Graspop Metal Meeting 2026

Maar als SOAD het ook niet is. Wie dan wel in de categorie SOAD, Linkin Park, Guns N' Roses, Iron Maiden, Tool, Black Sabbath, Metallica, Linkin Park of Rammstein? Want normaal heeft Graspop jaarlijks toch èèn band in die categorie ...
ik denk dat Bring me the horizon de band in die categorie zal zijn

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en PreFXDesigns
Misschien, heel mss

Metallica Graspop en soad Werchter dan? 😅

Aub geen guns n roses...😵

ik denk dat Bring me the horizon de band in die categorie zal zijn
Pppfff. Eerlijk gezegd in mijn beleving zijn die ... Ja ik zal maar zwijgen. En eerlijk gezegd zelfde reactie op Sleep Token.

Waarbij ik BMTH nog wel goed vind maar heb die gezien en een keer was genoeg voor mij. Misschien binnen 5 jaar nog eens maar nu hoeft het nog niet voor mij

Over Sleep Token zal ik maar zwijgen

ik zou het aanmoedigen moest bon jovi op donderdag staan als grote publiekstrekker. Zelfs al is het niet goed live, ik wil het wel eens gezien hebben, en bij de grote hits moet het publiek dan maar wat luider zingen.

Maar schat de kans niet zo hoog in.

Maar goed, tool kwam ook uit het niets dus ik sta open om verrast te worden.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en wiseguy
Het is heel erg off-topic (sorry!), maar het is altijd van dit "whataboutisme" waar ik kiekenvel van krijg. Het is niet omdat er nog andere oorlogen zijn dat je noodzakelijk moet kiezen om het over alle óf helemaal geen enkele oorlog te hebben. Gojira zingt vb. over (het leed van) walvissen. Maar dat zou dan niet mogen want er zijn nog andere vissen.

Cultuur (en dus ook muziek) is vaak per definitie een politiek statement. Sommige genres (punk, metalcore, hardcore,...) zouden er heel anders uitzien zonder de politiek-culturele lading, bands als Rage Against The Machine, Black Flag, Bad Religion, System of a Down,... zouden niet eens bestaan. Kijk naar het verleden en hoe anders The Beatles, Joy Division, CCR,... zouden klinken. Het is dus zeker geen hedendaags fenomeen, het was altijd hip. Woodstock was een politiek event en het "festival" is daar begonnen. Muziek en politiek zijn altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden.

En als een artiest geraakt wordt door iets en beslist om dat mee te nemen in de show (vandaar de term "je podium gebruiken"), dan is dat zo. Je wordt als artiest gevraagd om een slot te vullen, en je doet dat met de creativiteit en authenticiteit die je bezit. "Indignez-vous!" (Neem het niet!) zou Stéphane Hessel zeggen. Als wij het niet meer doen (de jeugd, de cultuur, de gezichten van die cultuur,...) dan is dat het definitief voorbij. En als er onschuldige burgers en kinderen vermoord worden omdat uw buurland last heeft van een micropietpremier, dan mag daar naar gewezen worden. Cultuur weegt op politiek en politiek weegt op geopolitiek.

Dat het als toeschouwer niet uitkomt en dat je liever onbezorgd naar een stukje muziek wou kijken, is meer een jij-probleem. Op geen enkel moment heb jij controle over die omstandigheden. Je kijkt er naar of je kijkt er niet naar. Dat zijn de keuzes die je hebt.
Uiteraard allemaal heel erg wat ginder gebeurd maar je neemt als artiest een standpunt in in een enorm beladen -geopolitiek- debat.

Buiten het feit dat dat standpunt nul komma nul impact heeft op het verloop daar schoffeer je er nog eens een heel deel mensen mee die misschien anders denken.

Dus buiten een preken voor de eigen kerk heb je er niks aan, integendeel.. het zorgt misschien nog voor onnodige conflicten op een festival.. een plek waar mensen voor hun plezier naartoe komen.

Als je wilt preken geef dan ergens een spoken word optreden, en anders geldt nog steeds dat mooie spreekwoord: schoenmaker, blijf bij je leest.

Die snap ik nooit zo goed. Je wilt dan een slechte liveact zien om hem gezien te hebben?
de sfeer zal sowieso goed zijn, zelfs al is het vocaal niet super, ik ben er vrij zeker van dat het instrumentaal gewoon wel in orde zal zijn. en bij livin on a prayer, it's my life, you give love a bad name, ... gaat het publiek toch sowieso over die vocals.

ik verwacht ook niet dat de vocals guns n roses niveau slecht zullen zijn, misschien helpt dat ook wel om te begrijpen

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en saurus
misschien een ander balonnetje om uit te laten maar Steven Tyler klonk echt wel goed in Birmingham. gezien hoe de aerosmith afscheidstournee verlopen is, of beter gezegd niet verlopen. Misschien toch maar een waterkansje? we weten dat de organisatie fan is en veel wilt doen om ze te zetten.

misschien een ander balonnetje om uit te laten maar Steven Tyler klonk echt wel goed in Birmingham. gezien hoe de aerosmith afscheidstournee verlopen is, of beter gezegd niet verlopen. Misschien toch maar een waterkansje? we weten dat de organisatie fan is en veel wilt doen om ze te zetten.

Er was toch gecommuniceerd dat volledig herstel niet mogelijk zou zijn, dus ik vrees ervoor. Eens een gastoptreden hier en daar (in dit geval ook maar 10 min.) zal misschien nog gebeuren, maar een volledige tour van 90+ min. lijkt er niet meer in te zitten. Vind ik zelf ook spijtig want zou ze heel graag gezien hebben, zeker als je hoort wat hij toch nog kan met zijn stem.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Ik zou zeggen, zoek eens wat clipjes op. Je moet al goed doof zijn wil je dat niet horen.

Alleen al voor die gigantische kutcover van sounds of silence zouden ze van elk zichzelf respecterend festival gebannen moeten worden. Als het dan via deze manier moet, zoveel te beter.
Echt he, wat een zeiknummer hebben ze ervan gemaakt. Dan ook nog die ballads van Evolution erbij (A Reason To Fight, Hold On To Memories: 🤮) om nog wat vals sentiment toe te voegen. Kan het oudere werk van Disturbed erg waarderen, zelfs het laatste album was goed te pruimen. Maar die zeiknummers tussendoor...

Die bom-signeersessie was natuurlijk ook een kansloze actie, logisch en terecht dat hij daarvoor niet warm wordt onthaald.

• Leuk
Waarderingen: Vicarious
En dat is een probleem omdat?
Het zijn altijd dezelfden die eendracht preken om dan van de 1e de beste kans gebruik om verdeling in het publiek te zaaien..

Als artiest sta je daar om te entertainen, -shock- en niet als politieke spreekbuis. Daar worden ze, zelfs vrij veel sommigen, voor betaald.

Het feit dat mensen bekend zijn en goed zijn in muziek maken doet hen maar al te vaak geloven dat hun mening over andere zaken dan ook even veel moet tellen, en dat is gewoon niet zo.

• Winning
Waarderingen: El_Leipo
Uiteraard allemaal heel erg wat ginder gebeurd maar je neemt als artiest een standpunt in in een enorm beladen -geopolitiek- debat.

Buiten het feit dat dat standpunt nul komma nul impact heeft op het verloop daar schoffeer je er nog eens een heel deel mensen mee die misschien anders denken.

Dus buiten een preken voor de eigen kerk heb je er niks aan, integendeel.. het zorgt misschien nog voor onnodige conflicten op een festival.. een plek waar mensen voor hun plezier naartoe komen.

Als je wilt preken geef dan ergens een spoken word optreden, en anders geldt nog steeds dat mooie spreekwoord: schoenmaker, blijf bij je leest.
Het heeft geen impact voor jou, dat is héél anders dan helemaal geen impact hebben. En je kan die impact onmogelijk inschatten. Je hebt altijd voor 100% gelijk als er niemand aandacht vraagt voor nutteloze oorlogen waar de politieke elite schaakt met onschuldige mensen ("Why don't presidents fight the war? Why do they always send the poor?"). Dan maakt het helemaal geen maatschappelijke impact en doet iedereen zijn eigen goesting.

De wereld kijkt mee op zo een festivals en heel veel jongeren hangen tegelijk aan elk woord van zo een band. Als er 20 van die jonge mensen chat GPT leren gebruiken om meer te leren over die oorlog waar iedereen het over heeft, dan is dat een gigantische impact. Waarom denk je dat ze BV's vragen voor sensibiliseringscampagnes voor pesten, verkeersveiligheid,...? Mijn stiefdochter vroeg me dit weekend nog wat die Gaza is waar Pommelien het over heeft.

En als alle artiesten die een politiek statement maken alleen nog naar een spoken word-festival mogen van jou, dan moet jij het op die grote wei doen met... tja, wie blijft er nog over eigenlijk? Je verwijt artiesten dat ze zich best bij hun vak houden maar als bands ook in het fundament een politieke lading hebben, zou je dan niet kunnen stellen dat het hun vak is om maatschappijkritiek te uiten? En vanuit welke expertise mag jij daar dan tegen zijn? Blijf je dan ook niet beter bij je eigen stiel?

Artiesten die tegen oorlog zijn, is geen randfenomeen. Dat is echt een misvatting in een maatschappij is die gewend is geraakt aan de illusie dat alles alleen maar bestaat voor onze consumptie. Maar het was altijd met elkaar verbonden, vanuit de klassieke "Flower Power", een beweging van liefde en eenheid. Ik begrijp niet hoe tegen oorlog zijn voor jou moet verdelen? Ben jij vb. vóór de oorlog in Gaza?

P.S. Ik heb het dan niet over artiesten die "dood aan..." roepen. Dat is iets waar ik mij ook absoluut vragen bij stel.

Laatst bewerkt:

Eigenlijk geef je zelf al tegenargumenten op je eigen denken in dit stukje tekst.

Schoenmaker, blijf bij je leest. Wat is de leest van de muzikant? Mooie muziek op muzikaal vlak maken, instrumentaal bedoel ik dan. En voor heel veel bands is dat ook een persoonlijk verhaal vertellen. Verhalen delen. Opkomen voor minderheden. Het bestaansrest van veel bands heeft als basis dat het vóór bepaalde zaken en tegen andere is.

Mensen gaan voor hun plezier naar een festival. Ik ga dan naar bands die ik leuk vind. Omdat de muziek me raakt, of de tekst, of de boodschap, of omdat ik het wil ontdekken want ik ken het nog niet. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat een optreden mij tegenvalt om wat voor reden dan ook. En dan? Dan ga ik naar de volgende band toe. Het is toch niet aan mij om te bepalen hoe een band of artiest het optreden vormgeeft? Als ik het niets vind mag dat, en that's that.

Het heeft geen impact voor jou, dat is héél anders dan helemaal geen impact hebben. En je kan die impact onmogelijk inschatten. Je hebt altijd voor 100% gelijk als er niemand aandacht vraagt voor nutteloze oorlogen waar de politieke elite schaakt met onschuldige mensen ("Why don't presidents fight the war? Why do they always send the poor?"). Dan maakt het helemaal geen maatschappelijke impact en doet iedereen zijn eigen goesting.

De wereld kijkt mee op zo een festivals en heel veel jongeren hangen tegelijk aan elk woord van zo een band. Als er 20 van die jonge mensen chat GPT leren gebruiken om meer te leren over die oorlog waar iedereen het over heeft, dan is dat een gigantische impact. Waarom denk je dat ze BV's vragen voor sensibiliseringscampagnes voor pesten, verkeersveiligheid,...? Mijn stiefdochter vroeg me dit weekend nog wat die Gaza is waar Pommelien het over heeft.

En als alle artiesten die een politiek statement maken alleen nog naar een spoken word-festival mogen van jou, dan moet jij het op die grote wei doen met... tja, wie blijft er nog over eigenlijk? Je verwijt artiesten dat ze zich best bij hun vak houden maar als muziek ook in het fundament een politieke lading hebben, zou je dan niet kunnen stellen dat het hun vak is om maatschappijkritiek te uiten? En vanuit welke expertise mag jij daar dan tegen zijn? Blijf je dan ook niet beter bij je eigen stiel?

Artiesten die tegen oorlog zijn, is geen randfenomeen. Dat is echt een misvatting in een maatschappij is die gewend is geraakt aan de illusie dat alles alleen maar bestaat voor onze consumptie. Maar het was altijd met elkaar verbonden, vanuit de klassieke "Flower Power", een beweging van liefde en eenheid. Ik begrijp niet hoe tegen oorlog zijn voor jou moet verdelen? Ben jij vb. vóór de oorlog in Gaza?

P.S. Ik heb het dan niet over artiesten die "dood aan..." roepen. Dat is iets waar ik mij ook absoluut vragen bij stel.
Haven't followed too much of the discussion, but maybe this is something for the DMs?

Users who are viewing this thread