Graspop Metal Meeting 2026

Ik zie the pretty reckless precies overal opduiken maar moet eerlijk toegeven dat ik er nog nooit van gehoord heb. Enige reden waarom die plots hoge plekken krijgen?

In België blijkbaar al wel samen getourd met Fall Out Boy en Stone Sour in een inmiddels ver verleden. Natuurlijk voorprogramma van AC/DC ook geweest, maar stonden ook gewoon in een uitverkochte 013 in 2022. Het is niet per se een kleine naam wat dat betreft.

Zelf vooral fan van de eerste twee albums (vooral de tweede), de laatste twee albums niet echt actief meegekregen verder.

Waar Hellfest het wat beter doet is de vernieuwing van hun affiche met 85 first timers op een totaal van 183. Graspop zit op dit moment aan 37 op 105 met natuurlijk nog wat namen aan te kondigen dus de eindafrekening volgt nog.

Voor mijzelf was de belangrijkste opmerking bij de eerste Graspop drop het ontbreken van must-sees die ik voor de eerste keer kan zien.
Op Graspop heb ik dus 2 bands (Periphery & Kanonenfieber) in deze categorie waarvan enkel de laatste ontbreekt op HF
Als ik de omgekeerde oefening maak dan heb ik er 10 ( Periphery - Point Mort - Primitive Man - Dragunov - Acid Bath - Fulci - Skáld - Ponte Del Diavolo - Non Est Deus - Scour) dus graag hiervan nog een aantal in een volgende drop van Graspop

en in de categorie "al eerder geziene" must sees mogen deze ook nog doorkomen: King 810 - Stoned Jesus - REZN - God Is An Astronaut - Bruit - Eyehategod - Gnome - Borknagar - Winterfylleth - Mourir -1914 - Thy Light - Austere

Hi everyone! Just discovered this forum a few days ago. Find it so funny to try and guess what might be announced next. I am quite new in the metal festivals world but I might do the full Graspop festival for the first time this year. Actually at first sight I am more a hard rock fan than a metal one, but to be honest Rock Werchter usually offers names that are too soft for me. Graspop actually often proposes many names that are accessible for "light" metal fans such as myself :)) happy to join the thread!!

Hi everyone! Just discovered this forum a few days ago. Find it so funny to try and guess what might be announced next. I am quite new in the metal festivals world but I might do the full Graspop festival for the first time this year. Actually at first sight I am more a hard rock fan than a metal one, but to be honest Rock Werchter usually offers names that are too soft for me. Graspop actually often proposes many names that are accessible for "light" metal fans such as myself :)) happy to join the thread!!
Welkom op het forum!

• Pray
Waarderingen: Math
Waar Hellfest het wat beter doet is de vernieuwing van hun affiche met 85 first timers op een totaal van 183. Graspop zit op dit moment aan 37 op 105 met natuurlijk nog wat namen aan te kondigen dus de eindafrekening volgt nog.

Voor mijzelf was de belangrijkste opmerking bij de eerste Graspop drop het ontbreken van must-sees die ik voor de eerste keer kan zien.
Op Graspop heb ik dus 2 bands (Periphery & Kanonenfieber) in deze categorie waarvan enkel de laatste ontbreekt op HF
Als ik de omgekeerde oefening maak dan heb ik er 10 ( Periphery - Point Mort - Primitive Man - Dragunov - Acid Bath - Fulci - Skáld - Ponte Del Diavolo - Non Est Deus - Scour) dus graag hiervan nog een aantal in een volgende drop van Graspop

en in de categorie "al eerder geziene" must sees mogen deze ook nog doorkomen: King 810 - Stoned Jesus - REZN - God Is An Astronaut - Bruit - Eyehategod - Gnome - Borknagar - Winterfylleth - Mourir -1914 - Thy Light - Austere

Wel een leuke vergelijking! Als ik dit voor mijzelf toepas voor de "nog nooit gezien, must sees":

Hellfest: The Pretty Reckless, Anthrax* en Megadeth
Graspop: Extreme, Babymetal, Anthrax* en Megadeth

*Anthrax stond wel op Alcatraz 2016, maar kan me er niks van herinneren, denk gewoon als achtergrondsmuziek gehoord.

Hellfest brengt dus ook nie echt do- south head duidelijkheid.

Tzal Gojira of deftones wel zijn dan zeker?
A Few days back, I was absolutely sure that Ghost was the remaining headliner as it appears almost 100% certain they will do a European tour in 2026. Since they did no festival in the first leg, one could have thought they would go for sure in festivals this year... But since they aren't anywhere else, I start believing it is really really unlikely they would play juste one festival... I guess they will rather do a full arenas tour once again. It is a shame according to me because it's a band that helps renewing the genre and building bridges to the large public. And maybe it is also a shame because I like them a bit too much 😂

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Dit moet toch wel echt zuur zijn voor Helloween fans
Oh, die accepteren toch wel lagere spots! Kansen voor Graspop!
Oh wacht.. op Graspop kan dat alleen nog op vrijdag, en dan staan ze op Hellfest
Toch weer uitgesloten dan :ROFLMAO:
dan maar afsluiter van de marquee, heb ik gelijk ook wat op zaterdag ;) want ik ben wel fan

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en saurus
Ik ben best tevreden met de affiche van Hellfest. Uiteraard had ik graag wat namen van Graspop zien verschijnen op de Franse tegenhanger, maar je kan het nooit allemaal naar je goesting hebben. Mocht het niet zo ver zijn (zeker met een mobile home, die een stuk trager is), zou ik de zondag afzakken naar Graspop. Die dag spreekt me meer aan de deze van Hellfest. Maar in zijn geheel hoor je me niet klagen, wel integendeel. De voorbereiding kan weer starten. Nog iets meer dan 200 dagen te gaan :cool:

Dit moet toch wel echt zuur zijn voor Helloween fans
Oh, die accepteren toch wel lagere spots! Kansen voor Graspop!
Oh wacht.. op Graspop kan dat alleen nog op vrijdag, en dan staan ze op Hellfest
Toch weer uitgesloten dan :ROFLMAO:
Zaterdag Jupiler afsluiten?
Wat ik eigenlijk direct dacht is dat ze eerst wilden dat Hellfest heb aankondigde onder Iron Maiden, zodat het minder hard opvalt dat ze op Graspop een lagere plek hebben want op Hellfest doen ze ook "maar" sub

Edit. Ahnee dat kan niet. De Jupiler afsluiter is dan Avater. Het is in de marquee dat ze nog een afsluiter zoeken en dat gaat Helloween niet willen doen denk ik. Een domme Duitser kunt ge nog misschien wijs maken dat de Jupiler de main is (na genoeg Jupiler in zijn lijf te hebben gekapt 🤣) want is tegenwoordig bijna even groot als de mainstage uit 2013 (Wanneer Helloween er de laatste keer stond) maar met de marquee gaat dat niet lukken. Dus bij deze geef ik het op. Tenzij er op die donderdag iets mis is gegaan en Helloween de Behemoth van is van 2026

Laatst bewerkt:
Even een vergelijkend warenonderzoekje:

1762813579837.png
In rood namen die in principe zijn uitgesloten voor GMM, omdat ze er afgelopen jaar al stonden en/of op Alcatraz/Parklife staan.

Als ik voor mezelf ga vergelijken (groen must-see, blauw graag zien):

1762813640714.png

Dan komt voor mij toch GMM nu al als beste uit de bus, met nog een 30-tal namen te gaan én sowieso een naam of 50 minder op de line-up.
Uiteraard zouden er met inluisteren vast nog wel de nodige bands aan het lijstje van Hellfest toe worden gevoegd, maar dat zal ook nog wel voor GMM het geval zijn.

Namen die ik het liefst zie overkomen:
  • A Perfect Circle
  • BRUIT ≤
  • My Dying Bride
  • Rotting Christ
  • SKÁLD

Laatst bewerkt:
Hoe schatten jullie de kansen in dat Social Distortion komt? Ze staan op vrij veel line ups, en ook vrij hoog, maar worden hier weinig besproken. Ik zou er alleszins heel blij mee zijn!

Even een vergelijkend warenonderzoekje:

Bekijk bijlage 16901In rood namen die in principe zijn uitgesloten voor GMM, omdat ze er afgelopen jaar al stonden en/of op Alcatraz/Parklife staan.

Als ik voor mezelf ga vergelijken (groen must-see, blauw graag zien):

Bekijk bijlage 16902

Dan komt voor mij toch GMM nu al als beste uit de bus, met nog een 30-tal namen te gaan én sowieso een naam of 50 minder op de line-up.
Uiteraard zouden er met inluisteren vast nog wel de nodige bands aan het lijstje van Hellfest toe worden gevoegd, maar dat zal ook nog wel voor GMM het geval zijn.

Namen die ik het liefst zie overkomen:
  • A Perfect Circle
  • BRUIT ≤
  • My Dying Bride
  • Rotting Christ
  • SKÁLD
Je overzichtje is niet helemaal correct want Gaerea , Oranssi Pazuzu en Wolves In The Throne Room staan ook de HF lineup dat trekt de musts al aardig gelijk :)

Die größten Rätsel der Festivalsaison bleiben ungelöst: Wo zum Teufel stecken Ghost und Sleep Token? Was haben sie 2026 vor? Hassen sie europäische Festivals, obwohl sie selbst Europäer sind? Haben sie keine Lust, Geld zu verdienen? Was ist nur los mit diesen Bands? Weiß das jemand? Lasst es mich wissen!
You cant put all the smartphones into sealed plastic bags...maybe? 😬

Quizvraag: op welke dag van Hellfest ben officieel jaloers?

En potverdikke eh, gene Slayer! Ik berg nu al mijn hoop op voor Slayer want als ze er stonden hadden ze heus Graspop wel meegepakt maar voor enkel Graspop komt den Tom zijn er luie zetel niet uit 😭

Users who are viewing this thread