Graspop Metal Meeting 2026

Je drinkt nog wel koffie?
😜
Ppppfffff ... af en toe cappucino. Vooral als ik ontbijt in een hotel, een cappucinoke en een theeke maar voor de rest ben ik gene koffiedrinker nee. Vaak ontbijt ik niet door werk of gewoon te druk en dan drink ik ook geen koffie. Op Graspop slaap ik in een vakantiepark in Mol, dat is ook geen onbijtbuffet in een hotel = geen koffie

Ik drink vooral frisdrank en water. En op Graspop lust ik ook wel eens een Jupiler nul punt nul

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Is maar hoe je ernaar kijkt.
Voor een metalcore fan zal die zaterdag smullen zijn, maar voor de meer doorsnee bezoeker niet bepaald ('Bad Omens wie?').

Graspop is toch bij uitstek een festival voor de gemiddelde tot casual metalfan, en die zullen toch veel meer voor hen bekende, mainstream namen zien op de donderdag (LB, WT, Megadeth), vrijdag (Volbeat, Twisted Sister) en met name de zondag (AC, Foreigner, Europe, Extreme, Sabaton, EC).

Daarnaast hebben relatief oudere metalfans doorgaans wat meer te besteden, en zullen eerder direct een ticket kopen dan de relatief jongere metal(core)fans, die vaak eerst nog wat zullen moeten sparen.

Aan de andere kant verkoopt de zaterdag natuurlijk ongeacht de line-up wel het makkelijkst uit omdat de meeste mensen geen dag vrij hoeven te nemen.

Toch denk ik dat velen hier de zondag onderschatten.
De combinatie van de 'rollatorbands' (voor het nog altijd aanzienlijke deel ouwe rockers en old-school metalheads) en de populariteit van party bands Sabaton en met name Electric Callboy (plus eveneens vrije dag) zou best wel eens vrij snel kunnen verkopen.
Ik denk ook dat de zondag het snelste gaat gaan dit jaar door de combinatie van bands idd.
Waar andere metalfestivals in het buitenland het veel minder van de bands moeten hebben hebben de belgische festivals precies toch een line up nodig met voor ieder wat wils.
Kijk naar Hellfest verkoopt uit zonder 1 band bekend te maken.
Wacken dit jaar voor de eerste keer in jaren niet uitverkocht binnen een week.
Terwijl graspop de laatste jaren een betere lineup dan beide heeft en toch pas uitverkoopt de laatste weken.

Zaterdag gaat ook wel uitverkopen maar eerder omdat het zaterdag is en niet omwille van de headliners.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Ik heb redelijk veel vertrouwen in mijn eigen voorgevoel. Voor de Marquee zou de vrijdag nog prima plek hebben voor Cannibal Corpse als afsluiter en Carach Angren als één van de 2 overgebleven acts. Cryptopsy had ik hoop op, maar dan zouden die 3x de oversteek vanuit Canada moeten doen (of de helft van die band woont ondertussen in de EU, maar dat weet ik niet). De zaterdag ben ik eigenlijk vrij zeker van Kreator. Je kan die afsluiters ook omdraaien, maar ik zie Cannibal Corpse en Six Feet Under nou niet direct achter elkaar staan.

Cannibal Corpse is wel echt volledig uit de lucht gegrepen, maar als je dan toch nog een grafherrie band van formaat nodig hebt...
Edit: Mayhem zou ook best kanshebber kunnen zijn.
Mayhem is niet groot genoeg om de marquee te headlinen, hetzelfde met cannibal corpse heb die laatste zelfs al in de metaldome weten staan.
Zou Eluveitie of Arch enemy geen goede kanshebber zijn? weet niet wat beide hebben opstaan van festivals.
Kreator op vrijdag zou ook wel fantastisch zijn!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Mayhem is niet groot genoeg om de marquee te headlinen, hetzelfde met cannibal corpse heb die laatste zelfs al in de metaldome weten staan.
Zou Eluveitie of Arch enemy geen goede kanshebber zijn? weet niet wat beide hebben opstaan van festivals.
Arch enemy is sowieso headliner op alcatraz en daardoor uitgesloten

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Zou Channel Zero met hun afscheidsshow niet op één van de Marquee slots of als headliner daar kunnen? Herinner me dat ze ooit (wel al een eeuwigheid geleden) zelfs vrij hoog op de Main stonden.
(sorry als dit al geopperd of afgeketst werd, ik probeer het echt goed bij te houden maar het is soms veel 😅)

• Leuk
Waarderingen: saurus en Projunk
Amenra en Emperor hebben ook de Marquee weleens afgesloten. Zou ik toch stukje kleiner noemen dan Mayhem en CC.

