Graspop Metal Meeting 2026

Bekijk bijlage 15350
Zouden ze daar klaar voor zijn? Gaat misschien voor het geluid wel beter zijn dan binnen?
ik denk dat ze alles voor mekaar hebben om er te geraken, het enige die nog mee moet is de kaartverkoop om dat te laten gebeuren.

gezien de productie die ze nu al hebben lijkt dit mij echt wel een nieuwe rammstein te kunnen worden maar ik denk dat ze eerst een keer of 2 - 3 nog langs sportpaleis zullen moeten passeren.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Parkway drive is mijn favoriete band maar een stadionband zijn ze zeker niet, weet ook verder de context van het artikel niet maar neem aan dat het niet over de europese markt gaat? Hier verkopen ze de grote concertzalen (ziggo/vorst) nog niet uit
Ze noemen natuurlijk geen tijdsbestek waarin ze dat denken/hopen te bereiken.
Volkomen begrijpelijk dat je als band de lat steeds hoger voor jezelf legt en 'groot' probeert te denken.
Zo hebben bv. Metallica en Rammstein ook de top bereikt, en dat zie je ook bij bands als Ghost, BMTH, Sleep Token, etc.
Of dat voor fans (van het eerste uur) altijd even leuk is, is een tweede...

Ik geloof eerlijk gezegd niet PWD ooit voldoende volk gaat kunnen trekken om ooit voldoende tickets te verkopen voor een stadium. Op vlak van productie snap ik het, maar als uw zaal niet voor minstens 80 percent gevuld is, vrees ik dat het alleen maar geld kost. Een gemiddeld stadium 80 percent vullen, wil zeggen 40000 man. Ze krijgen nu al amper hun Europese arena shows uitverkocht, in de States krijgen ze amper clubs uitverkocht

Misschien, heel misschien, zie ik ze het nog wel doen in Sydney. Als een once in a lifetime event. Of EVENTUEEL nog in Londen, als enige show dan, en centraal in de wereld.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat Sabaton de eerst volgende metalband gaat zijn die er in slaagt een stadium uit te verkopen

Ik geloof eerlijk gezegd niet PWD ooit voldoende volk gaat kunnen trekken om ooit voldoende tickets te verkopen voor een stadium. Op vlak van productie snap ik het, maar als uw zaal niet voor minstens 80 percent gevuld is, vrees ik dat het alleen maar geld kost. Een gemiddeld stadium 80 percent vullen, wil zeggen 40000 man. Ze krijgen nu al amper hun Europese arena shows uitverkocht, in de States krijgen ze amper clubs uitverkocht

Misschien, heel misschien, zie ik ze het nog wel doen in Sydney. Als een once in a lifetime event. Of EVENTUEEL nog in Londen, als enige show dan, en centraal in de wereld.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat Sabaton de eerst volgende metalband gaat zijn die er in slaagt een stadium uit te verkopen
Je moet genoeg draagvlak hebben bij een gedeelte van mainstream doelgroep. En je moet meerdere generatie raken met je muziek.
Als dat niet lukt krijg je het niet vol

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Joslittel
Ze noemen natuurlijk geen tijdsbestek waarin ze dat denken/hopen te bereiken.
Volkomen begrijpelijk dat je als band de lat steeds hoger voor jezelf legt en 'groot' probeert te denken.
Zo hebben bv. Metallica en Rammstein ook de top bereikt, en dat zie je ook bij bands als Ghost, BMTH, Sleep Token, etc.
Of dat voor fans (van het eerste uur) altijd even leuk is, is een tweede...
Ah juist zo had ik hem niet geïnterpreteerd, een mooi streven is het wel inderdaad

ik denk dat ze alles voor mekaar hebben om er te geraken, het enige die nog mee moet is de kaartverkoop om dat te laten gebeuren.

gezien de productie die ze nu al hebben lijkt dit mij echt wel een nieuwe rammstein te kunnen worden maar ik denk dat ze eerst een keer of 2 - 3 nog langs sportpaleis zullen moeten passeren.
Ze hebben de productie, de songs en het charisma om het te kunnen. Nu nog de bezoekersaantallen..

Maar volgens mij gaat er hier wat fout in de vertaling, of tenminste hoe wij het lezen. Volgens mij wordt in het Engels het woord Stadium ook gebruikt voor zalen a la Ziggo Dome. In de USA zijn het vaak van de basketbalzalen waar ongeveer 20k mensen in kunnen (soms wat meer, soms wat minder). Ik heb het idee dat PwD daarop doelt en niet de Arena's van deze wereld.

Vroeg me laatst af welke bands al lang niet meer of nog nooit op GMM hebben gestaan.
Dus heb ik er maar een hobby-projectje van gemaakt. :)

Na een hoop geknip, gekopieer, geplak en gesorteer plus het nodige opspeurwerk kom ik tot onderstaand overzicht, met de jaartallen waarin een band als laatste op GMM stond (alleen pre-corona edities).

N.B.: Er staan wat namen tussen die op dit moment niet meer actief zijn, maar die dat mogelijk wel weer worden (volgens berichten, geruchten, of gewoon persoonlijke hoop). Ook is de lijst verre van compleet, ik heb een selectie van bekendere/interessantere namen gemaakt.

Opvallend is toch wel dat er nog best veel voor de hand liggende namen zijn die nog nooit op GMM hebben gestaan, zoals Sodom, Venom, Deicide, Running Wild, Wardruna (en dan reken ik Metallica nog niet eens mee).

1753887370784.png

Laatst bewerkt:
Noem mij eens een stadion waar het geluid een pak beter is als de meeste concertzalen?
Parkway drive is mijn favoriete band maar een stadionband zijn ze zeker niet, weet ook verder de context van het artikel niet maar neem aan dat het niet over de europese markt gaat? Hier verkopen ze de grote concertzalen (ziggo/vorst) nog niet uit

Volgens mij is een stadion ook juist het slechtste geluid dat je mogelijk kunt krijgen dus die opmerking begrijp ik niet helemaal? In welk opzich bedoel je beter voor het geluid?
Het is een idee dat ontstaan is omdat ik persoonlijk het geluid in vb het sportpaleis vaak kut vind en buiten op Graspop beter en een stadion is open lucht dus vandaar de -vraag-

heb toch het idee dat een vraag hier vaak overkomt als een statement.. missen er nog wat vraagtekens want zou denken dat 1 wel genoeg is 😄

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Vroeg me laatst af welke bands al lang niet meer of nog nooit op GMM hebben gestaan.

Na een hoop geknip, gekopieer, geplak en gesorteer plus het nodige opspeurwerk kom ik tot onderstaand overzicht, met de jaartallen waarin een band als laatste op GMM stond (alleen pre-corona edities).

N.B.: Er staan wat namen tussen die op dit moment niet meer actief zijn, maar die dat mogelijk wel weer worden (volgens berichten, geruchten, of gewoon persoonlijke hoop). Ook is de lijst verre van compleet, ik heb een selectie van bekendere/interessantere namen gemaakt.

Opvallend is toch wel dat er nog best veel voor de hand liggende namen zijn die nog nooit op GMM hebben gestaan, zoals Sodom, Venom, Deicide, Running Wild, Wardruna (en dan reken ik Metallica nog niet eens mee).

Bekijk bijlage 15356
Wow mooi overzicht! Wel een paar bizarre constateringen zoals dat Dark Tranquility al sinds 2005 niet op Graspop heeft gestaan. Hebben die het speelgoed van de boeker gestolen ofzo?

Het is een idee dat ontstaan is omdat ik persoonlijk het geluid in vb het sportpaleis vaak kut vind en buiten op Graspop beter en een stadion is open lucht dus vandaar de -vraag-

heb toch het idee dat een vraag hier vaak overkomt als een statement.. missen er nog wat vraagtekens want zou denken dat 1 wel genoeg is 😄
Sportpaleis de naam zegt het zelf...
Sport niet concertpaleis.

Opvallend is toch wel dat er nog best veel voor de hand liggende namen zijn die nog nooit op GMM hebben gestaan, zoals Sodom, Venom, Deicide, Running Wild, WardruBekijk bijlage 15356
Enkel al met namen uit deze lijst zou ik een zalige graspop kunnen hebben!

Geluid op Graspop of Werchter vind ik (bijna) altijd goed tot zeer goed. Behalve toen Axl een poging deed om te zingen.
Arena is klote, komt ook door het vele staal en beton.
GelreDome vind ik dan alweer een stuk beter.
Koning Boudewijn ben ik nooit geweest, maar op dit forum ook vaak wat mindere geluiden over gehoord.
Goffert is wel erg windgevoelig.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Je moet genoeg draagvlak hebben bij een gedeelte van mainstream doelgroep. En je moet meerdere generatie raken met je muziek.
Als dat niet lukt krijg je het niet vol
Ik denk inderdaad dat het juist dat is wat het grote probleem is voor Parkway Drive. De band is te stevig (toch zeker het oudere werk) en te Poppy (toch zeker het nieuwere werk) voor de 50 plussers. De Iron Maiden en Judas Priest generatie

Sabaton hun geluid klinkt dan weer wat old schooler maar tegelijk spreken ze heel veel jongeren aan door het thema. En dan bedoel ik het game gegeven. Hun eigen gamestoels bv. Maar ook bv vooral het feit dat ze volgende maand op een gamebeurs in Keulen spelen.

Ik denk inderdaad dat het juist dat is wat het grote probleem is voor Parkway Drive. De band is te stevig (toch zeker het oudere werk) en te Poppy (toch zeker het nieuwere werk) voor de 50 plussers. De Iron Maiden en Judas Priest generatie

Sabaton hun geluid klinkt dan weer wat old schooler maar tegelijk spreken ze heel veel jongeren aan door het thema. En dan bedoel ik het game gegeven. Hun eigen gamestoels bv. Maar ook bv vooral het feit dat ze volgende maand op een gamebeurs in Keulen spelen.
Volgens mij hoor ik bij de Maiden en Priest generatie en ik vond de laatste doorkomst op Graspop fenomenaal!!
Dus die theorie gaat niet op.

En Metallica had hun eigen uitgave van Guitar Hero, dus feitelijk ook niets nieuws.
Ik denk dat Sabaton geen arena band is en gaat worden. Daar hebben ze niet genoeg variatie voor in hun muziek.

• Leuk
Waarderingen: Steph85, duck en saurus
Volgens mij hoor ik bij de Maiden en Priest generatie en ik vond de laatste doorkomst op Graspop fenomenaal!!

En Metallica had hun eigen uitgave van Guitar Hero, dus feitelijk ook niets nieuws.
Ik denk dat Sabaton geen arena band is en gaat worden. Daar hebben ze niet genoeg variatie voor in hun muziek.
Hahaha ik zie jou al rocken met de guitar hero versie.
Als ze ooit op gmm komen ben jij de beste airguitar op het veld.

• Haha
Waarderingen: Piebe71

Voor 90 percent van de 50 plussers*
Natuurlijk zijn er oudere mensen die het fantastisch vinden, maat de meesten zie ik niet direct naar PWD luisteren

Ac/Dc heeft natuurlijk ook het Iron Man ding maar dat is denk ik meer iets voor kinderen nog. Iron Maiden had ook ooit een eigen computer game. En Dragonforce heeft het gamegegeven ook maar is verre van een arena band. Toch denk ik dat Sabaton voldoende jongeren ook aanspreekt, misschien dan niet door gamestoelen maar ook andere zaken. De variatie snap ik, al is die er bij Ac/Dc ook niet.

Maar voor mij heeft de band wel de x factor. Maar dat is persoonlijk

Voor 90 percent van de 50 plussers*
Natuurlijk zijn er oudere mensen die het fantastisch vinden, maat de meesten zie ik niet direct naar PWD luisteren

Ac/Dc heeft natuurlijk ook het Iron Man ding maar dat is denk ik meer iets voor kinderen nog. Iron Maiden had ook ooit een eigen computer game. En Dragonforce heeft het gamegegeven ook maar is verre van een arena band. Toch denk ik dat Sabaton voldoende jongeren ook aanspreekt, misschien dan niet door gamestoelen maar ook andere zaken. De variatie snap ik, al is die er bij Ac/Dc ook niet.

Maar voor mij heeft de band wel de x factor. Maar dat is persoonlijk
Maar ik ben het nog steeds niet met je eens. Heb je het veld leeg zien lopen bij PWD de laatste keer? Ik namelijk niet. Het was kneiterdruk daar. En minimaal de helft van de aanwezigen is toch zeker 50+.

Maar ik ben het nog steeds niet met je eens. Heb je het veld leeg zien lopen bij PWD de laatste keer? Ik namelijk niet. Het was kneiterdruk daar. En minimaal de helft van de aanwezigen is toch zeker 50+.
Euh nee sorry ... Ik stond toen bij Testament. Pas op ik vind Parkway Drive een heerlijke band maar dat vind ik van Testament ook. En Parkway Drive ging (met de nadruk op ging ... *)ik de week erna zien op Jera On Air.

Maar ik heb het over of Sabaton een arena band kan worden. Want hoewel ik zeg in mijn vorige post dat de band (waarmee ik naar Sabaton inderdaad verwijs) de x factor heeft, vind ik dat ook van Parkway Drive! Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik kan kiezen tussen een 200 man show van PWD of een 50 man show van Sabaton, ik kies voor PWD. Maar hey ik ga ook naar Luxemburg voor Sabaton in november (waar ik geen pyro verwacht want de Rock Hal is een zeer klein zaal). Ik ben dan voor mijn werk in Luxemburg dus ja ... Maar toch. In het Sportpaleis wil ik ze ook wel gaan zien.

Maar dus om nog een fout recht te zetten: voor mij hebben beide bands de x factor en niet enkel Sabaton

Maar daarom ben ik er nog niet van overtuigd dat PWD goed genoeg verkoop voor stadiums. Maar hey, als ze er toch ooit staan, dan drinken we er samen een biertje 😉

* Ging dus inderdaad. Nog even een leuk verhaal. Ik ging dus normaal inderdaad Parkway Driver zien op Jera. En ik HEB ze ook gezien. Alleen slechts één nummer ... . Na het eerste nummer moest ik naar het toilet en ik hoorde uit een andere tent iets dat wel leuk klonk. Ik ben daar even binnen gegaan. Een coverband van NoFx. En in kijk even goed ... Een kameraad van mij op zang. Totaal gemist in de timetable dus was een verrassing. En ja lang verhaal kort, ik ben in die tent blijven plakken

Users who are viewing this thread