Wat luister je nu?

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Is het erg dat ik vanochtend pas voor het eerst een Swans album het beluisterd? Ik heb To Be Kind in zijn geheel geluisterd, en ik vond het echt een ervaring.
Ik had hem aan staan terwijl ik in de tuin aan het werk was, en ik vond dat het rauwe geluid en de opbouwende ritmes goed samen ging met de hitte buiten.
Het album geeft een beetje zo'n gevoel van dat dit één van mijn favoriete albums gaat worden, wat ik ook had met o.a. Funeral van Arcade Fire en Modern Vampires of the City van Vampire Weekend.

 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik had hem aan staan terwijl ik in de tuin aan het werk was, en ik vond dat het rauwe geluid en de opbouwende ritmes goed samen ging met de hitte buiten.

Daar zal de gemiddelde buurman blij van worden.

Swans + tuinieren, toch wel een combinatietje hoor
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Daar zullen de buren inderdaad niet echt op zitten te wachten nee, daarom had ik hem op mijn iPod aanstaan.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Haha plantenzaken, tuinieren, het is weer lente blijkbaar.

[video]https://youtu.be/zIBBEggIXBw[/video]

In een hypothetische tuiniersessie in de lentezon zou mijn keuze toch op MCDE vallen, genieten hoor.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Mozart ook goed voor planten
Pauline Valkenet − 10/08/09, 00:00
Een wijnmaker in Toscane gelooft dat geluidsgolven zijn druivenstruiken goed doen. In zijn wijngaard klinkt dan ook dag en nacht klassieke muziek.


48 boxen in een wijngaard van anderhalve hectare, Il Paradiso di Frassina in Toscane. (FOTO PAULINE VALKENET)
Glooiende heuvels met hier en daar velden vol gele zonnebloemen: de omgeving van Montalcino is een lust voor het oog. De wijngaard waar Giancarlo Cignozzi zijn wijnen maakt ligt even buiten het dorp en is ook nog eens een lust voor het oor. Want boven de rijen druivenstruiken uit steken tientallen boxen waaruit de zachte noten van klassieke muziek klinken. Welkom in Il Paradiso di Frassina.

Giancarlo Cignozzi - een voormalige advocaat van halverwege de zestig - kocht deze wijngaard van vier hectare zo’n tien jaar geleden. „Ik had ooit gelezen over Chinese experimenten met muziek en planten. Toen ik dit bedrijf overnam, dacht ik: Waarom ga ik dat niet eens uitproberen?” Cignozzi plaatste hier en daar een box en liet Vivaldi, Bach, Mozart en Haydn door de wijngaarden klinken.

De wijnmaker zegt al snel een effect van de geluidsgolven op de planten te hebben gezien: volgens hem groeiden ze sneller, droegen ze meer vrucht en hadden ze meer bladeren. Terwijl Cignozzi zijn Sangiovese-druiven inspecteert en het zweet van zijn voorhoofd veegt, vertelt hij opgetogen over zijn bevindingen.

„De vibraties van de geluidsgolven doen mensen goed. Denk maar aan chirurgen die meer muziek en minder verdoving bij hun operaties gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat ook planten baat hebben bij muziek. Ik constateer dat mijn druiven eerder rijpen, wel zo’n twee weken. Dat is buitengewoon belangrijk voor een wijnmaker. Als hij eerder kan oogsten, kan hij de schadelijke effecten van regen en hagel in de herfst vóór zijn.”

Wanneer Cignozzi zijn collega-wijnmakers uit de streek spreekt, ziet hij vooral meewarig geglimlach. Maar de universiteit van Florence kreeg in 2005 belangstelling voor hem en ging zijn wijngaarden observeren. En vorig jaar sloot de eigenaar van een groot Amerikaans bedrijf dat geluidsapparatuur maakt zich bij het muzikale project aan. De fabrikant werd sponsor en zette 48 boxen in een wijngaard van anderhalve hectare.

De Toscaanse wijnmaker besloot om in die gaard alleen werk van Mozart te laten horen. „De muziek van Mozart is elegant, opgewekt en geometrisch. Dat is precies wat de planten nodig hebben. Ze houden van geluidsgolven die zacht zijn, die niet over de vijftig decibel gaan”, zegt Cignozzi. Muziek van Madonna of U2 zou volgens hem niet werken. „Van constante, agressieve muziek wordt een mens knettergek. Dieren en planten ook.”

Sinds de 48 boxen in de ’Mozart-wijngaard’ staan, is de universiteit van Florence met een wetenschappelijk onderzoek begonnen. Dat zal drie jaar duren; het Amerikaanse bedrijf financiert het met 150.000 euro. Professor Stefano Mancuso, die aan de landbouwfaculteit doceert, leidt die studie. Hij noemt zich een ’plantaardig neurobioloog’ en trekt nu al een voorzichtige conclusie: „De struiken in de Mozart-wijngaard zijn gezonder dan de andere struiken. Ze lijken minder te worden aangetast door bacteriën, insecten en schimmels.”

Giancarlo Cignozzi beweert in zijn Mozart-wijngaard slechts een kwart van de hoeveelheid bestrijdingsmiddel te hoeven gebruiken die hij in de rest van zijn gaarden inzet. „Dat is natuurlijk buitengewoon positief”, zegt hij. „Chemische middelen zijn slecht voor de natuur en ons lichaam. Als we dankzij muziek het gebruik ervan kunnen verminderen, zou dat een mijlpaal zijn.”
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1156676/2009/08/10/Mozart-ook-goed-voor-planten.dhtml

Hmm, zou Swans ook goed zijn voor een tuin of wijngaard?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Yep, de lente is in volle gang op het festileaks forum.

De favoriete tuinplaat van het jaar, misschien een optie voor de eindejaarslijsten?
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Unwound - Leaves Turn Inside You

Interessante plaat, al heeft van het forum helaas enkel Kos ernaar geluisterd als ik LastFM mag geloven :p.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0


Antwood - Virtuous.scr[power electronics, IDM]. Wat een ongelofelijk album, het blijft maar beter worden door de complexiteit. Nieuwe nummer 1 van dit jaar dacht ik zo. Goeie cover ook.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Iemand wees me laatst op deze culticoon, is er nog iemand die deze dude kent?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4jTPbcnqPxQ[/video]
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Cy5MiOqarYs[/video]

en

[video]https://www.youtube.com/watch?v=gI2eO_mNM88[/video]
Maar dan het hele album.


Eigenlijk de eerste keer dat ik beide albums echt luister. Beach House heb ik via /r/Indieheads ontdekt, en The XX heb ik hier op het forum een paar keer voorbij zien komen in lastfm lijstjes, en In Colour van Jamie XX vond ik ook ontzettend goed.
Is het tweede album van The XX ook goed? heb gehoord dat de eerste wel stukken beter is.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Is het tweede album van The XX ook goed? heb gehoord dat de eerste wel stukken beter is.

Ik luister veel naar beide albums, maar XX is net wat beter (VCR, Heart Skipped a Beat, Basic Space) omdat Coexist na een nummer of zes een beetje gaat vervelen. Maar Coexist is nog steeds de moeite (Reunion, Sunset, Chained) !Wel geinig als je eerst Jamie XX hebt geluisterd, als je dan nu naar The XX gaat luisteren hoor je echt Jamie's invloed op de band :)
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Ik merk inderdaad een beetje de simplistische relaxte productie die ook op In Colour terug te vinden was. Verder zijn Romy en Oliver ook volop aanwezig op In Colour, dus eigenlijk is het gewoon een The XX album maar dan elektronisch. Lekkere muziek in ieder geval.
 

Amber

Randprogramma
8 dec 2014
127
0
[video]https://www.youtube.com/watch?v=C0uFakDj5D8[/video]

Het leren voor de examens (in dit geval geschiedenis) wordt hierdoor een stuk minder saai.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
New Born heb ik vorig jaar Pinkpop live mogen zien. Jammer dat die in de huidige tour bijna niet wordt gespeeld. Ik vond het Pinkpop optreden van Muse trouwens veel beter dan het optreden in de ZiggoDome. Ik vond het in de ZiggoDome een beetje onpersoonlijk en te klinisch.
 

Amber

Randprogramma
8 dec 2014
127
0
New Born heb ik vorig jaar Pinkpop live mogen zien. Jammer dat die in de huidige tour bijna niet wordt gespeeld. Ik vond het Pinkpop optreden van Muse trouwens veel beter dan het optreden in de ZiggoDome. Ik vond het in de ZiggoDome een beetje onpersoonlijk en te klinisch.

Ja klopt, inderdaad jammer. Ik heb ze zelf ook op Pinkpop mogen zien, en daarnaast heb ik ze ook in 2013 gezien in de Amsterdam Arena. Echter vond ik het optreden in de Ziggo Dome zelf beter dan het optreden op Pinkpop.

Overigens luister ik nu nog steeds Muse.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken