Graspop Metal Meeting 2026

Ik snap nog steeds he-le-maal niks van het management van Gojira en Sleep Token maar eigenlijk ook Ghost. De kaarten lagen op alle mogelijke manieren perfect geschud voor die drie bands om headliner te zijn op Graspop 2026. En nu alledrie nergens te bekennen.. Hoe kan je het voorprogramma zijn van een andere band voorrang geven?

Maar goed. Als we even verder kijken naar 2027 kan er zomaar een bovenkant staan met Gojira, PwD, Sleep Token en Ghost. En dan weet deze jongen 1 ding zeker en dat is dat hij op de woensdag als een van de eerste voor de poort staat voor een mooi weekend.
Vorig jaar zeiden we hier exact hetzelfde, 2026 wordt het jaar met stacked headliners ( ghost, gojira, pd, sabaton, st, volbeat, ...) Uiteindelijk liep dat ook helemaal anders dan verwacht. Dus we zien wel hoe het loopt.

PD heeft veel getourd en gaat naar de studio, dat is begrijpelijk. Maar heel bizar dat ghost niet langs de festivals gaat met hun nieuwe album. St en gojira hebben inderdaad momentum, dus ook vreemde keuze

Dat hier vaak passeerde als Gojira had gekomen dat de line up veel beter zou zijn bewijst toch ook maar weer dat de grootste namen het gevoel over de line up snel kunnen veranderen.Voor mij is dit, zeker op headliner niveau een véél betere line up als voor 2025. Maar snap het sentiment van sommigen omdat ik me vorig jaar ook wel wat in dezelfde situatie bevond..

Ik kan dit jaar elke avond afsluiten aan de main. Goed, de headliners zijn niet allemaal men ding maar zelfs diegene die ik niet hoef te zien zijn er waar ik het niet erg vind om er bij te staan. (def leppard, twisted sister, Sabaton) Dat was met Behemoth, NIN en Till en Powerwolf vorig jaar toch echt wel anders.

Zelfs van de hoogste 24 main namen zat ik toen maar op 6 op 24... voor 2026 zit ik aan ongeveer 16.

-Momenteel- is dit mijn lijst voor mijn - 1e graspop combi 🙌

1764922469261.png

Dat hier vaak passeerde als Gojira had gekomen dat de line up veel beter zou zijn bewijst toch ook maar weer dat de grootste namen het gevoel over de line up snel kunnen veranderen.Voor mij is dit, zeker op headliner niveau een véél betere line up als voor 2025. Maar snap het sentiment van sommigen omdat ik me vorig jaar ook wel wat in dezelfde situatie bevond..

Ik kan dit jaar elke avond afsluiten aan de main. Goed, de headliners zijn niet allemaal men ding maar zelfs diegene die ik niet hoef te zien zijn er waar ik het niet erg vind om er bij te staan. (def leppard, twisted sister, Sabaton) Dat was met Behemoth, NIN en Till en Powerwolf vorig jaar toch echt wel anders.

Zelfs van de hoogste 24 main namen zat ik toen maar op 6 op 24... voor 2026 zit ik aan ongeveer 16.

Bekijk bijlage 17507
Joining Welcome Home GIF

• Geweldig
Waarderingen: Lars.

Bekijk bijlage 17507
Aangezien je een hoop nu-metal op je lijst hebt zou ik zeker static-x een kans geven. Fantastische nu-metal band die in 2009 voor het laatst op Graspop stond.

Op alcatraz een paar maanden terug waren ze echt ontzettend sterk, wel jammer dat ze vroeg op de mainstage staan terwijl ze een stage afsloten op alcatraz maar zal vast alsnog een toffe show worden.

Iedereen die industrial metal of nu metal een beetje kan waarderen moet dit gewoon gaan zien :)

Bekijk bijlage 17507
Hoe komt het dat je het bij Sabaton niet erg vindt om erbij te staan, terwijl dat bij Powerwolf wel het geval was? Als Sabaton alleen nummers van Powerwolf zou spelen en vice versa zou me dat niet eens opvallen.

Bekijk bijlage 17507
Ik ken het. Ja die grote namen bovenaan geven wel de eerste indruk. Maar uit eigen ervaring weet ik ook dat ik veel meer in de tenten te vinden ben. Zoals waarschijnlijk op de vrijdag waar ik waarschijnlijk de hele dag de Metaldome niet uit kom :D

• Leuk
Wat betreft Gojira vermoed ik dat ze eindelijk eens dat nieuwe album willen afwerken vooraleer terug op tour te gaan. Ik dacht een interview gelezen te hebben met een van de bandleden dat ze voor dit jaar al nieuw materiaal wilden releasen, wat duidelijk niet gebeurd is (om wat voor reden dan ook). Het is natuurlijk speculatie, maar kan me wel voorstellen dat hun focus daarop ligt. Laatste album is in 2026 toch alweer 5 jaar oud. Met een nieuw album op zak kunnen ze dan, hopelijk, door de grote poort alle grote metalfestivals komen headlinen in 2027.

Zo die drop van gister zag ik even niet aankomen, maar leuk dat het puzzelen en inluisteren nu echt kan beginnen. Ik vind The Offspring mager als headliner, maar heb ze nog nooit gezien en zal me er met oog op jeugdsentiment best op vermaken (of ik ga naar TDEP). Verder vind ik Limp Bizkit, WT en ADTR ook allemaal tof, dus ondanks het ontbreken van een echt grote naam is voor mij wel een leuke dag op de main. Verder van deze drop: Sleep Theory en Malevolence blij mee, Bush al gezien dit jaar maar was wel goed. Sex Pistols lees ik niet de best dingen over. Alle andere namen ken ik (nog) niet.

Wel enigszins teleurgesteld dat ik een aantal namen best een grote kans toedichtte, die er nu niet staan (of ze moeten nog tussen die laatste 5 namen zitten).

Overigens gister naar Three Days Grace geweest en dat was boven verwachting goed, als de sfeer er net zo goed in zit op Graspop als gister in de AFAS gaat dat een mooie show worden.

Zat gisterenavond nog even te denken dat ik volgende namen echt wel mis in deze worp :

- All Time Low
- The pretty reckless
- Black veil brides
- Don Broco
- The Story So far
- Bilmuri

Bij andere buurfestivals staan ze allemaal, en Graspop laat ze helaas links liggen. Mochten die er bij gezeten hebben had het voor mij persoonlijke al een pak interessanter geweest

• Leuk
Zat gisterenavond nog even te denken dat ik volgende namen echt wel mis in deze worp :

- All Time Low
- The pretty reckless
- Black veil brides
- Don Broco
- The Story So far
- Bilmuri

Bij andere buurfestivals staan ze allemaal, en Graspop laat ze helaas links liggen. Mochten die er bij gezeten hebben had het voor mij persoonlijke al een pak interessanter geweest
Don Broco had ik ook graag eens gezien! Wist zelf niet dat hij in de buurt was. Erg jammer, inderdaad!

Laten we er maar even vanuit gaan dat ze dankbaar zijn voor de headline spot en er iets van gaan maken.

Word de verassing van het jaar !!!

Wat ik bijzonder vind is dat iedereen een hoop nega gooit over de presidents en hun plek,...maar veel deze als must see hebben....

Word de verassing van het jaar !!!

Wat ik bijzonder vind is dat iedereen een hoop nega gooit over de presidents en hun plek,...maar veel deze als must see hebben....
ik lees toch vooral negatieve reacties op de boeking van The Offspring. Maar tegelijkertijd lijkt iedereen er wel te willen gaan kijken. En hiermee krijgt de organisatie de bevestiging dat het helemaal niet zo gekke boeking is als headliner..

Users who are viewing this thread