Graspop Metal Meeting 2023

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
het kan aan mij liggen, maar die gedachte van 'een band die ik leuk vind mag niet onder een band staan die ik niet leuk vind' vind ik een beetje kinderachtig/naïef. De band die meer tickets verkoopt staat bovenaan. zo simpel is het. heeft niets te maken met kwaliteit of smaak, maar alleen met hoe goed het verkoopt.
Wel het idee dat er nog wel eens een andere volgorde wordt aangehouden bij de optredens. Zo kan ik mij herinneren dat er vorig jaar in Doornroosje (Nijmegen) een groot deel van de zaal vertrok na Ensiferum, die skipten headliner Dark Tranquillity... Dit jaar hetzelfde met Trivium en Heaven Shall Burn, groot deel vertrok na Trivium. Verwacht eerlijk gezegd dat een Trivium en Ensiferum meer verkopen dan DT/ HSB.

Al had ik mijn ticket dan weer gekocht voor DT.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
het kan aan mij liggen, maar die gedachte van 'een band die ik leuk vind mag niet onder een band staan die ik niet leuk vind' vind ik een beetje kinderachtig/naïef. De band die meer tickets verkoopt staat bovenaan. zo simpel is het. heeft niets te maken met kwaliteit of smaak, maar alleen met hoe goed het verkoopt.
Ja ben ik helemaal met je eens. Zo ontstaan headliners nu eenmaal dat wij evt de grotere populairdere variant niets vinden wil niet zeggen dat die band geen headline slot verdiend🤪 daar is de marquee voor uitgevonden😂😂🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Wel het idee dat er nog wel eens een andere volgorde wordt aangehouden bij de optredens. Zo kan ik mij herinneren dat er vorig jaar in Doornroosje (Nijmegen) een groot deel van de zaal vertrok na Ensiferum, die skipten headliner Dark Tranquillity... Dit jaar hetzelfde met Trivium en Heaven Shall Burn, groot deel vertrok na Trivium. Verwacht eerlijk gezegd dat een Trivium en Ensiferum meer verkopen dan DT/ HSB.

Al had ik mijn ticket dan weer gekocht voor DT.
Maar trivium en HSB was een co-headline tour dacht ik toch? dus dan gaat dat weer niet op. kregen ook even veel speeltijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Maar trivium en HSB was een co-headline tour dacht ik toch? dus dan gaat dat weer niet op. kregen ook even veel speeltijd.
Da's waar, geloof dat HSB in Nederland en Duitsland mocht afsluiten, Trivium de rest. Zou echter wel verwachten dat de populairste act/ act waarvoor mensen hun kaartje kopen de afsluiter krijgt. Wellicht verwachtten ze dat HSB in NL en hun thuisland DE meer aanhang had.
 

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Het zal Megadeth en FFDP wel bevallen om samen te touren, want ze hebben niet alleen vorig jaar Ahoy samen aangedaan, maar in 2020 ook samen AFAS. Ik was eerst ook verbaasd dat Megadeth de kleinere van de 2 was, maar ik vond de combinatie wel erg goed samengaan.

Daarnaast is FFDP ook gewoon vooral populair als 'toegangsband' tot de metal wereld. Dus vind ervan wat je vindt, maar ze introduceren wel een hoop nieuwe fans aan het prachtige genre :)
 

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Daarnaast is FFDP ook gewoon vooral populair als 'toegangsband' tot de metal wereld. Dus vind ervan wat je vindt, maar ze introduceren wel een hoop nieuwe fans aan het prachtige genre :)
Zat net terug te kijken ook en FFDP was toevallig onderdeel van mijn 1e metal concert :ROFLMAO: Ik ging voor het hoofdprogramma, Avenged Sevenfold, en kreeg daar FFDP en Avatar bij. Toch wel een aardig goede introductie .
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Dit gebeurt mij ook nog regelmatig, als ik weer eens door de Graspop site scroll! Helemaal mee eens ook, kom maar op met die poster! We are ready
Ja, same hier.
Dagelijks staat de Graspop Setlist aan op spotify en opeens komt er weer zo'n pareltje voorbij...
Ik verheug me iig op steeds meer bands zoals ik nu opeens vaker "Clutch" luister en ze zeker even wil checken
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
Zat net terug te kijken ook en FFDP was toevallig onderdeel van mijn 1e metal concert :ROFLMAO: Ik ging voor het hoofdprogramma, Avenged Sevenfold, en kreeg daar FFDP en Avatar bij. Toch wel een aardig goede introductie .
Mooi voorbeeld wel dit geklets over 2 bands die dit jaar niet op GMM zullen staan (FFDP geloof ik echt niet in als laatste headliner), in het kader van de discussie over het splitsen van dit topic.. 😅

Maar hé, we moeten toch die 1000 halen, niet? 🤷‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en Joslittel

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Mooi voorbeeld wel dit geklets over 2 bands die dit jaar niet op GMM zullen staan (FFDP geloof ik echt niet in als laatste headliner), in het kader van de discussie over het splitsen van dit topic.. 😅

Maar hé, we moeten toch die 1000 halen, niet? 🤷‍♂️
Maar wie gaan die spot dan wel vullen 👀

A7X lijkt me afgeschreven, als het BMTH was zou het wel eerder bekend gemaakt zijn. Heeft er alles van weg dat het band wordt die er vorig jaar al stond. Wat weer zou betekenen dat er iets is weggevallen (A7X/ Ozzy).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
Maar wie gaan die spot dan wel vullen 👀

A7X lijkt me afgeschreven, als het BMTH was zou het wel eerder bekend gemaakt zijn. Heeft er alles van weg dat het band wordt die er vorig jaar al stond. Wat weer zou betekenen dat er iets is weggevallen (A7X/ Ozzy).
Ik weet het ook niet, maar FFDP past nou ook niet bepaald in dat slot naar mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
199
434
Niet als 'support act' maar als 'special guest'. Ergens tussen co-headliner and support act dus. Vorig jaar in Ahoy. Dat Dave Mustaine zich hiertoe heeft verlaagd is een gotspe. Een band als Megadeth hoort niet als support of special guest van welke band dan ook.
Naja ligt er wel aan vind ik. Megadeth draait al een tijdje mee en is wellicht wat populariteit verloren. Ik ken Megadeth verder niet supergoed, maar het is niet gek dat een band die ooit heel groot en populair was, later meetourt met andere bands als support/special act of hoe je het ook wilt noemen.
Ligt ook aan het land/continent waar een band optreedt. In Europa had BmtH een headlinetour in zalen van 10k-17k, in Amerika zijn ze voorprogramma van Fallout Boy.
In Amerika staan voor een aantal festivals Limp Bizkit en Turnstile geprogrammeerd als headliner naast bands als Tool, Foo Fighters en Avenged Sevenfold (zie bijv. Louder Than Life). Op Lowlands staat Turnstile dit jaar, en waarschijnlijk gewoon in een mediumtent om 15.30 uur. Limp Bizkit stond de afgelopen jaren op een Graspop of Pinkpop ook gewoon 17.30 ofzo met nog 3-4 bands achter zich aan.

En Limp Bizkit is maar een voorbeeld. Sommigen vinden hier Limp Bizkit vergane glorie en snappen dat ze in Europa niet zo hoog staan. Maakt niet uit, maar ik zie ze dus best over 2 jaar als support act meegaan voor een andere band die de Ziggo uitverkoopt, juist omdat ze niet meer zo groot zijn als voorheen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
En zo zitten we intussen alweer op pagina 800! 😎🤘

will ferrell television GIF
 

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Mooi voorbeeld wel dit geklets over 2 bands die dit jaar niet op GMM zullen staan (FFDP geloof ik echt niet in als laatste headliner), in het kader van de discussie over het splitsen van dit topic.. 😅

Maar hé, we moeten toch die 1000 halen, niet? 🤷‍♂️
Hahah jaa, die was zeker off-topic in dat opzicht (heb zelf bewust geen mening gegeven over het splitten of niet, dat laat ik aan anderen over). Gelukkig noemde ik Avatar die er wel staat ;)

Maaaar FFDP is toch nog niet helemaal afgeschreven? Niet de meest voor de hand liggende optie I agree, maar wie is dat nog wel?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
Hahah jaa, die was zeker off-topic in dat opzicht (heb zelf bewust geen mening gegeven over het splitten of niet, dat laat ik aan anderen over). Gelukkig noemde ik Avatar die er wel staat ;)

Maaaar FFDP is toch nog niet helemaal afgeschreven? Niet de meest voor de hand liggende optie I agree, maar wie is dat nog wel?
Mja, A7X is ook nog niet helemaal afgeschreven.. 😂😜
Maar voor mij is FFDP er eentje uit dezelfde categorie als Sum 41 of Godsmack.
Ik zie het gewoon niet gebeuren.

Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis natuurlijk.. 🤷‍♂️

Oh, en was maar een constatering, geen oordeel over off-topic gaan, want voor nu mag dat nog! :p
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Mja, A7X is ook nog niet helemaal afgeschreven.. 😂😜
Maar voor mij is FFDP er eentje uit dezelfde categorie als Sum 41 of Godsmack.
Ik zie het gewoon niet gebeuren.

Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis natuurlijk.. 🤷‍♂️

Oh, en was maar een constatering, geen oordeel over off-topic gaan, want voor nu mag dat nog! :p
Dat is wel erg overdreven toch? FFDP stond afgelopen jaar gewoon tussen de headliners op de poster. hun tijdslot was ook het beste dat je kunt krijgen na de 2 headliners. FFDP had ook nova rock geheadlined bijvoorbeeld vorig jaar. Sum 41 of Godsmack komt daar totaal niet bij in de buurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
Dat is wel erg overdreven toch? FFDP stond afgelopen jaar gewoon tussen de headliners op de poster. hun tijdslot was ook het beste dat je kunt krijgen na de 2 headliners. FFDP had ook nova rock geheadlined bijvoorbeeld vorig jaar. Sum 41 of Godsmack komt daar totaal niet bij in de buurt.
Als je FFDP op Nova Rock aanhaalt, kun je ook bv. Sum 41 op Hellfest aanhalen.
En FFDP stond er dit jaar niet als headliner, hè (ook al stonden ze op het op een lijn daarmee)?
Ze stonden er als 3e van de dag, evenals Deftones (nog zo'n headliner op andere festivals), Whitesnake en Dropkick Murphys.

Toegegeven, het is nogal een overdreven vergelijking, maar FFDP komt in mijn ogen nog echt te kort om GMM te headlinen (laat staan als grootste naam van de dag).
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Dat is wel erg overdreven toch? FFDP stond afgelopen jaar gewoon tussen de headliners op de poster. hun tijdslot was ook het beste dat je kunt krijgen na de 2 headliners. FFDP had ook nova rock geheadlined bijvoorbeeld vorig jaar. Sum 41 of Godsmack komt daar totaal niet bij in de buurt.
Op hellfest is Sum 41 dit jaar headliner op het tweede MainStage. Net als parkway drive de dag ervoor, die in Dessel mogen headlinen. Zie het ook niet snel gebeuren, hoop t wel. FFDP zou een afgang zijn.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.244
Als je FFDP op Nova Rock aanhaalt, kun je ook bv. Sum 41 op Hellfest aanhalen.
En FFDP stond er dit jaar niet als headliner, hè (ook al stonden ze op het op een lijn daarmee)?
Ze stonden er als 3e van de dag, evenals Deftones (nog zo'n headliner op andere festivals), Whitesnake en Dropkick Murphys.
Maar op de poster stonden ze mee als headliner, hoe je het ook draait of keert. Die band is de grootste van alle huidige namen op die vrijdag, of je het nu goed vindt of niet. Een afgang is het zeker niet, aangezien ze gewoon een publiekstrekker zijn.
 

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Maar voor mij is FFDP er eentje uit dezelfde categorie als Sum 41 of Godsmack.
Ik snap die gedachte ergens wel ja, maar toch voelen ze groter voor mij (misschien idd door de Nova headline show vorig jaar zoals @Loek123 aankaart). Ik zat vooral even snel naar maandelijkse Spotify luisteraars te kijken en dan is Sum41 zelfs de meest populaire van de 3 met 8,2mil, FFDP 6,8m en Godsmack 4,9m. Allen hebben ze veel meer luisteraars dan een Parkway met 2m, waarvan hier (bijna) niemand aan de headliner status lijkt te twijfelen. Nou zegt dat natuurlijk ook weer niet alles, maar ik vond het toch interessant. Er was toch ook een tijdje terug zo'n mooie grafiek van Spotify luisteraars gedeeld?
Oh, en was maar een constatering, geen oordeel over off-topic gaan, want voor nu mag dat nog! :p
Jaa iknow no worries :) Eerst op naar de 1000 haha
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken