Graspop Metal Meeting 2026

"Mwa, ik vind dat soort sentimenten altijd zwaar overtrokken.
Ieder festival verandert over de jaren, omdat ook de muziekwereld verandert, metal incluis.
Als je in 1985 een gemiddelde metalfan nummers had laten horen van bv. System Of A Down, Rage Against The Machine, Limp Bizkit, Parkway Drive, Lorna Shore, Sleep Token, Ghost, Electric Callboy als de 'metal van de toekomst', had ie je raar aangekeken en gevraagd wat dat in vredesnaam met metal te maken heeft."

100% gelijk en ik spreek uit ervaring.
Als 12/13 jarige was ik een enorme fan van Scorpions, AC/DC, Iron Maiden, Ozzy Osbourne, Rainbow/Dio, Def Leppard, Motörhead, Venom, Raven, Gary Moore, Rory Gallagher, etc.. en dan hoorde ik in 1983 voor het eerst Metallica, dit was echt een aardverschuiving, dit was echt ongezien in die tijd, het merendeel van alle hardrockers vonden Metallica toen echt een hoop herrie.
Oké, dat is geweldig, je hebt het over de Metallica-revolutie... we kunnen het ook hebben over Nu-Metal en Metalcore, maar kunnen we dat vergelijken met Prodigy als headliner op GMM??? Ik denk niet dat het vergelijkbaar is! 🤔

Oké, je laat me deze poster zien die niet klopte... maar bewijst dat dat Prodigy een legitieme keuze zou zijn voor GMM??? NEE! Nogmaals: overwegen de organisatoren deze band überhaupt? Waarschijnlijk wel!

Maar maakt dat het een goed idee??? Ik denk het niet! Punt uit! Dit is slechts mijn mening!
Zekers maken de organisatoren deze overweging....als bij Pendulum de tent letterlijk en figuurlijk bijna afgebroken geweest is dan kunnen zijn alleen maar besluiten dat dit een juiste keuze was en dat het GMM publiek dit omarmt....Tijden veranderen....een Electric Callboy had bijlange zoveel succes niet 20 jaar geleden en werd bijna zekers uitgespuwd door velen...Juist deze nieuwe bands zorgen ervoor dat andere bands in de picture komen op de line-up van ons geliefde festival...Ze proberen toch de bands te kiezen waar toch één of ander link is met gitaren of een link met het Metal milieu (Cypress Hill)...Waar ik wel een hardhoofd van krijg is SCOOTER zien staan op de affiche van Download festival...dit is ook een brug te ver voor mij...weeral verwijs ik naar Electric Callboy voor deze keuze van SCOOTER...,zal wel iets zijn met zelfde management ofzo....

Oké, je laat me deze poster zien die niet klopte... maar bewijst dat dat Prodigy een legitieme keuze zou zijn voor GMM??? NEE! Nogmaals: overwegen de organisatoren deze band überhaupt? Waarschijnlijk wel!

Maar maakt dat het een goed idee??? Ik denk het niet! Punt uit! Dit is slechts mijn mening!
Laat ik even beginnen met dat ik je mening hoor en respecteer over de prodigy op graspop. (Ieder zo'n zijn ding)
Deze poster was gelekt, dus is de prodigy wel een band die de graspop organisatie op graspop zou neer zetten. Ik heb zelf de prodigy nog nooit gezien, dus zou geen idee hebben hoe ze live zijn in vergelijking met metal bands. Wel is het zo dat veel metal publiek liefhebbers wel goed gaan op die drum en bass acts. Zie pendulum maar toch ook wel Electric callboy. Al mengt die laatste het nog wel goed met wat stevige gitaren.
Metal is gewoon een veranderd genre die veel ontwikkeling doormaakt. De huidige nieuwe metalcore acts zoals Bad Omens en bring me the horizon (Zeker hun nieuwere werk) gaat ook steeds meer weg van het "traditionele" metal geluid.

Zekers maken de organisatoren deze overweging....als bij Pendulum de tent letterlijk en figuurlijk bijna afgebroken geweest is dan kunnen zijn alleen maar besluiten dat dit een juiste keuze was en dat het GMM publiek dit omarmt....Tijden veranderen....een Electric Callboy had bijlange zoveel succes niet 20 jaar geleden en werd bijna zekers uitgespuwd door velen...Juist deze nieuwe bands zorgen ervoor dat andere bands in de picture komen op de line-up van ons geliefde festival...Ze proberen toch de bands te kiezen waar toch één of ander link is met gitaren of een link met het Metal milieu (Cypress Hill)...Waar ik wel een hardhoofd van krijg is SCOOTER zien staan op de affiche van Download festival...dit is ook een brug te ver voor mij...weeral verwijs ik naar Electric Callboy voor deze keuze van SCOOTER...,zal wel iets zijn met zelfde management ofzo....
Dit jaar had download de vengaboys...

• Sad
Waarderingen: wess
To be fair, dit doet Nova Rock al jaren...
Ik zie daar de afgelopen jaren David Hasselhoff, Scooter, Arnold Schwarzenegger etc tegenkomen op het affiche na de 2e headliner.
Je kunt er wat van vinden, maar er zijn genoeg metalheads die hier ook goed op gaan, en dan 1 artiest qua afwisseling niet erg vinden. Ik weet dat ik daar zeker tussen zou horen. En als je naar een concert gaat, en zo'n muziek word tussendoor gedraaid, dan zie je ook veel mensen losgaan. Voorbeeld: Thy Art Is Murder. Voor ze beginnen staat standaard Vengaboys aan, zowel de band, crew en publiek vinden het top. Als ze geen affiche gaan vullen met zoiets heb ik er geen problemen mee. Zou het een mooie vinden voor misschien de woensdag in de metal dome, of ergens bij een afterparty. Gewoon lekker fout eerst een uurtje Scooter en dan weer zo'n Metal top 50 ofzo.

Voor de mensen die nog aan het twijfelen zijn of Bad Omens wel headline waardig zouden zijn.

Na deze show is daar dus geen twijfel over mogelijk! Heel erg goeie productie, Vocals waar niks op aan te merken valt. Zelfs de softere nummers komen live veel harder over! Super optreden!
De Northstage headliner is ook vaak inwisselbaar met de 2e naam op de Southstage.
Kijk naar Bad Omens en Architects, of Within Temptation en Limp Bizkit, Def Leppard of Electric Callboy.

To be fair, dit doet Nova Rock al jaren...
Ik zie daar de afgelopen jaren David Hasselhoff, Scooter, Arnold Schwarzenegger etc tegenkomen op het affiche na de 2e headliner.
Je kunt er wat van vinden, maar er zijn genoeg metalheads die hier ook goed op gaan, en dan 1 artiest qua afwisseling niet erg vinden. Ik weet dat ik daar zeker tussen zou horen. En als je naar een concert gaat, en zo'n muziek word tussendoor gedraaid, dan zie je ook veel mensen losgaan. Voorbeeld: Thy Art Is Murder. Voor ze beginnen staat standaard Vengaboys aan, zowel de band, crew en publiek vinden het top. Als ze geen affiche gaan vullen met zoiets heb ik er geen problemen mee. Zou het een mooie vinden voor misschien de woensdag in de metal dome, of ergens bij een afterparty. Gewoon lekker fout eerst een uurtje Scooter en dan weer zo'n Metal top 50 ofzo.

Hoeveel zongen er niet mee met Tom Jones afgelopen jaar,....

Ok het is een Metal Festival en zeker niet als headliner,...maar misschien een luchtige break zo aan het begin van de avond om even op ter laden voor de nacht,... hmm who knows,..we gingen ook goed op Helmut

• Leuk
Waarderingen: wess
Als er grotere mainstream namen als headliner staan dan vervangen die dus een grote ''metal'' band. Er is zeker tijdens een headliner wel wat anders te zien, maar als The Prodigy op een mainstage zou staan en ik naar de Marquee of Metal Dome moet voor Anthrax... dan vraag ik mij echt af op wat voor festival ik nu eigenlijk ben. Graspop heeft altijd een brede line-up gehad voor bands die raggen op een gitaar. Van punk tot hardcore tot black en death metal tot thrash, grunge en 70s hard rock. Maar mainstage headliners zijn wel altijd steevast de grote metal/rock acts.

GMM is en blijft gewoon in de eerste plaats een metalfestival, zelfs al zouden ze binnen één jaar Muse, Foo Fighters, The Prodigy en Nickelback als headliners boeken. 😉
Maar als je die 4 bands leuk vindt, ga je dan een combi halen als de rest van het festival bands als Lorna Shore, Cannibal Corpse, Behemoth etc is? En andersom ook de vraag. Met 4 van die headliners ga ik voor m'n metal-fix wel naar Dynamo, waar ik alle dagen wel dikke herrie als headliner krijg + bespaart mij geld. En een meer mainstream luisteraar koopt ook geen combi met die headliners want die gaat liever naar een mainstream festival waar die niet eerst de hele dag naar harde metal moet luisteren. Dat bedoeld @Steph85 denk ik ook met de ''naderende dood'' van een GMM zoals we dat kennen. Als je probeert te breed in te zetten zodat je ''iedereen'' aanspreekt, spreek je uiteindelijk niemand echt aan.

Kortom, ieder z'n ding, maar als het te algemeen gaat worden haak ik gewoon af. Er is genoeg keuze in festivals. En de Copenhell lineup van dit jaar is denk ik een goed voorbeeld. Die van GMM 2025 vind ik dan beter. Als GMM '27 de Copenhell '25 lineup zou hebben, maar Copenhell '27 de GMM '25 lineup, dan zou ik gewoon naar Copenhell gaan.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en El_Leipo
Als er grotere mainstream namen als headliner staan dan vervangen die dus een grote ''metal'' band. Er is zeker tijdens een headliner wel wat anders te zien, maar als The Prodigy op een mainstage zou staan en ik naar de Marquee of Metal Dome moet voor Anthrax... dan vraag ik mij echt af op wat voor festival ik nu eigenlijk ben. Graspop heeft altijd een brede line-up gehad voor bands die raggen op een gitaar. Van punk tot hardcore tot black en death metal tot thrash, grunge en 70s hard rock. Maar mainstage headliners zijn wel altijd steevast de grote metal/rock acts.

Maar als je die 4 bands leuk vindt, ga je dan een combi halen als de rest van het festival bands als Lorna Shore, Cannibal Corpse, Behemoth etc is? En andersom ook de vraag. Met 4 van die headliners ga ik voor m'n metal-fix wel naar Dynamo, waar ik alle dagen wel dikke herrie als headliner krijg + bespaart mij geld. En een meer mainstream luisteraar koopt ook geen combi met die headliners want die gaat liever naar een mainstream festival waar die niet eerst de hele dag naar harde metal moet luisteren. Dat bedoeld @Steph85 denk ik ook met de ''naderende dood'' van een GMM zoals we dat kennen. Als je probeert te breed in te zetten zodat je ''iedereen'' aanspreekt, spreek je uiteindelijk niemand echt aan.

Kortom, ieder z'n ding, maar als het te algemeen gaat worden haak ik gewoon af. Er is genoeg keuze in festivals. En de Copenhell lineup van dit jaar is denk ik een goed voorbeeld. Die van GMM 2025 vind ik dan beter. Als GMM '27 de Copenhell '25 lineup zou hebben, maar Copenhell '27 de GMM '25 lineup, dan zou ik gewoon naar Copenhell gaan.

eens.

meer kan ik niet zeggen en denk dat daarmee ook alles is besproken

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
We're still missing a Thursday headliner, not Friday :)..

Going to Bad Omens in Vorst soon, I'm curious. Also curious about Bilmuri as the opening act. Maybe they'll fit in at Graspop too?
The sound quality for Bilmuri and the Ghost inside Yesterday was awful, so personally I did not enjoy it that much.

The sound quality for Bilmuri and the Ghost inside Yesterday was awful, so personally I did not enjoy it that much.
Klopt, qua geluid in Vorst is dat niet optimaal. bij Bad omens zelf daarentegen jongens toch.

Ghost inside : Viel mij na hun passage op graspop vorig jaar, nogmaals tegen. Is voor mij zo een band die live echt niet over komt, terwijl ik ze op album best goed vind. Zanger gaat compleet verloren tussen de veel te luide drum of gitaren.

Bilmuri vond ik persoonlijk wel fijn. Veel energie op het podium en toch best catchy songs.

Bad omens, tja, wie nog twijfelde of die headliner waardig zijn, dat is bij deze voor mij gisteren wel bevestigd. Wat een stem heeft die Noah Sebastian. Loepzuiver, en de inderdaad intiemere nummers klinken in het echt harder + vol emotie. Het was een goede mix tussen oud en nieuw werk met her en der stevige stukken incl. de nodige moshpits. Erg mooie productie ook qua ledschermen etc. Topavond.

als één van de 8 headliners een prodigy is denk ik niet dat je daarmee metalfans weghoudt, het wordt natuurlijk een ander verhaal als je 8 van dat soort headliners neerzet.

Bad omens, tja, wie nog twijfelde of die headliner waardig zijn, dat is bij deze voor mij gisteren wel bevestigd. Wat een stem heeft die Noah Sebastian. Loepzuiver, en de inderdaad intiemere nummers klinken in het echt harder + vol emotie. Het was een goede mix tussen oud en nieuw werk met her en der stevige stukken incl. de nodige moshpits. Erg mooie productie ook qua ledschermen etc. Topavond.
Kijk dit hoor ik graag, erg hyped voor het concert in AFAS Live volgende week. Gelukkig dus ook genoeg ouder/harder werk en normaliter moet het geluid daar ook wel goed zitten. En van de nieuwe nummers begin ik Dying To Love stiekem ook wel te waarderen.

Niet dat ze heel hard een optie waren (hoewel, als marquee afsluiter misschien nog wel) maar Opeth kunnen we afschrijven. Enige Belgische concert volgend jaar is 30 juli 2026 in OLT Rivierenhof Antwerpen

• Leuk
  • Sad
Waarderingen: Steph85 en Jimmeh07

Users who are viewing this thread