Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

De updates komen nu opeens snel. Zelf met name blij dat Korn, Sepultura en Deftones weer terug lijken te komen, evenals Megadeth. Bleed From Within mag ook zeker nog een plekje krijgen op het affiche.

Bevestigd
Iron Maiden (donderdag)
Judas Priest (zaterdag)
Aerosmith (zondag)

(zeer) waarschijnlijk
Korn (herbevestigd voor Download 2022)
Deftones (herbevestigd voor Download 2022)
Megadeth (herbevestigd voor Download 2022)
The Offspring (herbevestigd voor Novarock 2022)
Paradise Lost (week voor GMM zelfbevestiging voor Into the Grave)
Powerwolf (herbevestigd als support IM & Download 22)
Steel Panther (herbevestigd voor Novarock 2022 en Download 2022)
Devin Townsend (herbevestigd voor Novarock 2022)
Airbourne (herbevestigd als support IM en Novarock 2022 en Download 2022)
Jinjer (herbevestigd voor Novarock 2022)
Sepultura (herbevestigd voor Download 2022)
Skillet (herbevestigd voor Novarock 2022)
The Pretty Reckless (herbevestigd voor Novarock 2022 & Download 2022)
While She Sleeps (herbevestigd voor Novarock 2022)
Blues Pills (herbevestigd voor Download 2022)
Black Veil Brides (herbevestigd voor Novarock 2022)
The Dead Daisies (herbevestigd als support JP)
Of Mice & men (herbevestigd voor Novarock 2022 en Download 2022)
Dying Fetus (herbevestigd voor Download 2022)
Wayward Sons (herbevestigd voor Download 2022)
Fire from the gods (herbevestigd voor Novarock 2022)
Boston Manor (herbevestigd voor Novarock 2022 en Download 2022)
Wednesday 13 (herbevestigd voor Download 2022)
Twin Temple (herbevestigd voor Download 2022)
Cemetery Sun(herbevestigd voor Download 2022)
British Lion (herbevestigd voor Download 2022)
Spiritbox (herbevestigd voor Download 2022)
Tempt (herbevestigd voor Download 2022)
Joyous Wolf (herbevestigd voor Download 2022)

Afgevallen
-
Update gebaseerd op jouw lijstje, plus Battle Beast (waren voor 2020 en 2021 ook al aangekondigd voor de vrijdag), min Anathema en SHVPES (beiden gestopt):

GMM 2022 Poster.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou vandaag eigenlijk wel een mooie dag vinden voor een eerste worp namen (nu door de aankondigingen van Nova Rock en Download de 'cat' toch al een beetje 'out of the bag' is), hoewel ik het niet echt verwacht..
Alleen de inkoppertjes (zoals wij die hier al opgesomd hebben) zou al mooi zijn, maar heel misschien nog wel een of enkele onverwachte en/of nieuwe namen erbij...?

Jullie zijn Rival Sons vergeten in de lijst en de poster. Touren natuurlijk gewoon met Aerosmith mee. Ben wel blij dat Jos mijn taak van vorig jaar overneemt, haha.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Staat op beide festivals niet, maar zijn zeker nog kanshebber, hoor, en verwacht ook wel dat ze er weer staan. Er is momenteel alleen geen enkele aanleiding voor.
Was voor mij een mooie combi met 3 vrij grote bands die ik nooit gezien heb (Aerosmith, Deep Purple, Deftones) en Sepultura stond ook nog op mijn lijstje. Hoop dat ze die 4 kunnen aanhouden.

de gojira release vind ik wel best goed. de helft was al gereleased als single maar toch, heb hem nu toch al een keer of 3 gedraaid vandaag

Graspop is gewoon een heel fijn festival vind ik. Als Nederlander blijf ik niet begrijpen dat zoiets wel in België kan maar niet in Nederland (RIP Fortarock).
Komt bij dat ik het in België vele malen relaxter vind als Nederlander. Het is er allemaal veel losser en toch goed georganiseerd.
En niet zoals in Nederland te strak en te steriel Met teveel regeltjes.
Neem FortaRock in het park Brakkestijn was het prima. De verhuizing naar een groter terrein en dus meer bezoekers gaan we in Nederland meteen last krijgen van regelzucht en onnodige overheidsbepalingen.
De laatste keer dat ik naar FortaRock ben geweest in 2016 weet ik nog goed dat met de laatste noten van Volbeat de beveiligers aan beide kanten van het podium al klaar stonden om binnen 15 min het festivalterrein leeg te vegen.
Besloten om toen nooit meer naar FortaRock te gaan en lekker alleen Graspop te gaan. Lekker relaxt genieten van de muziek, bier en gastvrijheid!!
Hulde voor de organisatoren en vrijwilligers daar. ??

Komt bij dat ik het in België vele malen relaxter vind als Nederlander. Het is er allemaal veel losser en toch goed georganiseerd.
En niet zoals in Nederland te strak en te steriel Met teveel regeltjes.
Neem FortaRock in het park Brakkestijn was het prima. De verhuizing naar een groter terrein en dus meer bezoekers gaan we in Nederland meteen last krijgen van regelzucht en onnodige overheidsbepalingen.
De laatste keer dat ik naar FortaRock ben geweest in 2016 weet ik nog goed dat met de laatste noten van Volbeat de beveiligers aan beide kanten van het podium al klaar stonden om binnen 15 min het festivalterrein leeg te vegen.
Besloten om toen nooit meer naar FortaRock te gaan en lekker alleen Graspop te gaan. Lekker relaxt genieten van de muziek, bier en gastvrijheid!!
Hulde voor de organisatoren en vrijwilligers daar. ??
Niet eens... kwa organisatie vind ik Nederlandse festivals vele malen beter dan Belgische, sfeer vind ik in België wel beter maar dat staat los van elkaar. Ik vond Fortarock best een geinig festival. Maar ze hadden een locatie moeten gaan zoeken waar ze meer dagen konden organiseren met een bijbehorende camping. Als je het mij vraagt heeft Mojo Fortarock nooit een eerlijke kans gegeven. Ze hebben het plots opgeblazen door er een keer Rammstein neer te zetten, maar dat konden ze daarna ook nooit meer overtreffen. Want dat ze binnen 15 minuten het terrein al moeten leegvegen heeft ook te maken met de locatie en principe niet met het festival zelf.

Fortarock had het probleem dat het van beide net niet was. De oude Fortarock (pre Mojo) was leuk, klein en gezellig en had prima bestaansrecht. Mojo's Fortarock was het weer net niet omdat het vaak in de breedte ontbrak. En gezien Graspop vlak bij de grens ligt, het niet rendabel is voor een metalhead om naar Forta te gaan terwijl je veel meer kan zien op Graspop.

Heb altijd het het idee gehad dat het voor Mojo ook maar een noodopvang was om de Slipknots en Iron Maiden's van deze wereld kwijt te kunnen als Pinkpop even vol bezet was.

Niet eens... kwa organisatie vind ik Nederlandse festivals vele malen beter dan Belgische, sfeer vind ik in België wel beter maar dat staat los van elkaar. Ik vond Fortarock best een geinig festival. Maar ze hadden een locatie moeten gaan zoeken waar ze meer dagen konden organiseren met een bijbehorende camping. Als je het mij vraagt heeft Mojo Fortarock nooit een eerlijke kans gegeven. Ze hebben het plots opgeblazen door er een keer Rammstein neer te zetten, maar dat konden ze daarna ook nooit meer overtreffen. Want dat ze binnen 15 minuten het terrein al moeten leegvegen heeft ook te maken met de locatie en principe niet met het festival zelf.

Fortarock had het probleem dat het van beide net niet was. De oude Fortarock (pre Mojo) was leuk, klein en gezellig en had prima bestaansrecht. Mojo's Fortarock was het weer net niet omdat het vaak in de breedte ontbrak. En gezien Graspop vlak bij de grens ligt, het niet rendabel is voor een metalhead om naar Forta te gaan terwijl je veel meer kan zien op Graspop.

Heb altijd het het idee gehad dat het voor Mojo ook maar een noodopvang was om de Slipknots en Iron Maiden's van deze wereld kwijt te kunnen als Pinkpop even vol bezet was.
Hier heb je zeker een punt qua MOJO etc.
Maar sfeer en organisatie zijn voor mij niet los te zien van elkaar.
Het binnen 15min leegvegen zou te maken kunnen hebben met het feit dat er geen camping bij betrokken is.
Maar in Nederland ook met allerlei APV binnen gemeenten.
Nou ja maakt ook niet uit, Graspop is een heerlijk festival waar ik jaarlijks met veel plezier naar uit kijk!!

Hier heb je zeker een punt qua MOJO etc.
Maar sfeer en organisatie zijn voor mij niet los te zien van elkaar.
Het binnen 15min leegvegen zou te maken kunnen hebben met het feit dat er geen camping bij betrokken is.
Maar in Nederland ook met allerlei APV binnen gemeenten.
Nou ja maakt ook niet uit, Graspop is een heerlijk festival waar ik jaarlijks met veel plezier naar uit kijk!!
Ik denk dat je per festival moet bekijken. Graspop doet het goed hoor... maar we moeten ook niet overdrijven dat het organisatorisch en kwa sfeer nou je van het is hoor. Ik denk dat Graspop NL ook gewoon zeer goed mogelijk is, maar dan moet er vanuit de organisatie liefde in het evenement zitten. En niet enkel en alleen in het metal segment moeten gaan zitten. Dat doet Graspop ook beter de laatste jaren. En dat ontbrak toch een beetje bij Fortarock had ik het idee (maar dat is ook makkelijk praten vanaf de zijlijn natuurlijk, toegegeven).

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ik denk dat je per festival moet bekijken. Graspop doet het goed hoor... maar we moeten ook niet overdrijven dat het organisatorisch en kwa sfeer nou je van het is hoor. Ik denk dat Graspop NL ook gewoon zeer goed mogelijk is, maar dan moet er vanuit de organisatie liefde in het evenement zitten. En niet enkel en alleen in het metal segment moeten gaan zitten. Dat doet Graspop ook beter de laatste jaren. En dat ontbrak toch een beetje bij Fortarock had ik het idee (maar dat is ook makkelijk praten vanaf de zijlijn natuurlijk, toegegeven).
Volgens mij staat en valt het voor een groot deel al met de locatie, en de daarbij behorende mogelijkheden en beperkingen.
In Nederland is het volgens mij gewoon een stuk moeilijker om een plek te vinden waar je zoveel vrijheid hebt als op een festival als GMM. Zo is het op bv. Pinkpop ondenkbaar dat je iedere festivaldag tot 0:30 -1:30 op de main stage kunt doorgaan.
En ja, ik denk ook dat in Nederland een andere cultuur heerst qua regeltjesdrift en bureaucratie, en dat ook omwonenden van een festival hier een stuk intoleranter zijn.
In Duitsland is het wat dat betreft nog veel soepeler, maar daar vinden veel festivals dan ook praktisch 'in the middle of nowhere' plaats, wat in Nederland zo goed als onmogelijk is.

• Leuk
Waarderingen: vellahuus
In ieder geval geen Karma To Burn volgend jaar op Graspop. Frontman en grondlegger William Mecum is vandaag overleden. RIP RIFF master!
He wat een klote nieuws! Erg fijne band en toch wat ondergewaardeerd. Ooit op Baroeg Open Air enorm van genoten

knocked loose was normaalgezien geprogrammeerd op Ieperfest , zo'n 2 weken na graspop als headliner. Jinjer stond daar ook en kwamen ook naar graspop dus van exclusiviteit geen sprake, en ze gaan waarschijnlijk ook in de buurt zijn.

Copenhell is ook verplaatst nu naar 2022. Met de touraankondiging van Iron Maiden op 13 april waren ze al aangekondigd voor Copenhell 2022 op 18 juni (wat dus de festival afsluiter gaat worden).
Copenhell heeft overlap met Graspop, verplaatst naar 15 tm 18 juni 2022

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Copenhell is ook verplaatst nu naar 2022. Met de touraankondiging van Iron Maiden op 13 april waren ze al aangekondigd voor Copenhell 2022 op 18 juni (wat dus de festival afsluiter gaat worden).
Copenhell heeft overlap met Graspop, verplaatst naar 15 tm 18 juni 2022
Nog geen verdere namen bekend gemaakt daar?

Users who are viewing this thread