Beetje te laat, maar kon een deel van de Zaterdag toch nog meepakken.
Voor mij waren The Streets erg leuk, de 3voor12 opname vat voor mij perfect samen waarom ik er van genoot. De juiste muziek op het juiste moment, band was in vorm. Wat ik wel continu voelde was een soort van 'verplichting,' zeker bij Skinner. Alsof alles op een bepaalde manier uitgelegd moest worden, of dieper gemaakt moest worden dan het per se was. Daarnaast vond ik dat emotionele moment met de bassist erg raar, laat de man toch even geëmotioneerd zijn.
Geprobeerd om bij Kneecap te kunnen blijven, zeker na alle hype en wat inluisteren, maar het was totaal niet aan mij besteed. Je weet wat er aan komt, maar het voelde bijna een beetje kitschig aan. Snel tot de conclusie gekomen dat ik simpelweg niet bij de doelgroep hoorde en maar weggegaan.
Persoonlijke hoogtepunt van de dag was TV on the Radio. Energiek optreden, volledig meegenomen publiek, en ook de juiste combinatie aan nummers spelen. Ik kon merken na het optreden dat veel mensen in een staat vaan extase waren, dat zie je niet vaak na zo'n optreden.
Redelijk vooraan kunnen staan bij Soulwax (niet 2manyDJs maar 3timestheDrummers ondertussen), en vond het een ijzersterk optreden wat zeker headline waardig was, al was het alleen al omdat ik het gewaagd vind om een headline show to spelen waar 65% van je optreden nog niet uitgebracht is. Als ik alles zo hoor dan gaat het een sterk album worden, en zeker de kleine samples die ze gepakt hebben dit keer zijn sterk ("do you know where YOUR teenager is at 5AM?"). Ja, de stage setup is niet veranderd, maar dit voelde als een zeer verbeterd optreden t.o.v Lowlands, en zeker headline waardig.
Vervolgens naar Caribou gegaan. Je moet het optreden eigenlijk opsplitsen in twee delen. De eerste drie tot vier nummers waren teleurstellend, niet door Caribou, maar er was echt iets aan de hand met het geluid. Ik stond net voor de geluidsmensen aan de rechterkant, en ik kon m'n gehoorbescherming uitdoen, het stond ontzettend zacht en de kwaliteit was echt slecht met veel delay op de drumkit. Na het uitstekende optreden in de TWO van TVoR was dit wel raar. Na het derde/vierde nummer vonden ze de volumeknop en is het veel beter geworden. De show was ijzersterk, alhoewel ik wel moet zeggen dat hij erg lijkt op de vorige show qua opzet, nummers, en voortgang, en dat het goed zou zijn als ze iets doen aan de progressie van de show. Openen met twee uptempo nummers, dan 6 minuten rustig, en dan 10 minuten lang bliepjes spelen kan ook in een andere volgorde. Ondanks dat, energiek, publiek was echt uitstekend (uniek voor dit soort act, echt een BKS kwaliteits dingetje), en een zeer blije Dan op het einde. Perfecte manier om de dag mee te eindigen.
Wou nog graag naar Motor City en eerder Amenra meepakken, maar was helaas nog net iets te zwak en koortsig. Alsnog een topdag gehad, ik blijf BKS als m'n favoriete festival zien in Nederland door de kwalitatief goede boekingen en een publiek wat meer aanwezig is dan bij andere festivals. Ook spijt dat ik niet alsnog op zondag ben geweest, zeker gezien de uitstekende recensies hier.
Wel moeten ze wat doen aan de vrouwen/gesloten WCs, de wachtrijen waren echt veel te lang op dal momenten, laat staan piekmomenten.
1. TvoR
2. Soulwax
3. Caribou