussen te groot zijn. Het is gewoon een veel betere setting voor een intense metal-beleving dan zo'n wijds open main stage. Het gaat uiteraard nooit gebeuren, maar zet daar Tool, NiN, Korn, Slipknot of zelfs Sleep Token en ze gaan hun meest memorabele en epische Graspop-set spelen.

Beste optredens op GMM van Gojira, Lamb of God, Amon Amarth en consoorten waren voor mij vaak toen ze nog in de Marquee speelden.
Helemaal eens, tenten hebben toch altijd iets magisch en intiems (zelfs megatenten als de Marquee), waarbij vrijwel iedere band beter tot z'n recht komt (plus je bent nauwelijks van het weer afhankelijk natuurlijk).

Ik ben het er dan ook niet echt mee eens dat de ultieme Marquee band per se een extreme (black, death, doom of zelfs thrash) zou moeten zijn. Tuurlijk, de meeste bands die er staan vallen daar wel zo ongeveer onder, maar het zijn toch zeker ook de vele uitzonderingen daarop die vaak tot de allerbeste en meest memorabele optredens behoren, zoals Ayreon, Devin Townsend, Pendulum, Heilung (om nog niet te spreken van de kleinere als Heidevolk, Vanaheim).

Laatst bewerkt:
1779317781712.png

Morele winnaars: @jvandeweyer , @Moniek + dit hele zooitje.. ;)
  • Tiamat en Dimmu Borgir zijn ver gekomen, maar waren geen partij voor resp. Mastodon en Opeth, wat uiteraard geen schande is.
  • Satyricon kon Ayreon nog een tijdje goed bijbenen, maar moest toch al vrij vroeg zijn meerdere erkennen.
  • Meshuggah vs. Emperor was vooraf moeilijk te voorspellen, en bleken ook daadwerkelijk goed aan elkaar gewaagd. Desalniettemin nam Emperor al vrijwel vanaf het begin de leiding, en stond deze niet meer af, al kwam Meshuggah enkele keren heel dichtbij.
1779317715726.png

Helaas vinden Dimmu Borgir, Meshuggah, Satyricon en Tiamat hier hun Waterloo.
En daarmee zijn dus alle kwartfinalisten bekend:

1779322135986.png

1779321511182.png

Zo zijn we intussen dus alweer beland bij de kwartfinales!
Vanaf hier kunnen bands ook na hun eerste verlies al uitgeschakeld worden.
In tegenstelling tot mijn eerdere planning laat ik iedere kwartfinale op een aparte dag plaatsvinden (i.p.v. 2 per dag, die 2 extra dagen zal het immers ook niet uitmaken).

Zoals eerder gezegd zullen de kwartfinales niet volledig willekeurig worden bepaald.
Iedere band die tot nu toe alle duels heeft gewonnen zal het opnemen tegen een band die teruggekeerd is via de losers bracket.

Tevens zal weer rekening worden gehouden met eerdere duels, om herhaling te voorkomen.
De volgende duels zijn daarom uitgesloten voor de kwartfinales:
  • Behemoth vs. Ayreon (Ronde 3W)
  • Paradise Lost vs. Emperor (Ronde 3W)
  • Amenra vs. Opeth (Ronde 4W)
Dat levert uiteindelijk de eerste kwartfinale op:

1779321187315.png

Behemoth - Opeth:

Clint Eastwood Smoking GIF by hoppip

Laatst bewerkt:
Flashback naar vorig jaar:
Eerst Opeth als afsluiter in de Marquee, daarna Behemoth als afsluiter van de dag op de North Stage.
Heerlijk avondje met daarvoor ook nog Blood Incantation en Dethklok!

Beide uiteraard topbands die voor de Marquee gemaakt zijn, al heeft GMM Behemoth de laatste drie keer op een main stage geplaatst, waarvan twee keer om onbegrijpelijke redenen in de volle zon in de middag.. 😣🫠
Desondanks denk ik dat Behemoth ooit weer als headliner in de Marquee zal staan, zoals dat ook met andere bands is gebeurd.

Maar goed, de punten dus...

Behemoth - Opeth: 4-6

Toch net iets meer met Opeth. 💁‍♂️

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian
Ben meer van de Black metal dan van de prog maar het ene optreden van Opeth dat ik heb meegemaakt in de marquee is me toch altijd bijgebleven. Een stuk meer dan wat ik van Behemoth al heb gezien.
Behemoth - Opeth: 2-8

Behemoth - Opeth: 1-9

Behemoth vind ik een gave band en pakt me vooral als live act. Maar muzikaal vind ik Opeth stukken beter. Niet elke festivalshow was raak maar deze winnen ze wel voor mij met gemak.

Behemoth - Opeth: 10-0
Beide ijzersterke marquee HL. Maar dan valt behemoth echt veel meer in de smaak. Vind opeth op plaat echt helemaal niks, en live wel grappig maar zelf ook nie super ofzo. Zijn wel rete strak en goed, maar gewoon nie mijn ding😅
Vrees alleen dat t een verloren strijd zal zijn...

Users who are viewing this thread