Mijn festivalverslag is klaar!
De uitschieters en verrassingen van deze editie:
1. Opeth
Deze zag ik van tevoren niet aankomen! Jaren geleden al eens live gezien op Fortarock en dat kon me toen niet bekoren. Maar deze set was magisch (incl. sarcastische opmerkingen tussendoor van de zanger) en het geluid in de Marquee was perfect.
2. Nine Inch Nails
Een wat atypische boeking voor Graspop en dat was te merken aan de ruimte die ik vrij vooraan had om te dansen. Heerlijke set met veel materiaal van mijn favoriete album The Downward Spiral.
3. Nothing More
Carnal was voor mij album nummer één van het jaar 2024. Ik heb dan ook als een fangirl vooraan alle songs voluit staan meezingen.
4. Korn
Hier keek ik het meest naar uit en ik kreeg precies alle hits te horen waarop ik van tevoren hoopte.
5. Alcest
Zondagavond als afsluiter onverwacht staan genieten, in een Metal Dome vol liefhebbers. En hoewel ik het geluid in die tent gedurende het hele weekend vaak wat matig vond, bleek het er tijdens dit optreden dus wel goed te kunnen klinken.
6. Paradise Lost
Eerdere optredens vond ik eigenlijk altijd wat tegenvallen, maar dit keer was de band in topvorm en vol goede zin. Set met maar liefst twee nummers van mijn favoriete album One Second.
7. The Hu
Grootste feestje van het weekend, vlak voor aanvang nog dringen om erbij te kunnen zijn en zo blij dat het lukte!
8. Soen
De afgelopen jaren al vaak live gezien en ook dit was weer genieten.
9. Villagers of Ioannina City
Fijn om hier de vrijdag rustig mee te beginnen. Ontdekt via de Graspop-spootify-playlist.
10. Epica
Nieuw album Aspiral is kanshebber voor mijn album van dit jaar. Ik keek dan ook uit dit optreden en besloot om de tweede helft van de show van Orbit Culture te skippen voor een mooie plek vooraan samen met mijn vrienden. Daar heb ik geen spijt van gekregen!
En verder:
Slapen
Net als vorig jaar goed geslapen in een Tip-Up op de Inferno camping. [Uitverkocht in een vloek en een zucht en ik viste bij de vvk bijna achter het net, dus dat was even spannend. Het is te hopen dat er volgend jaar méér Tip-Ups beschikbaar komen - Graspoporganisatie leest u mee

]
Dit jaar kon ik jammer genoeg niet meer de Boneyard camping oplopen om gezellig te ontbijten en de dag te bespreken met mijn vrienden. Gelukkig had ik leuke campingburen èn waren mijn buurtjes van vorig jaar er ook weer, en heb ik mij in de ochtenden dan ook geen moment eenzaam hoeven voelen.
Eten
Weer meer vegan keuze dan vorige jaren, hoera! Favoriet was de nieuwe foodtruck van Bakblik, daarnaast meerdere keren Karma Kebab en Greenway gegeten.
De vegan mayo die ons op de prijslijst was beloofd, heb ik overigens bij geen enkele frietstand gevonden...
De meet-up
Ik heb me heel welkom gevoeld tijdens de Festileaks meet-up donderdagmiddag. Toch spannend omdat ik nog niemand kende. Dank voor jullie hartelijkheid! En jammer dat ik de rest van het weekend niemand meer tegen het lijf ben gelopen… Maar wie weet op Alcatraz?!