Wie is jouw favoriete festivalvrouw?

Debster

Nieuw lid
29 sep 2014
2
0
Vorige maand stonden de media vol van discussies rondom het vrouwelijk aandeel in de festival line-up van Reading Leeds. Nog geen tien procent van de line-up bestaat uit (deels) vrouwelijke acts. In Nederland is de verdeling wat minder uit balans, voor Pinkpop bijvoorbeeld is het percentage rond de twintig procent. Met welke artieste zoek jij de balans? Welke (deels) vrouwelijk act zie jij graag op de festivalweide in de zomer?

Laat ons weten wat jouw festival anthem is en wie weet vind je hem binnenkort terug in onze eerste ‘Spotify special playlist': Girl Power.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
646
Enkele all-girl bands die niet mogen ontbreken volgens mij: Savages, Warpaint, Sleater Kinney

Uiteraard ook enkele legendarische rockvrouwen: PJ Harvey, Patti Smith, Kim Deal (Pixies/The Breeders)

En mijn favoriete rockchick: Kim Gordon van Sonic Youth. Het nummer Kool Thing moet er gewoonweg is, is quasi een feministisch anthem.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Beetje jammer dat hier een onderscheid in gemaakt moet worden, voelt seksistisch. Er zijn meer dan genoeg vrouwelijke artiesten die relevant zijn van wege hun muzikale kwaliteiten, daar heeft het vrouw zijn niets mee te maken. Als je zo'n lijst wilt maken moet je dat ook voor mannen doen, anders doe je veel vrouwen te niet omdat je een onderscheid maakt op basis van sekse en niet op basis van muziek. Warpaint en beach house dragen bijvoorbeeld (bewust of onbewust) behoorlijk verhullende kleding. Bij mij kwam dat over dat ze juist willen dat er naar de muziek wordt gekeken en niet naar het vrouw zijn.
Nouja misschien overdrijf ik, maar in mijn ogen benadruk je hierdoor zo'n verschil alleen maar ipv 'Girl Power' te promoten.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.058
6.098
Zal eens goed nadenken. Eerste die mij binnen schieten die ik zelf wel wil zien, bijvoorbeeld:
Melissa Etheridge, Yo-Landi (Die Antwoord), Texas en Kim Wilde zijn op tour. Maar Alanis Morissette zou ook leuk zijn.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Grouper, Inga Copeland, LoneLady, Xiu Xiu, Deerhoof, Melt Banana, The Knife, Waxahatchee, Sharon van Etten, Cocteau Twins, Mary Yalex, Pinkshinyultrablast, Slowdive. Niet zozeer allemaal girlbands, maar meer de beste vrouwelijke musici en acts met goeie frontzangeressen die in me opkomen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
562
Enkele all-girl bands die niet mogen ontbreken volgens mij: Savages, Warpaint, Sleater Kinney

Uiteraard ook enkele legendarische rockvrouwen: PJ Harvey, Patti Smith, Kim Deal (Pixies/The Breeders)

En mijn favoriete rockchick: Kim Gordon van Sonic Youth. Het nummer Kool Thing moet er gewoonweg is, is quasi een feministisch anthem.

100% akkoord :)



Grouper, Inga Copeland, LoneLady, Xiu Xiu, Deerhoof, Melt Banana, The Knife, Waxahatchee, Sharon van Etten, Cocteau Twins, Mary Yalex, Pinkshinyultrablast, Slowdive. Niet zozeer allemaal girlbands, maar meer de beste vrouwelijke musici en acts met goeie frontzangeressen die in me opkomen.

Wut, Melt Banana zijn vrouwen? Hahah, nu kijk ik er ineens heel anders tegenaan.

Als persoonlijke toevoeging noem ik Bo Ningen, die is nog niet genoemd.

Maar ik luister weinig vrouwelijke muziek. Vooral omdat het vrouwen zijn

grapje
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Jeroen, je vergeet je all time favourite Björk.

En verder; Courtney Barnett, White Lung, Desperate Journalist, Yeah Yeah Yeahs.
Maar als we het over vrouwlijke festival momenten hebben die mij bijgebleven zijn kom ik niet veel verder dan: Selah Sue, Slowdive, Warpaint, PINS.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
562
Jeroen, je vergeet je all time favourite Björk.

Dat is geen vrouw, dat is een herriemachine.

Maar als we het over vrouwlijke festival momenten hebben

Dat is ook wel een leuke. Dan staat Savages (+Bo Ningen) op 1 met Words to the Blind, echt magisch die stem zo live. HAIM was ook wel leuk live.

Ik merk nu trouwens dat Taylor Swift nog helemaal niet genoemd is. Die staat natuurlijk met stip op 1.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nouja blijkbaar was ik dan wat overdreven. Portishead moet dan nog wel vernoemd worden. En Blood red shoes, poliça, Daughter, Grimes, Lower Dens, Wolf Alice, Franke Rose, Girld Band (oh nee toch niet) en uiteraard als typische festival act Nicki Minaj ;)
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.510
785
Voor dat het minder serieus wordt mis ik ook nog London Grammar en Alabama Shakes, die front-vrouwen hebben.
ééntje die ik wel nog heel graag een keer wil zien is blues virtuoos Joanne Shaw Taylor. Heerlijke rauwe stem en fantastisch gitaarspel!


Ik merk nu trouwens dat Taylor Swift nog helemaal niet genoemd is. Die staat natuurlijk met stip op 1.

Dit kan niet missen inderdaad :D Maar ff serieus, van al die vrouwelijke pop artiesten is Taylor Swift wel de leukste :oops:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=nfWlot6h_JM[/video]
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
562
Van al die vrouwelijke pop artiesten is Taylor Swift wel de leukste
icon_redface.gif

<div class="fluid-width-video-wrapper" style="padding-top: 63.5555555555556%;"><iframe src="https://www.youtube.com/embed/nfWlot6h_JM" style="margin:1.0em auto;" frameborder="0" allowfullscreen="" id="fitvid248205"></iframe></div>

Deze videoclip is echt veel leuker! Mijn persoonlijke favoriet.

http://www.youtube.com/watch?v=WA4iX5D9Z64



<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>

Ook nog geen Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj genoemd…
icon_razz.gif

Maar Taylor Swift vind ik serieus leuk haha.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Is Florence & The Machine nog steeds niet genoemd?

Verder ga ik ook sowieso voor nieuwe band Hinds/Deers (Zelfde band).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken