Mweh, nee nog niet. Eerst even discussiëren
De grote charme van munten is dat ik het hele weekend geen mobiel of pinpas bij me hoef te hebben. Alleen voorafgaand bij aanschaf, en zelfs dat kon eventueel contant. Tevens heb ik altijd overzicht. Met pinnen heb ik geen idee wat ik uitgegeven heb / hoever ik zit qua budget. Met munten of bonnen kan ik altijd zien hoeveel van het totaal ik verbruikt heb, en wat het restant is. Verder is er niets zo makkelijk qua om de beurt iets halen als munten/bonnen. Iemand wil een keer overslaan, een keer een grote i.p.v. een kleine, een keer iets heel anders, of een keer twee drankjes? Lappen aan munten/bonnen wat het kost, en het is geregeld. Milieu is wel een valide argument, het is altijd beter om het zonder plastic te doen, maar het is nu niet zo dat dit in het milieu terecht komt. Als er iets niet achteloos op de grond gesmeten wordt, zijn het wel munten/bonnen van dik 3,5 euro per stuk. Dus ze uiteindelijk inzamelen en recyclen is peanuts.
Toegegeven: het Werchter systeem viel me vorig jaar niks tegen. Bijkopen, saldo checken, een lijst van uitgaves, het werkte allemaal heel gemakkelijk via de mobiel. Het betalen, inleveren van bekers etc. werkte ook goed omdat RW de logistiek dik in orde heeft. Maar het rondjes halen ging enkel goed omdat onze groep telkens hetzelfde wilde, een biertje of een frisdrank, en veelal bij elkaar bleef, waardoor rondjes netjes verdeeld en om de beurt plaatsvonden. Nou zijn wij ook geen mierenneukers wanneer de een een keer vaker haalt dan de ander, maar ik kan me voorstellen dat dit in veel gevallen niet zo soepel gaat als bij een muntensysteem.
Pinpas vind ik echt klote. Ik merk dat al tijdens carnaval of andere evenementen. Ik heb geen overzicht, geen besef van uitgaven. Ik heb gemerkt dat ik iemand ben die het prettig vind om enigszins houvast te hebben in wat ik uitgegeven heb en nog te besteden heb...