Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2026

Vanuit de band zelf kan ik geen statement vinden, maar zo te zien is inmiddels de volledige Europese tour verplaatst van mei naar oktober. Hopelijk is er op de oktober-editie van London Calling ook nog plek over dan
Is een los concert van de band aangekondigd in Paradiso. Wordt dus geen London Calling meer

Zaterdag voor Weitjerock is compleet gemaakt met nieuwe namen, vind dat ze een heel mooi affiche hebben neergezet! Ook hebben ze het over het binnenkort bekend maken van het nieuwe concept. Heel benieuwd naar wat ze gaan doen.

• Leuk
Waarderingen: Neeltje
mijn vermoedelijke Sniester-planning (onder voorbehoud):

Vrijdag 22/05
18:15-19:00 MAD FOXES
19:00-20:00 MARATHON
19:45-20:30 TH DA FREAK
20:30-21:15 FOMIES
21:15-22:00 WAX HEAD
22:15-23:00 MAQUINA
23:00-23:45 GROS COEUR
00:30-01:15 NAYA MÖ

onmogelijk "dankzij" blokkenschema: GLOIN, WASTED YOUTH CLUB, BUREAU DE CHANGE :mad:, PACESHIFTERS NIRVANA, DEAR OMEN, L.A. SAGNE :mad: , FERAL

Zaterdag 23/05
18:00 PAUW (niet zeker)
19:00 DEAD STILETTOS
19:45 RONKER
20:15 BADMINTON
21:00 IGUANA DEATH CULT
22:00 BLACK LEATHER JACKET
23:00 GURRIERS
00:00 SOAPBOX

onmogelijk "dankzij" blokkenschema: AVTIV DÖDSHJELP, DRUUGG :mad: , SERVO :mad: , KNIVES

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai

Vrijdag 22/05

onmogelijk "dankzij" blokkenschema: GLOIN, WASTED YOUTH CLUB, BUREAU DE CHANGE :mad:, PACESHIFTERS NIRVANA, DEAR OMEN, L.A. SAGNE :mad: , FERAL

Zaterdag 23/05

onmogelijk "dankzij" blokkenschema: AVTIV DÖDSHJELP, DRUUGG :mad: , SERVO :mad: , KNIVES
Vrijdag heb ik al min of meer rond en zie je dan alleen bij Fomies. Zaterdag moet ik nog doen, maar ga absoluut naar Ronker en Iguana Death Cult.

Vrijdag heb ik al min of meer rond en zie je dan alleen bij Fomies. Zaterdag moet ik nog doen, maar ga absoluut naar Ronker en Iguana Death Cult.
Toch benieuwd naar jouw volledig pad die dagen maar ik zie je ook nog bij L'Osteria ;)
Op vrijdag zit Waste, Coilguns en Bad Nerves vermoedelijk op jouw lijstje?

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai

Vrijdag 22/05

Zaterdag 23/05

Wat het voor mij ook lastig maakt is dat ik een kwart van de bands al 1 of meerdere keren gezien heb. Die probeer ik te skippen ;-)

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Was hier nog niet in gegooid zie ik, maar het Zomerparkfeest in Venlo (13-16 augustus met gratis toegang) heeft de eerste namen gelost. Aankomende weken komen daar elke donderdag nieuwe namen bij.

1777981802662.png

Toch benieuwd naar jouw volledig pad die dagen maar ik zie je ook nog bij L'Osteria ;)
Op vrijdag zit Waste, Coilguns en Bad Nerves vermoedelijk op jouw lijstje?
Ik moet ook rekening houden met de smaak van mijn vriendin (een beetje in ieder geval). Vooralsnog is dit mijn vrijdagprogramma: Gloin, C'est Qui?, Fomies, Bucket (al eerder gezien), Bad Nerves (al eerder gezien), Ploegendienst. Ik houd ook wel een beetje rekening met de locatie (Koorenhuis Foyer en September vind ik een ramp) en de loopafstanden.

Inderdaad ook wat eten bij L'Osteria. Waste heb ik ook al gezien en Coilguns overlapt met Fomies.

• Leuk
Ik moet ook rekening houden met de smaak van mijn vriendin (een beetje in ieder geval). Vooralsnog is dit mijn vrijdagprogramma: Gloin, C'est Qui?, Fomies, Bucket (al eerder gezien), Bad Nerves (al eerder gezien), Ploegendienst. Ik houd ook wel een beetje rekening met de locatie (Koorenhuis Foyer en September vind ik een ramp) en de loopafstanden.

Inderdaad ook wat eten bij L'Osteria. Waste heb ik ook al gezien en Coilguns overlapt met Fomies.
Uiteraard, ik hou o.a. ook rekening met m'n vaste concertmaat (sommige dingen zijn véél te voor hem) en inderdaad soms ook praktisch haalbare afstanden doen dwingende keuzes te maken.
C'est qui en Gloin stonden ook op m'n eerste lijst maar Mad Foxes @ KEXP beslisten voor mij

Uiteraard, ik hou o.a. ook rekening met m'n vaste concertmaat (sommige dingen zijn véél te voor hem) en inderdaad soms ook praktisch haalbare afstanden doen dwingende keuzes te maken.
C'est qui en Gloin stonden ook op m'n eerste lijst maar Mad Foxes @ KEXP beslisten voor mij
Je gaat mij nu toch niet aan het twijfelen proberen te brengen he?

• Haha
Ik hik toch een beetje tegen Koorenhuis Foyer aan. Als het daar net zo druk is als vorig jaar, zie je niks en hoor je alleen maar wat. Maar jij bent de eerste 4 concerten afwisselend in Koorenhuis en Koorenhuis foyer. Dan is het wel te doen denk. Maar goed: ik zet Mad Foxes op mijn reservelijst ;-)

• Leuk
  • 100
Waarderingen: B0G5 en Nelios
Zaterdag wordt het vooralsnog:

Pauw (misschien)
Dead Stilettos
Ronker
Iguana Death Cult
Aktiv Dödshjelp
Gurriers (meerdere keren gezien)
Soapbox (eerder gezien)

Even tussendoor:

Bevrijdingsfestival Overijssel, K’s choice gewoon Paradise in Me integraal spelen 🥰

Dan neem ik Di-Rect en Kensington straks voor lief

• Geweldig
Waarderingen: Moniek
Vrijdag niemand naar Frenzee?!
Stond hier op reservelijst maar na Maquina (eindelijk eens de full-experience) is Gros Coeur iets praktischer.
Naar mijn gevoel staan er dit jaar teveel "betere" dingen tegelijk of te ver uiteen.
Waarom ook niet de zaterdag vroeger starten en spreiden?

Was hier nog niet in gegooid zie ik, maar het Zomerparkfeest in Venlo (13-16 augustus met gratis toegang) heeft de eerste namen gelost. Aankomende weken komen daar elke donderdag nieuwe namen bij.

[afbeelding]

En zoals ze al hadden beloofd hierbij de tweede drop met namen:
1778162810056.png

Ik heb een flinke inhaalslag te maken, waar ik weinig zin in heb, haha. Toch zes weken niks neergeplemd zie ik.

TakeRoot is met de eerste namen naar buiten gekomen.

Ook RockIt heeft nieuwe namen aangekondigd, achttien welteverstaan. Dat zijn echt alleen maar rake namen wat mij betreft!
Al Di Meola brak in de jaren 70 internationaal door als lid van de jazz-fusiongroep Return to Forever onder leiding van Chick Corea en geldt sindsdien als een van de invloedrijkste gitaristen van de afgelopen decennia.

Drummer Nate Smith is met zijn strakke grooves en gevoel voor ritme een veelgevraagd muziaktn, zowel binnen als buiten de jazz. Hij werkte samen met artiesten als Pat Metheny, Norah Jones en Childish Gambino, en recenter met Vulfpeck en The Fearless Flyers.

Vocalist Kurt Elling, één van de meest originele jazzvocalisten van dit moment komt met zijn nieuwste muzikale project naar Rockit, waarbij hij samen met de iconische jazzfusion band yellowjackets een ode brengt aan de legendarische formatie Weather Report.

Tigran Hamasyan is één van de meest onderscheidende pianisten van zijn generatie. De jazz-meets-rock virtuoos kan ontzettend krachtige grooves spelen, gecombineerd met jazzimprovisaties en progressieve rock die barst van de rijke folklore die zijn thuisland Armenië rijk is.

Amerikaanse pianist en componist Emmet Cohen geeft een eigentijdse draai aan het klassieke stride-pianostijl. Met zijn superstrakke trio brengt hij een stijl die geworteld is in de jazztraditie, maar lanceert deze de 21e eeuw in.

Het kosmische jazzkwintet SML bestaat uit uitblinkers uit de West Coast-jazzscene, met muzikanten die het podium delen met o.a. Jason Isbell, Phoebe Bridgers, Meshell Ndegeocello en Leon Bridges. Denk aan elektronica, free jazz en repetitieve patronen die samensmelten tot één gelaagde sound.

Ook Tortoise, Theon Cross, Lakecia Benjamin, Daoud, Sam Gendel & Sam Wilkes, Patricia Brennan Septet, Darius Jones, Q-tet, Momoko Gill, Teus Nobel 4 | Child’s Play, Ão en Y.O.P.E. X Avvnt MM zijn bevestigd.

North Sea Jazz heeft het programma afgerond door het toevoegen van veertig namen! Ook is het blokkenschema bekend. Eerder waren GIVÉON, Youssou N'Dour en Noha Saré met losse aankondigingen al toegevoegd. Altijd jammer dat er dan geen volledige lijst aan toevoegingen komt, maar via Festivalinfo alsnog hierop gekomen:
Onder de recent bevestigde namen staan onder meer Dua Saleh, Nusantara Beat, Leif de Leeuw Band, Tomeka Reid Quartet, Benjamin Herman Trio, Tin Tin, KC Jazz Big Band met Nicole McCabe en Jon Hatamiya, Bigyuki, Deejay Irie, Joris Roelofs Red Flag, Mo Filefo, Aron! en Jason Lemonth.

The Devil Makes Three heeft het optreden op Holland International Blues Festival moeten annuleren. Cedric Burnside is de vervanger.

Vicefest heeft nieuwe namen aangekondigd.
Zo komen de Hagenezen van Heath, het vlijmscherpe Engelse buitenbeentje Welly en BDRMM naar Groningen. Eerder is Donny Benét al aangekondigd. ViceFest vindt plaats op zaterdag 19 september in De Oosterpoort.

Imidiwan Festival wordt twee dagen in Tivoli en tegelijkertijd één dag in de Oosterpoort gehouden. Erg vet. Eerste is voor Utrecht, tweede voor Groningen.
Op zaterdag 10 en zondag 11 oktober 2026 presenteren we Imidiwan - Friends of the Desert. Een nieuw tweedaags muziekfestival volledig in het teken van de Noord-Afrikaanse desert blues. Desert blues werd eind jaren tachtig geïntroduceerd door gitarist Ali Farka Touré, die traditionele muziek op een ongeëvenaarde manier wist te mengen met blues. Op zaterdag 10 oktober staan Imarhan, Samba Touré en Noura Mint Seymali op het festivalprogramma.

IMARHAN​

Het in 2018 verschenen tweede album van de Algerijnse Toearegband Imarhan is getiteld Temet, letterlijk vertaald uit het Tamashek: Connecties. De muziek van Imarhan is dan ook bedoeld om mensen eraan te herinneren dat we met elkaar verbonden zijn, aldus frontman Sadam. Hun vierde plaat Essam (Bliksem) is net uit.

SAMBA TOURE

De Malinese zanger/gitarist Samba Touré brengt een ode aan Ali Farka Touré (1939-2006), vader van de Afrikaanse woestijnblues. De twee zijn geen familie, maar Samba ziet hem wel als zijn muzikale mentor (en begon zijn carrière in Ali’s band). Zoals hij zelf zegt: ‘Ali’s muziek spelen is geen plicht, het is puur genot!’

NOURA MINT SEYMALI

Noura Mint Seymali is een Mauritaanse zangeres (en bespeelster van de ardine) in de traditie van de griots: zangers die de geschiedenis van families en gemeenschappen doorgeven. Ook op haar derde album Yenbett (2025) mixt ze woestijnblues met haar karakteristieke Arabische stembuigingen en uithalen.

Complexity Fest heeft Cryptic Shift toegevoegd, Hollow kan niet meer komen. nieuwe namen toegevoegd.
670127355_18442216687118097_1208675374431910069_n.jpg

Spoorpark Live heeft in de tussentijd nog het volgende aangekondigd.
Klangphonics en jet van der steen komen naar Spoorpark LIVE! ❤️ Met ook Oscar and the Wolf en S10 op de bill, dansen we de zon samen onder. Head first dat Spoorpark LIVE weekend in, dus! En wel op vrijdag 26 juni. Zorg dat je erbij bent!

Met deze toevoegingen is het programma van de Spoorpark LIVE 2026-reeks compleet.

Zwarte Cross met nieuwe namen.

Haarlem Vinyl Festival met de namen.

Ramblin' Roots met nieuwe namen.
De tweede reeks namen voor het jaarlijks terugkerende americana & rootsfestival Ramblin Roots zijn bekend! ✨ We voegen vandaag maar liefst acht nieuwe namen toe, waaronder o.a. de blues, boogie en rock van de Belgische band Boogie Beasts, de Zweedse folkpopzangeres Sophie Zelmani en de Amerikaanse soul/rockband Billy Allen + The Pollies. Ook voegen we Guto Konrad, Robbert Duijf Band, Dean Owens, Peter Bruntnell en Michael McDermott toe aan het programma.

Brainstorm Festival heeft nog Nephylim en NatusSumMori aangekondigd.

Orange Jazz Days rond de line-up af.

Culemborg Blues heeft nieuwe namen toegevoegd. Mooi zo met Alice Armstrong.
De blues- en rootswereld is springlevend en dat wordt dit seizoen bewezen met een indrukwekkende selectie aan internationale toptalenten en gevestigde namen. Van de rauwe energie van opkomende gitaarvirtuozen tot de verfijnde soul van prijswinnende Britse artiesten: het programma van Culemborg Blues biedt een explosieve cocktail van genres die de brug slaat tussen traditie en de moderne tijd.

Een bijzonder hoogtepunt is de herrijzenis van de Belgische formatie The Seatsniffers. Na een stilte van meer dan 10 jaar is de band terug in de originele oerbezetting. Met hun explosieve mix van rhythm & blues, rockabilly en country beloven zij met vette riffs de boel in vuur en vlam te zetten.

De Britse R&B-sensatie Alice Armstrong is door de UK Blues Federation meervoudig onderscheiden als "Contemporary Blues Artist of the Year" en voor het eerst als "Blues Vocalist of the Year". Haar muziek combineert klassieke rhythm-and-blues met een eigentijdse visie op maatschappelijke thema’s zoals inclusiviteit en body positivity.

Uit Finland komt het Tomi Leino Trio. Deze formatie staat bekend om hun "greasy" hypnotiserende grooves en een authentieke sound die geworteld is in de Swamp Blues en Rock 'n' roll. Met zijn intense gitaarspel en diepe, warme stem creëert Tomi een authentieke en unieke ervaring.

Voor een onvoorspelbare ervaring brengt The Bird Experience voodoo-geïnspireerde psychedelische bluesrock en soul. De band rondom mondharmonicaspeler Mees Vullings wordt vergeleken met legendes als Screaming Jay Hawkins en brengt een geluid dat zowel elegant als rauw is.

Zoals Bacon Fat Louis zichzelf omschrijft: “Geen ingewikkeld gedoe, vette pompende no-nonsense boogie die neigt naar een smerige voodoo garagesound, maar altijd de blues als fundament heeft.”

Verder komen nog naar Culemborg: Doghouse Sam & the Magnatones (BE), Merel van de Keer en Max Kaasjager Trio. Eerder werden al bekendgemaakt: Guto Konrad (BR), Stef Paglia (BE), Julian Sas, La Ratte en The Hoochies

De laatste informatie is te vinden op de website van Culemborg Blues: www.Culemborgblues.nl.

• Leuk
Waarderingen: Rincewind

Users who are viewing this thread