Best Kept Secret 2026

Iemand eigenlijk nog bij Militarie Gun in het Ladybird Skatepark in Tilburg geweest? Heb hier altijd veel negatieve verhalen gelezen over hun live reputatie, maar ik vond het eigenlijk gewoon heel sterk. Kan in de Casbah een goed feestje worden.

Zondag blijft toch wel de leukste dag qua acts op dit moment. Gorillaz, Mac DeMarco, Parker Fans (afgelopen jaar op Wildeburg gezien en erg genoten van de chaotische sfeer)

• Leuk
Waarderingen: yannickd
Iemand eigenlijk nog bij Militarie Gun in het Ladybird Skatepark in Tilburg geweest? Heb hier altijd veel negatieve verhalen gelezen over hun live reputatie, maar ik vond het eigenlijk gewoon heel sterk. Kan in de Casbah een goed feestje worden.
Nooit live gezien maar de live optredens op YouTube tube bekijkend snap ik die belabberde reputatie ook niet zo. Zou de Casbah niet wat klein zijn trouwens?

Nooit live gezien maar de live optredens op YouTube tube bekijkend snap ik die belabberde reputatie ook niet zo. Zou de Casbah niet wat klein zijn trouwens?
Lijkt me inderdaad wat krap, maar in de Secret komt het denk ik wel een stuk minder goed over. Deze show was denk ik voor max 200 man, dus qua grootte zou een Casbah nog net moet kunnen denk ik.

• Leuk
Waarderingen: Dillinger2.0
Ik heb ze meerdere keren live gezien en dit was by far de beste show. Blijkbaar is de zanger gestopt met drinken, heeft goed gedaan.

Laatst bewerkt:
Afgelopen tijd lekker veel aan het luisteren naar de voor mij bekende en onbekende namen op de BKS line-up, om wekelijks een korte introductie te geven van artiesten aan vrienden die niet zoveel van de line-up kennen. Militarie Gun (zeker het God Save the Gun album), Radio Free Alice, Mên An Tol & Croíthe vind ik echt met elke luisterbeurt weer beter worden.

Afgelopen tijd lekker veel aan het luisteren naar de voor mij bekende en onbekende namen op de BKS line-up, om wekelijks een korte introductie te geven van artiesten aan vrienden die niet zoveel van de line-up kennen. Militarie Gun (zeker het God Save the Gun album), Radio Free Alice, Mên An Tol & Croíthe vind ik echt met elke luisterbeurt weer beter worden.
Haha! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die korte bio's schrijft voor vrienden. Ik zit nu op bio nr 50. Nog 22 beschrijvingen te gaan. Die wil ik eruit poepen voor de nieuwe batch met namen bekend worden gemaakt (ik verwacht ergens in maart).

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: dfrvanloon en Davidd
Haha! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die korte bio's schrijft voor vrienden. Ik zit nu op bio nr 50. Nog 22 beschrijvingen te gaan. Die wil ik eruit poepen voor de nieuwe batch met namen bekend worden gemaakt (ik verwacht ergens in maart).
Zoo dat is al best veel, ik zit nu pas op 5 haha, qua tekst hou ik het best kort, stukje waar de artiest/band vandaan komt, oprichtingsjaar, waar de teksten vaak over gaan etc en dan voeg ik nog wat statistieke toe zoals aantal luisteraars. populairste nummer, persoonlijke favoriete nummer en dan een linkje naar spotify of een live registratie op youtube.

Als jullie die tekst digitaal hebben: zin om het ook hier te delen?
Een voorbeeld: 'Bij Skullcrusher krijg ik onmiddellijk visioenen van boos kijkende lang behaarde mannen die met hun death-grunts en staccato riffs het liefst jou voortijdig jouw graf in willen duwen. Groot was mijn verbazing toen ik de foto van deze artiesten from hell zag. Twee alleraardigste dame en heer gewapend met een akoestische gitaar, zachte stem en breekbare teksten. Ik ben voorzichtig fan aan het worden. Prachtige pop-folk liedjes voor het Muziekgieterij- of misschien zelfs The Secret podium.' (Toen wist ik nog niet dat Muziekgieterij exit was). En zoals Davidd voeg ik er wat linkjes aan toe.

Bij mij zo: (Dit was wel één van de uitgebreidere stukjes)

Ethel Cain
We beginnen met één van mijn persoonlijke favoriet van de BKS-26 line-up (naast de headliners), Ethel Cain uit Florida (geboren als Hayden Silas Anhedönia). Vorig jaar heeft ze wat mij betreft één van de beste albums van het jaar 2025 uitgebracht.

Ze is opgegroeid in een klein religieus stadje. Op haar 20e is ze publiekelijk naar buiten gekomen als trans vrouw. Bijna al haar nummers en teksten gaan dan ook over het geloof, opgroeien in een strenge christelijk omgeving, gender en identiteit.

Ze maakt “Gothic Americana, Dream pop” (aldus OOR magazine). Sommige stukken voelen zelfs aan als bijna ambient, filmisch. Het is echte luistermuziek, geen raggende gitaren, gewoon iemand die met een hele mooie stem over het algemeen rustige nummers zingt. Het is denk ik ook niet voor iedereen weggelegd, maar voor mij wel een must-see op de line-up.

Persoonlijk favoriete nummer:
Gehele preacher’s daughter en Willoughby Tucker, I’ll Always love you album
Grootste hit:
American Teenagers
Luisteraars per maand:
3.5 miljoen (ter referentie: Nick Cave 4.2 miljoen)

Live video:

Wanneer verwachten jullie trouwens dat er nieuwe namen bekend gemaakt gaan worden? En zouden daar nog bands als DEADLETTER en Iguana Death Cult tussen kunnen zitten?

Zelf heb ik bij het inluisteren de laatste dagen ontdekt dat ik die laatste plaat van Wolf Alice, een act die me alle vorige edities niet heel interessant leek, behoorlijk goed vind. Vooral The Sofa, White Horses en Just Two Girls zijn heerlijk. Die band is flik gestegen op de prioriteitenlijst!

Zelf heb ik bij het inluisteren de laatste dagen ontdekt dat ik die laatste plaat van Wolf Alice, een act die me alle vorige edities niet heel interessant leek, behoorlijk goed vind. Vooral The Sofa, White Horses en Just Two Girls zijn heerlijk. Die band is flik gestegen op de prioriteitenlijst!
Ze zijn live echt de moeite waard ook.

• Leuk
Waarderingen: Everyknight en Matthijs
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met Wolf Alice. Tevens er achter gekomen dat ik het laatste album van Hayley Williams erg goed vind. Twee acts erbij die ik erg graag wil zien op de zaterdag, die voor mij al redelijk stacked was...

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread