Welke grote acts zag jij in kleine venues?

Franzzz

Gouden Tip
9 mrt 2017
368
119
Muse
Venue: Große Freiheit 36, Hamburg
Jaar: oktober 2003

Ik woonde destijds in Noord-Duitsland. In Nederland brak Muse redelijk door na Origin of Symmetry. In Duitsland bleef dit nog wat achter. Daarom speelde ze hun "Absolution tour" in relatief kleine zaaltjes in Duitsland. De Große Freiheit kun je vergelijken met Paradiso/Melkweg. Fantastisch optreden, band in topvorm! Mijn allereerste keer crowdsurfen, allereerste keer een giga piep in m'n oren die ik een week later nog had. Ik bewaar nog altijd heel veel fijne herinneringen aan deze avond.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Ik ga voor Fever 333, misschien niet de grootste naam, maar ik zag ze op Pukkelpop 2018 in een kleine tent op het moment dat willy sommers (?) ook bezig was. Er was denk ik 20 man en Jason Butler kwam tussen ons in staan tijdens Made an America en de gitarist begon zelf een moshpit. Zeer memorabel optreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Verwijderd lid 40157

Randprogramma
12 apr 2021
206
125
Arcade Fire
Venue: de Hallen van Schaarbeek
Jaar: eind 2013

Arcade Fire was in 2013-2014 al een grote band die al festivals mocht headlinen, maar toen Reflektor uitkwam deden ze een mini tourtje onder de naam 'De Reflektors'. Daarvoor werden kleine atypische concertzaaltjes uitgekozen, waaronder de Hallen van Schaarbeek in Brussel. Ik blij dat ik via via een ticket kon bemachtigen!

Maar het beste van alles, was misschien nog de dresscode. Op de affiche stond 'gekleed', waardoor iedereen, maar dan ook iedereen, in galakledij kwam opdagen. Strak in het pak of jurk. Uiteindelijk bleek dat dit niet de bedoeling was, maar dat iedereen 'verkleed' moest zijn, als in: carnaval-achtig (een beetje het thema van Reflektor), maar dat dat verkeerd vertaald was. Win Butler was uiteraard stomverbaasd dat iedereen eruit zag alsof ze op een prom night waren, en eigenlijk voelde die show ook zo aan: als een bandje die in zo'n Amerikaanse romkom op een schoolfeest kwam spelen. Wat een sfeer, niet normaal. Het moment dat Afterlife (toen net uit) werd ingezet, en iedereen dat nummer al luidop meebrulde, ga ik nooit vergeten. Zweten met een stropdas aan. Ook leuk dat de band zelf voor de show ook gewoon lekker in de zaal rondliep.

Daar was ik ook bij. Fantastisch optreden. Na de show stond Win middenin het publiek (enkele tientallen die bleven hangen) om gezellig mee te dansen op muziek die hij zelf als DJ op had gezet. Prachtig moment was dat. Locatie was ook betoverend.
 

jaydee76

Gouden Tip
30 nov 2018
285
227
Artiest: Van Halen
Venue: Luxor, Arnhem
Capaciteit: 700
Wanneer: januari 1995

Het legendarische optreden voor de fanclub. Onwerkelijk natuurlijk. Meerdere nummers van Balance werden die avond voor het eerst voor publiek gespeeld. Niet alleen stond ik een paar meter bij Eddie Van Halen vandaan, het optreden was gratis en het bier ook, allemaal betaald door Warner Music voor fanclubleden. Contributie voor de fanclub was 30 gulden per jaar en daar kreeg je ook nog eens vier tot zes keer per jaar een uitstekend fanclubblad voor.

Artiest: Bruce Springsteen
Venue: Carré, Amsterdam
Capaciteit: 1756
Wanneer: februari 1996
The Ghost of Tom Joad is dan misschien niet zijn beste, live kwamen deze nummers toch zeker over, samen met gestripte versies van nummers van andere platen. Je kon 2,5 uur lang een speld horen vallen, nooit een optreden meegemaakt waaarbij iedereen zo keurig de hele tijd helemaal stil was tijdens de nummers en introducties.

