Best Kept Secret 2026

Aardig wat Misty fields bandjes van afgelopen jaren
Viel mij ook op, nu al 8 stuks in totaal! Al stond Nation of Language voordat het op MF stond dat jaar ook al op BKS. Het zijn beide dan ook heerlijke festivals😊

• Leuk
Waarderingen: wil
Wat fijn dat we gelijk ook de dagindeling zo snel al weten.

Voor de vrijdag ben ik blij met Curtis Harding, NewDad, ƃo, Croithe, Model/Actriz, en Shady Nasty. Militarie Gun had ik de vorige keer al mijn twijfels bij, nu nog steeds. Leoniden lijkt mij echt verschrikkelijk. Daar ga ik met een grote boog omheen.

Zaterdag tsja, ik heb toch vooral het idee dat men enthousiast reageert op Hayley Williams omdat het Hayley Williams is. Op de plaat die amper twee weken oud is staan leuke nummers, maar toch ook een hoop middelmaat als je het mij vraagt. Nation of Language zal ik als het uitkomt opnieuw een kans geven. Dat vond ik de vorige keer maar een hoop gebliep, maar ik wilde toen te veel op een dag zien en dat begon daar zijn tol te eisen.
Aldous Harding, GHOSTWOMAN, Grote Geelstaart, mark william lewis, Midrift, Sorry, en The Zawose Queens ben ik ook stuk voor stuk mooi toevoegingen. Dame Area ben ik zeker ook benieuwd naar, maar dat zou wel eens nachtwerk kunnen worden, dus dat is altijd maar zien hoeveel energie er dan nog over is. En Weval ook prima en BCUC ook prima, maar grote kans dat ik dan ergens anders ben.

Voor zondag zijn Sharon Van Etten, Yard Act, Apichat Pakwan, en Genesis Owusu ook uitstekende boekingen. Ook hier weer zijn Jungle by Night en Parker Fans ook helemaal prima, maar afwachten of het in het nu al overvolle programma past. Ik ga mij weer niet hoeven te vervelen aankomend BKS weekend.

Geldt dat ook voor dagkaarten? Wat is de dagelijkse capaciteit? Er staat 15.000, maar het zijn er meer, toch?
15.000 was volgens mij de eerste editie. Nu zo'n 25.000 per dag, mar met ruimte voor meer.

Volgens mij is er sinds Radiohead in 2017 nooit een dag uitverkocht geweest.

• Leuk
Waarderingen: Kolumnus
15.000 was volgens mij de eerste editie. Nu zo'n 25.000 per dag, mar met ruimte voor meer.

Volgens mij is er sinds Radiohead in 2017 nooit een dag uitverkocht geweest.
Wel vaker hoor. In 2017 ook de Arcade Fire-dag. In 2018 de dagen met Arctic Monkeys en The National. En in 2019 de Kraftwerk-dag. En ik dacht in 2022 ook de dag met Nick Cave.
En in 2017 en 2018 waren ook de weekendtickets uitverkocht.

Wel benieuwd welke 2-3 namen je dat wƩl kent! Leuk dat je voor een eerste keer komt :)
Hayley Williams en Merol. De rest is voor mij een ontdekkingstocht. Tot nu toe klonken Yard Act, ƃo, Model/Actriz en NewDad me goed in de oren. Daarom ook mijn eerste BKS: veel nieuwe muziek ontdekken. Het is vulling van mijn Lowlandsgat, aangezien ik daar mijn laatste paar edities het alternative/indie/rock randje heb gemist. Ik hoop dat BKS daarin kan voorzien šŸ™‚

Ik heb gisterochtend na de eerste worp van DTRH en voor de tweede worp van BKS een kaartje gekocht voor laatstgenoemde. Vind het toch wel een stuk unieker, diverser en interessanter dan wat DTRH te bieden heeft dit jaar. Was dan ook verrast door de tweede worp uren daarna, maar heb geen spijt. De tweede worp is minder indrukwekkend, maar samen vormt het een mooi aanbod. Wel flink brutaal van BKS om meteen na DTRH de tweede groep artiesten bekent te maken, maar ik waardeer de strijdbaarheid en ambitie die het toont wel die de afgelopen jaren leek te missen.

Dit zijn de nieuwe namen waar ik enthousiast van wordt:
Aƕ, was aangrijpend als voorprogramma van Eefje de Visser.
BCUC, een dansbare revolutie.
Curtis Harding, nice to have.
Dame Area, kom maar door met deze freaky industrial act.
Genesis Owusu
Grote Geelstaart, Nederlandse Black Midi vol ambitie.
Militarie Gun
Model/Actriz, een van de toppers van DTRH vorig jaar, een hot mess op de beste manier.

Hayley Williams, vooralsnog niet mijn ding, maar vermoed voor veel mensen een mooie boeking, daardoor wel nieuwsgierig. Mensen tips voor nummers of albums? Of had ik toch ook gewoon een beetje aangehaakt moeten zijn in de hoogtijdagen van Paramore?

Ik heb gisterochtend na de eerste worp van DTRH en voor de tweede worp van BKS een kaartje gekocht voor laatstgenoemde. Vind het toch wel een stuk unieker, diverser en interessanter dan wat DTRH te bieden heeft dit jaar. Was dan ook verrast door de tweede worp uren daarna, maar heb geen spijt. De tweede worp is minder indrukwekkend, maar samen vormt het een mooi aanbod. Wel flink brutaal van BKS om meteen na DTRH de tweede groep artiesten bekent te maken, maar ik waardeer de strijdbaarheid en ambitie die het toont wel die de afgelopen jaren leek te missen.

Dit zijn de nieuwe namen waar ik enthousiast van wordt:
Aƕ, was aangrijpend als voorprogramma van Eefje de Visser.
BCUC, een dansbare revolutie.
Curtis Harding, nice to have.
Dame Area, kom maar door met deze freaky industrial act.
Genesis Owusu
Grote Geelstaart, Nederlandse Black Midi vol ambitie.
Militarie Gun
Model/Actriz, een van de toppers van DTRH vorig jaar, een hot mess op de beste manier.

Hayley Williams, vooralsnog niet mijn ding, maar vermoed voor veel mensen een mooie boeking, daardoor wel nieuwsgierig. Mensen tips voor nummers of albums? Of had ik toch ook gewoon een beetje aangehaakt moeten zijn in de hoogtijdagen van Paramore?
Voor mij is er zeker wel een Paramore-sentiment, maar ze heeft toevallig deze maand nog een soloalbum uitgebracht (ego death at a bachelorette party) dat ook lekker wegluistert. Sterke, persoonlijke teksten. Check bijvoorbeeld: 'Kill me'.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BelugaBob
Hayley Williams en Merol. De rest is voor mij een ontdekkingstocht. Tot nu toe klonken Yard Act, ƃo, Model/Actriz en NewDad me goed in de oren. Daarom ook mijn eerste BKS: veel nieuwe muziek ontdekken. Het is vulling van mijn Lowlandsgat, aangezien ik daar mijn laatste paar edities het alternative/indie/rock randje heb gemist. Ik hoop dat BKS daarin kan voorzien šŸ™‚
Dat BKS daarin voorziet is voor mij elk jaar zowat de belangrijkste reden dat ik voor dat festival kies. Dat zal ook dit jaar wel in orde komen.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Wel vaker hoor. In 2017 ook de Arcade Fire-dag. In 2018 de dagen met Arctic Monkeys en The National. En in 2019 de Kraftwerk-dag. En ik dacht in 2022 ook de dag met Nick Cave.
En in 2017 en 2018 waren ook de weekendtickets uitverkocht.
Ah oke, dan toch vaker dan ik dacht. Maar de laatste jaren komt het meestal wel goed. :)

Ah oke, dan toch vaker dan ik dacht. Maar de laatste jaren komt het meestal wel goed. :)
Het zal niet direct uitverkopen, nee, maar de zaterdag en zondag zullen best hard gaan.
De accommodaties bij Beekse Bergen waren dit jaar snel uitverkocht, dus de verkoop lijkt dit jaar toch wel echt een stuk harder te gaan dan in de afgelopen 3 jaren.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Tot nu toe klonken Yard Act, ƃo, Model/Actriz en NewDad me goed in de oren. Daarom ook mijn eerste BKS: veel nieuwe muziek ontdekken. Het is vulling van mijn Lowlandsgat, aangezien ik daar mijn laatste paar edities het alternative/indie/rock randje heb gemist. Ik hoop dat BKS daarin kan voorzien šŸ™‚
Ik heb zelf juist door Lowlands bands als Yard Act (2023?) & Model/Actriz (2024?) ontdekt.
Maar ik snap je punt, toch kwam ik ook op Lowlands best vaak aan nieuwe leuke artiesten, het is alleen iets meer zoeken tussen de rest van de namen.

Voor mij dit jaar ook voor het eerst BKS i.p.v. Lowlands. Denk dat ik vooral de nachtelijke bezoeken aan de Comedy shows ga missen en het algehele randprogramma, zoals lezingen en wetenschap. Ook heel benieuwd of het publiek en de drukte op BKS daadwerkelijk echt anders is dan op een LL, wat voor mij toch echt de grootste minpunten zijn van LL.

Voor mij dit jaar ook voor het eerst BKS i.p.v. Lowlands. Denk dat ik vooral de nachtelijke bezoeken aan de Comedy shows ga missen en het algehele randprogramma, zoals lezingen en wetenschap. Ook heel benieuwd of het publiek en de drukte op BKS daadwerkelijk echt anders is dan op een LL, wat voor mij toch echt de grootste minpunten zijn van LL.
Omdat ik dit jaar voor het eerst sinds 2019 ook weer eens op Lowlands was en dat topic volgde, meen ik in jou als festivalbezoeker zo'n beetje mezelf van 10 jaar geleden te herkennen. Ik zie in ieder geval bij jou telkens dezelfde plussen en minnen terugkeren als bij mij.

Mocht je ook BKS zo ervaren als ik, dan denk ik dat het uiteindelijk wel zal meevallen met het gemis van het randprogramma. Dat is inderdaad heel leuk aan Lowlands, maar mijn ervaring is dat op BKS de tijd zich alsnog net zo gemakkelijk vult. ;) Bij 'publiek' hangt het er vanaf wat je er vooral minder aan vindt bij Lowlands; mijn ervaring van vorig jaar is dat het verschil tijdens de optredens zelf niet altijd heel groot is, maar dat het op BKS wel echt een heel stuk 'chiller' is (de 20 jaar jongere versie van mijzelf zou zeggen: saaier), zowel qua mensenmassa als qua aantal aanwezige prikkels .

Het zal niet direct uitverkopen, nee, maar de zaterdag en zondag zullen best hard gaan.
De accommodaties bij Beekse Bergen waren dit jaar snel uitverkocht, dus de verkoop lijkt dit jaar toch wel echt een stuk harder te gaan dan in de afgelopen 3 jaren.
Daar lijkt het wel op ja. Vorig jaar kon je, volgens mij, nog een accommodatie boeken vlak voor het festival. Het lijkt alsof de wind weer wat meer in de rug staat voor BKS. Ondanks de kleinere headliners heerste er vorig jaar een heel positieve vibe tijdens en na het festival, resulterend in een snelle uitverkoop van de early birds. Nu, met die meer aansprekende headliners zou het wel eens drukker kunnen worden. Ik hoop het voor ze.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Zitten beste mooie namen bij, maar de echte klappers zitten er voor mij ook niet tussen.

