Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2026

En daar is dan ook de lineup van Rewire 2026.

Edit: mooie lineup hoor. Vooral die vrijdag. Maar ook op de andere dagen mooie dingen met een Einsturzende Neubauten, Hayden Pedigo, SUMAC + Moor Mother en veel meer moois.
Gerechtigheid voor Xiu Xiu met Eraserhead die ik helaas heb moeten verkopen. Ook enorm vet dat ØKSE er staat (met billy woods) en Milkweed (scheelt weer voor Roadburn). Ook blij met alle namen die jullie benoemen. Enige klote is dat ik die zondag sowieso ijzersterk vind, maar dat GY!BE die dag ook in Eindhoven staat en die ik (voor de eerste keer na wat annuleringen en verkochte tickets) eindelijk had kunnen zien.

• Leuk
Waarderingen: voordiepaal
Gerechtigheid voor Xiu Xiu met Eraserhead die ik helaas heb moeten verkopen. Ook enorm vet dat ØKSE er staat (met billy woods) en Milkweed (scheelt weer voor Roadburn). Ook blij met alle namen die jullie benoemen. Enige klote is dat ik die zondag sowieso ijzersterk vind, maar dat GY!BE die dag ook in Eindhoven staat en die ik (voor de eerste keer na wat annuleringen en verkochte tickets) eindelijk had kunnen zien.
Ik heb juist net een weekendje Antwerpen gepland rondom GY!BE (zaterdag), dus als ik Rewire ga dan is het alleen de vrijdag.

• Verdrietig
Waarderingen: wenteldave
1000041461.jpg
Pitfest heeft 11 nieuwe namen toegevoegd met Autopsy, Gorilla Biscuits, Midnight, Jungle Rot, the good the bad and the zugly, Skroetbalg, Gravekvlt, Ter Ziele, Hard Lessons, Facing the Madness en Traversus

Ja zelfde met GY!BE hier, het is weer 10 jaar geleden hier en ik kijk wel wat ik doe. Wel een * op Xiu Xiu's Eraserhead het is geen rechtstreekse 'xiu xiu doet live muziek bij de film' maar ze hebben de beelden geremixt, eigen visuals toegevoegd en nog meer dingen. Hoorde mensen in Gent er nogal over klagen dat het niet dat puur de band speelt de soundtrack bij de film was maar had het bij Xiu Xiu ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ja zelfde met GY!BE hier, het is weer 10 jaar geleden hier en ik kijk wel wat ik doe. Wel een * op Xiu Xiu's Eraserhead het is geen rechtstreekse 'xiu xiu doet live muziek bij de film' maar ze hebben de beelden geremixt, eigen visuals toegevoegd en nog meer dingen. Hoorde mensen in Gent er nogal over klagen dat het niet dat puur de band speelt de soundtrack bij de film was maar had het bij Xiu Xiu ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.
Ik vond de manier waarop Xiu Xiu het had aangepakt wel goed. De visuals en sound gaven hetzelfde ongemakkelijke gevoel als de film. Het zou wat vreemd geweest zijn als ze de soundtrack gewoon hadden nagespeeld op de film, aangezien deze voor het grooste deel noise/drone is

In Het Volkspark heeft de eerste drop gedeeld.

DI-RECT, De Jeugd van Tegenwoordig, Roxy Dekker, Miss Montreal, Frans Bauer, Emma Heesters, Russo, Darkraver en Jody Bernal.

Damn, wat mis ik Tuckerville. Daar had je zo af en toe ook een Miss Montreal, maar iig ook een beetje een leuke country/folk programmering.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Eerste (ochtend) namen voor Dekmantel. Alleen voor mensen met een weekendticket:
What if we added another dimension to our annual forest escape? Taking all the festival’s most magical elements, magnifying them, extending them – and inviting you in? Welcome to Dekmantel at Dawn.

In 2026, we’re expanding the Dekmantel Festival weekend experience into a 36-hour journey in the forest, tailored for the most adventurous electronic music heads. Adding three extra hours of musical adventure per day, our new morning chapter is both a soft landing and a swirling take-off. Weekend visitors get to experience the forest in a new light, as the RADAR terrain beneath the trees, including the Selectors and Greenhouse stages, becomes an insider’s playground for sonic exploration and creative connection.

Dekmantel at Dawn is both a deepening and broadening of your trusted festival program, exclusively accessible for weekend ticket holders. The first iteration will kick off with a live-improv opening ceremony by James Holden & Surgeon. In the mornings that follow, special performances include Jeff Mills’s field-specific STARGATE set, a live performance by Japanese producers Satoshi Tomiie & Kuniyuki, and a rare DJ-set by singer/producer Sampha. Cult icon DJ Sprinkles brings her Deeperama show to the forest floor, Jane Fitz makes a one-off morning edition of her Colours In The Night show, Channel One and Colin Benders present live sets, and Eris Drew underscores the sound-nature continuum through Mystery of the Motherbeat.

At Dawn is co-presented with Resident Advisor and also offers community-driven moments such as live talks, workshops and listening sessions. Additionally, the Dekmantel Festival camping evolves with its own program, creating a continuous flow from forest to campsite (and vice versa) from Friday to Sunday, including afterparties and day-time hangouts.

First-release weekend passes and EuroParcs accommodation go on sale November 28, at 12:00 CET. General public sale starts November 29, at 12:00 CET. We can’t wait to meet you in the morning haze.

Wel een * op Xiu Xiu's Eraserhead het is geen rechtstreekse 'xiu xiu doet live muziek bij de film' maar ze hebben de beelden geremixt, eigen visuals toegevoegd en nog meer dingen. Hoorde mensen in Gent er nogal over klagen dat het niet dat puur de band speelt de soundtrack bij de film was maar had het bij Xiu Xiu ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.
In Gent was het natuurlijk ook op een filmfestival, daar zal de verwachting van de gemiddelde bezoeker wat anders zijn dan op Rewire.

Je verzint het niet, maar er is een nieuwe show in Trix aangekondigd voor de dertiende van GY!BE. Weet niet of ik daarvoor de oversteek naar België wil maken, maar is wel een optie.

Maakt me op zich niet zoveel uit wat betreft Xiu Xiu. Vond het concept an sich al vet genoeg om daar een ticket voor te halen voor Umeå Film Festival (die ik dus helaas heb moeten verkopen). Prima mogelijkheid om ze te zien, want ik kan me niet voorstellen dat het kwalitatief dan slecht was.

• Leuk
Waarderingen: residentalien
In Het Volkspark heeft de eerste drop gedeeld.

DI-RECT, De Jeugd van Tegenwoordig, Roxy Dekker, Miss Montreal, Frans Bauer, Emma Heesters, Russo, Darkraver en Jody Bernal.

Damn, wat mis ik Tuckerville. Daar had je zo af en toe ook een Miss Montreal, maar iig ook een beetje een leuke country/folk programmering.
Knap geboekt met een noord afsluiter van Pinkpop! 🤪

• Haha
Waarderingen: elo

En daar is dan ook de lineup van Rewire 2026.

Edit: mooie lineup hoor. Vooral die vrijdag. Maar ook op de andere dagen mooie dingen met een Einsturzende Neubauten, Hayden Pedigo, SUMAC + Moor Mother en veel meer moois.
Wel echt de betere lineup sinds jaren.

Alleen rot dat Den Haag voor mij in de avond niet goed te reizen is.

Kan best dat we hier een (onnodig... sorry kon het niet laten) topic voor hebben, maar Dynamo Metalfest heeft de laatste namen aangekondigd. Komt alleen nog een band bij voor de Kink Distortion Stage.
PRIMUS:
Primus brengt hun unieke mix van metal, funk en absurdistische storytelling naar Eindhoven. Verwacht een show vol klassiekers, bizarre grooves en de onnavolgbare energie waar Primus al decennia voor staat. Dit wordt er eentje voor de geschiedenisboeken!

SANGUISUGABOGG
Ultralompe, alles-vergruizende death metal. Donker, smerig en gegarandeerd moshpit-materiaal.

REVOCATION
Technisch, strak en meedogenloos. Een muur van deathmetal met de finesse waar de band bekend om staat.

SELF DECEPTION
Moderne metal met grote melodieën, stevige hooks en een energieke live-aanpak die makkelijk verrast.

NECROT
Rauwe, no-nonsense deathmetal met een oldschool bite. Intens, donker en altijd raak.

RONKER
Zwaar, dreunend en compromisloos. Noise, sludge en punkinvloeden die binnenkomen!
586324607_1392222228941562_4609859280790462259_n.jpg

Out of the Ordinary kondigt het volgende aan.
Alt-boy icons 𝗠𝗮𝗴𝗶𝗰 𝗧𝗼𝗺 & 𝗬𝘂𝗿𝗶 geven 31 januari een mega-indrukwekkende comedy-punk-goochelshow op de Secret Magic Stage! Als je lachen leuk vindt moet je hierbij zijn. En als je houdt van buienalarm, staand eten en focaccia ook.