Zo combiticket binnen. Eerst geen idee dat een Rabopas ook een mastercard was. Ik zag het aan het logo😊

• Leuk
Waarderingen: won666
zou de grootste metalband van België - Amenra - niet een goeie headliner op donderdag kunnen zijn ? Anderzijds : Ik had nog nooit het geluk live Slayer te zien, maar allicht te veel wishful thinking ...

zou de grootste metalband van België - Amenra - niet een goeie headliner op donderdag kunnen zijn ? Anderszijds : Ik had nog nooit het geluk live Slayer te zien, maar allicht te veel wishful thinking ...
Amenra stond vorig jaar nog als afsluiter van de marquee, die gaan niet plots south stage Headliner zijn :) . zou ook niet genoeg kaarten verkopen.

(en brutus is (iets) groter dan amenra ;))

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
zou de grootste metalband van België - Amenra - niet een goeie headliner op donderdag kunnen zijn ? Anderszijds : Ik had nog nooit het geluk live Slayer te zien, maar allicht te veel wishful thinking ...
Amen ra is populair, maar niet de band die voor grote boost van tickets gaat zorgen. Moest er nu een extreem grote band (soad, rammstein, ...) naast staan zie ik dat misschien wel eens gebeuren, maar toch niet met limp bizkit als andere headliner er naast.

• 100
Waarderingen: BlackwaterPark
Amenra lijkt me in België de grootste ticketverkoper van die 4
Ik vind alleen dat je daar niet naar moet kijken als enige graadmeter. Ja lokaal zal het vast beter verkopen, maar er zijn gewoon ook veel internationale bezoekers die je wilt overhalen. En als ik wereldwijd kijk dan zijn die andere namen gewoon groter. Dat zal op Europees niveau (of Benelux) misschien hetzelfde verhaal zijn.

En daar bedoel ik niet mee dat je een lokale band als Amenra niet die plek moet geven, zeker niet. Maar daar was m'n reactie ook niet voor bedoeld. Ik was op zoek naar een grote naam als ticketschuiver voor combitickets en dagtickets. Mensen die een kaartje voor Amenra in Brussel kopen, kopen niet ineens een dagticket voor €135.

Laatst bewerkt:
Zou Channel Zero met hun afscheidsshow niet op één van de Marquee slots of als headliner daar kunnen? Herinner me dat ze ooit (wel al een eeuwigheid geleden) zelfs vrij hoog op de Main stonden.
(sorry als dit al geopperd of afgeketst werd, ik probeer het echt goed bij te houden maar het is soms veel 😅)
Heb zelf eerder een vermoeden van 3/4 op main of iets hoger in marquee/dome. Zie ze echt niet hoger geplaatst worden :cry:

Off-topic, zitten er voordelen aan een VIP-deck ticket als je gewoon op de Boneyard gaat slapen? Info op de site zegt VIP parking, maar niet als je op de camping slaapt? 🙃 Of betaal je letterlijk €200 meer voor een verhoging + kruk & tafel?

Amenra stond vorig jaar nog als afsluiter van de marquee, die gaan niet plots south stage Headliner zijn :) . zou ook niet genoeg kaarten verkopen.

(en brutus is (iets) groter dan amenra ;))
Daar vrees ik toch voor. Brutus was support act voor Amenra in de AB. Ik denk ook dat velen onderschatten hoe gigantisch Amenra is op internationaal vlak. Dat ze een Graspop dag kunnen dragen ga ik niet zeggen. Misschien bij wijze van stunt north stage headliner maar dan wel met een speciale show en een ijzersterke south stage headliner

Eigenljjk vind ik het jammer dat Graspop eens geen north stage een dag in Belgische driekleur doet zoals Hellfest enkele jaren geleden met mainstage 2 in Franse driekleur. Er zijn genoeg bands in België om die stage te dragen. Amenra, Aborted, Bark, Fleddy Melculy, Coffin Feeder, Brutus, het afscheidnemende Channel Zero, ... . Alleen zou ik wel Amenra als afsluiter zetten met er vlak voor CZ, want Amenra in daglicht komt niet over

• Leuk
Waarderingen: saurus

Users who are viewing this thread