Festileaks Draft XX: Thematische chaos

Kan eigenlijk niet wachten tot het naar 4u (en eigenlijk is dat nog vrij veel tijd imo) gaat. Er zit totaal geen vaart in deze draft. I mean, en iedereen heeft de tijd en het recht om die 6u te gebruiken - je kunt niet al-tijd op het forum zitten. Werk, kinderen, vrije tijd whatever. Maar als het bijna aan jou is, kun je toch om de zoveel tijd eens effe te checken, niet? En het gemiddelde tempo waar aan wordt gekozen niet eens de helft, vaak maar een kwart, van de deelnemers per dág, dan idk.

Kan eigenlijk niet wachten tot het naar 4u (en eigenlijk is dat nog vrij veel tijd imo) gaat. Er zit totaal geen vaart in deze draft. I mean, en iedereen heeft de tijd en het recht om die 6u te gebruiken - je kunt niet al-tijd op het forum zitten. Werk, kinderen, vrije tijd whatever. Maar als het bijna aan jou is, kun je toch om de zoveel tijd eens effe te checken, niet? En het gemiddelde tempo waar aan wordt gekozen niet eens de helft, vaak maar een kwart, van de deelnemers per dág, dan idk.

Het gaat dus eigenlijk gewoon op een vergelijkbaar tempo met de vorige twee drafts.

Meh, zo ervaar ik het toch niet.

Bedenk dat er in die eerste rondes ten opzichte van de vorige drafts gewoon 5 personen extra meedoen. Jij zit vrijwel aan het eind van de slang, dus op zo'n lange retour zitten gewoon 10 extra beurten dan. Logisch dat het dan langer duurt voor je weer aan de beurt bent.

• Leuk
Waarderingen: Yannick

Zeal & Ardor​

De volgende aankondiging kent een interessante ontstaansgeschiedenis! Het Zwitserse Zeal & Ardor werd in 2013 opgericht door Manuel Gagneux, die op 4chan gebruikers liet kiezen welke twee muzikale genres hij zou combineren, om er één nummer van te maken. Een van de gebruikers kwam met de racistische opmerking om black metal te combineren met 'nigger music'.

In plaats van zich druk te maken om de troll, besloot Manuel eens te kijken of black metal met slaven liederen te combineren zijn. En jawel, dat bleek gek genoeg een geweldige combinatie.

In de albums die hij sindsdien uitbracht en ook live ten gehore brengt met een inmiddels volledige band neemt hij ons mee in een verhaal. Wat als de slaven niet de Christelijke goden van de slavenhouders zouden accepteren, maar zich zouden overgeven aan Satan? Zo komen de slaven er in het officiële debuutalbum 'Devil Is Fine' achter dat de duivel voor hun best prima is. Om in de latere albums op de vlucht te slaan van de slavenhouders, en in te gaan op systematisch racisme.

Naast een indrukwekkend staaltje omdenken, een interessant gedachten experiment en een belangrijke boodschap weet Manuel dit allemaal ook nog eens te verpakken in geweldige nummers die ook zonder deze extra lagen meer dan overtuigen:

Gojira - Opeth - Ayreon - Deafheaven - Meshuggah - The Ocean
Amenra - Zeal & Ardor - Katatonia - Emperor

@BlackwaterPark @Royke

Wij boeken de volgende acts waarmee we onze set waarschijnlijk wel op tafel leggen met 1 vreemde eend ertussen, maakt het alleszins denk ik een stuk makkelijker.

Lordi
Golden Earring
Witch Club Satan

• Leuk
  • Grrr
Waarderingen: InsaniTiny en RubenJS

Harakiri For The Sky & Groza​

Zoals een aantal van jullie wellicht weten schrijf ik al een tijdje artikelen voor Festileaks (al ligt dit nu wegens mijn hersenschudding al bijna een jaar stil). Het laatste festival dat ik voor verslag heb bezocht is dan ook eentje van vorig jaar: Ragnarok Festival in het zuiden van Duitsland. Een weekend vol black, folk en pagan metal, met een erg fijne sfeer.

Dankzij een vriend van mij, Kreuzer, de oud leadgitarist van Kanonenfieber, mocht ik ook backstage op het festival. Ondanks het ontbreken van het juiste bandje hiervoor, ik was 'gewoon een fotograaf'. Wellicht nog wat vermoeid van een toch vrij lange reis naar het oosten, was ik niet zo scherp in het herkennen van mensen. Zeker wanneer ze niet op het podium staan. Na een kwartier kwam ik er dan ook achter dat ik al een tijdje aan het praten was met M.S., de oprichter van Harakiri For The Sky. Die alle instrumenten speelt voor de studio albums, en die ik de week ervoor nog live aan het werk heb gezien in Utrecht.

Aardige kerel, zitten kletsen over eten, wapens en mogen jagen in Oostenrijk, en veganisme. Toen hij vertelde ook wel eens voor een bandlid van hem veganistisch te koken op tour, had ik het pas door dat dit dé man achter Harakiri For The Sky is, een van mijn favoriete bands. Kon mijzelf wel voor de kop slaan. Hier nog een klein beetje fotografisch bewijs:

1777714965524.jpeg

Bonuspunten voor wie de artiesten op de achtergrond herkent. Even later kwam ook Andy Marshall van Saor nog eens aanhaken, overigens het enige interessante dat ik tot nog toe heb meegemaakt in perszones/backstage area's op festivals.

De heren van Groza heb ik dan weer niet gesproken (denk ik, ik vertrouw mijn ogen inmiddels niet meer volledig). Maar heb ik daar wél live aan het werk gezien. En dat smaakt bij hen zoals altijd naar meer. Groza komt dus óók naar Bayonette festival 2026!

Tot slot uiteraard een live opname, van ditmaal twee bands die de krachten bundelen:

Gojira - Opeth - Ayreon - Deafheaven - Meshuggah - The Ocean
Amenra - Zeal & Ardor - Katatonia - Emperor - Harakiri For The Sky - Groza

@MadMandra27 @mattman

Users who are viewing this thread