Artiest: Tool
Venue: Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: tussen de 1200 en de 1250 (voor de uitbreiding)
Wanneer: februari 1997
Ze waren misschien nog niet zo groot toen, maar toch verkocht Tool Paradiso in een paar minuten uit. Ontzettend beklemmend optreden; Maynard was alleen gekleed in witte boxershort met bandlogo en was van top tot teen in blauwe bodypaint geverfd (met rode stippen her en der), waardoor het overal in de zaal leek alsof hij je rechtstreeks aankeek. Heel bizar.

Artiest: Eminem (met Dr. Dre die ook nog drie liedjes meedeed)
Venue: Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: tussen de 1200 en de 1250 (voor de uitbreiding)
Wanneer: april 2000
Niet dat ik zo'n grote Eminem-fan ben, maar ik had de mazzel dat ik destijds stage liep bij zijn platenmaatschappij waardoor ik hiernaartoe kon.
Eerste keer dat Dr. Dre op Europese vasteland optrad.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Artiest: Van Halen
Venue: Luxor, Arnhem
Capaciteit: 700
Wanneer: januari 1995

Het legendarische optreden voor de fanclub. Onwerkelijk natuurlijk. Meerdere nummers van Balance werden die avond voor het eerst voor publiek gespeeld. Niet alleen stond ik een paar meter bij Eddie Van Halen vandaan, het optreden was gratis en het bier ook, allemaal betaald door Warner Music voor fanclubleden. Contributie voor de fanclub was 30 gulden per jaar en daar kreeg je ook nog eens vier tot zes keer per jaar een uitstekend fanclubblad voor.

Artiest: Bruce Springsteen
Venue: Carré, Amsterdam
Capaciteit: 1756
Wanneer: februari 1996
The Ghost of Tom Joad is dan misschien niet zijn beste, live kwamen deze nummers toch zeker over, samen met gestripte versies van nummers van andere platen. Je kon 2,5 uur lang een speld horen vallen, nooit een optreden meegemaakt waaarbij iedereen zo keurig de hele tijd helemaal stil was tijdens de nummers en introducties.

Artiest: Tool
Venue: Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: tussen de 1200 en de 1250 (voor de uitbreiding)
Wanneer: februari 1997
Ze waren misschien nog niet zo groot toen, maar toch verkocht Tool Paradiso in een paar minuten uit. Ontzettend beklemmend optreden; Maynard was alleen gekleed in witte boxershort met bandlogo en was van top tot teen in blauwe bodypaint geverfd (met rode stippen her en der), waardoor het overal in de zaal leek alsof hij je rechtstreeks aankeek. Heel bizar.

Artiest: Eminem (met Dr. Dre die ook nog drie liedjes meedeed)
Venue: Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: tussen de 1200 en de 1250 (voor de uitbreiding)
Wanneer: april 2000
Niet dat ik zo'n grote Eminem-fan ben, maar ik had de mazzel dat ik destijds stage liep bij zijn platenmaatschappij waardoor ik hiernaartoe kon.
Eerste keer dat Dr. Dre op Europese vasteland optrad.
Die laatste zo fucking vet. Ik ben dus wel Eminem fan, en zou Dr. Dre ooit ook nog eens live willen zien.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Artiest: Katie Melua
Venue: VRT Studio’s
Capaciteit: +/- 100
Wanneer: 23 mei 2010

Hoe was dat?
Katie Melua speelde toen in venues als Ahoy en Vorst Nationaal, dus heel erg speciaal om zo’n artiest te zien in een studio die ongeveer zo groot is als onze living.
Stond dan nog op de eerste rij. Als ik mijn arm strekte, kon ik haar aanraken.
Concert was zeer intiem uiteraard. Op dat moment verwachtte iedereen dat zij nog een grotere artieste zou worden, maar in de jaren daarna is ze eerder teruggevallen op de wat kleinere venues en ook wat minder succesvol geworden.
Toch een leuke ervaring!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Ooit Bryan Adams gezien in theater het Capitole in Gent. Toch een kleine zaal voor iemand die normaal gezien het Sportpaleis en de Ziggo Dome vult.
Was tijdens zijn akoestische tour ik denk nu een jaar of 8 geleden...
 

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Tellen voorprogramma's die daarna best groot zijn geworden ook hier ?

Indien ja dan ga ik nu enkele mensen jaloers maken denk ik :

9/12/1999 : Muse als voorprogramma van Live in Flanders Expo (Gent), denk dat het de eerste keer was dat ze in BE stonden. Inclusief meet & greet met beide bands (en eerste keer met Herman ;))

12/9/2000 : Sigur Ros als voorprogramma van Radiohead in de gigantische circustent in het Werchter Park

6/6/1993 : RATM als voorprogramma van Living Colour in de Brielpoort in Deinze. Ik kende ze nog niet en weet niet of ze al in BE hadden gespeeld maar wat was dat, bijna 30 jaar geleden en ik herinner het me nog levendig. Living Colour ook wel vet hoor btw
 
  • Geweldig
Waarderingen: jaydee76

Bartjuh1981

Support act
12 feb 2014
1.190
765
Leuk topic idd!

2008
Amy MacDonald
Gebäude 9, Keulen (DE)
Capaciteit: 500

2009
Mumford & Sons
Gebäude 9, Keulen (DE)
Capaciteit: 500

2010
Mumford & Sons
E-Werk, Keulen (DE)
Capaciteit: 2000

2013
The Killers
Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: 1500

2015
Balthazar
Muziekgieterij, Maastricht (oude zaal)
Capaciteit: 500

2017
The War On Drugs
E-Werk, Keulen (DE)
Capaciteit: 2000
 
Laatst bewerkt:

reaper

Support act
26 okt 2015
1.063
902
QOTSA - Fort 2 Wommelgem 2017 via studio brussel

Voor een paar honderd man in een leeg fort werd het toenmalige nieuwe album voorgesteld.
zeer fijne ervaring als grote QOTSA fan, en stond toen aan het mengpaneel, en de paniek in hun ogen toen Joshua melde dat hij niet wou stoppen en nog wat extra nummers wou spelen terwijl dit niet de bedoeling was, was fenomenaal. Hierbij linkje naar 1 van de nummers toen



Placebo - Botanique '22,

Begin dit jaar naar een exclusieve showcase geweest van Placebo waarin de nieuwe plaat werd voorgesteld. Geen gsm, geen praters, enkel echte fans. Een ontstpannen Brian Molko, waar grapjes konden worden gemaakt. Top avond! +- 1000 man?



Noel Gallagher - Studio Brussel club 69 2015

een showcase van noel gallagher die voor 69 duo’s en wat genodigden in het vrtgebouw zou spelen. Duo ticket werd gewonnen door mijn neef, die wist dat ik grote fan ben van de gebroertjes Gallagher.

Onwezenlijke ervaring om hem zo intiem te zien spelen, 2 dagen na de AB. Speelde ook veel langer dan ik verwachte. Klokte toen af op 13 nummers, had er ongelofelijk veel zin in, had zelfs de blazers mee van 2 dagen ervoor.

Probleem is dat het nadien nooit meer zo goed geworden is voor mij als die avond.





Black Box Revelation - Jeugdhuis het ogenblik 2015

Speelden letterlijk achter mijn hoek, een optreden om het nieuwe materiaal dat ze geschreven hadden uit testen live. Zaal was uitverkocht dus 200 man. Wat straf was want er werd nergens reclame voor gemaakt (niet op de website van BBR, niet op het jeugdhuis, was echt low key gehouden.
Toffe avond, en toen als een van de aller eerste het nieuwe werk van toen mogen aanschouwen.



Tourist Lemc - Jeugdhuis het ogenblik 2015 idem als hierboven, weer geen promo voor gedaan, was een testcase voor 2 weken later in het sportpaleis te staan. Was gewoon een feestje
Tourist Lemc – albumrelease in trix bar (antwerps testament) ook gewoon een fijne avond.



Misschien iets minder klein maar Nick Cave & Warren Ellis in de stadsschouwburg in Antwerpen

Holy shit hoe goed was dat, last dag van de eu tour, vrouwen het publiek op, geknuffel met Nick, nota bene oktober 21 (zijn woorden its fine if i get covid now cause im going home tomorrow)

4 encores! Het licht ging niet meer uit bij de laatste, ze moesten hem bij wijze van spreken van het podium trekken. Was een van de aller aller beste dingen die ik ooit zag .



En dan nog rival sons ook in trix bar voor ongeveer 250 mensen ofzo? Daar hebben ze toen ook letterlijk de stekker moeten uittrekken want die mannen wouden gewoon niet stoppen. Niet normaal hoe een feest dat was. Onbekend, maar steengoed, sindsdien probeer ik ze zoveel mee te pakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

Gebruikers die dit onderwerp bekijken