Rock Werchter 2026

Het belangrijkste als organisatie is dat de naam voor enthousiasme zorgt en dat is het minste dat er gezegd kan worden als je socials bekijkt, dus sowieso een topboeking die zeker op zaterdag veel volk zal trekken (meer dan Cave). Job well done.
Welja. Maar dan ga je aan de kwaliteit van de act voorbij natuurlijk.

Als je enkel boekt voor enthousiasme op de socials, dan heb je geen enkele muzikale merit meer als festival natuurlijk. Enfin, 't kan zijn dat ze daarrond geen fuck geven.

Werchter gave themselves 7 full weeks between The Cure announcement and ticket sales day. We know before that date we’ll get 4 headliners (as a min) and a package of names. So I personally believe they’ve given themselves 2 extra weeks to announce a couple of co-headers too.

I actually think 21 Pilots will close but there’ll be someone strong on the top line with them
Dit dus, denk dat de echte knallers niet beschikbaar waren dit jaar maar heel veel goede betaalbare headliners wel. Zullen geleerd hebben van de zaterdag van dit jaar en zorgen dat er overal minimaal 2 namen van formaat staan. Is inderdaad ook niet zomaar dat er zo lang tussen de aankondigingen en de kaartverkoop zit.

De continu dezelfde reacties op 21Pilots wekken bij mij enigszins dezelfde irritatie op als de reacties op Volbeat in het Graspop topic. 21Pilots verkoopt goed, heeft over de periode van 15 jaar meerdere hits gehad en spreekt daardoor meerdere doelgroepen aan (ook mijzelf als bijna 40'er), behandeld serieuze thema's in hun nummers, pakken uit met shows en doen niet achteloos hun ding, er staat een tevreden wei. Dat zijn voor mij alle geschikte boxen voor een goede RW headliner. Dat het muzikaal niet meteen de meest uitdagende act is, akkoord. Maar laten we nou niet met elkaar gaan betwisten dat deze band er gewoon hoort te staan op die positie. En als je het niks vindt, dan lost het niks op om dit pagina's achter elkaar te blijven herhalen.

De continu dezelfde reacties op 21Pilots wekken bij mij enigszins dezelfde irritatie op als de reacties op Volbeat in het Graspop topic. 21Pilots verkoopt goed, heeft over de periode van 15 jaar meerdere hits gehad en spreekt daardoor meerdere doelgroepen aan (ook mijzelf als bijna 40'er), behandeld serieuze thema's in hun nummers, pakken uit met shows en doen niet achteloos hun ding, er staat een tevreden wei. Dat zijn voor mij alle geschikte boxen voor een goede RW headliner. Dat het muzikaal niet meteen de meest uitdagende act is, akkoord. Maar laten we nou niet met elkaar gaan betwisten dat deze band er gewoon hoort te staan op die positie. En als je het niks vindt, dan lost het niks op om dit pagina's achter elkaar te blijven herhalen.
Volgens mij wordt er toch op een best normale manier gediscussieerd over de positie die ze krijgen. Is dat niet waar dit hele topic voor is?

• Leuk
Waarderingen: elo
Zal best dat de productie en streaming cijfers top zijn, maar voor veel hier, waaronder mezelf, is de muziek gewoon ontzettend matig
Ja dat kan ik mij wel voorstellen. vrienden van mij die fan zijn van metallica of the cure bijv kunnen TOP ook wat minder pruimen. Ondanks dat bij mij MUSE en Rammstein in de top 3 bands staan kan ik TOP of coldplay ook erg waarderen. kwestie van smaak.

Smaak kan je iemand moeilijk van overtuigen en dat is prima. Ik vind TOP zelf erg creatief met hun muziek, geen standaard pop akkoorden schemas, goeie basslijnen. drummer josh is creatief en heeft ook op het nieuwe album een aantal nrs met een heerlijke groove.

Headliner waardig kan je wel een aantal criteria aan opzetten
- streamingcijfers: top heeft ruim 33miljoen maandelijkse luisteraars op spotify, the cure heeft er ruim 18miljoen, nick cave 4 miljoen
- naamsbekendheid: ik denk dat de gemiddelde persoon the cure qua naam sneller kent maar dat je van TOP meer bekende hits/nrs kan opnoemen.
- productie: the cure weet ik niet zo goed, TOP heeft een mega productie qua show
- aansluiten op doelgroep festival: pop/rock is precies wat werchter bediend.

kom maar door:)

Is toch gewoon een normale naam voor RW?
Ik snap de haat niet goed.

Ik zag hier iets verschijnen van David Byrne?
Hoe hard mag ik al hypen?

Ik snap niets van de godstatus die Nick cave hier lijkt te hebben. Het is redelijke muziek, maar zo bijzonder is het ook weer niet.
Schoolvoorbeeld van maar genoeg oké albums met 2 uitschieters per album maken. Zo verzamel je in 40 jaar genoeg goede nummers om zo laat in je carrière pas headlineslots te bekleden. Dat zie je ook terug in zijn setlists de laatste 5 jaar, buiten nieuw werk 1 nummer per album. Live de eerste keer zeker echt wel indrukwekkend, daarna toch vooral het zelfde trucje. Heel blij met The Cure, in alle opzichten interessanter.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal en nooley
als afsluiter? dat is toch geen vergelijking qua alles met wat je kan bedenken met TOP

ik snap de negativiteit niet, ookal ben ik duidelijk al 10 jaar fan van ze,
ziggo dome show was in 1 seconde uitverkocht. ze konden als moest met gemak nog 2-3x vullen.
dragen op veel festivals al de headline show.
Qua streamaantallen (zegt niet alles) maar loopt soms per nummer in de miljarden. Iedereen kent wel stressed out, heathens of ride van ze.
Productie is tegenwoordig enorm gegroeid: t is echt een show met goede muziek: niet een lullig bandje wat het 5-8 jaar geleden nog wel was. ik denk dat veel mensen zich daarop nog baseren.
En daarbij wil je ook de wat 'nieuwere' generatie eens een kans geven ipv zoveelste keer een iron maiden, metallica.
Zoveelste keer Iron Maiden?

Is toch gewoon een normale naam voor RW?
Ik snap de haat niet goed.

Ik zag hier iets verschijnen van David Byrne?
Hoe hard mag ik al hypen?
Haat valt toch wel mee? Niet iedereen vindt ze even goed. Dat is niet meteen haat. Denk dat het merendeel het een te verwachten naam vond. Wil niet zeggen dat ik er blij mee ben.

• Leuk
Waarderingen: R3mko en Timmetje
Ja dat kan ik mij wel voorstellen. vrienden van mij die fan zijn van metallica of the cure bijv kunnen TOP ook wat minder pruimen. Ondanks dat bij mij MUSE en Rammstein in de top 3 bands staan kan ik TOP of coldplay ook erg waarderen. kwestie van smaak.

Smaak kan je iemand moeilijk van overtuigen en dat is prima. Ik vind TOP zelf erg creatief met hun muziek, geen standaard pop akkoorden schemas, goeie basslijnen. drummer josh is creatief en heeft ook op het nieuwe album een aantal nrs met een heerlijke groove.

Headliner waardig kan je wel een aantal criteria aan opzetten
- streamingcijfers: top heeft ruim 33miljoen maandelijkse luisteraars op spotify, the cure heeft er ruim 18miljoen, nick cave 4 miljoen
- naamsbekendheid: ik denk dat de gemiddelde persoon the cure qua naam sneller kent maar dat je van TOP meer bekende hits/nrs kan opnoemen.
- productie: the cure weet ik niet zo goed, TOP heeft een mega productie qua show
- aansluiten op doelgroep festival: pop/rock is precies wat werchter bediend.

kom maar door:)
Show is overrated. Pearl jam heeft gewoon een doek en that’s it en ze spelen elke editie iedereen naar huis. Het is de muziek die het moet doen. Voor show ga ik wel naar het circus.

Volgens mij wordt er toch op een best normale manier gediscussieerd over de positie die ze krijgen. Is dat niet waar dit hele topic voor is?
Het klopt dat de discussie netjes verloopt. Maar als je alle pagina's die tot nu toe in dit topic zijn volgeschreven met dat mensen 21Pilots niet leuk vinden, dan schrik je. En veelal dezelfde mensen. Mijn oproep is dus vooral: als RW voor RW een logische boeking doet en je vindt het zelf niks, dan hoéf je er niet nogmaals op te reageren dat je het niks vindt. Voor mij voegt dat niks toe aan een forum.

• Leuk
Waarderingen: Wout_VS en Kereltje

Mee eens. Ik vind zelf dat iedereen zn smaak moet hebben. en als je in je bubbel zit van nick cave, zal hij daar vast populairder zijn: Gemiddelde werchter ganger kent cave amper. ik vind TOP met cave vergelijken alsof je ajax met sparta vergelijkt.

Users who are viewing this thread