Down The Rabbit Hole 2023

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Als je ziet hoe Wilco de Teddy leeg speelde, dan denk ik dat ook de organisatie volgende keer wel twee keer zal nadenken. Of ze moeten het schip omgooien?
Sigur Ros heeft de AFAS-show in november nog altijd niet uitverkocht. Ik denk dat de tijden dat die een groot festival headlinen even gedaan zijn.

Ook Arcade Fire is niet uitverkocht, maar daar zijn alleen nog zitplaatsen voor beschikbaar. Die zie ik volgend jaar nog wel een groot festival doen; ik zet mijn geld ook op DTRH al kan Lowlands natuurlijk ook prima. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat Mojo ze nog een keer gaat mislopen, dus BKS zal het niet worden.
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
532
170
Ik vermoed dat een BKS voor een Björk zal willen gaan, gezien de geruchten voor Primavera Sound. Gezien de headliners van dit jaar zie ik die twee grote headliners wel komen (hebben ze eerder gedaante Cave en QOTSA) hè én het DTRH is sindsdien alleen maar gegroeid so. Elektronische headliner kan wel, maar wie dan? Zie enkel Flume dan en vind dat, net zoals Disclosure, niet echt een headliner tbh.
Elektronische headliner: Chemical Brothers of Justice.
 

DanielNedelko

Campingartiest
4 jul 2022
96
184
Even iets anders maar ik had het er net weer met mijn vriendin over dat het leek alsof er deze editie veel meer drugs, en dan met name harddrugs, werd gebruikt ten opzichte van vorige edities. Viel jullie dit ook op? Meerdere keren gehad dat iemand naast me bij een optreden een lijntje stond te snuiven o.i.d.. Daarbij vond ik de security ook vele malen minder dan vorige jaren. Waar in het verleden bijvoorbeeld altijd mijn tassen werden gecheckt hebben ze dat nu geen enkele keer gedaan bij binnenkomst op het festivalterrein
Drugs zijn me niet heel erg opgevallen. Zeker niet in vergelijking met Lowlands.

De lakse beveiliging viel zeker op. Op vrijdag hadden ze er nog een klein beetje zin in, de rest van het weekend hebben we grapjes gemaakt over wat we nu allemaal het terrein weer op hadden kunnen smokkelen. Al denk ik dat die tassencontrole sowieso meer gericht is op bijlen en uzi’s dan pillen en poeders.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Drie weekendfestivals geweest, drie keer niet gecontroleerd bij aankomst. Maar zelfs als ik dat wel was, hoe groot is de kans dat je zo'n klein zakje pillen of poeder gaat vinden in de hoeveelheid bagage die mensen meenemen naar de camping?
 

DanielNedelko

Campingartiest
4 jul 2022
96
184
Ik had het over de ingang van het festivalterrein zelf. Daar keken ze (vrijdag in ieder geval) nog wel eens semi-geïnteresseerd in tassen. Bij de campingingang ben ik inderdaad ook überhaupt niet gecontroleerd.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Drugs zijn me niet heel erg opgevallen. Zeker niet in vergelijking met Lowlands.

De lakse beveiliging viel zeker op. Op vrijdag hadden ze er nog een klein beetje zin in, de rest van het weekend hebben we grapjes gemaakt over wat we nu allemaal het terrein weer op hadden kunnen smokkelen. Al denk ik dat die tassencontrole sowieso meer gericht is op bijlen en uzi’s dan pillen en poeders.
Niet dat security hoefde, maar op de camping en op het terrein was het soms echt wel zoeken naar crewleden. Als je ziet hoe zo'n rave ontstaat, allemaal fijn, maar als één gek het in z'n hoofd haalt om de pret te bederven.. dan sta je daar ook.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Ik had het over de ingang van het festivalterrein zelf. Daar keken ze (vrijdag in ieder geval) nog wel eens semi-geïnteresseerd in tassen. Bij de campingingang ben ik inderdaad ook überhaupt niet gecontroleerd.
Ik heb alleen als er kans op regen is een tasje met regenjas bij me, en zonder tas was er inderdaad geen controle bij de ingang van het festivalterrein. Alleen toen ik op de zondag van Wildeburg terugkwam van de parkeerplaats moest ik mijn zakken leeghalen.
 

NvL

Playlistbediener
16 dec 2014
43
0
Drugs zijn me niet heel erg opgevallen. Zeker niet in vergelijking met Lowlands.

De lakse beveiliging viel zeker op. Op vrijdag hadden ze er nog een klein beetje zin in, de rest van het weekend hebben we grapjes gemaakt over wat we nu allemaal het terrein weer op hadden kunnen smokkelen. Al denk ik dat die tassencontrole sowieso meer gericht is op bijlen en uzi’s dan pillen en poeders.
Ik vond het wel erg herkenbaar. Ik heb weinig meegemaakt dat er naast me even een lijn coke naar binnen werd geharkt. Denk inderdaad dat het moeilijk buiten te houden is... maar van beveiliging was inderdaad geen sprake.
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
532
170
Hebben jullie er last van dan, wanneer iemand naast je drugs gebruikt? Kan mij weinig interesseren to be honest. Vaak kun je die beter hebben dan bezopen idioten.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Sigur Ros heeft de AFAS-show in november nog altijd niet uitverkocht. Ik denk dat de tijden dat die een groot festival headlinen even gedaan zijn.

Ook Arcade Fire is niet uitverkocht, maar daar zijn alleen nog zitplaatsen voor beschikbaar. Die zie ik volgend jaar nog wel een groot festival doen; ik zet mijn geld ook op DTRH al kan Lowlands natuurlijk ook prima. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat Mojo ze nog een keer gaat mislopen, dus BKS zal het niet worden.
Oh ik verwacht Sigur Ros ook zeker niet als headliner hoor. Sub of afsluiter Teddy.
 

snoeperd

Randprogramma
6 jun 2019
109
105
Als je ziet hoe Wilco de Teddy leeg speelde, dan denk ik dat ook de organisatie volgende keer wel twee keer zal nadenken. Of ze moeten het schip omgooien?
Dit hoort wat mij betreft niet te kunnen, Wilco is een uitstekende live-band met een ijzersterke reputatie dus als men wegloopt ligt dat toch een beetje aan het publiek. Volgend jaar wellicht iets minder kaarten verkopen en iets minder namen als Bicep/Moderat/Disclosure boeken zou het festival goed doen. BKS is net wat meer een muziekliefhebbersfestival en dat hoeft DTRH niet te zijn, maar ik vond dat de balans dit jaar enigszins scheef was.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.191
Dit hoort wat mij betreft niet te kunnen, Wilco is een uitstekende live-band met een ijzersterke reputatie dus als men wegloopt ligt dat toch een beetje aan het publiek.
Dat kan wel zo zijn, maar zo denk je als organisatie logischerwijs natuurlijk niet. Dat is een beetje alsof The Strokes nu nog naar Rock Werchter komen en er geen kaart verkocht wordt en dan maar de schuld aan het publiek gaat geven dat ze maar een kaartje hadden moet kopen/het maar leuk hadden moeten vinden. Omgekeerde wereld.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Dat kan wel zo zijn, maar zo denk je als organisatie logischerwijs natuurlijk niet. Dat is een beetje alsof The Strokes nu nog naar Rock Werchter komen en er geen kaart verkocht wordt en dan maar de schuld aan het publiek gaat geven dat ze maar een kaartje hadden moet kopen/het maar leuk hadden moeten vinden. Omgekeerde wereld.
Exact. Het kan best prima zijn dat Wilco een goeie live band is, maar als het publiek het na twintig minuten het wel gezien heeft, dan moet je ook maar je conclusies maken. Ofwel trek je dan het verkeerde publiek aan, ofwel past een band als Wilco toch niet helemaal meer op een festival als DTRH. Het tweede vind ik overigens een jammerlijke evolutie - misschien een gevolg van de rest van de programmatie (en dus ook hun fans) die in die kaart speelde à la Gorillaz, Disclosure, Bicep, Moderat, Goldband, S10, Jungle By Night..

Anderzijds is DTRH altijd wel een festival geweest waar alternatieve dance een prominente plek heeft gekregen. Nicolas Jaar (lol, zou een Wilco'tje doen anno 2022), Moderat, Massive Attack (rip), Underworld.. Er is ieder jaar wel een dance-act headliner geweest daar, met uitzondering van 2018 met die twee giga headliners Cave en QOTSA op de tabellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Dat kan wel zo zijn, maar zo denk je als organisatie logischerwijs natuurlijk niet. Dat is een beetje alsof The Strokes nu nog naar Rock Werchter komen en er geen kaart verkocht wordt en dan maar de schuld aan het publiek gaat geven dat ze maar een kaartje hadden moet kopen/het maar leuk hadden moeten vinden. Omgekeerde wereld.
Mee eens.

Maar op het grote geheel gezien: hoe rampzalig is het voor een festival als er een keer een band in een tent staat waar het niet zo druk is? Een naam als Wilco op het affiche van DTRH is toch mooi? Geeft variatie in de programmering, er zijn veel mensen die bij deze naam denken: oh tof!

Snap wel dat ze kosten/baten afweging moeten maken, Wilco zal te duur zijn om in de Fuzzy te zetten. Maar het feit dat ze op het affiche staan draagt ook wel iets bij aan de aanblik en uitstraling van het festival. En inderdaad: als er 10 optredens op een festival staan waar de tent leegloopt, dan moet je jezelf wel kritische vragen gaan stellen. Maar bij eentje kun je je afvragen: wat is het probleem? Ik denk dat we het in dit geval iets te groot maken.

The War on Drugs als afsluiter vind ik dan gevaarlijker. Daar was het ook erg rustig; bij de laatste grote act van het festival is dat ronduit jammer.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Sowieso vind ik het altijd opvallend hoe rustig het doorgaans is bij de afsluiter op zondag (Nick Cave uitgezonderd uiteraard). Bij Janelle Monae was dat ook al.

Het zal de komende jaren lastig genoeg worden om acts te boeken die groot genoeg zijn om dat veld te vullen. Ook bij acts als Arcade Fire vraag ik me dat sterk af. Massive Attack? Idem.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Voor een festival met inmiddels zo'n 45000 bezoekers zul je de headliners erbij moeten gaan zoeken. Op minder bezochte dagen staan er op Pinkpop soms maar 10.000 meer op een dag. Het verschil is dus niet meer zo gigantisch groot. Je zult dus een andere vijver moeten gaan zoeken om te vissen..
 
12 nov 2016
650
389
Verschil met Pinkpop is echter dat de headliners minder belangrijk zijn, want DTRH profileert zichzelf meer als een totaalbelevenis.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Verschil met Pinkpop is echter dat de headliners minder belangrijk zijn, want DTRH profileert zichzelf meer als een totaalbelevenis.

Ja maar dat is niet echt een antwoord op het feit dat veel mensen al voor de zondagheadliner het aftrappen. Denk dat je dat alleen echt kan oplossen door de grootste headliner op zondag te plaatsen. En je zoals op BKS met Radiohead of Nick Cave je weekend afsluit met een hoogtepunt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken