Graspop Metal Meeting 2025

Finally home from Graspop, so I figured, I’d share my highlights and thoughts on our headliners!

Mass Hysteria - Man, I wish these guys would tour outside of France more often. My first time seeing MH live and I was blown away. The production, visuals, mixing, performance, the crowd, everything was perfect about this. I skipped the second half of Maiden‘s set for this and I have no regrets whatsoever. This show was absolute lightning in the bottle and the perfect closer to Thursday‘s stacked Metal Dome line up! 10/10 show, if I’ve ever seen one.

Nine Inch Nails - As discussed previously, this was certainly a unique headliner and perhaps one that is not for everybody. However, I think we can all agree that the show was impeccable. The production was a little inferior to that of their indoor shows but they made up for it with an amazing best of setlist. For me, as a big fan of NINs music, this was such an overwhelming experience. I also had a great time meeting @Special Monkey and watching the show together! Huge!

Julie Christmas - This woman is something else, truly. What a mesmerising vocal performance and a nice setlist as well. Still hyped about her opening the show with Battle of Mice‘s Bones In The Water. Having a spot in the front row certainly helped as well!

Falling In Reverse - Okay, this one may be a bit more divisive. FIR isn’t for everyone, musically and thematically. With that being said, the show was extremely fun and I am very impressed with the diverse song selection. This one didn’t get boring for even a second and the moshpit was no slouch either.
The packed infield is a testament to this band‘s rise in popularity and I would love to see them close the North Stage at some point in the future.

I also want to give a big compliment to Brutus, Triptykon and SiM, all of whom played amazing sets.

In terms of the other headliners, I thought Korn put on another tight show, as per usual. Judas Priest had a couple of age-related hiccups but I found their show to be just right for a more relaxed final evening. Till was…something. I still haven’t made up my mind to be honest. While I understand the need for censoring his show at a festival with minors, I think the way in which they just cut out the visuals was very lazy and did the energetic band performance a disservice. Till‘s voice has aged quite a bit but I thought it was fine, still. Overall a very weird show and I don’t know if it was weird-good or just a bit too strange.
The first half of Iron Maiden was pretty good, as always, but I wasn’t upset about leaving early for Mass Hysteria.
Slipknot‘s show felt a little too safe for me. As expected, when we found out about their return to a best of setlist, the show just gave me a sense of deja vu. I think they really need to change up their show for future tours because it felt very predictable to me. Solid performance but a little too much of the same thing to me.

I didn’t catch Behemoth‘s and Powerwolf‘s set, so no comment on that.

TLDR - Graspop 2025 was absolutely amazing and I can’t wait for 2026! ;)

Beyond The Black dus. Ik was dan van de wc, terug op de tribune en klonk goed. Ook een mooie stem van de zangeres. Ik had ze al eerder gezien maar wist niet dat ze vrijdag een nieuw nummer hadden uitgebracht. Toen ze aankondigde dat ze nummer gingen spelen, toch naar voor want wou dat dan wel te goed meepakken. Maarja naar voor is goed 400 meter, 5 minuten stappen, tegen dat ik er was ... Maar goed ik stond dan toch van voor, zag dat Heaven Shall Burn aan het signeren was en er amper 5 man in de rij stond en dacht ... Waarom ook niet. Daarna nog een stukje van BTB van voor en een stukje op de tribune

Fit For An Autopsy dan. De heren speelden eigenlijk een strakke show, maar opnieuw had ik een probleem dat ik vorig jaar ook had in de marquee en hier toen beschreven heb en had gezegd dat ik voor naar de dokter ging gaan, maar na 1 jaar is dat er nog niet van gekomen. Het probleem dat ik ondervond tijdens FFAA en ook vorig jaar tijdens een ander concert in de marquee: uit het niks viel ik in slaap. In beide gevallen stond ik op de eerste rij, maar bij Death Angel de vrijdag ook en daar ondervond ik dat probleem niet. Ik probeerde in elk geval er tegen te vechten , maar viel verschillende keren kortstondig in slaap. Ik denk dat dit met een bepaald soort licht te maken heeft waar mijn ogen niet tegen kunnen. Maar nu zweer ik het, dit ga ik laten onderzoeken. Het tweede deel van de set slaagde ik er gelukkig wel in om wakker te blijven. Aan de band lag het echt niet want ze speelden fantastisch!

Ik heb voor de veiligheid mij toen naar ons huisje begeven in Zilvermeer, om even te gaan slapen. Maar nog steeds was goede slaap moeilijk, ik slaap moeilijk met zo een bandje rond mijn pols. Toch perongeluk de tijd uit het oog verloren en zo de optredens van Heaven Shall Burn en Savatage gemist. Pas tegen In Flames was ok terug op de wei

In Flames is een band die ik maar 1 keer op de 5 jaar hoef te zien, maar nu moest ik wel. De band leek strak te spelen, maar ik stond op een afstand en tijdens mijn favoriet nummer van hun ging ik nog even rap plassen om goed te staan bij Judas Priest. Terwijl ik in de rij stond (want leve de toiletavonturen, ik pis moeilijk als er volk op mij staat te wachten en te kijken , ik word daar zenuwachtig van, dus ga soms liever op de grote plee plassen) speelde dus TakeThis Life en was ik de drum mee aan het airdrummen

Judas Priest gekeken vanaf North stage. De band was in topvorm en respect voor wat Rob Halford nog altijd kan en doet!

Dan even gegeten en gedronken. En nog een stuk Lindemann gekeken. Maar ik geraakte eigenlijk niet meer in de show om een of andere reden. Vuurwerk nog gezien en daarmee was Graspop 2025 officieel afgelopen. Tot volgend jaar!

Nog lui geweest bij VOWWS die kunnen vertellen of het de moeite waard is om vanavond heen te gaan in Merleyn?

Om het even over een andere boeg te gooien: bij Kim Dracula leek het gister wel Helmut Lotti in de Metal Dome. Stond rijen dik ver buiten de tent. Mooi wel dat een transpersoon zoveel volk trekt!
Ik neem aan dat het trans zijn daar niks mee te maken heeft? Gaat toch om de muziek. Interesseert mij in elk geval niet wie die muziek maakt.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo en Steph85
Ik neem aan dat het trans zijn daar niks mee te maken heeft? Gaat toch om de muziek. Interesseert mij in elk geval niet wie die muziek maakt.
Dat is eigenlijk precies het punt wat ik (wellicht wat ongelukkig verwoord) probeerde te maken. Ik vind het een heel fijn gegeven dat iemand die openlijk trans is op Graspop met open armen wordt ontvangen en voor een rijen dik publiek met duizenden mensen een set kan doen. Zoals iedereen eigenlijk overal welkom zou moeten zijn, maar we weten allemaal dat dat helaas niet zo is.

Dat is eigenlijk precies het punt wat ik (wellicht wat ongelukkig verwoord) probeerde te maken. Ik vind het een heel fijn gegeven dat iemand die openlijk trans is op Graspop met open armen wordt ontvangen en voor een rijen dik publiek met duizenden mensen een set kan doen. Zoals iedereen eigenlijk overal welkom zou moeten zijn, maar we weten allemaal dat dat helaas niet zo is.

Al de wekelijks nieuw verzonnen 'genders' buiten beschouwing gelaten lijkt het me niet zo dat mensen een zanger gaan laten vallen omdat die transman of vrouw is, daar zijn we toch grotendeels voorbij? tenzij dat ineens nog het enige is wat men kent en over praat tijdens de set, dan wordt het vervelend en zal er waarschijnlijk geklaag komen. Maar over het algemeen zie ik een artiest toch niet snel publiek verliezen wegens zoiets..

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Oud nieuws voor Graspop, met life of agony en Mina Caputo (nu wel terug Keith) heeft er wel al een aantal keer een transpersoon gestaan. Volgens mij voor het eerst als Mina op graspop in 2016 .

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Pfoe. Graspop 2025. Dat was 'm weer.
Eerst en vooral: wàt een weekend. Ik had echt nood aan deze ontspanning. Aan even een tijdje zonder (digitale) prikkels, waar er enkel maar goede vibes heersten, in combinatie met goede muziek. En ja hoor, het was geslaagd. Weliswaar het nuttige (examens verbeteren) weer gecombineerd aan het aangename, waardoor we opnieuw op Devils Lake lagen. Alweer bleek dit een erg geslaagde keuze. Shuttlebussen leken vrijwel altijd (enkel op donderdag héén niet) zéér vlot te gaan.

Over het weekend? Net even al m'n bands toegevoegd aan m'n setlist.fm. Kon weer mooi 37 bands toevoegen, waarvan ik er 13 voor het eerst live mocht aanschouwen.

Een heel weekendverslag schrijven zit er momenteel niet in. Ik heb alleszins héél wat goede optredens gezien. Sterker zelfs, ik vond niets tegenvallen. Ben zeker aangenaam verrast door bands waar ik eerst m'n twijfels bij had en de 'gevestigde' waarden hebben bevestigd.

Merci, Graspop.

De volgende show was ook op Jupiler, namelijk The Warning. Niet echt een fan van de muziek (dacht ik), maar oh wat zat ik ernaast! De show was hier en daar wat traag (stilte tussen nummers) en miste wat interactie tijdens de nummers, maar de muziek stond als een blok. Ik ga zeker naar deze band luisteren vanaf nu, die meiden weten overduidelijk wat ze aan het doen zijn.

Ik wilde vandaag onder de middagpauze even naar de lokale platenzaak in Heerlen (shout-out naar Satisfaction Records) om te kijken of Ruud toevallig niks van Psychonaut (of Poppy) had liggen.

Had ie niet, maar hij was net The Warning aant draaien dus heb ik die maar aangeschaft. Echt een vet album. Ik zie mezelf niet per se de ganse discografie in huis halen maar als die band nog es in de buurt is, ga ik toch es kijken!

Bedankt aan iedereen die de moeite neemt (of zal nemen, of heeft genomen) om de GMM 25 beleving te delen. Ik vind het oprecht leuk om al de diverse meningen en indrukken te lezen, en ik pik links en rechts wat nieuwe bands op 😁

Sleep token dus? :)
Sleep token dan blijkbaar.
Ik dacht dat maiden in 18 een vliegtuig had hangen
Powerwolf ondanks dat de muziek me niet ligt
Bmth vorig jaar
Starset met hun hologram (op hun aparte show)

Aankleding van het podium bedoel ik voor alle duidelijkheid, maskers maken me weinig uit

Geweldige editie voor mij, zelfs beter dan 2023, terwijl er (vond ik) toen meer acts stonden die mij echt interesseerden. Enorm veel goeie optredens gezien en weinig optredens waarvan ik dacht "wat sta ik hier in godsnaam te doen".

Toppers:
Nine Inch Nails
Hoge verwachtingen en alweer volledig ingelost. Blijft een geweldige band met enorm getalenteerde muzikanten. Qua visuals etc. was het mss ietsje minder dan de vorige keren dat ik ze gezien heb, maar ik heb er enorm van genoten.

Alcest
Samen met NiN het optreden van het weekend voor mij. Geweldige muziek, geweldig optreden. Blij dat we gekozen hebben om Alcest mee te pikken, ipv bij Judas Priest te blijven staan. Het is zodanig meegevallen dat ik sterk aan het twijfelen ben om tickets aan te schaffen voor hun optreden in Trix in oktober.

Opeth
Op voorhand getwijfeld of ik Slipknot ging meepikken of Opeth. Het was de 4e keer Slipknot op 2 jaar en ik heb ze in december in Londen gezien, dus na Wait and Bleed dan toch beslist om naar de Marquee te trekken. Geweldige band, geweldig optreden. Zelden een zanger met zoveel sarcasme weten optreden. Ze hebben er alleszins een fan bij.

Sylosis
Ik kende er niets van, maar op aanraden van een vriend gaan kijken en mij niet beklaagd. Belachelijk hoeveel energie ze erin gestopt hebben en de frontmand/lead gitarist was gewoonweg indrukwekkend.

Lorna Shore
Hoge verwachtingen en allemaal ingelost. Geweldige groep, geweldige frontman en volgende keer zijn ze sowieso headliner.

Eervolle vermelding:
Spectral Wound
Psychonaut
In Flames
Paradise Lost
Krokus
Korn
Soulfly
The Hu

Soulfly vond ik best wel goed. Ik vond dat Max een sterk "opa probeert grappig te zijn" aura te krijgen, maar op een positieve manier. Grappig om te zien, maar toch ook een sterke groep met sterke nummers

Flops/tegenvallers:
AAF
Knocked Loose
Savatage

Geen idee hoe ze deze affiche kunnen overtreffen volgend jaar. Als ik het andere topic bekijk, word ik niet echt warm van de suggesties daar (Ghost, Sabaton). Het weer mag een ietsje minder trouwens. Uiteindelijk viel het nog mee op zaterdag, maar alles boven de 30 graden blijft wel afzien.

Mijn graspop beoordelingen. Zet alles op sterren indien nodig met nodige commentaar.
Donderdag
Municopal Waste ****
Warkings ***
Landmvrks ** (geweldige muziek maar voor franse rap zijn er andere festivals)
Beast in Black ***
Alien ant farm 0 sterren boeide me niet zelfs smooth criminal was plat...
Alestorm *** Heb ze beter gezien maar wel uitstekend geamuseerd
Iron Maiden *****
Powerwolf ********* Ben fan en was zalig goed

Vrijdag
British lion ****
Pro-pain ***** kende geen nummers maar ze namen me meteen mee
Knocked loose ***** knocked out
Gloryhammer ***
Polaris ****
Me first and the gimmi gimmes *** Had er meer van verwacht
Jinjer (de organisatie om ze verkeerd te plaatsen -******) kon ze niet zien 😢
Slipknot ***** (enkel 1 opmerking de encore hadden ze beter begonnen met Scissors)
Behemoth wat ik gezien geheb **** (moest nog 1u15 met fiets naar huis en was kapot)

Zaterdag
Kittie ****
Dirty honey *****
Eisbrecher ****
Vandebergh ** kreeg me niet mee, ook warmte dipje
Soulfly ***
Lorna shore ****
The dead dasies ****
The Hu ******* machtig zweten
KoRn ****

Zondag
Crossfaith ****
Ugly kid joe ***
Krokus ***
Savatage ** (tegen valler)
Judas Priest **** onze ouwe rocker kan het nog
Till lindeman *** (goede muziek, goede show maar dood na deze lange 4 dagen)

Speciale vermelding voor al die vrijwilligers jullie zijn allemaal ****** sterren waard

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread