Wat is de beste band van dit moment?

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Lol wat? Titus Andronicus?
Ik zou zeggen dat Sufjan Stevens de artiest van het moment is. Nog steeds relevant, weet zich telkens opnieuw uit te vinden, van consequente kwaliteit en fenomenale liveshows.
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Ik zou kijken naar bands die zowel in de mainstream als in het wat snobberigere circuit aanhangers hebben. Tame Impala? (En Radiohead natuurlijk, maar ben bang dat dan het fanboyism van mij overheerst)
 

HunterRule

Randprogramma
15 jan 2015
179
17
Ik zou kijken naar bands die zowel in de mainstream als in het wat snobberigere circuit aanhangers hebben. Tame Impala? (En Radiohead natuurlijk, maar ben bang dat dan het fanboyism van mij overheerst)

Dit vind ik wel een aardige definitie. Band die anno nu wereldwijd commercieel goed scoort, goede kritieken krijgt van liefhebbers en relevant blijft door vernieuwing maar die ook iets tijdloos lijkt te hebben. Een band die zowel in de top 40, top 2000, als snob lijstjes voorkomt. De eerste naam die daarbij in mijn op komt is Arctic Monkeys.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
658
321
Ik denk dat je moeilijk kan zeggen wat de beste artiest van het moment is. Ik denk dat artiesten als Kendrick Lamar, Radiohead, Tame Impala, Arcade Fire en Arctic Monkeys wel de muziek maken die het beste een plek weet te vinden waar muzieksnobs er ook van houden, maar wat het ook goed doet bij het wat meer mainstream publiek. Als je puur kijkt naar liveoptredens dan hoort Muse daar ook wel tussen, maar Black Holes and Revelations was wel het laatste echte steengoede studioalbum van Muse. Drones, The 2nd Law en The Resistance zijn niet slecht, met zeker wat hele goede nummers die wel in een top 20 Muse-lijstje zouden komen, maar verder word ik er niet heel warm van.
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Wat de 'beste' band is natuurlijk subjectief, maar ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat populariteit of commercieel succes daarvoor een belangrijke factor is. Bands als Tame Impala of Arctic Monkeys zijn inderdaad populair, maar om nou te zeggen dat ze tot de beste bands behoren enkel omdat ze populair zijn en een beetje oké muziek maken... Je moet eerder kijken naar de kwaliteit, het consistent uitbrengen van goede albums en (artistieke) relevantie denk ik.

OT: Sufjan. Of Björk.
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
Timvank wrote:
Ik zou kijken naar bands die zowel in de mainstream als in het wat snobberigere circuit aanhangers hebben. Tame Impala? (En Radiohead natuurlijk, maar ben bang dat dan het fanboyism van mij overheerst)


Dit vind ik wel een aardige definitie. Band die anno nu wereldwijd commercieel goed scoort, goede kritieken krijgt van liefhebbers en relevant blijft door vernieuwing maar die ook iets tijdloos lijkt te hebben. Een band die zowel in de top 40, top 2000, als snob lijstjes voorkomt. De eerste naam die daarbij in mijn op komt is Arctic Monkeys.

Jup, precies dit
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
Andere bands die in me opkomen zijn Pearl Jam, Foo Fighters, Muse, Coldplay, Radiohead, The National.
Behoren lang niet allemaal tot mijn persoonlijke favorieten tbh, maar zijn wel erg populair en niet alleen een "1-hit wonder"
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Al brengen Foo Fighters, Coldplay en Muse vandaag de dag nog maar een aantal leuke nummers aangevuld met niet zo heel spannend werk in hun albums.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik hou van Titus Andronicus, maar je bent de boel flink aan het opblazen als je dingen als 'our time' gaat roepen. Het is heel erg muziek voor een specifieke doelgroep en zijn impact en geluid is gewoon niet zó universeel. En tsja, revolutionair zijn ze nou ook weer niet per se. Het is niet alsof ze aan de lopende band genres aan het vernieuwen zijn.

Ik ben het eens met Ivo dat het meer om artistieke relevantie gaan dan de vraag of het albums zijn die veel mensen leuk zijn of dat het knap gemaakte albums zijn. Titus Andronicus valt vooral in die laatste categorie. Hun albums zijn meesterwerkjes, maar ze zetten de wereld er niet mee op de kop.

Wie wel? Radiohead heeft dat zo sterk gedaan. Ze hebben compleet veranderd wat rock kan zijn: breekbaar, onzeker, elektronisch, ritmisch. Hun verschillende type muziek hebben zoveel acts beïnvloed, die hun sound hebben na proberen te doen of zelfs overtroffen. Ik vergelijk ze graag met Velvet Underground, het gaat er niet om of je zelf succes hebt of het beste album hebt gemaakt, maar als tientallen artiesten door jouw invloed muzikale monumenten weten uit te brengen... dan heb je wel iets groots over je.

Ook zijn ze verrassend. Bijvoorbeeld met hun 'surprise album release'. Dat klinkt alsof het niets met muziek heeft te maken, maar daar ben ik het niet mee eens. Door in het geheim en in isolatie aan een album te werken ben je pas echt een kunstenaar: je mag mijn schilderij pas zien als het af is, in zijn geheel. Je ziet dat dit weerslag heeft gehad op de hele industrie: Beyoncé, Miley Cyrus, Rihanna, allemaal werkten ze in isolatie aan albums die veel minder radiovriendelijk waren.

En ik had het al even laten vallen, maar 'all time'... serieus? Titus Andronicus kan niet tippen aan het erfgoed van The Velvet Underground, laat staan The Beatles. ;)

* Subtiele noot: hoe je deze discussie voert hangt zo sterk af van hoe je 'greatest' gaat lopen interpreteren. Voor mij was dat op deze manier, maar als het gewoon gaat om 'dit is de beste live performance die je kan zien anno 2016' of 'hun albums word je nooit zat', dan heb je al een heel ander verhaal. ;)
 

Tremousse

Campingartiest
26 okt 2015
51
0
In my own, the two best live bands of the moment are Pearl Jam (their South American gigs at the end of 2015 were historical), and Frank Turner & the Sleeping Souls.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ff m'n mening bijgesteld, het moet wel Can zijn. Nooit zo'n uniek geluid gehoord eigenlijk, al is Death Grips natuurlijk ook enorm uniek.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ff m’n mening bijgesteld, het moet wel Can zijn. Nooit zo’n uniek geluid gehoord eigenlijk, al is Death Grips natuurlijk ook enorm uniek.
'Dit moment' wel vrij geïnterpreteerd ;)
 

Daruda

Randprogramma
29 okt 2015
228
3
muse :lol: Kendrick Lamar :lol: :lol: Kanye West :lol: :lol: :lol:

Met voorsprong Radiohead!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken