Rock Werchter 2026

Ze kunnen Rock Werchter beter omdopen in Soft Werchter. En dan blijkbaar Sabrina er nog bij?! (n)
Haha, dit gaat je een hoop stront opleveren dadelijk. De mening op dit forum is de laatste jaren ook wel aangepast. Het was voorheen veel meer de "boomer-generatie" die het hoogste woord had over gitaren, maar nu slaat de balans behoorlijk door richting de popnamen. Want verfrissend. En al waar ik het niet mee eens ben. Doe mij jaarlijks dan maar 1 dag van het festival met alleen maar boomer-bands. The Cure, A Perfect Circle, The War on Drugs etc. Ik ben zelfs zo vriendelijk om hier 1 podium voor te reserveren. Mag de rest van het festival gevuld worden met de Sabrina's, Benson's, Dua Lipa's en Pommeliens.

Haha, dit gaat je een hoop stront opleveren dadelijk. De mening op dit forum is de laatste jaren ook wel aangepast. Het was voorheen veel meer de "boomer-generatie" die het hoogste woord had over gitaren, maar nu slaat de balans behoorlijk door richting de popnamen. Want verfrissend. En al waar ik het niet mee eens ben. Doe mij jaarlijks dan maar 1 dag van het festival met alleen maar boomer-bands. The Cure, A Perfect Circle, The War on Drugs etc. Ik ben zelfs zo vriendelijk om hier 1 podium voor te reserveren. Mag de rest van het festival gevuld worden met de Sabrina's, Benson's, Dua Lipa's en Pommeliens.
Goh ja, times change. Allemaal namen die ik ook niet hoef te zien, maar als Werchter relevant wil blijven en 90k bezoekers per dag wilt blijven aantrekken, gaan ze ook moeten blijven programmeren wat groot en fris is 🤷 Rock anno 2025 is dat helaas niet.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en roluf
Het is ook een beetje in de geest van de tijd toch? Alle bands die gewild zijn zoals Pearl Jam, the Peppers, Metallica enz zijn allemaal jaren 90 bands. Er waren vorig jaar ook gewoon een hoop jonge bezoekers die zijn opgegroeid met de nieuwe rock van 21 pilots, Yungblud en Imagine dragons. Het is vooral het wat oudere publiek wat heel enthousiast wordt van Turnstille en Fontaines. Het animo voor de "echte rockbands" wordt daardoor HELAAS steeds wat dunner.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik van meer muziek hou dan alleen maar Rock. Ik kijk echt enorm uit naar 21 Pilots, Gorillaz en vooral naar The XX. En vorig jaar heb ik ook genoten van bands als Lola Young en Elbow. Tegelijkertijd was Linkin Park mijn absolute show van het festival. Uiteindelijk maak je het een organisatie ook niet makkelijk als je alleen maar van Rock houdt. Zeker in deze tijd.

Het is ook een beetje in de geest van de tijd toch? Alle bands die gewild zijn zoals Pearl Jam, the Peppers, Metallica enz zijn allemaal jaren 90 bands. Er waren vorig jaar ook gewoon een hoop jonge bezoekers die zijn opgegroeid met de nieuwe rock van 21 pilots, Yungblud en Imagine dragons. Het is vooral het wat oudere publiek wat heel enthousiast wordt van Turnstille en Fontaines. Het animo voor de "echte rockbands" wordt daardoor HELAAS steeds wat dunner.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik van meer muziek hou dan alleen maar Rock. Ik kijk echt enorm uit naar 21 Pilots, Gorillaz en vooral naar The XX. En vorig jaar heb ik ook genoten van bands als Lola Young en Elbow. Tegelijkertijd was Linkin Park mijn absolute show van het festival. Uiteindelijk maak je het een organisatie ook niet makkelijk als je alleen maar van Rock houdt. Zeker in deze tijd.
Turnstile en Fontaines zijn nou net juist wel de bands die oud en nieuw weten aan te spreken dat vond ik ook mooi om te zien die donderdag super veel jongen mensen die allemaal met Fontaines shirts aanliepen want dat waren er veel.

Turnstille heb ik op LowLands gezien. Daar stond toch echt vooral het oudere publiek aan het podium. Fontaines DC nu meerdere keren gezien. Ook bv op Pukkelpop. Daar trekken ze dan ook vooral het oudere deel van het publiek. Natuurlijk staan er ook jongere mensen maar dat is niet de meerderheid.

Turnstille heb ik op LowLands gezien. Daar stond toch echt vooral het oudere publiek aan het podium. Fontaines DC nu meerdere keren gezien. Ook bv op Pukkelpop. Daar trekken ze dan ook vooral het oudere deel van het publiek. Natuurlijk staan er ook jongere mensen maar dat is niet de meerderheid.
Lowlands en Pukkelpop zijn dan ook wel een stuk minder de festivals voor jonge rockfans. Een festival als werchter sluit een stuk beter aan bij hun smaak. Snap dus wel dat je op werchter meer jonge fontaines D.C.-fans ziet dan op LL & pkp. Ik begreep dat het bij Fontaines op lowlands sowieso heel rustig was vorig jaar

• Leuk
Waarderingen: roluf en ChrisV
Bij de 4 aangekondigde namen zit toch maar 1 'pop'naam so far? 21 Pilots. En zelfs die zijn veel meer een stubru-naam dan een MNM/Ultratopfavorietje. The XX, The Cure en Gorillaz hebben niks gemeen met popacts als Sabrina, Benson Boone en Dua Lipa.

• Leuk
Waarderingen: elo

Lowlands en Pukkelpop zijn dan ook wel een stuk minder de festivals voor jonge rockfans. Een festival als werchter sluit een stuk beter aan bij hun smaak. Snap dus wel dat je op werchter meer jonge fontaines D.C.-fans ziet dan op LL & pkp. Ik begreep dat het bij Fontaines op lowlands sowieso heel rustig was vorig jaar
Ja maar dit klopt dus gewoon niet haha. Vooraan bij Turnstile en Fontaines op Pukkelpop alsnog een overwegend jong publiek. Juist op Pukkelpop zie je veel jongeren naar bands als Keo, Been Stellar, Deadletter etc kijken.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en jarne
Mooie boeking hoor. Uiteindelijk stond ik afgelopen jaar ook maar 1x bij de main afsluiter in het weekend. Laat het pakketje maar komen, veel interessanter.

• Leuk
Waarderingen: jarne
Bij de 4 aangekondigde namen zit toch maar 1 'pop'naam so far? 21 Pilots. En zelfs die zijn veel meer een stubru-naam dan een MNM/Ultratopfavorietje. The XX, The Cure en Gorillaz hebben niks gemeen met popacts als Sabrina, Benson Boone en Dua Lipa.
En buiten 21 pilots zijn het ook allemaal "oudere" namen. Zelfs the xx is al een 20 jaar oud ondertussen

Het is allemaal niet slecht, maar als je dit zo ziet ben je de afgelopen 10 jaar ook niet veel opgeschoten op dit gebied.

21 Pilots draait ook al mee sinds 2009, dus die is niks nieuwer dan the XX als je echt het debuut gaat bekijken.
Maar het zijn nieuwe headliners inderdaad, we 'zullen het ermee moeten doen'' Ik kijk oprecht wel uit naar beide acts, maar als er een buitenkansje in The Barn staat lonkt die wel heeeeeel erg

• Leuk
Waarderingen: musicislife
The XX is toch ook geen 'nieuwe' headliner? Laatste keer in ons land was 2017 en toen headlineden ze Pukkelpop (afsluiter op de mainstage na Editors, met een set van anderhalf uur). Laatste keer op Werchter die ik me herinner is zelfs 2012 ofzo, een magistrale set als subheadliner tijdens de ondergaande zon.

Extreem logisch toch dat ze na zo'n lange break, én 3 succesvolle soloprojecten, opnieuw elk festival dat ze spelen headlinen.

Waarom noemt dit festival nog steeds 'Rock' Werchter.. Het is geen rock festival meer. Dat ze de naam dan veranderen é.. Het lijkt wel een identiteitscrisis. Kijk ook naar de profilering van Parklife waar ze spreken over (alternatieve) rock en dan komen ze aanzetten met Zwangere Guy...

Waarom noemt dit festival nog steeds 'Rock' Werchter.. Het is geen rock festival meer. Dat ze de naam dan veranderen é.. Het lijkt wel een identiteitscrisis. Kijk ook naar de profilering van Parklife waar ze spreken over (alternatieve) rock en dan komen ze aanzetten met Zwangere Guy...
Ik miste deze discussie al.

Het is ook niet mijn headlinergroep en met de geruchten gaat dat 'm ook niet worden, hooguit in de undercard, want als headliner spreekt alleen The Cure me echt aan. Maar... het is simpelweg zo dat het het ene jaar wel mee zit voor de 'echte' rockliefhebbers en dat het het andere jaar wat minder is. 2022 hebben we Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers gehad als headliner. Daar liepen de popliefhebbers dan weer te klagen. Beetje geven en nemen. Wie weet is volgend jaar (aan de top) weer jouw jaar!

100 procent gelijk. Ik wil al jarenlang eens naar Graspop, maar die programmeren tegenwoordig blijkbaar ook geen popartiesten meer. Een echte schande is het.

Hey Draconii, oprechte vraag voor jou. Welke realistische headliners had Rock Werchter moeten boeken om aan jouw verwachtingen te voldoen?

Users who are viewing this thread