Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.954
Zijn er meer mensen hier die morgenavond naar Sabaton in de Ziggo Dome gaan?
Heeft er iemand misschien een parkeertip waar ik wat geld mee kan besparen?
Ik verwacht echt niet gratis te kunnen parkeren maar 3 kilometer lopen om geen €20 kwijt te zijn
schept misschien goedkopere mogelijkheden?
Je verwacht het niet, maar het kan wel! Laatste keer dat ik met de auto naar de Ziggo ging, hebben we gratis geparkeerd in het Opheusdenhof bij station Holendrecht, 2 metrohaltes verwijderd van station Bijlmer ArenA. Of een kilometer of 3 lopen inderdaad.

Alternatief kun je volgens mij in de Bart de Ligtstraat en omgeving ook gratis parkeren, is nog geen 5 minuten lopen van station Amstel.

Veel plezier!
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.655
814
Je verwacht het niet, maar het kan wel! Laatste keer dat ik met de auto naar de Ziggo ging, hebben we gratis geparkeerd in het Opheusdenhof bij station Holendrecht, 2 metrohaltes verwijderd van station Bijlmer ArenA. Of een kilometer of 3 lopen inderdaad.

Alternatief kun je volgens mij in de Bart de Ligtstraat en omgeving ook gratis parkeren, is nog geen 5 minuten lopen van station Amstel.

Veel plezier!
Dit is de tip die ik je ook wilde geven.
Houd er rekeing mee, dat je een parkeerschijf nodig kan hebben om de tijd tot 19 uur te overbruggen, als je `m voor die tijd neerzet
En anders de Boris Pasternakenstraat, wel betalen maar een fractie van het bedrag in de parkeergarages
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.659
5.133
Geen straf als ze een nieuw album zouden hebben tegen die tijd. Uriah Heep, Priest en Aerosmith op een dag en je hebt de mooie rustige zondag al staan
Prima, wat mij betreft!
Aerosmith en Uriah Heep zie ik heel graag komen, Saxon mag ook zeker erbij.
Judas Priest ook geen problemen mee (zolang ze maar niet meer als headliner komen).
Andere oudjes die ik graag eens zou zien komen: Journey, Heart, Boston, Toto (geen headliners).

Mijn gok voor headliners volgend jaar (combinatie van verwachting en hoop):
South Stage: Avenged Sevenfold, Aerosmith, SOAD/Tool, Volbeat/Sabaton
North Stage: Nightwish, Faith No More, Korn, Volbeat/Sabaton

Mogelijke doorschuivers/3e headliners: FFDP, Lamb Of God, Mastodon
Wacht nog maar een jaartje: Iron Maiden, Within Temptation, Scorpions, Deep Purple
Onwaarschijnlijk/onrealistisch: My Chemical Romance, RATM, Rammstein, Metallica, AC/DC, Queen + Adam Lambert
Verwacht ik niet meer: KISS, Ozzy
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.210
7.467
Prima, wat mij betreft!
Aerosmith en Uriah Heep zie ik heel graag komen, Saxon mag ook zeker erbij.
Judas Priest ook geen problemen mee (zolang ze maar niet meer als headliner komen).
Andere oudjes die ik graag eens zou zien komen: Journey, Heart, Boston, Toto (geen headliners).

Mijn gok voor headliners volgend jaar (combinatie van verwachting en hoop):
South Stage: Avenged Sevenfold, Aerosmith, SOAD/Tool, Volbeat/Sabaton
North Stage: Nightwish, Faith No More, Korn, Volbeat/Sabaton

Mogelijke doorschuivers/3e headliners: FFDP, Lamb Of God, Mastodon
Wacht nog maar een jaartje: Iron Maiden, Within Temptation, Scorpions, Deep Purple
Onwaarschijnlijk/onrealistisch: My Chemical Romance, RATM, Rammstein, Metallica, AC/DC, Queen + Adam Lambert
Verwacht ik niet meer: KISS, Ozzy
Zeker een mooie gok, ik zou direct mijn ticket kopen
Nightwish komt helaas niet, die hebben al aangegeven in 2024 niet te gaan touren. schuif Lamb of God maar door naar hun plekje :)
Mastodon zie ik zelf niet zo snel op die plek staan als LoG/FFDP trouwens, tenzij die ineens gaan groeien
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.954
Voor welke reden was het nu weer dit jaar dan van 3 (aangekondigd op GMM 2022) naar 4 dagen gegaan?
Ik denk dat dat gewoon op basis van de beschikbaarheid van grote tourende acts is besloten. Als de organisatie 4 grote headliners kan boeken die een dag kunnen dragen, en genoeg acts daar omheen beschikbaar heeft om de rest van het programma te vullen, zullen ze natuurlijk gaan kijken of ze dat kunnen realiseren. Maar als er dan weer eentje afzegt, heb je toch een probleem. Als GnR nu ook moeite blijkt te hebben de donderdag uit te verkopen, kan ik mij voorstellen dat de organisatie het volgend jaar toch weer veilig op 3 dagen houdt.

Edit: meest waarschijnlijk is inderdaad dat ze al drie headliners hadden staan, en toen GnR weer beschikbaar kwam voor erbij, net als in 2018. Wat @Loek123 ook zegt. Maar ik betwijfel dus wel of het financieel nu echt zo gunstig aan het uitpakken is als ze verwacht hadden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Simoni

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.210
7.467
Edit: meest waarschijnlijk is inderdaad dat ze al drie headliners hadden staan, en toen GnR weer beschikbaar kwam voor erbij, net als in 2018. Wat @Loek123 ook zegt. Maar ik betwijfel dus wel of het financieel nu echt zo gunstig aan het uitpakken is als ze verwacht hadden.
Een tegenvallende dag qua verkoop kan natuurlijk ook net zo goed gebeuren als je 3 dagen hebt. Die combo van Motley + DL zullen ze wellicht ook meer van hebben verwacht qua verkoop, net als GNR.

Ik denk dat een festival erg veel vaste kosten maakt niet niet afhankelijk zijn van het aantal dagen dat het festival duurt. Daarom betwijfel ik of ze dit jaar meer winst zouden hebben gemaakt als het 3 dagen was. Blijft natuurlijk ook erg moeilijk om over dit soort dingen te oordelen zonder dat je de verkoopcijfers hebt. Helaas was de ticketmaster insider slechts eenmalig, lijkt me heel interessant om te zien hoe de verkoop er voor staat op dit moment. Misschien zijn er ook juist dagen waar de verkoop hoger ligt dan de verwachting.

Even iets heel anders, als Avenged Sevenfold opnieuw last minute gecanceld zou hebben, zou de organisatie dan op gegeven moment ook niet een beetje klaar zijn met die band? Kan me er wel iets bij voor stellen als ze hetzelfde hebben geflikt 2 jaar achter elkaar. (het hele financiële plaatje zal er ook direct anders uitzien als je vrijdagheadliner besluit om toch maar thuis te blijven)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.954
Een tegenvallende dag qua verkoop kan natuurlijk ook net zo goed gebeuren als je 3 dagen hebt. Die combo van Motley + DL zullen ze wellicht ook meer van hebben verwacht qua verkoop, net als GNR.
Klopt, maar donderdag is qua dagtickets altijd een extra moeilijke dag natuurlijk, omdat het doordeweeks is. Dus een 3 daagse is een hele risicovolle dag minder, plus je kan selectiever zijn in je undercard omdat je een dag minder hoeft te vullen, dus kun je mogelijk een nog sterkere line up neerzetten per dag bekeken (ben nu al bang voor alle clashes die een driedaagse versie van de undercard van dit jaar zou opleveren trouwens, maar dat terzijde). Dus al met al denk ik dat het festival de vierdaagse echt alleen aandurft als ze zeker zijn alles goed te kunnen verkopen. En daar is nu, mede door een afzegging, maar ook inderdaad bijvoorbeeld een misrekening in de populariteit van MC + DL, toch een te optimistische prognose gemaakt lijkt me.

Ik vind het een mooie aanpak eigenlijk. Want als ze moeten gaan sprokkelen om hun 4 dagen vol te krijgen, in jaren dat er weinig beschikbaar is, krijg je zwakkere line ups in de gehele breedte, en nog veel meer herhaling. Dan heb ik liever dat ze eerst 3 hele mooie dagen proberen neer te zetten, en pas als er dan overschot aan beschikbaarheid blijkt te zijn (of als een droomheadliner toevallig net alleen op donderdag kan) upgrade je naar een XL editie.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.659
5.133
Zeker een mooie gok, ik zou direct mijn ticket kopen
Nightwish komt helaas niet, die hebben al aangegeven in 2024 niet te gaan touren. schuif Lamb of God maar door naar hun plekje :)
Mastodon zie ik zelf niet zo snel op die plek staan als LoG/FFDP trouwens, tenzij die ineens gaan groeien
Idd vergeten van Nightwish, hoewel dat zo'n band is die dan toch ineens een paar festivalletjes doet, dus ik sluit ze niet helemaal uit.
Mastodon schat ik wellicht iets te hoog in, hoewel ze volgens mij wel degelijk als '3e of 4e headliner' kunnen fungeren, zoals Pantera, Disturbed, Amon Amarth, Hollywood Vampires, Generation Sex zouden kunnen dienen (>60 min. speeltijd) om een wat zwakker headliner-duo wat meer cachet te geven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.210
7.467
Klopt, maar donderdag is qua dagtickets altijd een extra moeilijke dag natuurlijk, omdat het doordeweeks is. Dus een 3 daagse is een hele risicovolle dag minder, plus je kan selectiever zijn in je undercard omdat je een dag minder hoeft te vullen, dus kun je mogelijk een nog sterkere line up neerzetten per dag bekeken (ben nu al bang voor alle clashes die een driedaagse versie van de undercard van dit jaar zou opleveren trouwens, maar dat terzijde). Dus al met al denk ik dat het festival de vierdaagse echt alleen aandurft als ze zeker zijn alles goed te kunnen verkopen. En daar is nu, mede door een afzegging, maar ook inderdaad bijvoorbeeld een misrekening in de populariteit van MC + DL, toch een te optimistische prognose gemaakt lijkt me.

Ik vind het een mooie aanpak eigenlijk. Want als ze moeten gaan sprokkelen om hun 4 dagen vol te krijgen, in jaren dat er weinig beschikbaar is, krijg je zwakkere line ups in de gehele breedte, en nog veel meer herhaling. Dan heb ik liever dat ze eerst 3 hele mooie dagen proberen neer te zetten, en pas als er dan overschot aan beschikbaarheid blijkt te zijn (of als een droomheadliner toevallig net alleen op donderdag kan) upgrade je naar een XL editie.
Ja je hebt wel een punt, er zijn inderdaad wel plus en minpunten te bedenken voor beide constructies.

Misschien zijn we wel veel te negatief en verloopt de verkoop prima, in 2019 was het festival ook pas uitverkocht op 1 juni, en in 2018 pas op 11 juni.
2022 was een erg raar jaar, met al die tickets die verkocht waren voor de eerdere edities dus in principe is 2019 het meest recente referentiejaar.
ik ben benieuwd of het festival nog uitverkocht raakt dit jaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.659
5.133
Is het zeker dat Graspop 4 dagen blijft?
Officieel niet, maar 4 dagen is wel de nieuwe standaard, denk ik.
Hoewel ik verwacht dat GMM (voorlopig) aan het eind van iedere editie een driedaagse voor het volgend jaar zal blijven aankondigen, om enige slag om de arm te houden.
Driedaagse festivals zullen echter waarschijnlijk schaars worden, of zelfs helemaal niet meer gaan voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken