Graspop Metal Meeting 2026

Na een aantal dagen inluisteren ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

Mastodon wint het van The Plot In You. Laatstgenoemde ga ik nog wel een keer zien ergens en Mastodon in deze setting daarentegen kan wel eens de show van het weekend worden, met de minuut dat ik het luister ga ik het meer waarderen! Het is ook niet een stijl die ik vaak luister, laat staan live meemaak, dus voor de afwisseling ook nog eens top.

De clash tussen WCAR en BB (ook al is ie nog zo minimaal) vind ik eigenlijk toch wel behoorlijk kut. WCAR begint ook steeds meer te groeien en vooral Where Did You Go?, die ze zo te zien tegen het einde aan spelen, vind ik echt fenomenaal. Maar ik wil ook weer geen seconde missen en vooraan staan bij BB. Twijfel zelfs om een ticket te halen voor hun show in de AFAS vanwege deze mini clash 😂

Akkoord, en feit dat het Belgen zijn is ook wel een grote plus. #supportyourlocals
Ik kijk er dan net omgekeerd naar toe. Leuk en goed dat Mantah die plek gekregen hebben. Maar je kan ze wel vaak/vaker zien.
Mocht ik zo vroeg het terrein op zijn (ik ga er niet van uit) dan wint Magnolia Park 't.

• Leuk
Waarderingen: CedricH en MandyRose
Ik kijk er dan net omgekeerd naar toe. Leuk en goed dat Mantah die plek gekregen hebben. Maar je kan ze wel vaak/vaker zien.
Mocht ik zo vroeg het terrein op zijn (ik ga er niet van uit) dan wint Magnolia Park 't.
Valt ook weer wat voor te zeggen. Ach, waarschijnlijk hak ik de knoop pas finaal door donderdagmiddag als we door de poortjes het terrein op wandelen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MandyRose
Valt ook weer wat voor te zeggen. Ach, waarschijnlijk hak ik de knoop pas finaal door donderdagmiddag als we door de poortjes het terrein op wandelen.
Ik denk ook niet dat het me gaat lukken om voor die tijd de knoop door te hakken. Liever doe ik dat wel al zodat ik ook gerichter kan inluisteren, maar ik denk bij deze dat ik beide maar ga inluisteren en dan zie ik wel waar ik op dat moment meer zin in heb, wat een dilemma om het festival mee te beginnen😂

ik heb er 100 voor het volledige weekend (woensdag op de preparty meegeteld)

Ik ontzeg mezelf niks dat weekend en ik ben een grote eter en een grote drinker op het festival.
We leven ook vanaf globaal 12 uur op het terrein en we gaan niet terug tot het klaar is. Verder maakt de groep uit, hoe meer mensen hoe meer dorst er is. Dus met 3 personen heb ik meestal 140 nodig. Met 2 dacht ik 110 -120. We zijn dit jaar met 5 dus we gaan naar 150 - 160 skullies.

Ja, je kan achteraf refunden (wel 1 skullie als kostprijs / €3,50). Dus in principe is het idd wel nog steeds "voordeliger" om ze in de vvk in bulk te kopen.

Absoluut als je in bulk koopt en er van uit gaat dat je 1 skullie betaalt voor teruggave. Zijn al je skullies €1,62 (maakt niet uit hoeveel je over hebt of zelfs nog free skullies hebt)

Gaat lastig worden denk ik. De mensen die ze uitgeven doen ze al wel redelijk strak. En mijn ervaring is dat ik er toch door zo'n dag heen regelmatig aan zit daardoor hij nog strakker komt zodat hij niet af kan.

Ik vraag ze altijd wel iets losser te doen en anders hou ik een vinger er tussen. Hekel aan als hij strak zit.
Maar ik kan die bandjes meestal wel heel afkrijgen. Flexible duimen etc.(Geldt waarschijnlijk niet voor iedereen)
Mijn vrouw zou dit om kunnen wat die heeft smallere handen en pols. (Maar hier moet je ook naar kijken)

Maar het blijft een potentieel dure gok

• Leuk
Waarderingen: Lars. en Dwarf
OK, even inhalen...

Green day vs Offspring: vind Green Day qua grootte beter bij Werchter passen, Offspring stond al vaker op GMM, dus dat klopt nog wel redelijk.

Spoorboekje, ik ben nog maar halverwege de vrijdag, dus dat gaat nog wel even duren.

Inferno: jep, solo in een tip-up vanaf donderdagochtend.

Skullies: 100 voor 4 dagen besteld. Ontbijt heb ik van thuis mee, kleine koffiezet inclusief, broodje met salami er bij en dan portie fruit
Tot nu toe altijd tussen de 15 (vorig wegens hitteslag al zondagmiddag vertrokken) en 5 SK over op het einde.

Dit jaar 120 skullies, normaal gezien kom ik daar mee toe, navenant hoeveel bekend volk ik tegenkom kan dat varieëren. Ontbijten doe ik op Inferno met men eigen koffie en versnaperingen.

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Mijn loopschema zal er ongeveer zo uit zien na de eerste inluisterbeurt.
Op de meeste dagen, vermoed ik, lekker rustig beginnen. Biertje erbij en chillen op het gras (mits het weer het toelaat natuurlijk).
Heeft iemand nog tips of ik nog een goeie band mis?
Bekijk bijlage 19933
We hebben in grote lijnen hetzelfde schema, de verschillen zijn
Donderdag: eerst Anthrax en dan einde van LB
Vrijdag: ik probeer Death To All er nog tussen te stoppen
Zaterdag: Rivers of Nihil wint van Uada + Loathe (denk dat dit in de Metal Dome beter gaat werken dan in '23 op de Jupiler)
Zondag: heb ik nog 4 bijkomende must-sees Gaerea -> King 810 -> Periphery -> The Gathering

• Leuk
Waarderingen: Skut10 en Dwarf
Vraagje,

Mijn beste maat is ne pipo met uitstelgedrag die zaterdag geen ticket heeft.

Normaal zijn we er wel gerust in met ticketswap maar aangezien die de voordelen van schaarste creeëren ontdekt hebben met hun loting is de kans wel groot dat hij ernaast vist, en als het dat niet is betaald hij wrs nog 30euro meer als de normale tickets.

Ik denk nu om een de donderdagticket van mijn vriendin tekoop te zetten en nog ne een combi te kopen om door te geven.

Iemand dat nogal gedaan? is dat bandje nog uit te krijgen?
Ben de laatste jaren via crew gegaan dus geen idee meer hoe het aan de inkom na de bandjes ophaling verloopt...

Binnenstebuitengedraaide chipszakjes zijn ook echt een grote hulp.

Alleszins, na het festival slaag ik er meestal ook wel in om mijn bandje uit te krijgen zonder het te knippen, dus het lukt wel.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Na een aantal dagen inluisteren ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

Mastodon wint het van The Plot In You. Laatstgenoemde ga ik nog wel een keer zien ergens en Mastodon in deze setting daarentegen kan wel eens de show van het weekend worden, met de minuut dat ik het luister ga ik het meer waarderen! Het is ook niet een stijl die ik vaak luister, laat staan live meemaak, dus voor de afwisseling ook nog eens top.
Ik heb Mastodon vorig jaar op Alcatraz gezien en vond ze machtig!
In de Marque wordt het zeker ook tof dit jaar 😁

Must, graag, opvulling

Donderdag
Magnolia Park
Daarna zie ik wel, geen musts, wss pendelen tussen Ego Kill Talent, Ankor en Static-X
Dying Wish
Thrown
Gatecreeper
Wolves In The Throne Room
A Day To Remember
Septicflesh
Bloodywood
Cult Of Luna
President

Limp Bizkit
The Offspring

Vrijdag
Vower
Thornhill
TX2
Letlive.
Oranssi Pazuzu

Guilt Trip
Harakiri For The Sky
Trivium/Old Man's Child

We Came As Romans
Breaking Benjamin
Kublai Khan TX
Leprous
Knocked Loose
Volbeat

Zaterdag
The Pretty Wild
Faetooth
P.O.D.
Malevolence/UADA/Rivers of Nihil (Uada wint denk ik)
Sepultura
Hollywood Undead/Loathe (HU wint denk ik)
Three Days Grace
Ice Nine Kills
Corrosion Of Conformity
Uncle Acid & The Deadbeats

Moonspell
Architects
Bad Omens
Bring Me The Horizon

Zondag

Return To Dust/Killus
Kuazar

Gaerea/Zetra
King 810
Europe/Decapitated/Rain City Drive (RCD wint op het moment)
Wargasm
Vltimas/Future Palace (Onbeslist)
Kanonenfieber
Periphery/Black Label Society (als het nog moeite is qua tijd Periphery en anders BLS)
The Gathering
Solstafir
Electric Callboy/Bury Tomorrow (BT wint)
Carpenter Brut
Mastodon/The Plot In You (Mastodon wint)
Sabaton

Dit jaar voor mij alleen de zaterdag, helaas. Maar wel vanwege heuglijk nieuws, de familie Thunderpaws heeft drie weekjes geleden een gezonde zoon mogen ontvangen! 🤘🎸🍼

Het loopschema voor die zaterdag:

(mouth culture)
(faetooth)
(vicious rumours)
Feuerschwanz
Uada
Sepultura
Hollywood Undead/Loathe
Karma Kebab
Lacuna Coil
Ice Nine Kills
Uncle Acid and the Deadbeats
Architects

(De eerste drie tussen haakjes, nog niet zeker hoe laat ik er ben)

🎸🥁🎤 🌈 Heb er weer zin in! ☮ ☀️❤️🤘
Je vergeet BMTH vriend! Wel mooi dat je een plek voor Karma Kebab hebt ingeruimd. Die gaan het ver schoppen hoor, toekomstige headliner!

• Geweldig
Waarderingen: Spike Thunderpaws
Welnu, even laten bezinken. Ga enkel op zaterdag en zondag, voorlopige schema’s (dikgedrukt must see)

Zaterdag

Mouth Culture
Vicious Rumours
Feuerschwanz
Uada
Sepultura
Hollywood Undead
Karma Kebab
Lacuna Coil
Ice Nine Kills
Uncle Acid and the Deadbeats
Architects
BMTH

Zondag

Battle Beast
Evergrey
Life of Agony
Decapitated
Wargasm / Vltimas
Kanonenfieber (deels)
Black Label Society / Periphery
The Gathering
Sólstafir (deels)
Electric Callboy
Carpenter Brut (deels)
Mastodon

Vrij weinig clashes gelukkig! Geen must sees sowieso die met elkaar clashen. Meest vervelende is denk ik BLS en Periphery. BLS al gezien, Periphery nog nooit dus neig naar de laatste!

Hele mooie combi van bands die ik (soms al vaker) heb gezien, bekende bands die ik voor het eerst ga zien en voor mij totaal onbekende bands die zomaar eens kunnen verrassen! Zin in!

Ik zag trouwens op de website dat je trays Jupiler kunt bestellen. Vind 40 euro best een redelijke prijs om er niet zelf mee te hoeven sjouwen.

Hebben mensen dit vorig jaar gedaan en beviel het een beetje?
Wel gedaan, niet bevallen: kregen lauw bier (2 jaar op rij)

Twee jaar geleden gedaan, hemels kan ik je zeggen.
Als het goed is kan je ze op woensdag of donderdag halen als je zo'n tray besteld (misschien alle dagen?) en met een grote groep was het 2 traytjes op woensdag, die waren donderdag middag vrijwel allemaal op of niet meer super koud, waarna donderdag een nieuwe voorraad gehaald kon worden door anderen die nog een bestelling hadden. Echt ideaal en ik zou nu ook niet meer een volle koelbox met bier meesjouwen.

Sowieso is die supermarkt op de camping een top toevoeging geweest.
Niet te positief hè (geintje natuurlijk). Wij troffen dus telkens lauw bier ☹️

• Haha
Waarderingen: Akephalos
Gaan we nu een Festileaksmeeting houden of gaan we nu een Festileaksmeeting houden?

Zijn er voorstellen?

Ik ben wel te vinden voor 13 h op donderdag bij de southstage. Ik heb zelf Ego Kill Talent dan staan maar is nu niet de belangrijkste band van de dag en kan ik gerust op een afstandje kijken. Om 13 h is enkel Slay Squad nog aan het spelen wat niet bepaald veel mensen denk ik in hun spoorboekje hebben. En zij die Snot of Ankor willen zien kunnen na ongeveer een kwartiertje vertrekken :)

Users who are viewing this thread