Graspop Metal Meeting 2026

Ik vind Tom Morello een toffe gitarist. Maar als je 12 nummers doet, waarvan er maar 5 origineel zijn en de rest covers (ja ik tel Audioslave en RATM mee als covers) dan is het voor mij toch al snel klaar. En dan ook nog vrij uit een lopende covers. RATM, Audioslave, Jimi Hendrix, Bruce Springsteen, John Lennon, althans dit was enkel tijdens zijn uurtje op GMM laatste keer. Weet niet of hij bij eigen shows meer covers of meer originele nummers doet.
Maar denk dat meer mensen dat zo zien.
Zoek een band bij elkaar, schrijf een klein repertoire en ga daar wat shows mee spelen. Al is het maar 1 kort album en dan met 1 of 2 RATM covers erbij. Dat zou mij interesseren.
Als ik voor covers zou gaan, ga ik savonds wel naar een tribute band na de headliner, dan vind ik t tof. Maar stop geen set vol met covers.

Laatst bewerkt:
Ik vind Tom Morello een toffe gitarist. Maar als je 12 nummers doet, waarvan er maar 5 origineel zijn en de rest covers (ja ik tel Audioslave en RATM mee als covers) dan is het voor mij toch al snel klaar. En dan ook nog vrij uit een lopende covers. RATM, Audioslave, Jimi Hendrix, Bruce Springsteen, John Lennon, althans dit was enkel tijdens zijn uurtje op GMM laatste keer. Weet niet of hij bij eigen shows meer covers of meer originele nummers doet.
Maar denk dat meer mensen dat zo zien.
Zoek een band bij elkaar, schrijf een klein repertoire en ga daar wat shows mee spelen. Al is het maar 1 kort album en dan met 1 of 2 RATM covers erbij. Dat zou mij interesseren.
Eens. Dat doet Bruce Dickinson dan toch beter met zijn solocarriere. Nu lijk het wel rap 2 extra nummers in elkaar flansen, actje in elkaar zetten en cashen maar

Forbidden cancel zou jammer zijn maar er van uit gaande dat de clashfinder in bijlage klopte (die x is Forbidden) dan hoop ik dat ze daar iets oninteressant zit. Want nu zat ik met clashes met Guilt Trip en Cavalera (trouwens eigenlijk ... Forbidden en Cavalera samen? Dat zou bijna zijn zoals Lorna Shore en Chelsea Grin samen. Of wacht ...)

Bijlagen

• Screenshot_20260416_115958_Chrome.jpg
    Screenshot_20260416_115958_Chrome.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 21
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo
even iets anders, vorige keer was Tom Morello zowat de enige artiest geloof ik die op het poster een stuk hogere plek kreeg dan in het tijdschema
opzich zou het dus niet gek zijn als Wind Rose en Tom Morello uiteindelijk worden omgedraaid in de clashfinder
zou het geen gekke zet vinden om Wind Rose in de avond te laten spelen voor Within Temptation

Next up: Thursday's Marquee

monty python GIF

1776339820708.png

Anthrax:
https://www.metal-archives.com/bands/Anthrax/169
https://en.wikipedia.org/wiki/Anthrax_(American_band)

Cult Of Luna:
https://www.metal-archives.com/bands/Cult_of_Luna/6139
https://en.wikipedia.org/wiki/Cult_of_Luna

Septicflesh:
https://www.metal-archives.com/bands/Septicflesh/892
https://en.wikipedia.org/wiki/Septicflesh

Wolves In The Throne Room:
https://www.metal-archives.com/bands/Wolves_in_the_Throne_Room/35741
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolves_in_the_Throne_Room

Laatst bewerkt:
Dit is wel een heel interessant pakketje namen, en heel divers aan genres ook. Zowat iedere band is een ander genre
Voor mij de beste marquee lineup van het weekend.

Anthrax als marquee headliner is toch wel een toffe boeking, werd ook weer eens tijd dat die weer eens langs kwamen. ik zal er niet staan maar het is de liefhebbers gegund.
Cult of luna was fantastisch op Alcatraz en direct weer één van de bands waar ik het meest naar uitkijk deze Graspop.
Snot had ik hoge verwachtingen van op Alcatraz, maar man wat viel dat tegen. Dat album heeft toch wel een wat legendarische status in de nu-metal gemeenschap maar de zanger waarmee ze touren kon het helaas niet waarmaken, was erg jammer.
Septicflesh staat ook hoog op mijn must sees voor Graspop. heb ze ontdekt door de South of Heaven aankondiging, maar die line up was niet mijn ding dus mijn ticket verkocht. Hierdoor dus heel blij dat Graspop ze ook heeft geboekt. Kijk heel veel uit naar die show!
Wolves in the throne room zou ik ook graag zien maar heb ik nog niet veel ingeluisterd omdat ik verwacht dat ze clashen met één van mijn andere must sees, komt wel goed uit dat ze later dit jaar nog in mijn hometown komen optreden dus.
Dying wish staat nog op mijn misschien lijstje, prima band en de eerste uren van de donderdag zijn vrij rustig dus wellicht dat ik er wel even een kijkje neem.

Cult of Luna en Septicflesh zijn must Sees, 2 bands die me live nog nooit hebben teleurgesteld.

Gatecreeper ook al paar keer gezien, maar tenzij er iets beter is ga ik die toch ook weer zien. Gewoon extreem catchy sound

• Leuk

Over de marquees zal ik over het algemeen weinig kunnen zeggen, omdat de bands daar 99% absoluut mijn genre niet zijn. Als ik eenmaal per dag eens in de marquee moet zijn, is het eigenlijk al veel.

Cult of Luna, Septic Flesh, Distant, Snot, Gatecreeper en Wolves in the Throneroom zijn voor mij dus bands die ik absoluut niet ga zien.

Dying Wish staat bij mij op een maybe. Er zijn enkele liedjes die wel nog oké klinken (wanneer de zangeres meer zingt dan schreeuwt). Als er echt niets anders speelt, zal ik misschien wel gaan kijken.

Anthrax is gelijkaardig met Megadeath voor mij. Wel oké om naar te luisteren, maar er blijft heel weinig hangen of er steekt weinig bovenuit voor mij. De 2 nummers die bij mij wel bleven hangen, zijn covers 😅 Heb ze ook wel al een paar keer gezien en ze geven best een goede show. Als er niets anders speelt, zal ik opnieuw bij Anthrax staan.

Anthrax : Altijd feest, zo'n band die ik altijd al een beetje ondergewaardeerd vind, Lekker trashen in de Marquee, ze mor zeker.

Cult Of Luna: Teentjes in het water, ben ik niet bekend mee, maar hoor de naam regelmatig vallen, dus wil ik wel een kans geven.

Distant : What's in a name, dit zal ik, als ik het al zie, van nogal een distant zijn denk ik.

Dying Wisch: Mij onbekend, zal ik laten passeren.

Gatecreeper : Zelfde verhaal, zegt me niks, mij onbekend.

Scepticflesh : Na wat inluisteren wil ik deze zeker zien. Wat Griekse metal op donderdagavond kan nooit kwaad.

Snot : Ook een onbekende voor mij. Als het pijpenstelen regent, misschien.

Wolves in the Throne Room : Ook in de misschien categorie, een nobele onbekende voor mij.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en saurus
Over de marquees zal ik over het algemeen weinig kunnen zeggen, omdat de bands daar 99% absoluut mijn genre niet zijn. Als ik eenmaal per dag eens in de marquee moet zijn, is het eigenlijk al veel.
Ik vind dit nogal een statement, voor een lineup van 8 verschillende bands van 8 totaal verschillende genres :D
welke subgenres van metal vind je wel tof?

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Dwarf en saurus
Cult of Luna, Wolves in the Throne Room en Distant zijn drie toppers. Hier kijk ik érg naar uit.

Minder geïnteresseerd in Snot en Gatecreeper. Dying Wish en Septicflesh ken ik enkel van naam.

Anthrax ... Ik ga heel eerlijk zijn: ze hebben een leuke spot gekregen. Liever dit dan té laag op de main stage, maar de band zelf zegt me helemaal niets meer na hun talloze Alcatraz cancels. Daardoor zijn ze m'n sympathie wel een beetje kwijt.

Ik vind dit nogal een statement, voor een lineup van 8 verschillende bands van 8 totaal verschillende genres :D
Ik had dezelfde bedenking, is het dan niet eerder omdat het onbekendere bands zijn die de persoon niet kent. En uiteindelijk zijn er veel bands die ene keer marquee staan en een andere keer main.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Loek123

Goh, ik denk dat we toch wel kunnen vaststellen dat bepaalde type bands meestal in de marquee terechtkomen, niet? Want hoewel ze misschien qua genre niet helemaal hetzelfde zijn, hebben ze toch vaak iets gemeenschappelijk: het gezang is anders. Of we het echt zingen noemen, dat laat ik nu nog in het midden :p Van zodra het vooral growls, grunting, screeching... wordt, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik wil nog een beetje de woorden kunnen ontcijferen. Dus death metal, black metal, deathcore... nah. De laatste jaren ben ik echt amper in de marquee geweest.

Voor de andere subgenres sta ik veel meer open en laat ik het meer afhangen van band tot band (en de subgenres waar het meestal wel mee klikt, zijn heavy, glam, power, symphonic, ...)

Distant: kende ik niet, klinkt stevig en als een goeie om 's morgens mee wakker te worden.
Dying Wish: ontdekt toen ik een Graspop 2026 playlist luisterde op Spotify, en ik vind het heel vet klinken. Ik ga hoogst wss wel kijken.

Snot, Gatecreeper, Wolves in the Throne Room, Scepticflesh, Cult of Luna: not my cup of tea - al moet ik zeggen dat Scepticflesh nog wel iets heeft, maar dan als achtergrondmuziek. Heel mss als er niets beter te doen valt op dat moment.

Anthrax: net als bij Megadeth, ja leuk, maar ik ga wss toch passen. Nooit wat mee gehad.

• Leuk

Cult of Luna, Septic Flesh, Distant, Snot, Gatecreeper en Wolves in the Throneroom zijn voor mij dus bands die ik absoluut niet ga zien.

Dying Wish staat bij mij op een maybe. Er zijn enkele liedjes die wel nog oké klinken (wanneer de zangeres meer zingt dan schreeuwt). Als er echt niets anders speelt, zal ik misschien wel gaan kijken.

Anthrax is gelijkaardig met Megadeath voor mij. Wel oké om naar te luisteren, maar er blijft heel weinig hangen of er steekt weinig bovenuit voor mij. De 2 nummers die bij mij wel bleven hangen, zijn covers 😅 Heb ze ook wel al een paar keer gezien en ze geven best een goede show. Als er niets anders speelt, zal ik opnieuw bij Anthrax staan.

ik volg dit tochwel.

Imminence vorig jaar was een uitzondering vorig jaar maar voor de rest is vb dat ene nummer datk graag hoor bij bands als Paleface swiss (river of sorrows) of paradise Lose (say just words) niet de moeite om de tent binnen te stappen (met de kans dat ze die niet spelen)

maar goed, dat maakt clashes al minder mogelijk.. tis zo al erg genoeg om te kiezen op die paar clashmomenten.

• Leuk
Waarderingen: dogsoldierspoon
Ik had dezelfde bedenking, is het dan niet eerder omdat het onbekendere bands zijn die de persoon niet kent. En uiteindelijk zijn er veel bands die ene keer marquee staan en een andere keer main.
Sommige metalfans hebben nu eenmaal helemaal niks met unclean vocals, dan heb je in de Marquee over het algemeen inderdaad weinig te zoeken.
Al staan daar natuurlijk ook regelmatig heel ander soort bands, zoals Ayreon, Heilung, Pendulum, Tarja, Delain, Korpiklaani, Eluveitie, Heidevolk, The Hu, Eagles Of Death Metal, Stone Temple Pilots en dit jaar The Gathering.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Distant : What's in a name, dit zal ik, als ik het al zie, van nogal een distant zijn denk ik.
Leuke sidenote: dit was onverwachts 1 van de leukste shows die ik in 2025 heb gezien. Ik zou ze zeker, ook al is het genre misschien niet helemaal je ding, checken als ik er zou zijn!

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread