Graspop Metal Meeting 2023

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Mijn review van Impericon Fest heeft lang op zich laten wachten en ik ben dan nog BT vergeten reviewen en heb perongeluk BT geschreven bij TGI. Aangepaste review komt asap


Bij deze heb ik mezelf opgelegd zo snel mogelijk een review te schrijven over Motley Crue in Mönchengladbach. En hier ben ik dus want de laatste noot werd 1 h 17 minuten geleden reeds gespeeld.


Ik ben absoluut geen Def Leppard fan en ging er vanuit dat zij als tweede speelden, was in Sheffield ook zo. Maar blijkbaar niet vanavond. Ik heb van het moment gebruik gemaakt om te gaan dineren, er was namelijk voldoende mogelijkheid in het Sparkassenpark. Ijs, BBQ, pannenkoeken, friet, Döner, ... . Een ander voordeel wel aan het ellendige wachten was dat het laatste deel van MC in de schemerdonker was. Maar over MC subiet meer.


Goed, ik ben dus geen Leppard fan en kan er zo goed als niks van meezingen. Maar heb toch ook een stuk gekeken naast te eten, en zal dan ook als niet van reviewen aangezien zij toch ook tenslotte ook Graspop spelen. Ik vond eigenlijk de zanger verdacht goed. En ook de gitaristen konden wel wat. De drummer met een arm sloeg harder dan ik had gedacht. Dus ik was wel aangenaam verrast maar de songwriting van deze band is het geen dat het niet doet bij mij en daardoor kan ik toch niet langer dan 5 minuten van genieten. Het enige nr van hun dat ik kan meeschreeuwen is PSSOM en dat nummer zag ik dan ook nog live. Leuk om het aan mijn lijst ge kunnen toevoegen uiteindelijk want ik kan nu wel zeggen zonder te liegen dat ik elke Graspop Headliner van de laatste 13 jaar op Aerosmith na live gezien heb. En ik ga dat bij deze ook eens doen gewoon voor het gevoel van macht. "Eh gast, ik heb dus wel elken Graspop headliner van de laatste 13 jaar op Aerosmith minstens ene keer live gezien eh!"


Dan de band waarvoor ik gekomen was. Ik ben eigenlijk pas fan van deze band geworden na hun laatste Belgische show in Lokeren dus was eerst heel blij met hun komst naar Graspop. Echter door de clash met Kreator (daar heb ik elke Belgische show sinds 2018 van gezien en dat wil ik aanhouden) besloot ik MC vanavond te gaan zien dus.

De band startte met wat klassieke muziek door Mozart van tape en dan een gefakete nieuwesuitzending op grote schermen en kwam dan op met Wild Side. De ene hit na de andere wisselde elkaar af, en tussendoor werd ook nog The Dirt gespeeld.


Na The Dirt volgende een gitaar solo door John 5 en meteen werd duidelijk wat deze man eigenlijk allemaal kan. Zijn meer industrial achtergrond kwam duidelijk ook naar voor. De solo duurde toch een 5 tal minuten maar de monden vielen toch open van verbazing. Of toch zeker de mijne.


Er werd ook een medley gedaan met nummers als Helter Skelter maar ook covers van Sex Pistols en Ramones Grappig wel om een gigantische circlepit op groot scherm te zien van waarschijnlijk bij een Ramones concert terwijl bij Motley Crue de helft van het publiek niet eens waarschijnlijk ooit een circlepit van dichtbij zag. Maar ik vond het ook grappig dat er tijdens de show ook footage was van hun oudere concerten (vooral uit The Dirt denk ik) met heel veel pyro terwijl deze show geen pyro had. Enkel op het einde waren er enkele knallen maar ik zag geen pyro. Mogelijks iets mis gelopen daar.


Maar goed, ze hadden dus juist die medley gespeeld. Wat ik best leuk vond was dat op de grote schermen het logo van Ramones verscheen maar met Motley Crue en de namen van de leden van MC. Best een mooi eerbetoon, als het zo bedoelt was. Het was tijd voor Home Sweet Home met Tommy op piano. Maar niet voor hij het publiek even toesprak. Hij wou weten waar het bier was maar hij vroeg zich ook vooral af waarom hij geen ... Zag. Het bier ... Tja idd ik zag ook weinig mensen met een pint in hun hand. Maar dat tweede. Hij vroeg het en hij kreeg het. Voor zij die hopen DIT te zien tijdens hun Graspop show, de moment ervoor is dus na de medley. Ik ga er van uit dat die vraag op Graspop ook wel enthousiast genoeg beantwoordt zal worden.


Daarna dus een akoestisch momentje, en ze speelden ook nog enkele hits zoals Girls Girls Girls. Het concert werd uiteraard afgesloten met Kickstart My Heart. Er was op het einde nog een aantal knallen te horen maar ik zag geen pyro raar genoeg. De band maakte nog een diepe buiging en verliet het podium.


Ik vond dat Vince verdacht goed bij stem was. Hij is ook denk ik wat kilo's kwijt dus mogelijk is dat de oorzaak, of anders kwam het van tape. De band leek er precies echt wel zin in te hebben. Zo zag ik Nikki verschillende keren aanstekelijk lachen of spelen met zijn hangmicro. Dat zijnde hem een duwtje geven en dan constant ontwijken.


De band heeft ook twee danseressen bij die in verschillende nummers meedoen. Zij nemen ook mee achtergrondvocalen voor zich. Zij lijken ook deel uit te maken van de line up want op het einde groeten ze mee het publiek (en krijgt het publiek vele handkusjes). De eindbuiging doen ze nog net niet mee.
Leuke review! Kijk er nóg meer naar uit om - net zoals jij - Motley Crue voor het eerst live aan het werk te zien.
Zou je een blik geworpen hebben op de merchstand?

M.a.w. zouden ze de Roadcase T-shirts op de stand hebben?

1685101972073.png
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.842
Nieuwe Kalmah album gaat hier als zoete koek naar binnen. Voor fans van (Finse) melodic death metal is dit een aanrader (@RubenJS ), zeker als je het (oude) Children of Bodom en Insomnium werk vet vindt. Nu hopen dat Graspop ze ooit gaat boeken (volgens mij nog nooit gebeurd), 2024? Samen met Be'lakor, nu we het toch over Australische bands hebben op de vorige pagina?
De singles zijn goed maar al een tijdje uit, dus kies ik een nieuw nummer als voorproefje:

Ook het allereerste album van Elegant Weapons (GMM23 zondag) is sinds vandaag uit, een heavy metal supergroup met Rex Brown van Pantera, Richie Faulker en Scott Travis van Judas Priest, en Ronnie Romero van Rainbow.
Kalmah, heerlijke band (net als Be'lakor)!! :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.842
ingang dus naast bomen, komt dit overeen met de kaart die we gisteren ontdekten?
Ja, zo te zien is dit de ingang van de camping aan de Europalaan waar we vorig jaar naar binnen gingen vanuit de shuttle bus (rechtsonder op plaatjes):

1685025980488-png.5010
1685026192237-png.5012
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik neem aan dat we dan nu ook weer vanaf de parkeerplaats over dat bospad naar de camping moeten lopen. Iets om rekening mee te houden voor de mensen die hun spullen vervoeren met tassen of karretjes op wieltjes. Heb op dat pad behoorlijk wat wieltjes zien sneuvelen en mijn tas op wieltjes moest ik ook optillen, omdat ik hem niet vooruit kreeg. Mede daarom nu een backpack gekocht.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Leuke review! Kijk er nóg meer naar uit om - net zoals jij - Motley Crue voor het eerst live aan het werk te zien.
Zou je een blik geworpen hebben op de merchstand?

M.a.w. zouden ze de Roadcase T-shirts op de stand hebben?

Bekijk bijlage 5040
Die was er niet. Wel zo design met cassettes en als ik me nog goed herinner nog 2 andere designs. En de prijs was 45 euro per stuk.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Die was er niet. Wel zo design met cassettes en als ik me nog goed herinner nog 2 andere designs. En de prijs was 45 euro per stuk.
Daar vreesde ik al voor :( Zag in de reacties dat deze er ook niet bij was in Liverpool.
Had nog ergens de hoop dat dat shirt wel in Europa de merchandise-stand zou halen, wat dus niet het geval is :(

Dan maar kijken om online te bestellen.
Thanks voor de info althans! :D
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en won666

Kevinmeteenk

Campingartiest
17 mei 2023
71
138

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Kevinmeteenk

Campingartiest
17 mei 2023
71
138
Hij is dan ook heel ver gegaan op het podium
Voor de ene is het einde carrière, de ander gaat door als frontman van Pantera. Ik heb er opzich geen problemen mee als een artiest een bepaalde ideologie heeft, maar om het te uiten op het podium is absoluut een grens die overschreden wordt. Ik vraag me af wat de hardcore Marduk fans van het nieuws vinden.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Voor de ene is het einde carrière, de ander gaat door als frontman van Pantera. Ik heb er opzich geen problemen mee als een artiest een bepaalde ideologie heeft, maar om het te uiten op het podium is absoluut een grens die overschreden wordt. Ik vraag me af wat de hardcore Marduk fans van het nieuws vinden.
Het gaat niet enkel over die groet meermaals brengen op het podium het gaat ook over de regels binnen de groep die hij overschreden heeft en onder andere over zn drankgebruik
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Voor de ene is het einde carrière, de ander gaat door als frontman van Pantera. Ik heb er opzich geen problemen mee als een artiest een bepaalde ideologie heeft, maar om het te uiten op het podium is absoluut een grens die overschreden wordt. Ik vraag me af wat de hardcore Marduk fans van het nieuws vinden.
Voor mij is het een droom die uitkomt om ze eindelijk live te zien.
En hij zit er ook "pas" 2 a 3jr bij he, komt bij dat sowieso de hele band al gewisseld is op de bassist na.

Alleen maar goed gehandeld lijkt mij.
Ook het enige wat je kunt doen, als je niet plots overal gecanceld wildt worden
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Soulfly zou wel eens in de plaats van exodus kunnen komen...als ze 5 dagen vroeger komen naar Europa staan ze op de spot van exodus en zouden daar perfect op passen naar mijn mening... Rock Zottegem zou wel minder amused zijn...
Soulfly lijkt mij toch groter dan Exodus.
Ik zie dat niet gebeuren.
Hoe je het wend of keert, lokale bands zijn veel makkelijker te boeken.
Geen logistieke problemen, vaak goedkoop en relatief dankbare acts.
Ik verwacht eerder een extreme metalband uit de regio, ik denk dan bijvoorbeeld aan Carach Angren, Mayan, Asphyx, God Dethrobed, Aborted, Saille, Channel Zero o.i.d.

 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken