Als er grotere mainstream namen als headliner staan dan vervangen die dus een grote ''metal'' band. Er is zeker tijdens een headliner wel wat anders te zien, maar als The Prodigy op een mainstage zou staan en ik naar de Marquee of Metal Dome moet voor Anthrax... dan vraag ik mij echt af op wat voor festival ik nu eigenlijk ben. Graspop heeft altijd een brede line-up gehad voor bands die raggen op een gitaar. Van punk tot hardcore tot black en death metal tot thrash, grunge en 70s hard rock. Maar mainstage headliners zijn wel altijd steevast de grote metal/rock acts.
Maar als je die 4 bands leuk vindt, ga je dan een combi halen als de rest van het festival bands als Lorna Shore, Cannibal Corpse, Behemoth etc is? En andersom ook de vraag. Met 4 van die headliners ga ik voor m'n metal-fix wel naar Dynamo, waar ik alle dagen wel dikke herrie als headliner krijg + bespaart mij geld. En een meer mainstream luisteraar koopt ook geen combi met die headliners want die gaat liever naar een mainstream festival waar die niet eerst de hele dag naar harde metal moet luisteren. Dat bedoeld
@Steph85 denk ik ook met de ''naderende dood'' van een GMM zoals we dat kennen. Als je probeert te breed in te zetten zodat je ''iedereen'' aanspreekt, spreek je uiteindelijk niemand echt aan.
Kortom, ieder z'n ding, maar als het te algemeen gaat worden haak ik gewoon af. Er is genoeg keuze in festivals. En de Copenhell lineup van dit jaar is denk ik een goed voorbeeld. Die van GMM 2025 vind ik dan beter. Als GMM '27 de Copenhell '25 lineup zou hebben, maar Copenhell '27 de GMM '25 lineup, dan zou ik gewoon naar Copenhell gaan.