Welke grote acts zag jij in kleine venues?

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Mega bands in mega arena's, dat blijft een bijzonder fenomeen. Maar misschien nog wel bijzonderder: net zo'n mega band, in een kleine venue. Veel te klein voor hun eigen populariteit, maar toch gebeurt het wel eens. Bijvoorbeeld omdat de act hun show beter geschikt vind voor een intiemere setting, als try-out, of omdat de act het gewoon mist om dicht op de fans te staan.

Dus: welke grote act zag jij in een kleine venue? En hoe was dat?
 
Laatst bewerkt:

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Topic geïnspireerd op deze offtopic conversatie, dus ik zal die meteen opnieuw delen hier.

Artiest: Coldplay
Venue: E-Werk in Keulen, Duitsland
Capaciteit: 2000
Wanneer: 2014

Hoe was dat?
Hoewel het op zich tof was zo'n grote band in zo'n kleine zaal te zien, vond ik de show zelf best tegenvallen. De kaarten waren in mijn herinnering zeker voor die tijd echt flink aan de prijs (110 euro oid?) en de show die daarvoor terug kreeg duurde krap een uurtje. En dan hoop je: Coldplay in een kleine zaal, doe eens wat nummers die we normaal niet horen. De kleinere ingetogen songs die in een stadion logischerwijs achterwege blijven. Paste ook goed bij Ghost Stories. Maar het werden gewoon de grote anthems, eigenlijk zo goed als de standaard tour setlist. A Rush Of Blood To The Head bleek notabene op de setlist te hebben gestaan. Nou ja, het werelddebuut van A Sky Full of Stars kregen we. Dat wel...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: phonehome en wenteldave

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Uriah Heep in de Nieuwe Pul te Uden.
Daar kunnen een paar honderd man in, stond ook lekker vol dus... prima optreden en na afloop even de biermunten opmaken aan de bar... kwamen de Heren Heep er gewoon gezellig bij staan.. top avond!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
In venues niet echt denk ik... Twenty One Pilots in de Charlie ofzo? En redelijk wat grote NL dj's van dichtbij zien doorbreken.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Erik Norlander & Lana Lane: in mijn stamkroeg!
als try-out voor hun nieuwe Europese tour speelde ze anderhalf uur lang de meest waanzinnige nummers in een dorpskroeg voor een kleine 100 aanwezigen. Ook daarna nog even bijbabbelen met een biertje... Lana Lane spreekt trouwens prima Nederlands... waren daar terecht gekomen via hun gitarist Peer Verschuren.. die woonde toen in de buurt en kende die kroeg als rockbastion!
2 jaar later deden ze het nog eens dunnetjes over, ook die avond was onvergetelijk!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Ik ben hier te jong voor. Toch wel vette namen die jullie hebben gezien.
Andersom overigens wel gehad, dat ik ze in een relatief kleine zaal zag en het idee had dat ze weleens groot zouden kunnen worden, maar dat dat later niet is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.149
2.912
Ja, is dit topic enkel voor artiesten in kleine venues toen ze al groot waren? Of telt voor de doorbraak ook mee?

In het laatste geval is het Twenty One Pilots, 2015 in Trix Antwerpen (1100 capaciteit). Op dat moment was het album Blurryface al lang uit maar was Stressed Out nog geen wereldhit. Dit was overigens ook mijn eerste concert waar ik alleen naartoe ben gegaan en uberhaupt nog maar mijn 3de concert ooit, goede herinneringen aan. Die periode had ik ook al zonder stress tickets gekocht voor in de AB enkele maanden later, tegen de dag van het concert werden er virtuele oorlogen gevoerd om toch maar aan tickets te geraken tijdens de doorbraak. Sindsdien ook in Vorst Nationaal en Paleis 12 gezien en hopelijk komende zomer als headliner op Werchter! Achteraf gezien wel nog spijt gehad dat ik in 2014 ook niet was gegaan, toen in de kleine zaal van Trix (450 capaciteit). Videobewijs hier:

Het tweede waar ik aan kan denken is de AB show van Anderson .Paak tijdens de hype in 2017. Instant uitverkocht en een extatisch publiek toen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Ja, is dit topic enkel voor artiesten in kleine venues toen ze al groot waren? Of telt voor de doorbraak ook mee?

Ja die eerste. Acts toen ze al groot waren, maar er voor kozen een kleinere venue te spelen dan ze zouden kunnen. Maar voel je vrij het 'Welke act zag je voor de grote doorbraak' topic te maken!

Nog eentje:

Artiest: The Killers
Venue: Paradiso, Amsterdam
Capaciteit: 1500 (iets minder denk ik, want deel van de zaal was bezet door apparatuur)
Wanneer: 2013

Hoe was het?
Fantastisch! The Killers deden een show in Paradiso als onderdeel van de MTV EMA's die in Amsterdam waren toen. De show werd gefilmd voor MTV World Stage. Kaartjes waren gratis en werden verloot, dus erg geluk dat ik hier bij mocht zijn. Ik had er niet hele hoge verwachtingen van. Ik dacht: het zal wel een kort optreden worden, een paar nummers voor tijdens de EMA's, en het publiek zal wel tegenvallen gezien de procedure van loting. Maar niets van dat: gewoon een voltallige Killers-show, en het publiek ging uit z'n dak. Tof om deze heren, die eerder dat jaar nog Pinkpop headlineden, op het kleine podium van Paradiso te zien. Bijna geen ruimte voor Brandon om te lopen, terwijl 'ie normaal alle kanten op springt. Ik heb The Killers regelmatig gezien op de grote festivals, maar zo veel energie als die keer in Paradiso zat er nooit in. Memorabele avond.

En ik herinner me dat ze een Joy Divison cover deden, dat was tof.

Deel van de show werd dus MTV World Stage en staat op YouTube, erg de moeite:
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Artiest: Billie Eilish
Venue: Botanique Orangerie
Capaciteit: 600
Wanneer: 23/2/2018

Hoe was het?
Bilie Eilish was toen eigenlijk al een fenomeen op het internet, meer bepaald Instagram bound to be de superster die ze nu is. Ze was toen eigenlijk enkel bekend als een soort fashion-blogger die poseerde in speciale kledij, maar had toen ook al een eerste eptje uitgebracht die me wel net iets meer interesseerde. Had een vriend van me aangespoord om haar mee te pikken net omdat ik het gevoel had dat ze echt zou opblazen de komende jaren (en kijk nou hè). Ze stond eerst geprogrammeerd in de Rotonde (max 250-300?), maar door de snelle verkoop ook toen al werd het concert verplaatst naar de iets grotere Orangerie.

Het concert zelf was vrij intiem, sober en kleinschalig. De mixing was slecht afgesteld waardoor het geluid niet optimaal was (verder echt nog nooit problemen in de Bota gehad) en dat dus ook wel m'n beleving beïnvloedde, plus dan ook nog eens het jonge publiek (letterlijk kids + ouders) die voornamelijk deel uitmaakten van het publiek. Het verbaasde ons in eerste instantie omdat we dachten dat ze nog niet zo bekend zou zijn in België en redelijk edgy kledij droeg en zich niet bepaald gedroeg als iemand die jonge kinderen targette maar kijk.. Blijkbaar wel lol. Het was dus eerder boven al die kopjes heen kijken en na ieder nummer geschreeuw aanhoren dan een fijn concert, maar bon. Billie was verder heel verlegen, terughoudend en onzeker van wat ik me nog herinner. Denk dat ze in interviews ook al heeft verteld dat die periode voor haar ook vrij moeilijk was, eerste tournee, mentaal niet helemaal in orde en dat merkte je wel een beetje. Maar dus op zich niet zo'n bijster of memorabel concert door verschillende factoren. Ben wel 's benieuwd om haar op een groot podium nu te zien op een festival waar het publiek... iets gemengder is haha.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Arcade Fire
Venue: de Hallen van Schaarbeek
Jaar: eind 2013

Arcade Fire was in 2013-2014 al een grote band die al festivals mocht headlinen, maar toen Reflektor uitkwam deden ze een mini tourtje onder de naam 'De Reflektors'. Daarvoor werden kleine atypische concertzaaltjes uitgekozen, waaronder de Hallen van Schaarbeek in Brussel. Ik blij dat ik via via een ticket kon bemachtigen!

Maar het beste van alles, was misschien nog de dresscode. Op de affiche stond 'gekleed', waardoor iedereen, maar dan ook iedereen, in galakledij kwam opdagen. Strak in het pak of jurk. Uiteindelijk bleek dat dit niet de bedoeling was, maar dat iedereen 'verkleed' moest zijn, als in: carnaval-achtig (een beetje het thema van Reflektor), maar dat dat verkeerd vertaald was. Win Butler was uiteraard stomverbaasd dat iedereen eruit zag alsof ze op een prom night waren, en eigenlijk voelde die show ook zo aan: als een bandje die in zo'n Amerikaanse romkom op een schoolfeest kwam spelen. Wat een sfeer, niet normaal. Het moment dat Afterlife (toen net uit) werd ingezet, en iedereen dat nummer al luidop meebrulde, ga ik nooit vergeten. Zweten met een stropdas aan. Ook leuk dat de band zelf voor de show ook gewoon lekker in de zaal rondliep.

 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Leuk topic!

Editors heb ik ten tijde van hun debuut in de kleine zaal van de Effenaar gezien. 2005 denk ik? Weet de exacte capaciteit niet, maar dat zal een paar honderd mensen zijn geweest. Ik vond het toen echt geweldig. Heel energiek en dat eerste album vind ik nog steeds briljant.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Arcade Fire
Venue: de Hallen van Schaarbeek
Jaar: eind 2013

Arcade Fire was in 2013-2014 al een grote band die al festivals mocht headlinen, maar toen Reflektor uitkwam deden ze een mini tourtje onder de naam 'De Reflektors'. Daarvoor werden kleine atypische concertzaaltjes uitgekozen, waaronder de Hallen van Schaarbeek in Brussel. Ik blij dat ik via via een ticket kon bemachtigen!

Maar het beste van al, was misschien nog de dresscode. Op de affiche stond 'gekleed', waardoor iedereen, maar dan ook iedereen, in galakledij kwam opdagen. Strak in het pak of jurk. Uiteindelijk bleek dat dit niet de bedoeling was, maar dat iedereen 'verkleed' moest zijn, als in: carnaval-achtig (een beetje het thema van Reflektor), maar dat dat verkeerd vertaald was. Win Butler was uiteraard stomverbaasd dat iedereen eruit zag alsof ze op een prom night waren, en eigenlijk voelde die show ook zo aan: als een bandje die in zo'n Amerikaanse romkom op een schoolfeest kwam spelen. Wat een sfeer, niet normaal. Het moment dat Afterlife (toen net uit) werd ingezet, en iedereen dat nummer al luidop meebrulde, ga ik nooit vergeten. Zweten met een stropdas aan. Ook leuk dat de band zelf voor de show ook gewoon lekker in de zaal rondliep.

Ja daar was ik ook! Geweldig optreden. Wij liepen inderdaad in kostuum, zoals nagenoeg alle bezoekers. Toen we aan kwamen rijden stond er een gogarij buiten; leek wel alsof er een gala stond te beginnen.

Joost Zweegers (Novastar) stond toen ook ergens in de gang. En Roosmarijn Reijmer stond naast ons in een konijnenpak....

Prachtig optreden was het!
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Bij die Billie Eilish in de Bota was ik ook bij. :)

Was zeker niet het beste concert op vlak van sound en inderdaad een vrij schreeuwerig publiek haha. Vond Billie zelf trouwens wel een goede indruk nalaten, ondanks dat ze toen wat ziek was volgens mij. Leuke spring-in-'t-veld, die het publiek ook geweldig goed meekreeg, dus besefte toen al wel dat ze redelijk groot kon worden. (makkelijk om nu te zeggen natuurlijk ;))

Blijft wel echt heel zot wat er de maanden nadien gebeurd is, en een sick verhaal om te vertellen aan vrienden. ;)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Ja daar was ik ook! Geweldig optreden. Wij liepen inderdaad in kostuum, zoals nagenoeg alle bezoekers. Toen we aan kwamen rijden stond er een gogarij buiten; leek wel alsof er een gala stond te beginnen.

Joost Zweegers (Novastar) stond toen ook ergens in de gang. En Roosmarijn Reijmer stond naast ons in een konijnenpak....

Prachtig optreden was het!
Precies. En de leden van School Is Cool ook zag ik. En heel veel journalisten weet ik nog. Die gala sfeer maakte het echt wel af ja. Het optreden zelf was vrij kort maar een energiebom van heb je me daar. Grappig dat Roosmarijn dan als enige de 'echte' dresscode volgde. Maar ook een beetje gênant dan haha.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Oh en Balthazar heb ik in 2010 in Merleyn in Nijmegen gezien (capaciteit 200 of zoiets). Dat vond ik ook een geweldig optreden, met enkel nog hun eerste album.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
Ben er zelf niet bij geweest, maar bij een dorpje bij ons in de buurt heeft Volbeat in 2007 nog gestaan op RosRock (Rossum vlakbij Zaltbommel).
Toen waren ze volgens mij net doorgebroken en onderweg naar de grotere bekendheid.

Uriah Heep in De Pul ben ik ook bij geweest in 2015 of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fireball

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Kom over een aantal jaar welk terug bij dit topic om te vertellen dat ik Greta van Fleet met 1300 man heb gezien. Achteraf had ik ook gewoon naar de Melkweg moeten gaan (650), maar Paradiso was ook vet. Denk alleen niet dat dat momenteel in dit topic past en zo wel, verzin ik er zo even een verhaaltje omheen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken