Best Kept Secret 2025

Oh ja, ik las ook vaker dat Youth Lagoon live niet zo goed zou zijn, maar dat was toch een van de hoogtepunten gisteren.

• Leuk
Waarderingen: noid en timbo
Vond het weer een mooie BKS. Hoewel de zondag de op papier grootste namen had vond ik de zaterdag met afstand de meest interessante dag.

Heel veel moois gezien. Alvast een top 10; uitgebreider verslagje volgt nog.

1. TV on the Radio
2. Jacob Alon
3. Wilco
4. King Hannah
5. Kneecap
6. Michael Kiwanuka
7. Nilüfer Yanya
8. Deftones
9. Ugly
10. Sean Kuty & Egypt 80

Het was ook dit jaar weer het jaar van subheadliners!

Over de headliners zelf: vanwege Snapped Ankles kwam ik pas halverwege haar set bij Eefje en dat was te laat / te weinig om nog goed in die set te komen. Wat ik wel meekreeg klonk goed en zag er fraai uit.
Soulwax vond ik als headliner wat teleurstellend. Die setup met die drummers kennen we inmiddels wel en in tegenstelling tot Eefje werd er weinig toegevoegd aan de show wat deze plek in het programma zou rechtvaardigen.
Kiwanuka was mooi en voelde als een echte headlineset. Maar waarom niet gewoon de lange versie van Cold Little Heart?

Magdalena Bay was erg mooi, al ontging de logica achter de kostuums van de zangeres me een beetje. Vervolgens Michael waar ik slechts één nummer van kende maar poeh, die speelde me toch ook een partij goed! Daarna eindigen met Yin Yin in de tent. Leuk om mee te pikken al was ik toch al pittig moe. Jammer dat mijn ervaring verder gewoon vergald werd door het volk wat meende in de tent maar weer sigaret of joint te moeten opsteken. Om ziek van te worden (letterlijk).

Al met al weer een mooi weekend beleefd! Wellicht tot volgend jaar weer BKS😘
De kostuums sluiten aan op de lyrics van het album. Bijvoorbeeld toen ze de bloem op haar hoofd zette en vervolgens zong:
‘Sorry like a flower that never gets any sun
I hang my head down, let the bees do their buzz’

En dan ook nog even je hoofd laten hangen als een bloem die de zon niet ziet.

Nou, veeg me op hoor.

Normaal is het niet altijd een goed idee om een album integraal te spelen, maar als Cry for Me, Angel on a Sattelite en het waanzinnige Balled for Matt & Nica de laatste nummers zijn wel.

Niet om de snuif/drink discussie weer aan te wakkeren, maar er is toch eigenlijk niks wat mensen kunnen nemen dat irritanter is voor andere bezoekers dan de hele dag tering veel bier? Heb het idee dat de helft tegenwoordig bij de headliner al zo lam is dat er qua muziek eigenlijk niks meer in gaat zonder dat ze er doorheen lullen behalve Hazes. Ik hou ook van dronken met vrienden schreeuwen en dom lullen, maar ooit voelde BKS wel beter dan dat. Dat is verloren gegaan, al snap ik dat het nieuwe publiek nodig is voor de toekomst van het festival. Maar iets als Bon Iver zou je niet meer kunnen boeken met dit publiek.
Het publiek wat komt is direct gelinkt aan de acts die je boekt. En je wakkert bij mij wel n reactie uit met je post. Maar goed, ik zal je in je waan laten.....Volgend jaar ben ik er weer bij en meer outspoken op het onderwerp als t nodig moet zijn.

Oh ja, ik las ook vaker dat Youth Lagoon live niet zo goed zou zijn, maar dat was toch een van de hoogtepunten gisteren.
Volgens 3 voor12 het hoogtepunt van gisteren. Ik hou erg van Youth Lagoon en vond het een topoptreden, maar hét hoogtepunt en nummer 4 van hele weekend is net iets te sterk.

• Leuk
Waarderingen: noid
Gisteren wat rustiger aan gedaan en maar vijf shows helemaal gezien, maar die waren weer allemaal goed tot zeer goed. Vooral in de breedte echt een topeditie.

• Leuk
Waarderingen: davadude en noid
Volgens 3 voor12 het hoogtepunt van gisteren. Ik hou erg van Youth Lagoon en vond het een topoptreden, maar hét hoogtepunt en nummer 4 van hele weekend is net iets te sterk.
Was zeker een goede show maar vond het ook niet het hoogtepunt.

Top-3 lijstjes welkom voor de Festileaks Publieks Top-25! Wat waren je highlights van het weekend?

Niet om de snuif/drink discussie weer aan te wakkeren, maar er is toch eigenlijk niks wat mensen kunnen nemen dat irritanter is voor andere bezoekers dan de hele dag tering veel bier? Heb het idee dat de helft tegenwoordig bij de headliner al zo lam is dat er qua muziek eigenlijk niks meer in gaat zonder dat ze er doorheen lullen behalve Hazes. Ik hou ook van dronken met vrienden schreeuwen en dom lullen, maar ooit voelde BKS wel beter dan dat. Dat is verloren gegaan, al snap ik dat het nieuwe publiek nodig is voor de toekomst van het festival. Maar iets als Bon Iver zou je niet meer kunnen boeken met dit publiek.
Ik stond met m'n vrienden bij Michael Kiwanuka vrij vooraan in het midden en daar geen last gehad van dronken toeschouwers, al was het groepje naast ons, een in lichtjes gewikkelde sekte-achtige polycule die wel vrij openlijk bleven snuiven, wel nogal storend, was ik eerder op het festival nog wel niet tegengekomen zo'n mensen. Ik snap ook niet goed dat dat de vibe is die je wilt bij zo'n prachtige muziek als die van Kiwanuka, ga dan bij the floor staan ofzo.

• Leuk
Waarderingen: yannickd en Tobuzzter
Beetje te laat, maar kon een deel van de Zaterdag toch nog meepakken.

Voor mij waren The Streets erg leuk, de 3voor12 opname vat voor mij perfect samen waarom ik er van genoot. De juiste muziek op het juiste moment, band was in vorm. Wat ik wel continu voelde was een soort van 'verplichting,' zeker bij Skinner. Alsof alles op een bepaalde manier uitgelegd moest worden, of dieper gemaakt moest worden dan het per se was. Daarnaast vond ik dat emotionele moment met de bassist erg raar, laat de man toch even geëmotioneerd zijn.

Geprobeerd om bij Kneecap te kunnen blijven, zeker na alle hype en wat inluisteren, maar het was totaal niet aan mij besteed. Je weet wat er aan komt, maar het voelde bijna een beetje kitschig aan. Snel tot de conclusie gekomen dat ik simpelweg niet bij de doelgroep hoorde en maar weggegaan.

Persoonlijke hoogtepunt van de dag was TV on the Radio. Energiek optreden, volledig meegenomen publiek, en ook de juiste combinatie aan nummers spelen. Ik kon merken na het optreden dat veel mensen in een staat vaan extase waren, dat zie je niet vaak na zo'n optreden.

Redelijk vooraan kunnen staan bij Soulwax (niet 2manyDJs maar 3timestheDrummers ondertussen), en vond het een ijzersterk optreden wat zeker headline waardig was, al was het alleen al omdat ik het gewaagd vind om een headline show to spelen waar 65% van je optreden nog niet uitgebracht is. Als ik alles zo hoor dan gaat het een sterk album worden, en zeker de kleine samples die ze gepakt hebben dit keer zijn sterk ("do you know where YOUR teenager is at 5AM?"). Ja, de stage setup is niet veranderd, maar dit voelde als een zeer verbeterd optreden t.o.v Lowlands, en zeker headline waardig.

Vervolgens naar Caribou gegaan. Je moet het optreden eigenlijk opsplitsen in twee delen. De eerste drie tot vier nummers waren teleurstellend, niet door Caribou, maar er was echt iets aan de hand met het geluid. Ik stond net voor de geluidsmensen aan de rechterkant, en ik kon m'n gehoorbescherming uitdoen, het stond ontzettend zacht en de kwaliteit was echt slecht met veel delay op de drumkit. Na het uitstekende optreden in de TWO van TVoR was dit wel raar. Na het derde/vierde nummer vonden ze de volumeknop en is het veel beter geworden. De show was ijzersterk, alhoewel ik wel moet zeggen dat hij erg lijkt op de vorige show qua opzet, nummers, en voortgang, en dat het goed zou zijn als ze iets doen aan de progressie van de show. Openen met twee uptempo nummers, dan 6 minuten rustig, en dan 10 minuten lang bliepjes spelen kan ook in een andere volgorde. Ondanks dat, energiek, publiek was echt uitstekend (uniek voor dit soort act, echt een BKS kwaliteits dingetje), en een zeer blije Dan op het einde. Perfecte manier om de dag mee te eindigen.

Wou nog graag naar Motor City en eerder Amenra meepakken, maar was helaas nog net iets te zwak en koortsig. Alsnog een topdag gehad, ik blijf BKS als m'n favoriete festival zien in Nederland door de kwalitatief goede boekingen en een publiek wat meer aanwezig is dan bij andere festivals. Ook spijt dat ik niet alsnog op zondag ben geweest, zeker gezien de uitstekende recensies hier.

Wel moeten ze wat doen aan de vrouwen/gesloten WCs, de wachtrijen waren echt veel te lang op dal momenten, laat staan piekmomenten.

1. TvoR
2. Soulwax
3. Caribou

Laatst bewerkt:
De kostuums sluiten aan op de lyrics van het album. Bijvoorbeeld toen ze de bloem op haar hoofd zette en vervolgens zong:
‘Sorry like a flower that never gets any sun
I hang my head down, let the bees do their buzz’

En dan ook nog even je hoofd laten hangen als een bloem die de zon niet ziet.

Nou, veeg me op hoor.

Normaal is het niet altijd een goed idee om een album integraal te spelen, maar als Cry for Me, Angel on a Sattelite en het waanzinnige Balled for Matt & Nica de laatste nummers zijn wel.
Ah 😅 ik moet zeggen dat ik de vocalen bij verschillende artiesten nauwelijks kon verstaan. Wellicht is het de nieuwe gehoorbescherming, wellicht word ik ouder (ik hoop dat eerste haha)

Dit weekend niet echt zin gehad om hele epistels te typen. Dus nu ook gewoon een lijstje:

1. Kneecap
2. Magdalena Bay
3. Split System
4. Ugly
5. Personal Trainer
6. Horsegirl
7. Daniela Pes
8. Amenra
9. Michael Kiwanuka
10. Deftones
11. King Hannah (Muziekgieterij)
12. Nia Archives
13. Long Fling
14. Sailor Honeymoon
15. Wilco
16. Barry Can't Swim
17. Eefje de Visser
18. Waxahatchee
19. Rats on Rafts
20. Droom Dit

hoe was king hannah?
Ik vond het erg mooi. Beetje donker sfeertje; was live wat meer shoegazig dan op plaat. Wel aardig om te zien dat Hannah zelf wat moeite had om haar afstandelijke pose het hele optreden vast te houden en naar het eind van het optreden eigenlijk steeds blijer was met de reacties van het publiek.

Publiek voorin zat goed in de muziek, maar vanuit de randen van de tent werd het geroezemoes wel steeds luider, tot de uittocht naar Kneecap begon.

• Leuk
Waarderingen: rlf en Glow
Nou het was een rare aanloop dit jaar. Ik was niet altijd even positief over de line-up en diens prijzen, en moet zeggen dat ik afgelopen vrijdag nog niet echt last had van de FOMO. Maar die zaterdag sloeg dat helemaal om, en had ik een beetje spijt dat ik ook die zaterdag er niet was, ik hoop ooit een tweede kans te krijgen om TV On The Radio dan toch eens te zien van de muziekgoden.

Gelukkig had ik mij nog wel voorzien van een zondag ticket.

Was lekker op tijd vertrokken en gestart met Elephant in de TWO. Band al vaker gezien, ideale festival opener, lekker chill denk wel dat ze zich muzikaal verder moeten ontwikkelen om straks ook later op de podia te staan.

Op tijd vertrokken om Dummy te zien. Heel leuk en energieke band, toen was ik toch echt weer blij dat ik aanwezig was.

Blanco White vond ik echt een tegenvaller. Beetje platte meuk. Gelukkig door gegaan naar Spelling mij wel enorm kon bekoren. Toen doorgegaan naar Waxahatchee wat altijd erg goed is en nu ook weer. Heerlijke indie op een nog redelijke vroeg tijdstip, echt van genoten.

Toen de eerste show op de ONE gezien, blijft een mooi uitzicht. Daar stonden namelijk The Backseat Lovers op de planken. Toen ik het thuis opgezet had vond ik het best tof klinken, maar live vond ik het maar zo zo. Beetje gezapig en vond het niet echt een band voor de ONE.

Door gegaan naar Big Special en de eerste paar nummers bekeken. Klonk best geinig maar ook niet heel bijzonder, maar de honger sloeg toe dus zijn wij naar eten op zoek gegaan. Uiteindelijk is het de kip geworden bij de Bollyfoods.

Dan de reden dat ik voor deze dag had gekozen was toch voornamelijk niemand minder dan Wilco. Een hoop vinyl van thuis liggen en gaat echt met grote regelmaat hier op. Ik was wel een beetje bang voor programmering best vroeg op de ONE. En om heel eerlijk te zijn is dit ook wel een beetje het geval geweest. De show was nog steeds enorm sterk, want ja het blijft gewoon een geweldige band. Maar het kon mij helaas niet zo opslokken zoals ze dat in de TWO denk ik meer hadden kunnen doen. Ook werd er best wel wat gepraat tijdens de show. De setlist was ook een beetje veilig, maar goed ook dat mocht de pret van nogsteeds een mooie show niet bederven.

Daarna door gegaan naar DJO (helaas Wine Lips moeten missen). Wist mij niet echt te raken, ik kijk amper series of films dus acteurs doen mij ook niet heel snel wat. Maar muzikaal vond ik het ook net iets te zoetjes.

Vervolgens was het de beurt aan Deftones. Enorm fan op plaat, maar live heb ik ze nooit al te sterk gevonden. Vond het van tevoren ook een beetje een rare match met BKS. Maar gelukkig was dit een van hun sterkste optredens die ik persoonlijk van ze live heb kunnen zien. Het publiek vermaakte zich ook enorm, en kwa stijl was wel fijn om even iets anders te horen. Een zeer mooi optreden dus.

Terug naar de TWO om naar Magdalena Bay te zien, misschien wel de hype van dit jaar voor BKS? Op plaat was het niet echt aan mij besteed, maar live vond ik het wel iets vermakelijker. Het blijft nog steeds niet 100% mijn ding omdat het mij nooit heel erg raakt. Maar toch was het optreden gewoon zeer goed te pruimen.

Terug naar de ONE, ik was erg blij dat Michael Kiwanuka een spot heeft gekregen die hij verdiend. Want dit is wel erg mijn ding. En ook blij dat hij de afsluitende spot heeft gekregen. Want dit is ook de muziek waarvan ik vind dat BKS voor moet staan. Een zwaar en bewogen jaar (vooral vanwege de ziekte van mijn dochter) kwam ook echt even omhoog bij Cold Little Heart. En dan is muziek toch zo iets geweldigs.

Daarna nog het laatste stukje van Split System gekeken, andere koek maar wel lekker. Even raggend de dag afgesloten.

Conclusie, de fomo sloeg toch wel erg toe. De zondag heb ik me wel goed vermaakt maar bepaalde ergernissen bestaan ook nog wel steeds (zoals het gepraat bij Wilco, en ik vond The Floor wel erg luid).

Ik vind wel dat BKS beter tot zijn recht komt als je een volledig weekend gaat, want voor een dagkaartje vind ik de prijs en verhouding nog een beetje zo zo. Zeker als je dan zo'n vrijdag vind ik dat bij lange niet waard.

Volgens jaar hoop ik er gewoon weer een volledig weekend bij te zijn, want de FOMO was er wel degelijk

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread