Graspop Metal Meeting 2025

Begrijp de twee kanten. Ben zelf geen fan van de headliners, maar begrijp waarom dit voor velen best goed is.
Judas Priest idd herhaling, Lindemann is nu muzikaal niet meteen hoog aangeschreven. Gezien in de Lotto Arena en had liever mijn geld aan meer bier uitgegeven. Slipknot is weer snel terug en ook niet meteen met jeugdig enthousiasme, maar eerder geld scheppen.
Falling In Reverse is ook wel wat controversieel en kan je je afvragen of ze daarom zo hoog staan of omdat het veel fans heeft (uiteraard dat tweede).
Behemoth verdiend headliner, zeker en vast. Voor sommigen te klein. Iron Maiden staat er ook wel vaak. Dusja zo kan je van elke headliner wel iets maken, maar verkoopt dusja. Blijft altijd eigen mening of je bands goed vind of niet; vaak ook afhankelijk van omstandigheden.
Ja, ik vind de zondag headliners zelf ook wat zwakjes. Till en Judas vind ik beiden verschrikkelijk maar er zullen vast ook mensen blij van worden.
Slipknot, FiR en Behemoth is in mijn ogen objectief gezien gewoon een sterke bovenkant, ook als je geen fan bent van de artiesten. Had persoonlijk FiR gewoon als north stage headliner verwacht, die positie krijgen ze ook op andere festivals namelijk.
is de capaciteit van het festival zelf ook verhoogd? of enkel de camping mogelijkheden?
In de video die @kaiser stuurde op de vorige pagina werd gesproken over verhoogde capaciteit op het festival zelf.

Ik ga er zeker even naar kijken en neem aan dat de show wel wat zal goedmaken.. Maar de muziek zelf klinkt tot op heden voor mij steeds hetzelfde.
Probeer het nieuwe album Wake Up The Wicked eens! In tegenstelling tot Interludium (best een teleurstelling) hebben al de nieuwe nummers goede en op waarheid gebaseerde verhalen. Voor mij staan 1589, Sinners of the Seven Seas en Heretic Hunters wel bovenaan!

Show in AFAS was ook prachtig en ik verwacht dat ze die productie ook naar Graspop meenemen.

is de capaciteit van het festival zelf ook verhoogd? of enkel de camping mogelijkheden?
In het filmpje zegt hij dat het terrein wat groter is, maar of er extra publiek is toegelaten zegt hij niets over (volgens de evenementenvergunning van de gemeente Dessel overigens nog gewoon 55000 bezoekers per dag)
Aanpassing terrein kan dus zijn om meer plaats te geven aan de foodtruck zone, de Jupiler stage iets anders te zetten en de botsauto's terug te plaatsen.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en El_Leipo
In de video die @kaiser stuurde op de vorige pagina werd gesproken over verhoogde capaciteit op het festival zelf.
In de video zelf spreken ze er niet over maar in het begeleidende artikel staat 85.000 man per dag, wat toch wel een immense verhoging zou zijn dus vermoed dat dat wel een foutje zal zijn in het artikel.

ik denk dat een sold out post voor elke festival ondertussen al standaard is. Niet uitverkopen na een aantal jaren dat het wel gebeurd is een teken dat de line up toch niet alles was. Het lijkt me in alle geval trager te zijn dit jaar dan de vorige jaren ondanks dat het uiteindelijk wel gelukt is natuurlijk voor veel dagen..

en dat snap ik ergens wel..

Powerwolf, Till staan daar echt niet op hun plek imo.
Voor NIN werd gehoopt een rush zoals Tool die toch achterbleef. Blijf erbij dat ze beter staan op Werchter, maar ga het wel aanzien.
Behemoth, ga hier wrs mensen tegen hun kar rijden, is imo veel te zwaar voor een main stage afsluiter. ik betwijfel of er een vol plein zal zijn vrijdag, zie de wei eerder redelijk leeg lopen, maar kan fout zijn uiteraard.

Hopelijk volgend jaar weer over het algemeen een home run van headliners. Met LP (niet rouwig om) blijkbaar niet bij de mogelijkheden hoop ik er toch wel een aantal uit het lijstje Ghost, Parkway Drive, Volbeat, Sleep token, Disturbed, Electric Callboy te kunnen krijgen.

Maar eerst deze ZON ipv water overgoten editie!
Ik denk dat je daar toch wel wat te cynisch over bent hoor.

Die zogezegd kleine bands zoals powerwolf staan daar prima op hun plek (die dag was dan ook direct uitverkocht) en met NIN en Korn heb je een zeer sterke bovenkant. En ook behemoth staat daar moor bovenaan. Het klopt wel dat dit een heel heavy bovenkant is in combinatie met Slipknot. Maar deze dag is ook mooi uitverkocht geraakt.

Enkel de zondag hebben ze geen echt grote headliner. En mede door de herhaling van JP zijn er dan ook wat minder ticketjes voor die dag verkocht. (Ze zijn dan ook beide goede north headliners imo)

• Leuk
Waarderingen: Lars. en Loek123
Bekijk bijlage 14671

Zaterdag ziet er weer een stukje beter uit🙏
Succes alvast voor de mensen die zondag gaan, temperatuur blijft maar stijgen.
Dag beste kijkers,
Ik wou net beginnen met: 33 zondag, wie biedt meer?
Ik had snel een antwoord, alhoewel andere weermodellen 2 graden minder geven. Net als donderdag en vrijdag 2 graden minder. Maandag is nog altijd grote onzekerheid bij het vertrek.
Leuk weetje: 5:00 's morgens is het koelste moment van de dag. 17:00 is pas het warmste moment.
meteo:
max wo - ma: 28, 25, 26, 30, 33, 30
min wo/do - zo/ma: 12, 13, 15, 18, 20
neerslag: /
wolken: /
wind: /
morgen zijn we er met meer weer.
En dan gaat de weerman op verlof naar dessel.

Begrijp de twee kanten. Ben zelf geen fan van de headliners, maar begrijp waarom dit voor velen best goed is.
Judas Priest idd herhaling, Lindemann is nu muzikaal niet meteen hoog aangeschreven. Gezien in de Lotto Arena en had liever mijn geld aan meer bier uitgegeven. Slipknot is weer snel terug en ook niet meteen met jeugdig enthousiasme, maar eerder geld scheppen.
Falling In Reverse is ook wel wat controversieel en kan je je afvragen of ze daarom zo hoog staan of omdat het veel fans heeft (uiteraard dat tweede).
Behemoth verdiend headliner, zeker en vast. Voor sommigen te klein. Iron Maiden staat er ook wel vaak. Dusja zo kan je van elke headliner wel iets maken, maar verkoopt dusja. Blijft altijd eigen mening of je bands goed vind of niet; vaak ook afhankelijk van omstandigheden.
Allemaal goede punten. Ik kan maar één ding zeggen: variatie verkoopt.

In de video zelf spreken ze er niet over maar in het begeleidende artikel staat 85.000 man per dag, wat toch wel een immense verhoging zou zijn dus vermoed dat dat wel een foutje zal zijn in het artikel.
Dat hoop ik ook.
Want de grove verdeel is 45k combi en 10k dag normaal.
Als ze daar 85k van zouden maken dan is het interessant waar ze het bij proppen.
Druk op de wei wordt het dan sowieso.
Maar als je nog meer op de combi gooit dan weet ik niet of de crypt meer dan een druppel op een gloeiende plaat is.

Even iets anders. Vrijdag rijd ik zelf, maar zaterdag neem ik de shuttlebus met een maat (gezien we beiden geen bob wouden zijn :)). Ik zag dat die stopt aan de Europalaan. Iemand die weet of je dan effectief nog een half uur moet wandelen naar de ingang? of is er ergens een shortcut?

't is maar dat we NIN willen zien, en anders moeten we allicht het laatste half uur daarvan missen :(.

Even iets anders. Vrijdag rijd ik zelf, maar zaterdag neem ik de shuttlebus met een maat (gezien we beiden geen bob wouden zijn :)). Ik zag dat die stopt aan de Europalaan. Iemand die weet of je dan effectief nog een half uur moet wandelen naar de ingang? of is er ergens een shortcut?

't is maar dat we NIN willen zien, en anders moeten we allicht het laatste half uur daarvan missen :(.
Alle shuttelbussen komen aan op dezelde plek, dat is misschien een klein kwartiertje lopen. Je moet enkel de boneyard schuin oversteken. Valt goed mee.

Heeft eigenlijk iemand een plattegrond voorbij zien komen die ze altijd delen met de campings, parkings, aanrijdroutes etc? Volgens mij nog niet gezien voor deze editie?

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Om de voorpret nog meer te laten starten (en ook om de tijd wat te doden) heb ik voor jullie (via Sporcle) een quiz gemaakt. Eens zien wie er in slaagt om als snelste alle headliners in de geschiedenis van Graspop te noteren 😄 Opzoeken = valsspelen ;)

Interesse om te tonen hoeveel je er kan opnoemen? Jullie vinden m'n quiz hier terug: https://www.sporcle.com/games/JVandeweyer/headliners-graspop-metal-meeting

Om de voorpret nog meer te laten starten (en ook om de tijd wat te doden) heb ik voor jullie (via Sporcle) een quiz gemaakt. Eens zien wie er in slaagt om als snelste alle headliners in de geschiedenis van Graspop te noteren 😄 Opzoeken = valsspelen ;)

Interesse om te tonen hoeveel je er kan opnoemen? Jullie vinden m'n quiz hier terug: https://www.sporcle.com/games/JVandeweyer/headliners-graspop-metal-meeting
Ik keek naar je vragenlijst en toen wist ik al dat ik kansloos was😝

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Projunk en jvandeweyer
Dat hoop ik ook.
Want de grove verdeel is 45k combi en 10k dag normaal.
Als ze daar 85k van zouden maken dan is het interessant waar ze het bij proppen.
Druk op de wei wordt het dan sowieso.
Maar als je nog meer op de combi gooit dan weet ik niet of de crypt meer dan een druppel op een gloeiende plaat is.
Ik denk dat ik weet weet hoe ze aan 85k bezoekers komen.
Zag het net ook in een ander artikel staan. Hier staat niet bij dat het dag bezoekers zijn.

"De 28ste editie van Graspop Metal Meeting ligt nog op een zucht voor ons. De Stenehei in Dessel vormt vanaf donderdag 19 juni vier dagen het decor voor zo’n 85.000 festivalgangers. De stages staan opgesteld, de drank- en eettenten zijn klaar voor de grote honger en dorst, en ook de botsauto’s komen eraan. Wij namen een blik achter de schermen en zijn benieuwd naar de anekdotes van festivaldirecteur Peter Van Geel. “Ik vind het enorm tof dat deze mensen jaar op jaar terug naar Graspop komen.”"

Maar zoals ik al zei 45k combi bezoekers.
10k bezoekers.
Dus 45k +(4×10k) = 85k over het hele festival. Mystery opgelost

Ik kom uit op 90/110, oftewel 82%. Toch wel pijnlijk dat ik er eentje uit 2024 en eentje uit 2022 miste. De rest kan ik mezelf wel vergeven.

Users who are viewing this thread