Alcatraz Open Air 2025

Ze beginnen vroeg op Alcatraz… 11u20. Ter vergelijking Graspop 12u.
Zondag wordt er langer doorgegaan op de Prison stage.
Twee dingen die me opvielen. Op zich geen grote bijzonderheden. Hoewel je zou verwachten dat ze net de zondag wat vroeger zouden stoppen op hun outdoorstage, buurtbewoners en dergelijke.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Paar vervelende clashes.

Crystal Lake > Wind Rose: Wind Rose heb ik al gezien
Mastodon ? The Hellacopters
Machine Head > Fu Manchu: Fu Manchu heb ik al gezien, maar toch spijtig, want is het neusje van de zalm in stonerland.
Hypocrisy > Dool
...
Maar ja, met 4 podia zijn clashes natuurlijk niet te vermijden.

Moet zeggen dag ik erg verheugd ben. Aantal clashes die eraan leken te komen bestaan eigenlijk niet. Zo verwachtte ik een volle clash tussen leprous en Obituary en komen zo goed als na elkaar. Mega fijn!

Later een uitgebreidere analyse
Ik zie op het eerste oog eigenlijk ook geen onoverkomelijke clashes, hoogstens wat overlap hier en daar.
Ergste clash is nog Hypocrisy vs. Dool, maar dat wordt dan sowieso die eerste.
Volgende week nog maar eens wat fijner onder de loep nemen, maar voorlopig ben ik zeer tevreden!

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel
Trivium speelt tijdens alcatraz in l'OM in Luik. Toch vreemd, die waren volgens mij zo goed als rond voor Alcatraz headline spot en hebben goeie contacten met de organisatie maar dan toch nog weggevallen.

Edit: excuses, de maandag na Alcatraz

• Verdrietig
Waarderingen: jbj, johanra en Blommie
Had de timetables nog niet gezien. Heb er me jaren aan geërgerd, maar ze hebben eindelijk hun podia veel beter op elkaar afgestemd. Blijft toch een festival dat proactief is en steeds verbeteringen blijft aanbrengen.
Ik ben ook positief over de nieuwe timetable opzet ja, een hoop clashes waar ik bang voor was vallen daarmee een stuk gunstiger uit. Alleen op zondag avond is het een beetje jammer dat Swamp en Morgue nu gelijk vallen, met Emperor - Briqueville en Rotting Christ - Earthless toch de lastigste clashes aan het einde...

• Leuk
Waarderingen: johanra en Blommie
Akkoord dat de nieuwe timetable een verbetering is in vergelijking met vorige jaren. Hier zijn de grootste clashes Avatar - Leprous, Dimmu Borgir - Static X en Machine Head - Fu Manchu. Maar buiten dat het jammer is voor mezelf, is het niet vreemd of onlogisch dat die bands gelijktijdig spelen.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Trivium speelt tijdens alcatraz in l'OM in Luik. Toch vreemd, die waren volgens mij zo goed als rond voor Alcatraz headline spot en hebben goeie contacten met de organisatie maar dan toch nog weggevallen.

Edit: excuses, de maandag na Alcatraz
Pijnlijk om te lezen wel 🫤

De meet-up
Ik heb me heel welkom gevoeld tijdens de Festileaks meet-up donderdagmiddag. Toch spannend omdat ik nog niemand kende. Dank voor jullie hartelijkheid! En jammer dat ik de rest van het weekend niemand meer tegen het lijf ben gelopen… Maar wie weet op Alcatraz?!
Gelijk maar even hier op aanhaken, en het balletje voor een meeting opgooien in dit topic. Vorig jaar was er een meeting bij de Morgue in de buurt, maar pas later in het weekend. Misschien leuk om het deze keer op donderdagavond of vrijdag begin van de eerste festivaldag te plannen, zodat we elkaar verderop in het weekend ook herkennen?

Ik heb zelf tot aan Messa vrijdag 14:30 geen harde must-sees dus wat mij betreft moet dat passen (ben overigens eigenlijk die hele vrijdag wel bij de Morgue te vinden waarschijnlijk, op wat korte uitstapjes naar andere podia na, heb eigenlijk elke show op dat podium aangevinkt vrijdag).

Gelijk maar even hier op aanhaken, en het balletje voor een meeting opgooien in dit topic. Vorig jaar was er een meeting bij de Morgue in de buurt, maar pas later in het weekend. Misschien leuk om het deze keer op donderdagavond of vrijdag begin van de eerste festivaldag te plannen, zodat we elkaar verderop in het weekend ook herkennen?

Ik heb zelf tot aan Messa vrijdag 14:30 geen harde must-sees dus wat mij betreft moet dat passen (ben overigens eigenlijk die hele vrijdag wel bij de Morgue te vinden waarschijnlijk, op wat korte uitstapjes naar andere podia na, heb eigenlijk elke show op dat podium aangevinkt vrijdag).
Ik sluit zeker aan dan. En idd leuk als het lukt om de meet-up aan het begin van het festival te doen :)

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Dr. Hannibal
Over clashes: Evergrey en NeO is wel een hele pijnlijke. Mijn andere clashes (o.a. Machine Head - Rotting Christ en Dimmu - Static X) kan ik goed begrijpen....

Na 8 jaar medewerker te zijn op Alcatraz, gooi ik (en mijn maat) de handdoek in de ring. Mijn maat en mezelf waren niet overtuigt van de affiche. Uiteindelijk ga je ook gedeeltelijk voor de bands die je aanspreken. En dit jaar is dat voor ons bijster weinig. Wie weet volgend jaar terug ...

Na 8 jaar medewerker te zijn op Alcatraz, gooi ik (en mijn maat) de handdoek in de ring. Mijn maat en mezelf waren niet overtuigt van de affiche. Uiteindelijk ga je ook gedeeltelijk voor de bands die je aanspreken. En dit jaar is dat voor ons bijster weinig. Wie weet volgend jaar terug ...
Wat zonde! Ik vind het persoonlijk een geweldig affiche, wat mist er voor jullie?

Donderdagavond ergens tussen Warbringer en Evil Invaders lijkt mij wel leuk. Die twee wil ik zien en daarna ben ik van plan om wat koude Ipa's te gaan drinken op de camping.

Ik sluit niet uit dat Frayle nog een must see voor je gaat worden. Had die zelf tot op heden een beetje links laten liggen vanwege een verwachte clash met In Aphelion. Maar nu die laatste helaas heeft afgezegd toch maar in de discografie van Frayle gaan duiken. En dat bevalt me erg goed!

Wat zonde! Ik vind het persoonlijk een geweldig affiche, wat mist er voor jullie?
Bands missen is niet de juiste uitdrukking. Als je als vrijwilliger aan de slag gaat, ga je in de eerste plaats om er te werken. De bands die op dat moment spelen, hoor je wel, maar echt beleven doe je niet. In de vrije momenten kan je dat wel, zij het dat je ook iets moet eten en drinken (de crew eet achter de schermen). En dan kan je de pech hebben dat de affiche op dat moment van de dag je ding niet is. Dus hebben we alles eens op een rijtje gezet, om te oordelen of het deze editie interessant was voor ons. En, wij volgen de Metal scene al meer dan 40 jaar, en dan is de kans zeer groot dat je de meeste bands al 1 of meerdere keer zag spelen. En dan moet je er ook niet zo nodig niet opnieuw bij zijn. Een deel van de bands die nu op Alcatraz staan, stonden het voorbije weekend op Hellfest. En daar hebben we er al een groot deel van gezien. Wat de genres binnen het genre betreft, ik ben geen liefhebber van Metalcore. Ik hou vooral van de klassieke Metal en van Gothic.

Let wel, mijn maat moest ook rekening houden met een geplande vakantie. En dan maak je op een gegeven moment toch een keuze. En wees maar zeker, daar hebben we een paar uren over zitten praten eer de finale beslissing kwam.

Users who are viewing this thread