Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2026

Enige dat ik nu wel begin te krijgen, zonder dat ik er ben geweest, is dat de herhaling me nu al de strot uitkomt. Beetje het jammere van het concept.
Hmm? Dit wordt de derde editie en afgelopen jaar had nul overlap met de eerste editie. Vond ik wel knap juist. Nu inderdaad terug drie namen uit 2024, maar twee ervan komen met een compleet nieuw album wat zelfs nog uit moet komen. En de derde speelt ook een heel speciale set ter ere van de re-release van hun 20-jaar oude debuutalbum. Dat schreeuwt voor mij echt niet herhaling.

Benieuwd naar de aankondiging van aankomende dinsdag!

• On fire
Waarderingen: B0G5
Hmm? Dit wordt de derde editie en afgelopen jaar had nul overlap met de eerste editie. Vond ik wel knap juist. Nu inderdaad terug drie namen uit 2024, maar twee ervan komen met een compleet nieuw album wat zelfs nog uit moet komen. En de derde speelt ook een heel speciale set ter ere van de re-release van hun 20-jaar oude debuutalbum. Dat schreeuwt voor mij echt niet herhaling.

Benieuwd naar de aankondiging van aankomende dinsdag!
Gaat me niet zo zeer om de sets, maar om de namen. Ontkom je niet aan en er zal wel nog meer herhaling komen van de editie van dit jaar en van 2024.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Jamel
Haha, shit. Had laatst een gesprekje met EF waarin ik ze vroeg of ze nog naar Nederland. Werd waarschijnlijk najaar zeiden ze, dus wie weet dat er nog iets volgt. In ieder geval een goed begin! Enige dat ik nu wel begin te krijgen, zonder dat ik er ben geweest, is dat de herhaling me nu al de strot uitkomt. Beetje het jammere van het concept.
Dat ga je natuurlijk wel hebben dat in jaar 3 ook namen uit het eerste jaar beginnen terug te komen zolang ze dat kunnen aanvullen met wat bekendere namen die er nog niet stonden (bv Mono, Envy, etc...) en daar nog wat nieuwe signings bij dan moet dat wel genoeg afwisseling bieden denk ik.

Iemand enig idee wanneer we de eerste namen voor Holland international blues festival Grolloo kunnen verwachten?
Zijn ook laat voor hun doen..

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ef en Spurv hoorde bij de absolute hoogtepunten van twee jaar geleden. Sterke start. Maar eigenlijk hoop ik dat beide op Arctangent gaan belanden. Weet niet of ik me een week na dat avontuur alweer kan opladen om richting Pelagic te gaan

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel en B0G5
Ef en Spurv hoorde bij de absolute hoogtepunten van twee jaar geleden. Sterke start. Maar eigenlijk hoop ik dat beide op Arctangent gaan belanden. Weet niet of ik me een week na dat avontuur alweer kan opladen om richting Pelagic te gaan
Ef heb ik toen om onverklaarbare reden geskipt.
Spurv had me meteen mee, ook de 2e keer begin dit jaar als voorprogramma van The Ocean in de Vooruit.
Gelet op de samenwerking met Dunk!Records, mss ook enkele bands van Dunk label erbij?

Pretty Pissed met de eerste namen: Aerial Salad / Kid Kapichi / Swim School / The Meffs / The Pill.

Motel Mozaique met nieuwe namen. Baal heel erg dat The Orchestra (for Now) weer op een festival staat en dat het tegelijk met Roadburn valt. Keuzes...
Obongjayar // Zimmer90 // 15 15 // Adult DVD // anaiis // CHARLOT // CUSK // Femke Gyselinck / GRIP & Lander Gyselinck // KABEAUSHÉ // Khadija El Kharraz Alami & Reda Senhaji (Cheb Runner) // Lubiana // Mehdi Dahkan // My First Time // Naima Bock // Nell Mescal // Olive Jones // Romy Liz Rose // Sarah Julia // The Orchestra (For Now) // Touki Delphine // Truman Sinclair // waterbaby
These artists join the line-up alongside Weval, Mandy, Indiana, Tyler Ballgame and many more. And guess what? We’re not even done yet. More names coming soon.
❕
New phase of tickets: Day tickets (Early Bird) and Passe-partetout (Regular) are now on sale.
590453322_1360996442076719_8744638114775284066_n.jpg

In de Nieuwe Nor wordt het showcasefestival South Wave gehouden. Maken nu de eerste namen bekend.
594979285_1283550153818842_4876147950645643564_n.jpg

Kan niet heel goed plaatsen om het nog een festival is, maar Headbangers Parade kondigt twee nieuwe namen aan.
CONFIRMED: Ocean Grove and Fox Lake join the Headbangers Parade lineup alongside the unstoppable @impoppy on Friday 13 March. From pop-grunge to hardcore and trap-metal, these new additions make the parade even heavier. Don't miss out.
🖤

In Drachten wordt Drachten Darkness gehouden.
Op zaterdag 28 maart 2026 organiseert Poppodium Iduna in Drachten de allereerste editie van Drachten Darkness, een nieuw blackmetalfestival dat zich richt op de atmosferische en duistere kant van extreme metal. Het evenement vormt een aanvulling op het al gevestigde Drachten Deathfest, maar kiest bewust voor een andere insteek: geen uitgebreide line-up met tientallen bands, maar een selectie van exclusieve, zorgvuldig gekozen optredens.

Voor deze eerste editie presenteert Iduna een bijzondere primeur: Ruïm, de band rond gitarist en componist Rune ‘Blasphemer’ Eriksen, geeft die avond zijn eerste Nederlandse show. Eriksen is vooral bekend door zijn werk voor drie Mayhem-albums en zijn bijdragen aan bands als Aura Noir en Vltimas. In Ruïm treedt hij niet alleen op als gitarist en songwriter, maar ook als frontman en vocalist.

Daarnaast staan de Nederlandse blackmetalacts Asagraum en Helleruin op het programma. Een opvallende toevoeging is de noise- en ambientartiest Gnaw Their Tongues, die recent nog aandacht kreeg in de Volkskrant vanwege het album The Genesis of Light.

Toch maar een rewire ticket gekocht, te lang geleden dat ik ben geweest en ondanks dat ik het nog niet weet of het gaat lukken/hotels al rampvol zitten is de dag programmering vaak wel het geld al waard voordat ik terug moet met de trein. Zie begin volgend jaar wel voor een hotel wat misschien niet het beste idee is maar goed, plannen is nu nog te vaag jammer genoeg. Als terugval nog altijd GYBE! op de zondag in Eindhoven als ik de ticket toch moet verkopen dus eigenlijk geen verkeerd plan.

Top line-up nu al met die eerste worp en wordt een mooi 1-2tje met roadburn het weekend erop.

• Leuk
Waarderingen: fred alweer.. en Joris
Eerste namen Sniester, 22 & 23 mei in Den Haag:

Bad Nerves | Paceshifters play Nirvana | The Pill | Collignon | Deaf Club | Zig Zags | Pauw | Unsafe Space Garden | Gloin | Frenzee | Waste | Vieira and the Silvers | Knives | Servo | TH Da Freak | Naya Mö | Mad Foxes | Pons | Wax Head | L.A. Sagne | Dead Stilettos | Bwana | C'est Qui | Iedereen | Bad Buddy | Lintworm | Honk | Suck | The history of punk by Andrew O'Neill | Motherhood | Badminton | Dear Omen | Fat Brain | The Etters | Fellatio | Feral | Maryscoovy | Coalmine Canary | Man Motels (SA)

Eerste namen Sniester, 22 & 23 mei in Den Haag:

Bad Nerves | Paceshifters play Nirvana | The Pill | Collignon | Deaf Club | Zig Zags | Pauw | Unsafe Space Garden | Gloin | Frenzee | Waste | Vieira and the Silvers | Knives | Servo | TH Da Freak | Naya Mö | Mad Foxes | Pons | Wax Head | L.A. Sagne | Dead Stilettos | Bwana | C'est Qui | Iedereen | Bad Buddy | Lintworm | Honk | Suck | The history of punk by Andrew O'Neill | Motherhood | Badminton | Dear Omen | Fat Brain | The Etters | Fellatio | Feral | Maryscoovy | Coalmine Canary | Man Motels (SA)
het is (hopelijk) nog maar een begin maar in vergelijking met de voorgaande jaren lijkt dit redelijk ééntonig en mager,niet?
aanbevelingen altijd welkom want present zijn we :)

2023:
Crows (UK)
Cucamaras (UK)
DIRK. (BE)
DITZ (UK)
Gallus (UK)
HEISA (BE)
ILA (BE)
Mantra Machine
Meltheads (BE)
RONKER (BE)
SONS (BE)
The Haunted Youth (BE)
The Scratch (IE)
Thumper
etc.

2024:
CHALK
BIG SPECIAL
DEADLETTER
GETDOWN SERVICES
HALLAN
LIBRARY CARD
NAKED LUNGS
STONE
TEXOPRINT
TIJGER TIJGER
WIZARD
etc.

2025:
SOFT PLAY (UK)
DOOL
Kid Kapichi (UK)
Ramkot (BE)
Slow Crush (BE)
swim school (UK)
CLAMM (AUS)
Sounds Mint (UK)
Test Plan (UK)
MOULD (UK)
SOAPBOX (UK)
Black Leather Jacket (BE)
The 113 (UK)
Jools (UK)
Zahn (DE)
Mojo and the Kitchen Brothers
MARCEL (BE)
Mantra Machine
etc.

het is (hopelijk) nog maar een begin maar in vergelijking met de voorgaande jaren lijkt dit redelijk ééntonig en mager,niet?
aanbevelingen altijd welkom want present zijn we :)
Dit jaar naast de blind cats gegrepen, dus maar gewacht op de line up en hier word ik in ieder geval niet enthousiast van.

• Leuk
Waarderingen: B0G5

Users who are viewing this thread