Harakiri For The Sky & Groza
Zoals een aantal van jullie wellicht weten schrijf ik al een tijdje artikelen voor Festileaks (al ligt dit nu wegens mijn hersenschudding al bijna een jaar stil). Het laatste festival dat ik voor verslag heb bezocht is dan ook eentje van vorig jaar: Ragnarok Festival in het zuiden van Duitsland. Een weekend vol black, folk en pagan metal, met een erg fijne sfeer.
Dankzij een vriend van mij, Kreuzer, de oud leadgitarist van Kanonenfieber, mocht ik ook backstage op het festival. Ondanks het ontbreken van het juiste bandje hiervoor, ik was 'gewoon een fotograaf'. Wellicht nog wat vermoeid van een toch vrij lange reis naar het oosten, was ik niet zo scherp in het herkennen van mensen. Zeker wanneer ze niet op het podium staan. Na een kwartier kwam ik er dan ook achter dat ik al een tijdje aan het praten was met M.S., de oprichter van Harakiri For The Sky. Die alle instrumenten speelt voor de studio albums, en die ik de week ervoor nog live aan het werk heb gezien in Utrecht.
Aardige kerel, zitten kletsen over eten, wapens en mogen jagen in Oostenrijk, en veganisme. Toen hij vertelde ook wel eens voor een bandlid van hem veganistisch te koken op tour, had ik het pas door dat dit dé man achter Harakiri For The Sky is, een van mijn favoriete bands. Kon mijzelf wel voor de kop slaan. Hier nog een klein beetje fotografisch bewijs:
Bonuspunten voor wie de artiesten op de achtergrond herkent. Even later kwam ook Andy Marshall van Saor nog eens aanhaken, overigens het enige interessante dat ik tot nog toe heb meegemaakt in perszones/backstage area's op festivals.
De heren van Groza heb ik dan weer niet gesproken (denk ik, ik vertrouw mijn ogen inmiddels niet meer volledig). Maar heb ik daar wél live aan het werk gezien. En dat smaakt bij hen zoals altijd naar meer. Groza komt dus óók naar Bayonette festival 2026!
Tot slot uiteraard een live opname, van ditmaal twee bands die de krachten bundelen:
Gojira - Opeth - Ayreon - Deafheaven - Meshuggah - The Ocean
Amenra - Zeal & Ardor - Katatonia - Emperor - Harakiri For The Sky - Groza
@MadMandra27 @mattman