Graspop Metal Meeting 2026

Oke mijn Graspop ontgroening is een feit!🤘 Geweldig rijtje namen voor mij met als absoluut hoogtepunt BMTH❤️ Samen met Babymetal Kingslayer uitvoeren wordt ook wel een momentje hoor.

Nu nog kijken of het een weekend wordt, of vrijdag/zaterdag combi. Ligt ook weer aan de rest van het affiche en die van RW.
Ik hoop op die samenwerking voor je maar geeft het ook een kans dat het helemaal niet gaat gebeuren.

2 bands met een geheel eigen programma die straks geregistreerd zijn

Vorige keer waren ze sub voor judas priest ;)

Over het algemeen werkt graspop niet zo met themadagjes, deze zaterdag is eerder een uitzondering.
Of ieder jaar lijkt zaterdag een uitzondering te worden. Waar één podium op de mainstage vooral gericht is op metalcore. En nu iets meer als één podium. Waardoor ze de jupiler stage weer wat meer heavy metal / power metal zullen maken.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Was een andere video aan het zoeken maar kwam dit tegen. Hier kennen ze nothing else matters op 20:00 min.
Dit zocht ik: 12:45 Niet echt metal maar wel gitaar solos en symphonisch orkest. Hier zou ik echt naartoe willen gaan. Dus in Nederland boeken ze ook breed, dacht ik. Maar tomorrowland weet ik niet. Heb al van hip hop gehoord. meh...
Gebeurd vaak hoor, samples van metal of rock in hardstyle 😄 altijd leuk!

• Cool
Waarderingen: Pauly Robin
Ach ja 2024 natuurlijk. Voor mij lijkt 2024 editie nog maar juist geweest te zijn maar intussen zat er een 2025 tussen. In 2024 heb ik ze overgins niet gezien wegens ... Honger denk ik. Maar heb ze al wel vaak gezien indoor en outdoor natuurlijk

Dan nog blijft 4 keer in 5 jaar tijd ofzo veel

Ja Trivium zal er wel staan maar mijn punt was ... Als ze zoveel Dance acts naar Graspop halen kan een metal act wel eens op Tomorrowland zeker? Waarom boekt eigenlijk een TML eens geen Electric Callboy als Graspop dat wel doet? Of een Bad Omens? Omdat ze daar vast houden aan hun genre. Zouden er onder die dance en techno fanaten veel gatekeepers zitten eigenlijk?
Omdat het publiek op de main stage van TML daar geen behoefte aan heeft. Draaitafel, USB stick en een sprookjes achtergrond is voldoende voor die mensen.

Maar welke dance acts bedoel je dan waarvan er zoveel op Graspop staan?

Laatst bewerkt:
Ik hoop op die samenwerking voor je maar geeft het ook een kans dat het helemaal niet gaat gebeuren.

2 bands met een geheel eigen programma die straks geregistreerd zijn
Klopt, is wat voorbarig natuurlijk. Laten we het hopen!

Ach, in 2024 vond ik de 2 headliners op de zaterdag ook niets. En toen heb me ik toch nog uitermate goed vermaakt op diverse andere plekken op het terrein. De donderdag en vrijdag maken voor mij qua headliners en subs al een hoop goed. Nog lekker aanvullen met een fijne undercard en wij komen het weekend wel weer door
Dit is het ook gewoon he.
Vrijdag kennen we +- 90 namen en dan blijkt dat gewoon een degelijke Graspop affiche te zijn.

Wat de aankondigingen van vandaag betreft, BMTH verbaasde me vorig jaar positief met hun headline show.
Bad Omens moet ik nog wat in komen al had ik toch eerder Architects op hun plaats gezien.
Babymetal blijft voor mij die band dat grappig was bij hun eerste single maar daar had het van mij bij mogen blijven.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Piebe71
My somewhat realistic hopes for the final six (sub-)headliners: Marilyn Manson or Pantera. I wanted APC, but that ship seems to have sailed.

If not, at least a nice combination of something like Ghost, Alice Cooper, Deftones etc.

Still a little bit of hope for a surprise like Slayer.

Sabaton really wouldn’t do it for me, unfortunately.

• Leuk
Waarderingen: SweetJesus
Ik ben ook bang dat dit misschien echt de laatste keer gaat zijn voor mij, want het is gewoon mijn smaak langzaamaan niet meer. Bijna 400 euro betalen om alleen maar in de tent te staan is ook zo krom. Dan maar minder dan de helft en dezelfde bands buiten kijken bij een Alcatraz/Dynamo/SouthOfHeaven.

De undercard zal vast wel top zijn. Maar de headliners (los van een paar 'wel leuke') zit er gewoon weer niks met een echte wow-factor in wat mij betreft. En de afwisseling op de mainstages vond ik juist leuk aan GMM. Maar dat is die zaterdag gewoon volledig verdwenen.
Ik heb dat gevoel ook wel, ja. En ik herken het ook bij een deel van mijn vriendengroep. Het is deels mijn eigen schuld, omdat mijn smaak zich de afgelopen jaren steeds verder van de mainstream en richting de underground heeft ontwikkeld. Maar het is ook een gegeven dat metalcore en aanverwante genres meer en meer aan terrein winnen op Graspop en dat doet wel iets met mijn beleving. Daarnaast is het al met al ook heel erg duur, zoals je zegt. Ik kies de laatste jaren steeds vaker voor kleine festivals als Samhain, Pelagic Fest, Desertfest en Soulcrusher. Daar staan dan weliswaar een pak minder bands, maar je kunt ook op Graspop maar op één plek tegelijk zijn. En bij deze festivals vind ik 75% van het affiche erg goed, dus heb je al met al net zo goed een hele dag muziek, maar dan voor minder geld, vaak veel dichterbij de artiesten (zowel op als naast het podium) en een sfeer wat mij wat beter past dan het massale, commerciële van een festival als Graspop.

Daarnaast krijgt ik ook steeds meer zin in het opzoeken van het avontuur. Dus volgend jaar gaan we al naar twee festivals in de UK (Fortress en ArcTanGent) en waarschijnlijk nog eentje in Duitsland (Prophecy Fest). Plus dat Alcatraz ook weer vast ligt. Dus Graspop wordt hem voor mij waarschijnlijk ook niet, komend jaar. Ook al omdat het dit keer zeer lastig te regelen is met mijn werk. Maar Graspop helemaal afschrijven, zo ver ben ik nog niet. Zeker als in 2027 bands als Gojira en Sleep Token gaan headlinen, dan kan ik zo weer razend enthousiast worden. Vond afgelopen editie ook weer erg fijn. En wat jij al zegt: uiteindelijk biedt de undercard altijd wel weer iets moois.

Bij wat er nu al bekend is gemaakt, lijken er ook niet veel enorm dure bands te zitten (heb bij de helft het idee dat zij de goedkopere 8e en laatste headliner zijn), dus misschien gooien ze dan eens met veel geld naar de undercard in 2026.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Maar Graspop helemaal afschrijven, zo ver ben ik nog niet. Zeker als in 2027 bands als Gojira en Sleep Token gaan headlinen, dan kan ik zo weer razend enthousiast worden. Vond afgelopen editie ook weer erg fijn. En wat jij al zegt: uiteindelijk biedt de undercard altijd wel weer iets moois.

Ik denk dat dit ook wel meer is waar het dan naartoe gaat als je qua smaak steeds meer underground gaat. Niet jaarlijks meer Graspop, maar eens per zoveel tijd zit het er dan toch wel in, omdat inderdaad toch ineens een Gojira of Sleep Token er gaat staan. En als je dan nu een jaar (of misschien zelfs twee) niet gaat, dan wordt het ook weer leuker om toch weer eens de bands te zien die niet zullen staan op de door jou genoemde festivals. Dan kom je toch ook weer sneller bij de "he, leuk, weer eens een keer x", in plaats van "wéér x, mag t eens wat anders".

Alcatraz krijgt het dan nog wel voor elkaar om wat grotere Graspop namen te boeken, maar Samhain, Pelagic Fest etc zullen ook niet echt overlap hebben met Graspop vanwege het underground gehalte...

Ik denk dat dit ook wel meer is waar het dan naartoe gaat als je qua smaak steeds meer underground gaat. Niet jaarlijks meer Graspop, maar eens per zoveel tijd zit het er dan toch wel in, omdat inderdaad toch ineens een Gojira of Sleep Token er gaat staan. En als je dan nu een jaar (of misschien zelfs twee) niet gaat, dan wordt het ook weer leuker om toch weer eens de bands te zien die niet zullen staan op de door jou genoemde festivals. Dan kom je toch ook weer sneller bij de "he, leuk, weer eens een keer x", in plaats van "wéér x, mag t eens wat anders".

Alcatraz krijgt het dan nog wel voor elkaar om wat grotere Graspop namen te boeken, maar Samhain, Pelagic Fest etc zullen ook niet echt overlap hebben met Graspop vanwege het underground gehalte...
Ik denk dat je met deze post helemaal gelijk hebt. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Omdat het publiek op de main stage van TML daar geen behoefte aan heeft. Draaitafel, USB stick en een sprookjes achtergrond is voldoende voor die mensen.

Maar welke dance acts bedoel je dan waarvan er zoveel op Graspop staan?
Bad Omens in dit geval maar zou ook The Bloody Beetroots nog eerder kunnen zijn. Electric Callboy even hard als Bad omens. En nog enkele. TBB heeft er echter al wel eens gestaan denk ik? Ik bedoel maar eigenlijk zouden BO en EC daar ook eens mogen staan vind ik. Werchter zit in dat opzicht er perfect tussen zeg maar

Bad Omens in dit geval maar zou ook The Bloody Beetroots nog eerder kunnen zijn. Electric Callboy even hard als Bad omens. En nog enkele. TBB heeft er echter al wel eens gestaan denk ik? Ik bedoel maar eigenlijk zouden BO en EC daar ook eens mogen staan vind ik. Werchter zit in dat opzicht er perfect tussen zeg maar
Bad Omens en Electric Callboys zijn toch totaal geen dance acts?

Bloody Beetroots en Pendulum vorig jaar zou daar dan meer naar toe leunen maar die kwamen wel met een verschrikkelijk harde liveband waardoor hun plaats op Graspop gewoon kei hard terecht was.

Ik weet niet hoe, wellicht ben ik gewoon goed in die dingen aanvoelen, maar ik krijg ergens lichtelijk het idee dat @won666 Bad Omens helemaal niet zo'n leuk bandje vind
Ik vind Pommelien Thijs ook niet zo'n leuke act maar ik ga ze daarom nog geen schlager zangeres noemen. :D

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Bad Omens en Electric Callboys zijn toch totaal geen dance acts?

Bloody Beetroots en Pendulum vorig jaar zou daar dan meer naar toe leunen maar die kwamen wel met een verschrikkelijk harde liveband waardoor hun plaats op Graspop gewoon kei hard terecht was.
Nee maar ze hebben wel invloeden er van. Pendulum inderdaad ja. Die stonden er terecht. En TBB met live act ook. Maar staan ook prima op TML imo. Zelfs met live band

Users who are viewing this thread