Graspop Metal Meeting 2026

Zo, alweer 20 pagina's onderweg, ik had het kunnen weten.. 😁
Ik ga niet alles meer terug lezen, maar ik denk wel al ongeveer te weten welke namen er het meest voorbij komen. ;)
Mijn verwachtingen en wensen zullen daar niet ver vanaf liggen.

Doe mij in ieder geval maar:
Rest van headliners maakt mij niet zoveel uit.
Heb niet zoveel met Sleep Token, maar ik zou best gaan kijken als ik de kans heb.

Bands die ik verder graag zou zien terugkeren naar GMM (* = zelf nog niet eerder gezien):
  • Amorphis
  • Arch Enemy (misschien wel als nieuwe headliner??)
  • Bad Religion
  • Battle Beast
  • Carach Angren
  • Coheed And Cambria*
  • Cradle Of Filth
  • Dark Funeral
  • Dimmu Borgir
  • Disillusion
  • Dog Eat Dog
  • Dynazty
  • Dyscordia
  • Dropkick Murphys
  • Hammerfall
  • Heidevolk
  • Hypocrisy
  • Infected Rain
  • Kampfar
  • Kvelertak
  • Lamb Of God* (als 'nieuwe' headliner?)
  • Massive Wagons
  • Melechesh*
  • Meshuggah
  • Moonsorrow
  • My Dying Bride*
  • Orphaned Land*
  • Pain
  • Pendulum
  • Queensrÿche
  • Rotting Christ
  • Shinedown
  • Sonata Arctica
  • Stratovarius
  • The Offspring
  • Tribulation
  • Uriah Heep
  • Vanaheim
  • Wind Rose
  • Zeal & Ardor
En nog wat bands die nog niet eerder op GMM hebben gestaan, maar er zeker niet zouden misstaan:
  • Aephanemer (was weer heerlijk afgelopen zaterdag in Arnhem!)
  • Agalloch*
  • Be'lakor*
  • Draconian (hadden er uiteraard al moeten staan)
  • Hällas
  • Kanonenfieber
  • Orden Ogan
  • Shores Of Null
  • Unleash The Archers
  • Visions Of Atlantis
mooie lijst, voeg hier helloween, blind guardian, megadeth, anthrax, trivium, amon amarth, kamelot en europe aan toe.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Zou graag Ghost zien volgend jaar, maar hun Skeletour productie is denk ik te groot voor de stages. Dan zullen ze dat, net als Sleep Token heeft gedaan, aan moeten passen. Het kolossale lichtensysteem hing tot in de zaal en het podium was naar mijn idee sowieso veel dieper dan de Graspop podia (zowel Sleep Token als Ghost)

Zou graag Ghost zien volgend jaar, maar hun Skeletour productie is denk ik te groot voor de stages. Dan zullen ze dat, net als Sleep Token heeft gedaan, aan moeten passen. Het kolossale lichtensysteem hing tot in de zaal en het podium was naar mijn idee sowieso veel dieper dan de Graspop podia (zowel Sleep Token als Ghost)
Dan is er maar een optie he, een dieper podium zorgen zodat we Ghost en Sleep token hebben ;)

Klopt, maar Ghost hecht natuurlijk wel heel veel waarde aan de productie. En dan ook nog het telefoonverbod dat op festivals niet gehanteerd kan worden. Misschien hebben ze helemaal geen zin om festivals te doen

Klopt, maar Ghost hecht natuurlijk wel heel veel waarde aan de productie. En dan ook nog het telefoonverbod dat op festivals niet gehanteerd kan worden. Misschien hebben ze helemaal geen zin om festivals te doen
tzal eerder dat zijn of, indien ze nadien met die productie verder willen, echt met een geheel ander decor wegens mogelijke filmpjes..

Eventjes hier citeren. My Chemical Romance als 1 vd verrassingen als headliner?
Had deze reactie ook al gegeven op het werchter topic, maar zien we dit als een graspop headliner? Lijkt me niet iets wat graspop zou boeken voor een headline slot. Alle bands die ietswat gelijkaardig zijn qua genre staan een stuk lager op de affiche of als Jupiler headliner ofzo, en daarvoor is MCR toch veel te groot?

Had deze reactie ook al gegeven op het werchter topic, maar zien we dit als een graspop headliner? Lijkt me niet iets wat graspop zou boeken voor een headline slot. Alle bands die ietswat gelijkaardig zijn qua genre staan een stuk lager op de affiche of als Jupiler headliner ofzo, en daarvoor is MCR toch veel te groot?
The Offspring speelde ook al als sub. NIN was ook geen typische GMMboeking. Ik zie het nog wel gebeuren als die band weeral enkel de hoogste plekken wil accepteren. Zeker in combinatie met een meer standaard headliner.

Tool hanteert ook een telefoonverbod en alsnog stonden ze er in 2024. Ik zou het jammer vinden als ze geen festivals meer zouden doen wegens die reden, hoewel ik het ook wel begrijp.

Liever niet, schijnt live toch niet heel sterk (meer) te zijn. Zijn volgens mij ook maar een te kleine periode ‘hype’ geweest om headliner te zijn.
Dat moet ik toch tegenspreken. Spelen nog altijd heel sterk, heb ze in Praag gezien een paar jaar terug.
En die halen volgens mij wel een heel loyaal publiek binnen, naast het feit dat ze al heel lang niet in België stonden. Ik kan het alleen maar aanmoedigen.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Liever niet, schijnt live toch niet heel sterk (meer) te zijn. Zijn volgens mij ook maar een te kleine periode ‘hype’ geweest om headliner te zijn.
Ik heb ze in 2011 op Werchter gezien, toen vond ik ze heel sterk. Kan het recenter niet inschatten.

MCR is volgens mij meer dan een hype geweest. Ik vergelijk ze altijd met Green Day van de emo-generatie. Een aantal hits en dan één kolossaal album (Welcome To The Black Parade) waar elk nummer bijna een hit is (zoals American Idiot dat ook is) en waarmee ze de wereld veroverden.

Het verschil is dat Green Day toen een terechte headliner was en dat deden ze ook perfect. Die boot heeft MCR een beetje gemist bij ons. Maar na de American Idiot tour ook gewoon afgegleden naar middelmatig tot slecht werk. Het feit dat GD is blijven opnemen en touren (MCR niet) verandert daar niks aan voor mij.

Sub lijkt mij heel haalbaar voor MCR. Alleen denk ik dat het beter past op Werchter dan GMM.

Users who are viewing this thread