Graspop Metal Meeting 2026

De dag met tool was instant uitverkocht en vorig jaar was de im dag ook heel snel uitverkocht. Met de huidige line up zie ik de zaterdag nog wel relatief snel uitverkopen, de rest en combis zal wel even duren.
Hmmm twijfel dan 🤣 Dat Pinkpop maar rap hun grootste namen kenbaar maakt, want dat is gek genoeg de reden waarom we nog niet 100% zeker zijn voor dagticket zaterdag Graspop šŸ˜…

Tijd genoeg toch om dagtickets te halen? Verkopen bijna nooit voor Nieuwjaar uit, toch?
Sinds covid durf ik daar niet meer op te gokken. Het wordt mijn eerste keer, ik volg dit topic zo af en toe, maar ik heb geen idee wat te verwachten. Met deze line-up kies ik liever de pre-sale dan zaterdag in de rij. Ligt ook aan mij: drie van mijn favoriete bands op dezelfde festivaldag wil ik niet voorbij laten lopen.

• Leuk
Waarderingen: Projunk en MadMandra27
Oh okƩ, enkel Bad Omens erbij als grote naam zal wellicht niet voor een bliksemsnelle uitverkoop zorgen dan. Bedankt voor de geruststelling!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
De dag met tool was instant uitverkocht en vorig jaar was de im dag ook heel snel uitverkocht. Met de huidige line up zie ik de zaterdag nog wel relatief snel uitverkopen, de rest en combis zal wel even duren.
Het ''uitverkopen'' is ook altijd maar te bezien. Ze zeggen het altijd maar ik merk toch altijd flink verschil in drukte per dag. De dagen die een dag van tevoren uitverkopen zijn echt een stuk minder druk.

Voor de combi's en donderdag moet er toch echt een kaartenschuiver komen.

Sex Pistols was vorig jaar op Hellfest wel een highlight voor mij. Zet het zelf nooit op en ken er zeer weinig van, maar dat was wel ouderwets ''niet lullen maar poetsen'' muziek. Het stond ook niet normaal vol toen.

Ik hoop dan eerder op een ''TOOL'' aankondiging in plaats van een ''kleinere'' naam. Zoveel groots staat er dit keer namelijk niet. Met Behemoth/Machinehead kan je best wegkomen als je al wat grote namen hebt staan. Maar Volbeat en Sabaton zijn wat mij betreft nou niet dezelfde categorie namen als IronMaiden/Slipknot/GnR/Scorpions. Even los van de kwaliteiten van sommige...

Moet even bedenken wat nog kaarten gaat schuiven voor de meer mainstream rocker die wel een extra vrije dag gaat opnemen van werk om de donderdag naar de weide te gaan. Er staat nu namelijk op donderdag nog niets wat je niet vorig jaar nog hebt kunnen zien op dezelfde plek of komend jaar goedkoper op een ander festival in een weekend. Dus zou ik toch verwachten dat op die plek nog echt iets groots moet komen.

Groots is niet hetzelfde als leuk trouwens. Gojira vind ik leuk, maar is denk ik niet groot genoeg. GnR vind ik geen reet aan, maar is denk ik dan wel weer groot genoeg (al vraag ik mij af of niet onderhand iedereen genezen is van Axl z'n gekrijs).
er is inderdaad geen giga naam, maar wel op iedere dag een grote 'sportpaleis' band (ik schaar BMTH hier ook maar onder, aangezien die al jaren geen zaalshow meer hebben gedaan maar ik schat ze wel in op Volbeat/Sabaton niveau)
het geld dat ze bespaart hebben aan een maiden/GNR is volgens mij al gewoon op aan duurdere subs/coheads dan in andere jaren

Donderdag: Limp Bizkit en Within Temptation, twee ziggo dome acts onder de headliner die de ziggo kunnen uitverkopen, dat is duurder dan wat er normaal onder de donderdag head staat (vorige keer powerwolf als afas band bv)
Vrijdag: Dit is nog de zwakste headline combi lijkt me, al verkoopt Volbeat wel een hoop tickets. TS had prima een trede lager kunnen staan. al is bijvoorbeeld een Alter Bridge nog onder de sub kunnen boeken als ziggo dome act wel knap (vrijdag is de laatste jaren wel steeds een zwakke dag, en denk dat dit niet onder doet aan Slipknot/Behemoth, FFDP/judas, MH/Gojira qua ticketverkoop)
Zaterdag: Architects en Bad Omens hadden beiden wel de north stage kunnen headlinen, die 2 samen met BMTH is een prima bovenkant
Zondag: Alice Cooper was vorige keer headliner en Electric Callboy is ook wel klaar voor die headline positie, in mijn ogen 4 headline waardige acts, ook al vind ik Def leppard en Alice Cooper maar saai vind ik het best sterk dat ze die beiden onder elkaar konden boeken op de north stage

Dat het saaie headliners zijn die iedereen al honderd keer heeft kunnen zien, dat het totaal niet vernieuwend is etc dat herken ik wel. Voor mij persoonlijk ook het eerste jaar dat ik ga (8e keer geloof ik) dat ik geen enkele must sees heb in de headliners. het is wat dat betreft echt gewoon een kutjaar. maar dat Graspop nog een smak geld heeft liggen voor een dure donderdag headliner, dat lijkt me toch niet?

Kgeloof het wel maar staan toch wat hoog vindk.
staan volgens mij helemaal prima (ik veronderstel dat Def Leppard en Mastodon clashen, mocht dit clashen met EC zou ik gaan wenen)

Lijkt me ook dat ze het op deze manier het meest logisch kunnen neerzetten. Hoe die zondag eruit ziet op de Northstage is een stuk logischer dan dat ze daar ECB bovenaan zouden zetten en dan Def Leppard onder Sabaton.

Met die drie namen bovenaan en direct eronder Alice Cooper (die wel weer terug op de vertrouwde plek is na 2024 met Tool) heb je echt een ijzersterke bovenkant waar Def Leppard prima op die plek kan.

• Leuk
Waarderingen: saurus
Een wat minder verrassende band, Kreator als Marquee afsluiter op de vrijdag of zaterdag? Die zijn wel redelijk een huisband volgens mij en hebben nog geen data voor volgend jaar, stonden er voor het laatst in 2023 en komen in januari met een nieuwe plaat. Lijkt mij eentje die we met pen kunnen gaan opschrijven toch?
Op zaterdag is de bassist er in ieder geval al.

Is maar hoe je ernaar kijkt.
Voor een metalcore fan zal die zaterdag smullen zijn, maar voor de meer doorsnee bezoeker niet bepaald ('Bad Omens wie?').

Graspop is toch bij uitstek een festival voor de gemiddelde tot casual metalfan, en die zullen toch veel meer voor hen bekende, mainstream namen zien op de donderdag (LB, WT, Megadeth), vrijdag (Volbeat, Twisted Sister) en met name de zondag (AC, Foreigner, Europe, Extreme, Sabaton, EC).

Daarnaast hebben relatief oudere metalfans doorgaans wat meer te besteden, en zullen eerder direct een ticket kopen dan de relatief jongere metal(core)fans, die vaak eerst nog wat zullen moeten sparen.

Aan de andere kant verkoopt de zaterdag natuurlijk ongeacht de line-up wel het makkelijkst uit omdat de meeste mensen geen dag vrij hoeven te nemen.

Toch denk ik dat velen hier de zondag onderschatten.
De combinatie van de 'rollatorbands' (voor het nog altijd aanzienlijke deel ouwe rockers en old-school metalheads) en de populariteit van party bands Sabaton en met name Electric Callboy (plus eveneens vrije dag) zou best wel eens vrij snel kunnen verkopen.

Laatst bewerkt:
Is maar hoe je ernaar kijkt.
Voor een metalcore fan zal die zaterdag smullen zijn, maar voor de meer doorsnee bezoeker niet bepaald ('Bad Omens wie?').

Graspop is toch vooral een festival voor de gemiddelde tot casual metalfan, en die zullen toch veel meer voor hen bekende, mainstream namen zien op de donderdag (LB, WT, Megadeth), vrijdag (Volbeat, Twisted Sister) en met name de zondag (AC, Foreigner, Europe, Extreme, Sabaton, EC).

Daarnaast hebben relatief oudere metalfans doorgaans wat meer te besteden, en zullen eerder direct een ticket kopen dan de relatief jonge metal(core)fans, die vaak eerst nog wat zullen moeten sparen.

Aan de andere kant verkoopt de zaterdag natuurlijk ongeacht de line-up wel het makkelijkst uit omdat de meeste mensen geen dag vrij hoeven te nemen.

Toch denk ik dat velen hier de zondag onderschatten.
De combinatie van de 'rollatorbands' (voor het nog altijd aanzienlijke deel ouwe rockers en old-school metalheads) en de populariteit van party bands Sabaton en met name Electric Callboy (plus eveneens vrije dag) zou best wel eens vrij snel kunnen verkopen.
Denk idd dat dit nog wel eens de eerste keer kan zijn in een lange tijd (of ooit?) dat de zondag als eerst uitverkoopt.

• Leuk
Waarderingen: saurus en MetalLimbo
De ontbrekende Marquee headliners (om in te haken op @Akephalos ) kan ik helemaal niks van maken, Anthrax lijkt me een wat vreemde / niet-traditionele afsluiter (wel gaaf) en Mastodon kan, maar heeft ook wel eens mainstage gestaan dacht ik. Daar mis ik nog wel een of andere occultische band!

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
De ontbrekende Marquee headliners (om in te haken op @Akephalos ) kan ik helemaal niks van maken, Anthrax lijkt me een wat vreemde / niet-traditionele afsluiter (wel gaaf) en Mastodon kan, maar heeft ook wel eens mainstage gestaan dacht ik. Daar mis ik nog wel een of andere occultische band!
zou een Mayhem de Marquee niet afsluiten? geloof dat ik die al ergens heb zien verschijnen.

En dan is er nog de optie voor een repeat van pendulum (mss op vrijdag?)

• 100
Waarderingen: Steph85

Users who are viewing this thread