Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2026

Merk echt veel te weinig liefde voor dit festival hiero, maar Grauzone met nieuwe namen! Blij met Whitelands e Nürnberg. Ook benieuwd naar Safe Mind.
557349406_18528250147044506_2595602210730439971_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: team-0, Fluxion en Bubba
Into the Grave met nieuwe namen.
𝐀𝐧𝐭𝐡𝐫𝐚𝐱, 𝐏𝐚𝐥𝐞𝐟𝐚𝐜𝐞 𝐒𝐰𝐢𝐬𝐬 𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐞𝐫 𝐧𝐚𝐚𝐫 𝐈𝐧𝐭𝐨 𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐫𝐚𝐯𝐞!
Venijnige thrash, gruwelijke death metal, slopende metalcore en ijskoude black metal vullen het al gevarieerde programma van Into The Grave 2026 aan!
Anthrax, Paleface Swiss, Carach Angren, The Browning, 1914, Insanity Alert, Severe Torture, Doodseskader en Warfield komen het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden opschudden komend jaar.
559407643_1383594186455528_8357294288261135022_n.png

• Leuk
Waarderingen: won666
Plus een heel erg mooie!

Midwinter Prog kondigt bijna de gehele line-up aan. Eerder hadden we al headliner Leprous. Daar komen nu Gazpacho, Pure Reason Revolution en Green Carnation bij, allen met speciale sets. Missen we alleen nog een opener. Ze zijn bij Glassville wel aardig op de Noorse tour zo!

Laatst bewerkt:
Plus een heel erg mooie!

Midwinter Prog kondigt bijna de gehele line-up aan. Eerder hadden we al headliner Leprous. Daar komen nu Gazpacho, Pure Reason Revolution en Green Carnation bij, allen met speciale sets. Missen we alleen nog een opener. Ze zijn bij Glassville wel aardig op de Noorse tour zo!
Ah tof! Dank voor het delen, hier zat ik al een tijdje op te wachten. Voor mij drie bands die ik alleen ken qua naam. Zijn ze de moeite?

Ah tof! Dank voor het delen, hier zat ik al een tijdje op te wachten. Voor mij drie bands die ik alleen ken qua naam. Zijn ze de moeite?
Green Carnation zegt mij ook alleen qua naam is, maar die andere twee zijn ijzersterk, ja. Hoop stiekem wel dat Gazpacho ook iets naast Magic 8-Ball gaat spelen. Gazpacho en Pure Reason Revolution samen gezien in de Mezz in 2022 en dat was vuurwerk. Die eerste is wel echt een band waar je van moet houden omdat ze best rustig zijn, maar wat dat betreft misschien wel een goede opwarmer voor Leprous. Fireworker is echt een heerlijk album. Wat betreft PRR is The Dark Third een van de betere albums die ze hebben, samen met Eupnea, dus fijn dat ze die eerste spelen.

Plus een heel erg mooie!

Wowowow! Dat is drie keer er vol op zeg! En ik was al bijna zeker dat ik wilde gaan toen enkel Leprous nog maar bekend was. Green Carnation is één van mijn all time favoriete bands en Gazpacho was in 2023 geweldig in de Boerderij. En PRR staat hoog op mn lijst nadat ik ze vorig jaar heb ontdekt met hun nieuwste album.

Plus een heel erg mooie!

Ik heb maar gelijk mijn ticket gehaald. Wilde toch al gaan en nu kan ik helemaal die bands in duiken.

Vandaag dat album van Green Carnation geluisterd en de tandjes wat is dat goed. Tijd dat ik mijn grote uitkom en die band ga leren kennen!

Ik heb maar gelijk mijn ticket gehaald. Wilde toch al gaan en nu kan ik helemaal die bands in duiken.

Vandaag dat album van Green Carnation geluisterd en de tandjes wat is dat goed. Tijd dat ik mijn grote uitkom en die band ga leren kennen!
Ook gelijk gedaan! Zat juist te twijfelen met Leprous omdat die zo vaak komen, maar met Gazpacho en PRR wordt dat het echt wel waard.

Green Carnation zegt mij ook alleen qua naam is, maar die andere twee zijn ijzersterk, ja. Hoop stiekem wel dat Gazpacho ook iets naast Magic 8-Ball gaat spelen. Gazpacho en Pure Reason Revolution samen gezien in de Mezz in 2022 en dat was vuurwerk. Die eerste is wel echt een band waar je van moet houden omdat ze best rustig zijn, maar wat dat betreft misschien wel een goede opwarmer voor Leprous. Fireworker is echt een heerlijk album. Wat betreft PRR is The Dark Third een van de betere albums die ze hebben, samen met Eupnea, dus fijn dat ze die eerste spelen.
A Dark Poem Part I van Green Carnation zit sowieso in mijn AOTY lijst dit jaar .

Niet direct relevant voor Midwinter Prog, omdat ze het nieuwste album integraal gaan spelen. Maar elke progliefhebber zou zich een keer volledig moeten storten op Light of Day, Day of Darkness van Green Carnation. Inclusief het achtergrondverhaal erbij.

Kaat van Stralen is bevestigd voor Out of the Ordinary in de Nobel.

Bridge Guitar Festival kondigt Skunk Anansie aan als headliner voor 28 mei met een exclusieve show in het Klokgebouw. Eerder was The Aristocrats (ook headliner) al bekendgemaakt. Verkoop voor deze show start 10 oktober 10.00.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Sonic Whip gaat deze week in de verkoop. Heel binnenkort dus al namen? Is trouwens op 15 en 16 mei, maar dat was al bekend.

• Leuk
Waarderingen: DadRock
ESNS heeft een tweede rits aankondigingen gedaan met veertig nieuwe artiesten. Interessant lijstje wel. Múr viel me direct op als een aparte boeking.
The second wave of Eurosonic artists is here! As part of the celebration of 40 years of ESNS, this new wave brings 40 more artists from 20 European countries to the line-up. Amongst others, Florence Road (ie), Melina (gr), Glazyhaze (it), Múr (is), Max Baby (fr), EV (uk-eng) are set to perform in Groningen this January.

The ESNS programme continues to grow, highlighting the richness, creativity, and diversity of Europe’s live music scene. Each act is handpicked by the ESNS curation team, showcasing the most promising newcomers from across the continent.

Added to the line-up are:
Adja (be), Anna Lille (no), Califato ¾ (es), Calva Louise (uk-eng/fr), Camille Yembe (be), Child of Prague (ie), DITTER (fr), Dove Ellis (ie), DUG (ie), Eleni Drake (gr/uk-eng), EV (uk-eng), Fine (dk), Florence Road (ie), Future Utopia (uk-eng), Gabriele Poso (it), GANS (uk-eng), Glazyhaze (it), Goblyns (de), Joshua Idehen (se), Lézard (be), Lela Soto (es), Lia Kali (es), Lunikk (bg), Madra Salach (ie), Max Baby (fr), Mechatok (de), Mel D (ch), Melina (gr), Might Delete Later (lv), Múr (is), O’o (fr), Peki Momés (de), Ray Lozano (de), Sarah Julia (nl), SOAPBOX (uk-sct), Sofie Royer (at), Sunnan (se), TTSSFU (uk-eng), Yana Couto (pl) and Yttling Jazz (se).

The entire ESNS line-up immediately joins the European Talent Exchange program, increasing their chances of getting booked at major European festivals after showcasing at ESNS.

With already 80 emerging talents confirmed for Eurosonic and 16 for Noorderslag, many more acts for ESNS26 will be announced in the coming weeks.

Progpower heeft Hippotraktor aangekondigd als tweede naam voor volgend jaar. Eerder was The Dear Hunter al bekend, na hun annulering van de editie van 2025.
Belgian outfit HIPPOTRAKTOR, released their second album, Stasis, in June of 2024. Before that the band released: Meridian. The band creates sonic fiction with philosophical content best described as a combination of sludge, post-metal and even some djent. So, we are happy to present the second band for ProgPower Europe 2026: Hippotraktor!

Hippotraktor will be playing on ProgPower Saturday, Oktober 3 2026, 18:30 - 1930

Drachten Deathfest heeft de line-up afgerond.
Pentacle, Birdflesh, My Minds Mine, Condolence, For Victory en Massgrav zijn aan deze dag vol metalgeweld toegevoegd.
drachtendeathfest2026.jpg

ProgPower heeft The Reticent als openingsact aangekondigd.
We have found an amazing opener for ProgPower Europe 2026: The Reticent! Known for their emotionally gut-wrenching music, inspired by personal experiences, this USA band has drawn attention from fans worldwide. So far, The Reticent have released 4 albums. A new album, Please, will be released in November. The Reticent will open ProgPower Europe Friday, allowing them a 75-minute set. ProgPower Europe Early Bird tickets are still available, and we think The Reticent is a great reason to order them! Looking forward to their performance!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Sonic Whip heeft de eerste namen aangekondigd voor volgend jaar.
We are beyond stoked to share the first names for Sonic Whip 2026! Russian Circles, King Buffalo, The Sword, Pelican, Smote, Ronker and Dope Purple will hit the stage of Doornroosje on 15 & 16 May. We couldn’t have wished for a better start and there is still more to come. Keep your eyes peeled… There is a small amount of early bird weekendtickets left. Get yours via https://bit.ly/Sonic-Whip-2026
565962901_18171711031365214_3775261195811281348_n.jpg

ESNS heeft een tweede rits aankondigingen gedaan met veertig nieuwe artiesten. Interessant lijstje wel. Múr viel me direct op als een aparte boeking.

Progpower heeft Hippotraktor aangekondigd als tweede naam voor volgend jaar. Eerder was The Dear Hunter al bekend, na hun annulering van de editie van 2025.
ESNS26 stelt blijkbaar ook minder kaarten dan voorheen beschikbaar, relatief veel was al uitverkocht -> mochten mensen nog interesse in kaarten hebben.

Transition Festival heeft nog niks aangekondigd, maar ik zou mezelf niet zijn als ik niks gevonden zou hebben. Geloof dat er niet echt meer liefhebbers zijn dan @gesp en ondergetekende, maar toch.

BAG, oftewel Bugge Wesseltoft/Arild Andersen/Gard Nilssen, zullen er 28 maart staan. Zat er zelf al op te hopen toen ik wat data van ze voorbij zag komen, maar dit is een fijne om mee te beginnen!

The Gathering naar Into The Grave als afsluiter van de zondag met een speciale show van 1,5 uur. Exclusieve show in Nederland in de zomer

• Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel

Users who are viewing this thread