Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Ook Wunderhorse meegepakt en 60 minuten vlogen echt voorbij. Jacob helemaal op aan het einde, wat een emotioneel einde ook met July. Topband. En inderdaad: Ehrenfeld is fantastisch.

• Leuk
Waarderingen: night23
Ook naar Wunderhorse in Keulen geweest.

Om mij heen veel Nederlanders, denk toch dat Keulen een aantrekkelijke locatie daarvoor is voor diegene die misgrepen op de Amsterdam show.

Inderdaad een andere show dan eerdere shows deze tour. Geen encore, maar gewoon enorm veel rammen. Heb ik overigens liever dan een paar minuten stilte en dan 1 nummertje encore spelen.

Stond ook geen encore op de setlist, trouwens. Erg blij dat ze July hebben gespeeld, want dat deden ze in London en Amsterdam beide niet. Blijft toch een van de meest geweldige songs die je live van hun mag meemaken.

Kijk nu al enorm uit naar de show op Werchter!

• Leuk
Waarderingen: night23
Gisteren naar We Love Green in Parijs geweest. We waren toch al van plan om een weekendje Parijs te doen en dat kon mooi gecombineerd worden. Ik was ook graag naar de Charli dag gegaan maar dan was er niets overgebleven van de stedentrip.

De locatie is mooi, op een flink open grasveld in de bossen na een lange bosweg vanaf Chateau de Vincennes. Er zijn wel wat minder intieme hoekjes dan op BKS en DTRH maar er zijn weinig festivals die dat evenaren. Het aanbod aan eten is zeer ruim en goed, en je hoeft er nooit echt lang te wachten. Ook qua wijn, speciaalbier, etc. is er een goed aanbod. Daarnaast staan er nog wat merkactivitaties op veel plekken maar minder schreeuwerig en meer waarde toevoegend dan op veel Nederlandse festivals. Er waren verrassend weinig niet-Fransen maar dat was ook wel leuk.

We waren eerst van plan wat later in de middag te gaan, maar uiteindelijk vonden we het ook wel relaxed om op tijd te zijn om het terrein te verkennen. Zo konden we achter elkaar Noée, Clara Kimera en Camille Yembe zien op de drie voornaamste podia van het festival. Weinig memorabele shows maar toch handig om de (in BKS-termen) soort van ONE, kwartslag gedraaide TWO en mini-ONE aan de zijkant te zien. De eerste echte act die we wilden zien was Judeline. Een onderhoudende show. Wat meer afwisseling qua nummers maar ook qua decor zou dit een top show kunnen maken. Daarna zijn we weer even gaan dwalen waardoor we ook kort Jimi Jules in een soort plastic doorschijnende kas zagen. Dit podium was een soort verzamelplaats voor doorgesnoven Fransen en we besloten ondanks de alleraardigste lineup met Bicep, DJ Koze en Avalon Emerson daar die plek te vermijden. We hoopten wel dat dit ook zou zorgen voor een extra fijn publiek op andere plekken (spoiler: deels).

Toen volgde een druk programma met half Sampha (al deels op Lowlands gezien en in de herkansing weer objectief goed maar een beetje saai) en half The Dare (geinig voor even maar op BKS ga ik gewoon voor Nia Archives). Daarna een stukje Clara Luciani, een vrij populaire Franse popster die een goede uitstraling had maar waarvan de liedjes oké waren. Om daarna een mooi plekje te kiezen voor Beach House. Dat mooie plekje bleek iets wat je ook gewoon later kon pakken, want vlak voor de start kwamen er groepen van 8-10 Fransen en Engelsen naar voren gebeukt. Die bleken de muziek alleraardigst te kennen maar afhankelijk van het ingenomen middel waren ze weer op elk een andere manier strontvervelend. De muziek was wel prachtig.

FKA Twigs zette vervolgens een van de visueel beste shows ooit neer. Haar stem was ook uitstekend, maar toch had ik graag wat meer van de muziek live gehoord in plaats van uit een bandje. Al snackend nog op de achtergrond wat Polo & Pan en iets meer op de voorgrond Fcukers gehoord maar die zorgden niet dat ik hard naar voren wilden rennen. Voor LCD Soundsystem wilden we oorspronkelijk zo ver mogelijk vooraan staan. Door de ervaring van Beach House besloten om gewoon te kijken waar we lekker stonden en relatief kort van tevoren nog konden komen. Dat bleek een goede zet want we stonden alsnog vrij ver vooraan en tussen super fijne mensen. De set was relatief kort voor LCD (1:15u en 10 nummers) maar van begin tot eind briljant. Nu ik deze band twee keer heb gezien, na vorig jaar DTRH, kan ik niet anders dan zeggen dat het misschien gewoon nog steeds de beste liveband van het moment is (en dat al heel wat jaren dus).

Al met al een leuke ervaring. Gezellig festival met wat rotte appels maar ook heel veel leuke mensen, en een hele goede lineup. Het smaakt wel naar meer spontane stedentrip-festival combinaties.

Net terug van de uitgestelde show van Julie met in het voorprogramma Sunken in Trix. Ik had de tickets eigenlijk gekocht omdat C-Turtle oorspronkelijk het voorprogramma zou verzorgen, maar goed. Sunken was een prima band. Een beetje bleu en verlegen, maar een prima show.
Julie startte aarzelend en niet geheel vlekkeloos, maar daarna stortten ze een bak herrie over ons heen! Heel erg lekker. Live zijn ze ook een stuk harder dan op plaat. Was weer een prima avond ondanks het onmogelijke verkeer en parkeren met tegelijkertijd Duran Duran in Sportpaleis en die verschrikkelijk drukke Sinksenfoor. Wel jammer dat de zaal (Club) amper gevuld was.

Laatst bewerkt:
Windhand in Merleyn

Log en tragge doom metal. Orchard is echt een dik nummer! Het was kwalitatief echt goed, maar toch voelde het voor mij persoonlijk net te lang en te veel hetzelfde. Misschien moet je ook iets meer onder invloed zijn voor dit soort acts?

RÜFÜS DÜ SOL in de AFAS Live, erg vette show en visuals waren (zoals verwacht) heel vet. Net iets langer dan 2 uur opgetreden en alles wel gehoord wat ik had verwacht :)
Innerbloom blijft toch echt wel het beste stuk van de set, maar geen seconde verveeld :)
Vond Weval (voorprogramma) wel een beetje lafjes eerlijk gezegd

• Leuk
Waarderingen: redle
RÜFÜS DÜ SOL in de AFAS Live, erg vette show en visuals waren (zoals verwacht) heel vet. Net iets langer dan 2 uur opgetreden en alles wel gehoord wat ik had verwacht :)
Innerbloom blijft toch echt wel het beste stuk van de set, maar geen seconde verveeld :)
Vond Weval (voorprogramma) wel een beetje lafjes eerlijk gezegd
Hoe was de zang? Die is doorgaans zo vals als wat. Dat haalt mij altijd uit het optreden eigenlijk

Hoe was de zang? Die is doorgaans zo vals als wat. Dat haalt mij altijd uit het optreden eigenlijk
Tja ik snap wel wat je bedoelt - zijn stem is verre van mijn favoriet. Niet echt gemerkt, maar ook niet echt op gelet. De zang sprong er in ieder geval niet uit, maar ook niet verwacht ;)

Hij zong een stuk relaxter dan toen op Lowlands een paar jaar terug. Is verbeterd. Volgens mij op de nieuwe platen is het qua zang ook wat makkelijker gemaakt. Maarja, echt heel goed zingen zal hij nooit doen.

Super optreden verder ook, helaas qua publiek leek het wel alsof je in een kroeg stond. Veel zatte mensen en geouwehoer. Zeker tijdens de wat rustigere stukjes en de opbouwende bridges goed te hoeren dat er overal geroezemoes was.

Donderdag bij Morrissey in de Afas Live geweest. Een hele grote naam, DE inspiratiebron van vrijwel al mijn favoriete bands, maar eentje waar ik nooit echt mee heb kunnen klikken. Muzikaal en qua songs wel, maar de manier van zingen en de stem van Morrissey weet me nooit echt te raken.

Tijdje terug voor 30 euro minder dan de originele prijs van 96 euro een kaart kunnen kopen. Show was net niet uitverkocht want de zaal stond nagenoeg vol en alleen op het 2e balkon aan de zijkanten was nog wat ruimte. Was zelf tot een week voor het concert niet zo goed op de hoogte van zijn recentere uitlatingen en dat Morrissey daardoor uit de gratie is geraakt. Toch gegaan en een goed geluimde Morrissey getroffen, die zich gelukkig verre van politieke (en andere) opvattingen heeft weten te houden.

Opvallend goede en heldere stem en zeer strakke band die het karakteristieke geluid van the Smiths erg goed wisten te brengen. Dit klikte wel. Mooie podiumopstelling en fraaie lichtshow. Veel uptempo (en goede) songs, sowieso een hoog tempo. Heel aandachtig en stil publiek. Erg goede rockshow al bij al.

Avondje Metropool Enschede!
Support: Robin Kester
Ik had haar al met band gezien op PP en dit was wel een enorm verschil. Met alleen een toetsenist kwam het toch minder uit de verf. Daarnaast waren haar praatjes wat ongemakkelijk (dit gaf ze dan zelf ook al toe)
The Boxer Rebellion
Allereerst; gewoon een prima concert gezien. Het is toch een band die leunt op een hitje (diamonds) en verder gewoon een leuke set speelt. Het voelt aan alsof het tot in den treure is gerepeteerd, want het kwam nogal routinematig over. Dus wel steengoed, maar niet altijd even spannend. Ben benieuwd morgen naar hun optreden op Pinkpop!

• Leuk
Waarderingen: JKGB
LCD Soundsystem in Brixton Academy: holy shit. Van de drie keer dat ik ze heb gezien was dit met uitstek de vetste keer. Brixton Academy is echt een fijne zaal (vanwege de oplopende vloer vooral) maar wat was het heet! Ondanks de waarschuwingen toch echt geschrokken haha. Vanaf het eerste nummer wisten ze mij meteen te grijpen, het geluid was geweldig, de band had er mega veel zin in en het publiek ook. Na 6 nummers vroeg ik mij nog af of ze nog gingen stoppen met bangers spelen, maar dat kan bijna niet bij LCD. Tussendoor nog even een nieuw nummer (wat ze deze hele tour al spelen) met new body rhumba, erg fijn! Even later speelden ze voor het eerst sinds 2011 weer 45:33, pareltje! Afsluiten met New York I Love You en natuurlijk All My Friends, de hoeveelheid mensen die alles mee aan het zingen waren en de complete euforie, nog veel meer dan DTRH vorig jaar bijvoorbeeld, waren echt bizar. Heerlijke start van een trip die waarschijnlijk nog veel mooier moet worden

Avondje Metropool Enschede!
Support: Robin Kester
Ik had haar al met band gezien op PP en dit was wel een enorm verschil. Met alleen een toetsenist kwam het toch minder uit de verf. Daarnaast waren haar praatjes wat ongemakkelijk (dit gaf ze dan zelf ook al toe)
The Boxer Rebellion
Allereerst; gewoon een prima concert gezien. Het is toch een band die leunt op een hitje (diamonds) en verder gewoon een leuke set speelt. Het voelt aan alsof het tot in den treure is gerepeteerd, want het kwam nogal routinematig over. Dus wel steengoed, maar niet altijd even spannend. Ben benieuwd morgen naar hun optreden op Pinkpop!
ha, ik was afgelopen vrijdag bij het concert in het Zuiderpark maar kan deze beschrijving gewoon copy-pasten... Ze speelden voor de eerste keer in een amfitheater (volgens de zanger), maar toch zag de band er niet uit alsof ze er nou zin in hadden. Op de zanger na, dat is wel een sympathieke gast. Ze speelden ook een nummer dat niet op de setlist stond en daarbij kwam hij het publiek in, dat was het enige memorabele van de avond.. Overigens signeerde de band ook, dat siert ze dan wel weer, en veel mensen hadden daar blijkbaar ook behoefte aan.

Het was wel even geleden dat ik in dit theater was en dat beviel weer goed. De aankleding was prachtig en er was ook nog een BKS-achtige afterparty met lekkere indie-hits.

• Leuk
Waarderingen: TBK
Ik ging zaterdag naar beide shows van The Hard Quartet in de AB Club. Fantastisch om Stephen Malkmus en kompanen in zo'n klein zaaltje aan het werk te zien. Het spelplezier en de virtuositeit spatte ervan af en de nummers klonken live nog beter dan op plaat. Wat een heerlijke rockshow, op deze veteranen zat nog geen enkele sleet. Alle bandleden leken ook oprecht grote fan van elkaar.

Hoewel beide sets op één nummer na uit dezelfde muziek bestonden, zat er toch genoeg variatie in met een door elkaar gegooide setlist en voldoende spontaniteit in de uitvoering. Zonder twijfel de 2 beste shows die ik dit jaar zag. De airco in de zaal was ook mooi meegenomen :)

Bij de eerste show was er geen voorprogramma. Bij de tweede show mocht CIA Debutante openen en daar kwam niks uit dat de moeite was. 25 minuten richtingloos geëxperimenteer. Uit de enige verstaanbare bindtekst bleek dat ze de afgelopen dagen paddenstoelen geproefd hadden in Amsterdam en Rotterdam en dat die hen niet zo goed bevallen waren.

• Leuk
Waarderingen: Bubba
Net in de trein terug van Deafheaven in de Helling.

Compleet buiten mijn straatje maar wat was dit cool zeg. Klein zaaltje, helemaal uitverkocht, maar voorin goeie moshpits en aan de randen de oudjes die lekker mee aan t genieten waren. Heel veel jonge kids die eigenlijk constant in de moshpit bleven en zelfs nog flink wat stage dives bij de Sunbather nummers in de encore.

Mag zo doorkomen in de X-ray op Lowlands

Net in de trein terug van Deafheaven in de Helling.

Compleet buiten mijn straatje maar wat was dit cool zeg. Klein zaaltje, helemaal uitverkocht, maar voorin goeie moshpits en aan de randen de oudjes die lekker mee aan t genieten waren. Heel veel jonge kids die eigenlijk constant in de moshpit bleven en zelfs nog flink wat stage dives bij de Sunbather nummers in de encore.

Mag zo doorkomen in de X-ray op Lowlands
Wat een fantastische bill was dat zeg, met naast Deafheaven nog Birds in Row en Ontaard die weinig onder deden voor Deafheaven.

Users who are viewing this thread

• MarkD