Pinkpop 2026

Er komt in maart gewoon weer een ouderwetse persconferentie met een rode telefoon die naar Radiohead belt. Iedereen tevreden ;-) Behalve dan misschien onze Rob Trommelen.

Er komt in maart gewoon weer een ouderwetse persconferentie met een rode telefoon die naar Radiohead belt. Iedereen tevreden ;-) Behalve dan misschien onze Rob Trommelen.
Ik was er heel even over aan het nadenken dat dat het enige scenario is, dat mij naar Pinkpop zou krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Madcool heeft een zooi namen aangekondigd. Zitten daar ook wat geschikte namen bij?

Wel vette lineup, TOP, Lorde, Foo's, Pulp, Sigrid. Hoop namen die k wel eens zou willen zien. Tickets zijn ook stuk goedkoper daarzo (wel weer vliegreis etc).

Mijn 5 cent; The Cure, Foo Fighters, Volbeat en 21 Pilots zou objectief een vrij sterke bovenkant zijn. Hoewel ik er zelf niet zo veel mee heb en er natuurlijk boeiender popacts te vinden zijn dan 21p.
Mensen die mij kennen weten ook dat ik daar niet voor zou staan springen. En dat ik er ook liever iets fris in zie dat geen 21P heet. Maar als je naast The Cure (RW hun grootste naam waarschijnlijk) er ook nog eens een FF weet in te proppen, met die 2 anderen als combo, dan mag je gerust stellen dat PP zijn schaapjes een jaartje op het droge heeft.

Die hele frisse popnamen lijken ook niet echt te touren vrees ik.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit
Zijn we niet ietwat aan het overdrijven hoe erg het is als Pinkpop pas na de start verkoop van FF met FF komt?

Niet iedereen gaat meteen naar het buitenland voor een concert, dat zullen toch vooral de mensen zoals hier op het forum zijn. Niet dat er ineens een ArenA vol aan mensen ineens naar het buitenland gaat… die Pinkpop dag verkoopt wel uit

Zijn we niet ietwat aan het overdrijven hoe erg het is als Pinkpop pas na de start verkoop van FF met FF komt?

Niet iedereen gaat meteen naar het buitenland voor een concert, dat zullen toch vooral de mensen zoals hier op het forum zijn. Niet dat er ineens een ArenA vol aan mensen ineens naar het buitenland gaat… die Pinkpop dag verkoopt wel uit
Denk ook wel dat die dagkaarten uitverkopen, ongeacht wanneer Foo Fighters aangekondigd wordt. Maar het gaat mij niet specifiek (alleen) om de dagkaarten, maar juist ook om de weekendkaarten. Tenzij Pinkpop een heel andere strategie heeft waar ik geen weet van heb, zijn de weekendgangers de grootste inkomstenbron voor festivals. Daarvan zijn er dan ook 3 á 4x zoveel te koop tov dagkaarten. Dus ik denk dat het voor een festival juist super belangrijk is om eventuele weekendbezoekers zsm over de streep te trekken. Voorbeeldje: RaR/RiP was er super vroeg bij met het aankondigen van Linkin Park. Ik ben er welhaast zeker van dat dat de grote oorzaak is van waarom hun ticketverkoop voor komende editie alle records heeft verbroken. Da's een effectief staaltje marketing.

Als Pinkpop daadwerkelijk een band als de Foo's heeft, dan kun je dat tegenwoordig het beste zo snel mogelijk bekendmaken. Niet alleen voor de fans van Foo Fighters, maar ook voor een grote groep mensen die elk jaar kiezen tussen een aantal festivals. RaR is zogezegd al uitverkocht. Graspop heeft al 100 namen bekendgemaakt. Werchter is zijn headliners aan het droppen. Best Kept Secret heeft z'n duit in het zakje gedaan. Dus om Pinkpop heen zitten ze allemaal niet stil, wat mensen er ongetwijfeld toe zal bewegen of al heeft bewogen om voor één van die festivals te gaan. Terwijl als Pinkpop vroeg en groots zou uitpakken met Foo Fighters dat voor mensen juist weer reden zou zijn om Pinkpop serieus te overwegen.

Denk ook wel dat die dagkaarten uitverkopen, ongeacht wanneer Foo Fighters aangekondigd wordt. Maar het gaat mij niet specifiek (alleen) om de dagkaarten, maar juist ook om de weekendkaarten. Tenzij Pinkpop een heel andere strategie heeft waar ik geen weet van heb, zijn de weekendgangers de grootste inkomstenbron voor festivals. Daarvan zijn er dan ook 3 á 4x zoveel te koop tov dagkaarten. Dus ik denk dat het voor een festival juist super belangrijk is om eventuele weekendbezoekers zsm over de streep te trekken. Voorbeeldje: RaR/RiP was er super vroeg bij met het aankondigen van Linkin Park. Ik ben er welhaast zeker van dat dat de grote oorzaak is van waarom hun ticketverkoop voor komende editie alle records heeft verbroken. Da's een effectief staaltje marketing.

Als Pinkpop daadwerkelijk een band als de Foo's heeft, dan kun je dat tegenwoordig het beste zo snel mogelijk bekendmaken. Niet alleen voor de fans van Foo Fighters, maar ook voor een grote groep mensen die elk jaar kiezen tussen een aantal festivals. RaR is zogezegd al uitverkocht. Graspop heeft al 100 namen bekendgemaakt. Werchter is zijn headliners aan het droppen. Best Kept Secret heeft hun duit in het zakje gedaan. Dus om Pinkpop heen zitten ze allemaal niet stil, wat mensen er ongetwijfeld toe zal bewegen of al heeft bewogen om voor één van die festivals te gaan. Terwijl als Pinkpop vroeg en groots zo uitpakken met Foo Fighters dat voor mensen juist weer reden zou zijn om Pinkpop serieus te overwegen.
Snap volledig je punt toch denk ik als daadwerkelijk dit de bovenkant gaat worden dat Pinkpop niet direct concurrentie heeft van een RW of BKS want dan spreken ze gewoon een andere groep aan als hun en RaR heeft het heel goed voor elkaar zeker maar daar zal Pinkpop niet direct veel bezoekers aan verliezen. De strategie is daarin tegen wel gewoon ruk ja daar ben ik het mee eens want zo heb je minder een periode van hype

Als Pinkpop daadwerkelijk een band als de Foo's heeft, dan kun je dat tegenwoordig het beste zo snel mogelijk bekendmaken. Niet alleen voor de fans van Foo Fighters, maar ook voor een grote groep mensen die elk jaar kiezen tussen een aantal festivals. RaR is zogezegd al uitverkocht. Graspop heeft al 100 namen bekendgemaakt. Werchter is zijn headliners aan het droppen. Best Kept Secret heeft z'n duit in het zakje gedaan. Dus om Pinkpop heen zitten ze allemaal niet stil, wat mensen er ongetwijfeld toe zal bewegen of al heeft bewogen om voor één van die festivals te gaan. Terwijl als Pinkpop vroeg en groots zou uitpakken met Foo Fighters dat voor mensen juist weer reden zou zijn om Pinkpop serieus te overwegen.
De weekendgangers zijn veelal met meer personen, wat qua vakantiedagen plannen het ook weer moeilijker maakt.
Welke je overigens steeds eerder moet aanvragen.
Als je zolang op PP moet wachten kies je makkelijker voor een ander festival.

Ik zou als ik PP was daar eens flink lering uit trekken!!

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Dit ja. Bij mij vooral de vraag: Dan heb je effectief als enige in de Benelux een knaller geboekt en dan besluit je niet mee te gaan op die hypetrein. Zoiets zou je bij de aankondiging van de band van de daken moeten willen meeschreeuwen.

Snap volledig je punt toch denk ik als daadwerkelijk dit de bovenkant gaat worden dat Pinkpop niet direct concurrentie heeft van een RW of BKS want dan spreken ze gewoon een andere groep aan als hun en RaR heeft het heel goed voor elkaar zeker maar daar zal Pinkpop niet direct veel bezoekers aan verliezen. De strategie is daarin tegen wel gewoon ruk ja daar ben ik het mee eens want zo heb je minder een periode van hype
Wellicht heb je gelijk hoor. Het zou op zich een heel interessant onderzoek kunnen zijn.

Ik denk zelf dat er nog steeds een grote groep mensen is die houdt van lekker gitaarbandjes kijken in een festivalsetting en dat die met het uitblijven van Pinkpopnamen toch kunnen gaan denken van 'hmmm Jack White en Nick Cave op BKS'. Ik hoor trouwens zelf ook wel bij die doelgroep eigenlijk. Toegegeven: Werchter is wat dat betreft ook nog niet echt overtuigend, maar daar kan volgens mij elk moment een zeer stevige undercard gedropt gaan worden. En verder heeft Live Nation België met Linkin Park op Werchter Parklife en Iron Maiden en Nick Cave op Live is Live meerdere ijzers (gitaren) in het vuur.

• Leuk
Dit ja. Bij mij vooral de vraag: Dan heb je effectief als enige in de Benelux een knaller geboekt en dan besluit je niet mee te gaan op die hypetrein. Zoiets zou je bij de aankondiging van de band van de daken moeten willen meeschreeuwen.
Zeker als ze dan inderdaad The Cure ook al hebben, die dan volgens mij prima al aan te kondigen was. Ik denk echt dat er een behoorlijke groep is die Pinkpop zou gaan overwegen ten opzichte van alternatieven als daar nu The Cure en Foo Fighters pronken op al hun social media pagina's. Ik denk oprecht niet dat het je meer tickets op zou leveren als je die twee hebt en je maakt het over een paar weken bekend omdat je dan ook gelijk je derde headliner kunt droppen.

Maar tegelijkertijd is het allemaal speculatie natuurlijk en hebben ze misschien The Cure en/of Foo Fighters helemaal niet.

• Leuk
Zeker als ze dan inderdaad The Cure ook al hebben, die dan volgens mij prima al aan te kondigen was. Ik denk echt dat er een behoorlijke groep is die Pinkpop zou gaan overwegen ten opzichte van alternatieven als daar nu The Cure en Foo Fighters pronken op al hun social media pagina's. Ik denk oprecht niet dat het je meer tickets op zou leveren als je die twee hebt en je maakt het over een paar weken bekend omdat je dan ook gelijk je derde headliner kunt droppen.

Maar tegelijkertijd is het allemaal speculatie natuurlijk en hebben ze misschien The Cure en/of Foo Fighters helemaal niet.
Er lijkt in elk geval geen goede reden om te wachten. Ben benieuwd waar ze mee komen.

• Leuk
Pinkpop heeft een strategie waar ze de verkoop willen starten vlak na de grote aankondiging. Alleen de korte hype die ze willen creëren was afgelopen jaar te minimaal.

Ben echt benieuwd of dat deze editie wel tot een succes zal leiden. Ben in ieder geval benieuwd naar de reacties op de grote publiek trekkers. Maar ook wat kan aankomende affiche in combinatie met de ticketprijzen, om mensen aankomende editie voor Pinkpop te laten kiezen?

Ik ben het wel met je eens, Pinkpop ten opzichte van andere festivals kan zeker een verschil maken, maar ik denk dat het voor concerten niet zoveel uitmaakt.

Niet helemaal te vergelijken misschien, maar zie ook Iron Maiden afgelopen jaar in t Gelredome en Graspop.

Ik dacht ook gelezen te hebben dat de concerten van FF ook nog eens ver over de grens waren en dus niet heel snel te bereiken. Dan kan ik me voorstellen dat de mensen die wel die reis maken, ook nog gewoon Pinkpop erbij pakken.

Je ziet toch vooral dat mensen het ene festival vervangen voor het andere en niet voor een concert.

• Leuk

Users who are viewing this thread