Over de ID-check: mijn ervaring is dat dit alleen gebeurt bij 'exclusievere' shows in kleine zalen voor bijv. 1000-2000 man. Maar dan zijn tickets ofwel écht gepersonaliseerd, of je mag maar 2 tickets per persoon kopen, dan moet degene die ze koopt zich legitimeren en de ander kan dan mee.
Het is al vaker aangegeven, het is niet te doen voor 50k mensen ID te controleren. Ik wens de organisatie veel sterkte als ze dit gaan doen, want dat gaat voor gigantische drukte zorgen.
Tsja, meerdere concerten van dezelfde artiest. Ik doe het ook. En ik doe het juist voor dat ene nummer dat anders is. Als je vaker gaat kan je shows met elkaar vergelijken, want ondanks een zelfde setlist zijn ze toch anders. En soms gebeurt er ineens iets bijzonders, zoals technische problemen of een spontaan plan van de band waardoor een optreden ineens heel speciaal wordt.
Daarnaast kan je ook elke keer ergens anders staan/zitten.
Ik heb dit jaar met Muse 2 keer vooraan gestaan en 1 keer verder weg. Vanaf ver kon ik de productie weer heel anders beleven dan vooraan.
Voor mij maakt de beleving die net steeds anders is het heel bijzonder, en daarom ga ik vaker.
Doe ik ook met bands op festivals. Veruit de meeste combineren hun festivaltour met een zalentour. Veelal zijn de shows in de zaal langer, waardoor ze weer andere nummers spelen. Ik heb dit jaar bijv. Spiritbox gezien op Graspop waar we met duizenden mensen stonden, 45minuten lang knallen in de zon. Twee weken later met krap 1000 man in een zaaltje doordeweeks een set van 1.30uur horen is dan weer een compleet andere ervaring.
Het kost je wel klauwen met geld ja. En de prijzen zijn dit jaar écht weer veel duurder geworden dan de afgelopen jaren. Dus op een gegeven moment zal dat wel minder worden.