Voor mij is het een een mooie 7,5 deze line-up.
Dat gevoel heb ik nu ook, maar ik weet ook dat dit de periode voor en ook nog tijdens het festival nog kan veranderen (vooral: nog hoger kan worden). Bijvoorbeeld Ethel Cain kende ik een paar weken terug nog maar een beetje, maar die begint zich al wel richting 'klapper' te ontwikkelen. En als Nick Cave eenmaal begint en weer zo goed is als in 2022, ben ik vast ook gelijk weer vergeten dat ik er nu nog niet extreem naar uitkijk.

Sowieso kan het, bij mij in ieder geval, soms een aantal inluisterrondes duren tot nieuwe persoonlijke favorieten zich aandoen. En bijvoorbeeld bij Young Fathers en Jacob Alon viel het allemaal pas Ʃcht op zijn plek tijdens de show.

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en peanuts
Bij 'publiek' hangt het er vanaf wat je er vooral minder aan vindt bij Lowlands; mijn ervaring van vorig jaar is dat het verschil tijdens de optredens zelf niet altijd heel groot is, maar dat het op BKS wel echt een heel stuk 'chiller' is (de 20 jaar jongere versie van mijzelf zou zeggen: saaier), zowel qua mensenmassa als qua aantal aanwezige prikkels .
Dit klinkt voor mij persoonlijk echt als een verademing šŸ˜®ā€šŸ’Ø Kom maar op met ā€œsaaiā€, chill publiek en minder prikkels!

• Cool
  • Leuk
Waarderingen: Martijn76 en Matthijs
Daar lijkt het wel op ja. Vorig jaar kon je, volgens mij, nog een accommodatie boeken vlak voor het festival. Het lijkt alsof de wind weer wat meer in de rug staat voor BKS. Ondanks de kleinere headliners heerste er vorig jaar een heel positieve vibe tijdens en na het festival, resulterend in een snelle uitverkoop van de early birds. Nu, met die meer aansprekende headliners zou het wel eens drukker kunnen worden. Ik hoop het voor ze.
Dat denk ik ook. Jack White / Nick Cave / Gorillaz als afsluiters is toch echt een pak groter dan Eefje / Soulwax / Kiwanuka en het ziet ernaar uit dat de mid- en undercard minstens zo sterk gaat zijn. Er ontbreekt misschien een naam als Kneecap in de midcard die echt de aandacht trekt.

Dit klinkt voor mij persoonlijk echt als een verademing šŸ˜®ā€šŸ’Ø Kom maar op met ā€œsaaiā€, chill publiek en minder prikkels!
Overigens blijft alsnog ook op BKS wel gelden dat je een beetje slim moet zijn met waar en wanneer je eet/plast/drinken haalt; als je gelijk na een optreden op ONE of TWO die dingen bij de dichtstbijzijnde mogelijkheid wil doen, is het natuurlijk alsnog wel even druk. Maar daaromheen is het wel een heel stuk ruimer en rustiger.

• Pray
Waarderingen: tosti
Dat denk ik ook. Jack White / Nick Cave / Gorillaz als afsluiters is toch echt een pak groter dan Eefje / Soulwax / Kiwanuka en het ziet ernaar uit dat de mid- en undercard minstens zo sterk gaat zijn. Er ontbreekt misschien een naam als Kneecap in de midcard die echt de aandacht trekt.
Ja klopt, maar toen Kneecap werd aangekondigd trok dat volgens mij ook nog niet zó de aandacht als vlak voor en tijdens het festival. Die hype werd volgens mij wel een stuk groter door Coachella en de nasleep daarvan.

Anderzijds stond Kneecap nog niet echt op mijn radar een jaar geleden. Dus er kan alsnog een naam de aandacht trekken de komende maanden šŸ˜‰

Users who are viewing this thread