Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Hiqpy in de Ekko met hun albumpresentatie. Voor mij pas de eerste keer Hiqpy; de band stond sinds de Popronde al wel op mijn netvlies, en al helemaal toen ze al 'jong' naar BKS mochten, maar o.a. door een gebrek aan muziek op Spotify had ik er lange tijd niet echt naar geluisterd. Inmiddels zijn vijf nummers uitgebracht en morgen volgt de plaat die gisteren integraal werd gespeeld. En dat wordt volgens mij een erg sterke plaat! In de woorden van Sum 41: All Killer, No Filler.

Geinig gisteren was dat de band om de drie nummer een kort interview deed met Dirk, de programmeur van de Ekko, en in de laatste ronde ook met wat publieksvragen (een jongen van 14 die ook 'groot' wilde worden met zijn band en een fan die de band de meest 'objectieve' prijs voor beste rockband ooit uitreikte; geinig!). Zoals de band bij aanvang al zei: niet de meest typische Hiqpy-show, maar voor mij wel de opmaat naar 'veel zin in de debuutplaat' en reden om ze snel nog eens te zien (BKS als het past, Ronda?).

Hiqpy in de Ekko met hun albumpresentatie. Voor mij pas de eerste keer Hiqpy; de band stond sinds de Popronde al wel op mijn netvlies, en al helemaal toen ze al 'jong' naar BKS mochten, maar o.a. door een gebrek aan muziek op Spotify had ik er lange tijd niet echt naar geluisterd. Inmiddels zijn vijf nummers uitgebracht en morgen volgt de plaat die gisteren integraal werd gespeeld. En dat wordt volgens mij een erg sterke plaat! In de woorden van Sum 41: All Killer, No Filler.

Geinig gisteren was dat de band om de drie nummer een kort interview deed met Dirk, de programmeur van de Ekko, en in de laatste ronde ook met wat publieksvragen (een jongen van 14 die ook 'groot' wilde worden met zijn band en een fan die de band de meest 'objectieve' prijs voor beste rockband ooit uitreikte; geinig!). Zoals de band bij aanvang al zei: niet de meest typische Hiqpy-show, maar voor mij wel de opmaat naar 'veel zin in de debuutplaat' en reden om ze snel nog eens te zien (BKS als het past, Ronda?).
Aah, klinkt tof! December Ronda hé, voor het geval je het nog niet had gezien 🙂

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Voor het eerst in Little Devil geweest. Leuk tentje en gezellig personeel + goed bier. Maar ik kwam voor Witch Fever en City Dog. Topavond!
Top plek, de wissel tappen zijn altijd super en nog goed betaalbaar. Altijd een goede sfeer ook met het verrassend divers publiek dat er rond hangt. Sinds de renovatie is de zaal ook een stuk op veruit gegaan kwa geluid en het is nog steeds krap maar zo veel minder krap met die gare trap naar zaal bottle neck als voorheen.

Ik stond ongeveer 700 meter verderop bij Franz Ferdinand. Oerdegelijke energieke show waardoor ik ze eindelijk voor die slaperige show die ik ze rond Right Thoughts zag spelen kan vergeven. Wel met 4 nummers echt teveel van die matige plaat, tonight kwam met een karige 2 nummers er vanaf, maar de nieuwe plaat nummers hebben net wat meer oomph live en wat blijven vooral die eerste 3 platen heerlijk. Slaan een mooie weg tussen nostalgie en toch gewoon een oprecht goede indie rock show waardoor ik ze eigenlijk hierna ook nooit meer hoeft te zien na deze show maar mooie voor het jeugdsentiment.

Opener Irnini Mons heeft een leuke plaat uit en live gaan ze ook met volle energie erin maar het klikte niet echt hier vooral door de grote van de zaal en hard pratende 'oudere jongeren' om mij heen. Hopelijk komen ze snel terug los naar een kleinere zaal. Perfect bandje voor iets als Misty fields of sniester

Laatst bewerkt:
Ik stond ongeveer 700 meter verderop bij Franz Ferdinand. Oerdegelijke energieke show waardoor ik ze eindelijk voor die slaperige show die ik ze rond Right Thoughts zag spelen kan vergeven. Wel met 4 nummers echt teveel van die matige plaat, tonight kwam met een karige 2 nummers er vanaf, maar de nieuwe plaat nummers hebben net wat meer oomph live en wat blijven vooral die eerste 3 platen heerlijk. Slaan een mooie weg tussen nostalgie en toch gewoon een oprecht goede indie rock show waardoor ik ze eigenlijk hierna ook nooit meer hoeft te zien na deze show maar mooie voor het jeugdsentiment.
Wel wat verschillen met de setlist die ze in Brussel speelden, zie ik.

Jaloers dat jullie Always Ascending nog hebben gekregen. Die plaat hebben ze hier helemaal links laten liggen.

Gisteren naar Tom Smith geweest in Gent.

Fantastisch optreden. Geen bombast zoals we gewend zijn maar een intiem kader waar vooral de schoonheid van zijn stem naar boven kwam.
Zelf ben ik groot fan van Editors en van de man zelf. Maar ik had in mijn hoofd al deels beslist om dit jaar op RW voor The War on Drugs te kiezen. Na gisteren is de keuze alleen nog maar moeilijker geworden. Al gaat het nooit de schoonheid (en stilte) hebben volgens mij zoals gisteren in die prachtige theaterzaal.

Ik kan het niet beter beschrijven: https://www.dansendeberen.be/2026/0...ier-theaterzaal-kleine-gebaren-grote-emoties/

Aja...: We hebben nadien nog de (enige) setlist mogen ontvangen (mijn dochter althans 😄)

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en rocktailerr
Franz Ferdinand in 013
Na wat gekut met NS (ik weet het, what's new) net op tijd binnengeraakt voor het hoofdprogramma begon. Kreeg m'n kaartje niet verkocht via TicketSwap dus uiteindelijk een tweede poging gedaan om naar Tilburg af te zakken. Zou een avondje met vader en broertje worden, maar dat contact is dus beperkt gebleven. Tijdens de eerste moshpit bij 'Do You Want To' richting hun kant gegaan en toen toch nog naast ze beland een kleine 10 meter voor het podium.

Wat pech met deze setlist, heb ze 1x eerder gezien en vergeleken met die show 0 nieuwe nummers gehoord van die eerste 4 platen, die toch regelmatig zijn gespeeld deze tour. Band wel in vorm, veel beter dan toen ik ze zag in 2022 met die Greatest Hits Tour. Hoogtepunten 'Michael', 'Ulysses', 'Jacqueline' en een zinderend 'This Fire'. Mooi om te zien hoe Kapranos dat nummer al 1000x gespeeld heeft en nog steeds zichtbaar geniet. Meest uitbundige publiek dat ik in mijn enkele keren 013 heb gezien, band leek er oprecht blij mee en dankbaar voor. Binnen in de zaal erg fijn, maar met naar buiten gaan nog kutter dan de AFAS Live. Kijk er wel naar uit om ze in de Barn te zien ten opzichte van deze doordeweekse avond vol OV-gezeik.

Ik ben hier gisteren ook geweest. Was een leuke setting, al heb ik liever een normale set met iets betere opbouw en minder onderbroken door een Q&A. Maar in deze vorm met het album nu echt bijna uit (eindelijk!), was het wel een keertje leuk. Een normale set raad ik je dan ook van harte aan Matthijs!

Verder zin in die plaat die morgen uitkomt. Naast uitgebrachte singles wil ik er ook al een paar andere aan mijn playlist kunnen toevoegen. Vooral die Vibe's Uhnder Arrest klonk erg lekker!

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Franz Ferdinand in 013
Na wat gekut met NS (ik weet het, what's new) net op tijd binnengeraakt voor het hoofdprogramma begon. Kreeg m'n kaartje niet verkocht via TicketSwap dus uiteindelijk een tweede poging gedaan om naar Tilburg af te zakken. Zou een avondje met vader en broertje worden, maar dat contact is dus beperkt gebleven. Tijdens de eerste moshpit bij 'Do You Want To' richting hun kant gegaan en toen toch nog naast ze beland een kleine 10 meter voor het podium.

Wat pech met deze setlist, heb ze 1x eerder gezien en vergeleken met die show 0 nieuwe nummers gehoord van die eerste 4 platen, die toch regelmatig zijn gespeeld deze tour. Band wel in vorm, veel beter dan toen ik ze zag in 2022 met die Greatest Hits Tour. Hoogtepunten 'Michael', 'Ulysses', 'Jacqueline' en een zinderend 'This Fire'. Mooi om te zien hoe Kapranos dat nummer al 1000x gespeeld heeft en nog steeds zichtbaar geniet. Meest uitbundige publiek dat ik in mijn enkele keren 013 heb gezien, band leek er oprecht blij mee en dankbaar voor. Binnen in de zaal erg fijn, maar met naar buiten gaan nog kutter dan de AFAS Live. Kijk er wel naar uit om ze in de Barn te zien ten opzichte van deze doordeweekse avond vol OV-gezeik.
Ook last minute geweest, blijft een prima band hè. Toch wel jammer dat ze 40' niet speelden. Op een festival werkt dit natuurlijk nog altijd als een trein (niet van NS dan hopelijk).

Als we toch even de ns mogen bashen. Dankzij hen afgelopen dinsdag niet in de Paradiso beland voor The Haunted Youth. Vanuit Rotterdam schier onmogelijk om daar te komen. Toen met mijn oud huisgenoot maar de Snes met Donkey Kong aangeslingerd.

• Sad
Waarderingen: tosti en Brian
Gisteren naar Pleasure.Inc geweest in Merleyn. Matige opkomst qua publiek, denk maximaal 50 man. Maar was een hele toffe show, de band ging volle bak en had er zichtbaar veel plezier in. Lekker funky, lekker rockend, lekker gek. Beetje jonge RHCP - vibe wat mij betreft.

Zou ik niet gek vinden als die op Lowlands in een X-Ray xtaan.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Was goed maar als je de bands eerder had gezien heb je niet veel gemist. Beide supports waren erg fijn
Dat wel ja (op de supports na dan), maar Full of Hell is inmiddels wel alweer even geleden. Maar het was een tof pakketje en relatief dichtbij. Maar ach, op de zondag nog een ijzersterke Sunken + Panopticon gezien in de Helling dus ik mag niet klagen! :)

Dat wel ja (op de supports na dan), maar Full of Hell is inmiddels wel alweer even geleden. Maar het was een tof pakketje en relatief dichtbij. Maar ach, op de zondag nog een ijzersterke Sunken + Panopticon gezien in de Helling dus ik mag niet klagen! :)
Gaaf! Panopticon ook op Samhain gezien, heel sterk inderdaad. Sunken was daar niet geboekt (stonden er volgens mij afgelopen jaar nog) maar hadden wel stiekem een hoekje van de merch tafel van Panopticon meegepakt om toch nog wat LPs/CDs te kunnen verkopen haha, vond ik wel mooi :)

Gaaf! Panopticon ook op Samhain gezien, heel sterk inderdaad. Sunken was daar niet geboekt (stonden er volgens mij afgelopen jaar nog) maar hadden wel stiekem een hoekje van de merch tafel van Panopticon meegepakt om toch nog wat LPs/CDs te kunnen verkopen haha, vond ik wel mooi :)
Sunken stond in 2025 zowel op de Antwerpen als op de Maastricht editie, dus inderdaad wel terecht dat ze een rondje over moesten slaan. Alhoewel ik het wel een heel vette band vind. En Panopticon was inderdaad super tof, één van mijn favoriete sets van het weekend.

Full of Hell, daarentegen... Ik verkoos zelf al op het gemakje eten tijdens hun set. Maar diegenen die wel even zijn gaan kijken die kwamen er niet bepaald positief van terug.

En als we dan toch bezig zijn: wegens een defect spoor ook Full of Hell + The Body moeten laten schieten afgelopen vrijdag. :(
Klote! Gelukkig spelen ze vaak genoeg in NL. Ik heb uiteindelijk ook het concert geskipt omdat ik een erg drukke werkweek had en een avondje raggen ik niet zo trek.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
STONE - AB

Altijd leuk om een jonge band te zien die plots in die legendarische zaal staan en op voorhand precies niet wisten wat ze moesten verwachten. Maar ze kwamen, beukten en overwonnen. Fin wees er ook op dat dit een speciale avond voor hen was - hun grootste headlineshow tot nu (of toch buiten de UK).

Het publiek was mee, crowdsurfers en moshpits vanaf het begin, elk nummer werd meegebruld alsof het een anthem was, de set stak goed in elkaar en op het podium stond een band die zichtbaar van elke seconde genoot. Autonomy en Sweet Heroine waren mijn persoonlijke hoogtepunten en de collectieve extase tijdens Money de kers op de taart. Benieuwd hoe ver ze het nog gaan schoppen, maar ik kijk alvast uit naar hun onvermijdelijke sunset spot op Werchter of Pukkelpop.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel, JP5 en Jamel
Vanavond naar Makeshift Art Bar en Chalk geweest in Botanique. Het was mijn derde keer Makeshift Art Bar en ook deze keer stelden ze mij niet teleur. Een typische Makeshift Art Bar show met voor mij 'Bedwetter' nog steeds als beste nummer. Daarna Chalk. Terwijl ik het eerste half uur stond te luisteren was ik met mijn verslagje bezig. Zo zwak of slaapverwekkend was het of de nummers pakten mij gewoon niet. Maar daarna gooiden ze er wat Conditions-nummers in ('Static' en 'Them') en ging het heerlijk los. Al met al toch weer een hele fijne avond gehad.

• Leuk
Waarderingen: koekroeck en Jamel

Users who are viewing this thread

• JP5