Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Mijn visie Jehnny Beth @botanique.

Hulde aan het één uur-concert. Dit was nu eens een schoolvoorbeeld dat een korte set veel beter tot zijn recht komt dan pakweg 1,5u of langer. Gewoon rechttoe rechtaan eens een uur alles geven, zonder onnodige tussenstukken, het was een verademing ten opzichte van mijn laatste optredens ( zoals Sombr en Raye).

Hulde aan het (wat oudere) publiek, het was niet uitverkocht, dus iedereen had voldoende ruimte. Ik stond langs de zijkant te genieten van 40-50 jarigen die nog eens oldskool voor het nodige duw-en trekwerk zorgden in het midden. Iedereen had er precies ongelooflijk veel zin in.

Hulde aan de twee push-uppers. Aan de man die efkes zijn kunsten van in de gym wou tonen. En ook aan de dame die haar niet liet doen!

Ze wordt vuriger met de jaren. Zelfs bij Savages was het zachtiger dan daarnet😅
Vond het op Primavera (of beter de Razzmatazz club tijdens die stadshows errond) ook echt een kopstoot van heb je me daar. Speelde Beck in diezelfde setting naar huis.

Ben Jenny Beth een beetje uit het oog verloren sinds Savages uit elkaar is maar als ik hier zo lees blij dat ze op Pinkpop staat de dag dat ik toevallig ga!

Woensdag naar Suede geweest in de 013. Erg leuke show, speelde alles wat ik wel een beetje had verwacht. De band was goed in vorm en hadden zichtbaar plezier. Dancing With The Europeans en The Beautiful Ones was echt heerlijk live.

Gisteren ook nog naar In Trance We Trust geweest in De Mezz Breda. Leuk trancefeest en veel oude bekende tegengekomen. Ik moet het toch hebben van de klassiekers, maar die waren er genoeg. Prima weekje gehad.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Snayx had vandaag eigenlijk een vrije dag in hun tour, maar Rotown heeft ze weten te strikken. En maar goed ook. Wat waren zij allemachtig goed vanavond. Niet even een tussendoortje, nee vol overgave en energie een uur lang knallen. De drumster, de (bas)gitarist en de zanger gingen helemaal los. En het publiek knalde mee. Komt voorlopig met stip op 1 van de beste gigs van dit jaar!

Sprints - Botanique

Fontaines DC could never is de zin die 80 minuten door mijn hoofd spookte. Wat een energie, wat een frontvrouw, wat een fucking hitte in de zaal. Het dak was nog maar net gefixt na de doortocht van Geese zondag en de Orangerie is weer aan gort gespeeld. Hemeltjelief, onverwachte mokerslagen, muisstil op de juiste momenten, stevige moshpits doorheen de hele show. En vooral alles gebracht met branie en zoveel goesting en plezier die bijna bevreemdend zijn voor een post-punkband. 10/10, niets aan te merken - behalve dat wederom mijn favoriet Adore Adore Adore ontbrak, maar goed dat is klagen op hoog niveau. Goed, ik ga mij kleren dan verder uitwringen...
Klinkt heerlijk! Door jouw review net op tijd een kaartje kunnen kopen voor Sprints in Ekko 🙂

• Geweldig
Waarderingen: swissepfan
Fenomenaal optreden van Cardinals in de Helling vanavond! Die gaan het echt nog wel ver schoppen komende jaren. Achteraf nog even met de bassist en gitarist staan praten bij de merchstand en hoe ingetogen zij op het podium staan, zo enthousiast stonden ze bij de merchstand. Leuk om de blijdschap bij ze te zien toen ik vertelde dat er nog 200+ mensen een kaartje zochten op ticketswap.

Ook nog even een boekje open doen voor voorprogramma Little Grandad. Kregen de zaal al vroeg stil met een zeer goed optreden. Jongens hadden nog geen muziek uit maar gaven wel gratis cd’tjes weg. Voor degene die naar London Calling gaan, zeker gaan kijken!

• On fire
Waarderingen: Joslittel
Veel Geese fans op dit forum, dus ik schrijf mijn ervaring in Paradiso ook maar even op. Ik ben ook naar de show in Doornroosje geweest, dus ik zal die twee een beetje met elkaar vergelijken.

We kwamen aan toen de deuren opengingen, waardoor de rij op z’n langst was. Die liep door tot aan die brug verderop. Ik had dit ergens wel verwacht, na ook weleens in een lange rij bij Slowdive te hebben gestaan, maar deze was nog een stuk langer.

Toen we een half uur later de zaal inliepen, was Westside Cowboy al bezig met hun eerste nummer. Voor mij was dit de vierde keer Westside Cowboy, en nog steeds is het altijd raak.

We hadden wel een mooi plekje links in het midden, met prima zicht. Ongeveer op dezelfde afstand als in Doornroosje. Alleen stond het publiek daar veel dichter op elkaar gedrukt. Daardoor kwam ik er in Paradiso een stuk makkelijker in.

Dan het optreden: Husbands was wederom een lekkere opener die de spanning opbouwt. Daarna kwam Cobra, die ze in Doornroosje oversloegen, en ook dat was gewoon genieten. Het mooie van Geese live is dat de nummers net wat lekkerder zijn en meer worden uitgerekt. Zo was 2122 bijvoorbeeld nog chaotischer dan op plaat, met ook nog een Stooges - Funhouse jam tussendoor. Bow Down is ook zo'n nummer die live een stuk beter overkomt dan op plaat.

Verder nog wat opmerkingen:
  • Met Apollo en Here My Angels Come hoorde ik twee nieuwe/onuitgebrachte nummers. Allebei tof, maar niet per se dé hoogtepunten van de set.
  • Ze speelden ook Killing My Borrowed Time van 4D Country. Ik herkende dat nummer niet direct, omdat ik die plaat wat minder vaak heb opgezet, dus ik dacht eerst dat deze ook nieuw was. Dit nummer spelen ze ook zelden. Dit was de eerste keer in 2026.
  • De sectie richting het einde met Bow Down -> Au Pays du Cocaine -> Taxes -> Long Island City Here I Come is gewoon fantastisch.
  • In Nijmegen speelden ze vier nummers van 3D Country, in Paradiso maar één.
Als ik moet kiezen welke show van de twee ik beter vond: de setlist in Nijmegen vond ik iets beter, maar de totale ervaring in Paradiso was voor mij gewoon een stuk fijner. Voor mijn gevoel waren er nu ook meer diehard fans (meezingen/springen). Dit optreden eindigt waarschijnlijk wel bovenaan m'n eindejaarslijstje.

Is het echt nodig om 2x te gaan, terwijl ook een van de andere 1500+ mensen die een kaartje zochten zouden willen?
Wat een zure reactie😂 Dat Lion op tijd z’n kaartjes binnen heeft betekend niet dat hij ze af hoeft te staan zodra de vraag groot wordt toch? Ik ben zelf ook in Doornroosje geweest en ga vanavond in Keulen, waar overigens nog relatief makkelijk tickets voor zijn te krijgen als je graag naar Geese wilt!

Avondje nekwervels testen in Trix, met headliner Kataklysm en support acts Vader en Blood Red Throne.
Vreemd genoeg vond alles plaats in Trix Club. Twee deathmetal grootheden op de bill, ik had meer volk verwacht.
Niemand die er een traantje om liet evenwel, het is wat mij betreft altijd leuker als je vlak voor het podium kan staan zonder security.
De zanger van Kataklysm nodigde zelfs crowdsurfers uit on stage.

Hoogtepunt was toch wel Vader, de heren hadden er duidelijk veel zin in.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Ik snap je ergens wel, maar ik had mijn kaartjes gewoon op tijd gekocht. Dat er daarna zo veel mensen wilden gaan, kon ik ook weinig aan doen. :)
Ik wilde even baldadig een knuppel in het hoenderhok gooien. Maar nee, geen probleem natuurlijk. En blij voor je dat Geese dan ook nog verschillende setlists speelde. Ik kan me voorstellen dat het bij de ene artiest ook interessanter is om 2x te gaan dan bij de andere. Was gister zelf bij Danny Brown en die speelt iedere avond precies dezelfde set. Dan ben ik toch niet groot genoeg fan om daar meerdere keren heen te gaan.
Bij Wilco of Radiohead is het dan weer anders, die iedere avond enorm variëren.

Users who are viewing this thread