Into the Grave heeft ook alle namen op één na.
INSOMNIUM
De onbetwiste koningen van de Finse Melodic Death Metal. Verwacht een muur van geluid, epische gitaarpartijen en die typische Finse melancholie die dwars door je ziel snijdt. Dit wordt gegarandeerd een van de hoogtepunten van Into The Grave.

REVNOIR
Frisse, moderne metal met een donker en cinematisch randje. Strakke grooves, sterke melodieën en bakken energie.

RAISED BY OWLS
Tijd voor totale chaos! Party-grindcore met een flinke dosis humor en absurdisme. Bereid je voor op een gigantische moshpit en een feestje dat je niet snel vergeet.

PREDATORY VOID
Loodzware duisternis. Deze band brengt een verpletterende mix van sludge en black metal. Ontstaan uit de creatieve geest van Lennart Bossu (Amenra, Oathbreaker).

Met de toevoeging van deze laatste vier namen is de line-up voor Into The Grave 2026 zo goed als rond. De winnaar van de Wacken Metal Battle NL wordt namelijk ook nog toegevoegd aan de line-up.
587350031_1430672915080988_7641067770820334100_n.png

Grauzone met een worp.
Jehnny Beth, TRAITRS, Years Of Denial, Nghtcrwlr, The Hacker, Alessandro Adriani, Arabian Panther, Frustration, Tomo & Jonny, Oh Non, Graaf Drankula, Grote Geelstaart, Vals Alarm, Primal Baby, Pôt-Pôt, Hamraaz, Subject Sue, Body Maintenance, The Etters
Brand-new albums, Dutch debuts, first-ever shows - some of the most urgent and boundary-pushing artists of this moment join an already stacked Grauzone Festival lineup.
Let us know what you think… and yes — there’s still more TBA!
Weekend tickets are going fast.
590806631_1371036691147338_5219511484397325975_n.jpg

Kan best dat we hier een (onnodig... sorry kon het niet laten) topic voor hebben, maar Dynamo Metalfest heeft de laatste namen aangekondigd. Komt alleen nog een band bij voor de Kink Distortion Stage.

586324607_1392222228941562_4609859280790462259_n.jpg

Out of the Ordinary kondigt het volgende aan.

Into the Grave heeft ook alle namen op één na.

587350031_1430672915080988_7641067770820334100_n.png

Grauzone met een worp.

590806631_1371036691147338_5219511484397325975_n.jpg
Ah, dus dat wordt geen Nederlandse datum meer voor Nevermore? Asking for a friend.

• Leuk
Waarderingen: Timmy
Droom Dit is de laatste naam voor Out of the Ordinary. Daarmee is de line-up als volgt.

Sonic Whip maakt vier nieuwe namen en de dagindeling bekend. Dat betekent dat ook de dagtickets in de verkoop zijn gegaan.
ACID KING from San Francisco will perform their iconic psychedelic doom album ‘Busse Woods’ in its entirety! The ever-evolving psychedelic noise collective GNOD will surprise audiences once again with one of their electrifying and unpredictable live shows. MAQUINA. will follow with their adrenaline-fueled, minimal krautrock rhythms infused with industrial techno vibes. Also joining the line-up are POHL, a dynamic UK noise trio blending raw, fuzz-heavy riffs with experimental noise and stoner rock elements to create an intense and immersive sonic experience.
SONIC_WHIP_2026_LINE_UP_INSTA-4-5-DAYSPLITS.jpg

Ook Grauzone maakt de dagindeling bekend en daarmee zijn dagtickets in de verkoop.

Eerste namen voor Pelagic Fest te beginnen met 3 album sets ❤️ . Bij Lost in Kiev en Spurv gaat het om nieuwe albums die in de loop van 2016 gereleased worden.

Bekijk bijlage 17478
Haha, shit. Had laatst een gesprekje met EF waarin ik ze vroeg of ze nog naar Nederland. Werd waarschijnlijk najaar zeiden ze, dus wie weet dat er nog iets volgt. In ieder geval een goed begin! Enige dat ik nu wel begin te krijgen, zonder dat ik er ben geweest, is dat de herhaling me nu al de strot uitkomt. Beetje het jammere van het concept.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread